مواعيد التجنيد لجميع مؤهلات مرحلة اكتوبر 2012 - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مؤهلات التجنيد, مواعيد تجنيد, مرحلة اكتوبر, التقدم للتجنيد, اكتوبر 2012, توقيت تجنيد, دفعة 10

قديم 02-27-2013, 01:09 PM   #311
غير مسجل
زائر مول نت

مواعيد التجنيد لجميع مؤهلات مرحلة اكتوبر 2012

اتا ليا سؤال اخويا الارجا بتاعته اكنت النهاردة ومكنش فيه ارجا !!!

الناس كلها لبست ومحدش خد تأجيل القائد طلع قالهم مبروك كلكم بقيتو افراد في القوات المسلحة المصيبة ان اخويا بمريض بالضغط وعنده كسر في الضهر وكمان ترهل وختموله وقت الكشف الطبي انه لجنا عليا وبعد اما اتمرمط حطوه لائق ب ودخل الجيش وهيروح يوم الاحد والاتنين عشان المناظرة وتحليل فيروس سي

ازاي يدخل الجيش وهما عنده الامراض دي اخويا اصلا لو مشي مشاوير بعيده ضغطه بيعلى جامد حتى يوم الكشف الدكتور لقى ضغطه عالي ومه ذلك حطوه لايق ياريت تفيدنا نعمل ايه لان حرام واحد تعبان وعنده كل المشاكل دي ويدخل الجيش

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=0faef1f38f5c2eb044a953890c95f529&t=8955
قديم 02-27-2013, 03:04 PM   #312
غير مسجل
زائر مول نت

السلام عليكم ...
انا النهارده روحت الارجا ودخلت الجيش (جندي) ومفروض اروح اعمل تحليل فيرس سي ومناظره طبيه كنت عايز اعرف ايه المناظره الطبيه يعني هنكشف من الاول تاني زي اول مره كشفنا فيها وايه اللي هيتم في اليوم ده
وعندي لجنه عليا ومفروض اعملها واتحددلي اليوم اللي مفروض اروح اخد في موعد اللجنه كنت عايز اعرف بردو ايه اللي مفروض هيتم في اليوم ده وشكرا
قديم 02-27-2013, 04:30 PM   #313
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
اتا ليا سؤال اخويا الارجا بتاعته اكنت النهاردة ومكنش فيه ارجا !!!

الناس كلها لبست ومحدش خد تأجيل القائد طلع قالهم مبروك كلكم بقيتو افراد في القوات المسلحة المصيبة ان اخويا بمريض بالضغط وعنده كسر في الضهر وكمان ترهل وختموله وقت الكشف الطبي انه لجنا عليا وبعد اما اتمرمط حطوه لائق ب ودخل الجيش وهيروح يوم الاحد والاتنين عشان المناظرة وتحليل فيروس سي

ازاي يدخل الجيش وهما عنده الامراض دي اخويا اصلا لو مشي مشاوير بعيده ضغطه بيعلى جامد حتى يوم الكشف الدكتور لقى ضغطه عالي ومه ذلك حطوه لايق ياريت تفيدنا نعمل ايه لان حرام واحد تعبان وعنده كل المشاكل دي ويدخل الجيش

المشكله ان الكشف الطبي بالقوات المسلحه ليس سهلا عليه الفصل ان كان شاب التجنيد المصاب بالضغط مريض فعلا ام انه مفتعل
وينظر الي الضغط علي انه ليس من الامراض العاجزه عن التجنيد ان كان مستوي الضغط غير مخيف
مشكله اخوك انه مصاب بمشاكل عده لاكن ان اخذت كل مشكله علي حدا ينتج في الاخر انه يمكن تجنيده كلائق ب كما حدث
ولا يؤخذ في الاعتبار هذه الامراض مجتمعه

المهم دلوقتي انه هيروح يحلل فيرس سي في الموعد المحدد له
وهو هناك يروح مكتب الخدمات التجنيدية ويقدم التماس بطلب اعادة الكشف الطبي
ويكون معاه بطاقة الرقم القومي وفيس البصمات ونموذج 110 جند
وان شاء الله يتم قبول التماسه واعادة الكشف الطبي له من خلال لجنه طبيه عليا
المهم وقتها يكون معاه تقارير طبيه من جهات رسمية حكومية مختومه بحالته الصحية وتكون موضحه المشاكل اللي بيعاني منها كالضغط والكسر في الظهر
وربنا يوفقه ويكتبله الخير باذن الله
مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-27-2013, 05:21 PM   #314
khaled 2010
زائر مول نت

يا أدمن ليه كل دفعات لبست جيش في أرجاء انا كنت زعلان ان انا مش هلحق دفعة أبريل حمد الله لعله خير هو ده معناه ان في قلق في بلد ولا عشان انتخابات انا خالد لو فاكرني
قديم 02-27-2013, 05:22 PM   #315
غير مسجل
زائر مول نت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعلم رشدان مشاهدة المشاركة

المشكله ان الكشف الطبي بالقوات المسلحه ليس سهلا عليه الفصل ان كان شاب التجنيد المصاب بالضغط مريض فعلا ام انه مفتعل
وينظر الي الضغط علي انه ليس من الامراض العاجزه عن التجنيد ان كان مستوي الضغط غير مخيف
مشكله اخوك انه مصاب بمشاكل عده لاكن ان اخذت كل مشكله علي حدا ينتج في الاخر انه يمكن تجنيده كلائق ب كما حدث
ولا يؤخذ في الاعتبار هذه الامراض مجتمعه

المهم دلوقتي انه هيروح يحلل فيرس سي في الموعد المحدد له
وهو هناك يروح مكتب الخدمات التجنيدية ويقدم التماس بطلب اعادة الكشف الطبي
ويكون معاه بطاقة الرقم القومي وفيس البصمات ونموذج 110 جند
وان شاء الله يتم قبول التماسه واعادة الكشف الطبي له من خلال لجنه طبيه عليا
المهم وقتها يكون معاه تقارير طبيه من جهات رسمية حكومية مختومه بحالته الصحية وتكون موضحه المشاكل اللي بيعاني منها كالضغط والكسر في الظهر
وربنا يوفقه ويكتبله الخير باذن الله
شكرا لردك بس اخويا مختوم له على الكارت الازرق لجنة عليا من الاول من قبل ما يستلم ال 110 كمان اخويا الكسر اللي ضهره باين لان الدكتور وقت الكشف الطبي عرف وجتبله فحص عظام بس بعدين الدكتور كروته وكتبله لايق ده غير انهم كان كاتبين له ترهل اخويا عنده مشاكل صحية كتير وهي دي اللي مخوفانا من دخوله الجيش يعني ورقته وقت الكشف كان مكتوب باطنه عشان الضغط وجراحه عشان الترهل والعظام عشان الكسر ودلوقتي الكارت الازرق معاه ومكتوب لجنة عليا
قديم 02-27-2013, 05:36 PM   #316
غير مسجل
زائر مول نت

اصلا الغريب ازاي ميبقاش في ارجا والناس كلها تلبس
قديم 02-27-2013, 08:38 PM   #317
غير مسجل
زائر مول نت

اه و الله ازاي ميبقاش في ارجا
دي اول مره تحصل ولا ايه ؟
عندي استفسار يا ادمن
انا عندي امراض نفسيه زي الوسواس القهري و الرهاب و نوبات هلع و باخد ادويه وحالتي تحتاج لعلاج لمده سنه تقريبا و الدكتور كتبلي تقرير بكدا و قدمت التقرير و روشيتات الادويه عشان يحولوني للجنه عليا و فعلا اتكتبلي في ورقه الكشف لجنه عليا و هاخد معاد الكشف في اللجنه العليا يوم الثلاثاء الجاي بس عايز اعرف من حضرتك هل حاله زي دي ممكن اخد فيها اعفاء
قديم 02-27-2013, 08:39 PM   #318
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
شكرا لردك بس اخويا مختوم له على الكارت الازرق لجنة عليا من الاول من قبل ما يستلم ال 110 كمان اخويا الكسر اللي ضهره باين لان الدكتور وقت الكشف الطبي عرف وجتبله فحص عظام بس بعدين الدكتور كروته وكتبله لايق ده غير انهم كان كاتبين له ترهل اخويا عنده مشاكل صحية كتير وهي دي اللي مخوفانا من دخوله الجيش يعني ورقته وقت الكشف كان مكتوب باطنه عشان الضغط وجراحه عشان الترهل والعظام عشان الكسر ودلوقتي الكارت الازرق معاه ومكتوب لجنة عليا
اقتباس:

تمام عرض اللجنه العليا تم من خلال الاطباء اللي كشفوا عليه.
اجراءات التجنيد تمنحه الحق في طلب اعادة الكشف ان حس انه اتظلم في الكشف الطبي
عشان كده يعمل زي ما قولتلك ويطلب اعادة الكشف ويكون معاه تقارير من جهات حكومية زي مقولتلك لانها مهمه
وربنا يسهلها معاه وياخد اعفاء

وبالنسبة للارجاء فده طبيعي جدا
لان الارجاء ليس اجباري علي القوات المسلحه بل يختلف من مرحله لاخري حسب الظروف المحيطه وحاجة القوات المسلحه من المجندين
وحصلت قبل كده واتلغي الارجاء اكثر من مره وبيبقي السبب صغر اعداد الدفعه واحتياج القوات المسلحه للافراد المجندين .. فدي مش حاجه غريبه
بالتوفيــــــــــــق
قديم 02-27-2013, 08:43 PM   #319
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
اقتباس:

برده اضيف واقولك ان حتي لو لقدر الله اخد لائق برده
بتبقي فرصة خروجه من الجيش كبيره اثناء فترة التدريب بيطلب يطلع لجنه عليا
وبيطلع فعلا اثناء فترة التدريب لجنه عليا وبتكون الاجراءات سهله وناس كتير بتاخد اعفاء في هذه الفتره لو ليهم حق

قديم 02-27-2013, 08:55 PM   #320
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
اه و الله ازاي ميبقاش في ارجا
دي اول مره تحصل ولا ايه ؟
عندي استفسار يا ادمن
انا عندي امراض نفسيه زي الوسواس القهري و الرهاب و نوبات هلع و باخد ادويه وحالتي تحتاج لعلاج لمده سنه تقريبا و الدكتور كتبلي تقرير بكدا و قدمت التقرير و روشيتات الادويه عشان يحولوني للجنه عليا و فعلا اتكتبلي في ورقه الكشف لجنه عليا و هاخد معاد الكشف في اللجنه العليا يوم الثلاثاء الجاي بس عايز اعرف من حضرتك هل حاله زي دي ممكن اخد فيها اعفاء

بالنسبة للارجاء فمش اول مره تحصل وحصلت قبل كده وده شئ طبيعي من بعد الثورة
بالنسبة للامراض النفسية فدي صعبه في اثباتها لان ناس كتير بتحاول تهرب من التجنيد من خلالها
عشان كده بتبقي مصدر شك كبير لدي القوات المسلحه
اهم شئ يكون التقرير اللي معاك تقرير من جهه رسمية وليست من عيادات خاصه حتي يكتسب المصداقية
وتوكل علي الله وان شاء الله يوفقك مادمت علي حق
وبالنسبة للاعفاء من عدمه فحسب حالتك .. فان كانت التقارير رسميه وتثبت حالتك وتظهر عليك الاعراض فده هيساهم كتير في اعفائك ان كان غير ذلك فسيتم تجنيدك

الموضوع: مواعيد التجنيد لجميع مؤهلات مرحلة اكتوبر 2012 الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك