قديم 02-21-2016, 02:10 AM
دنيا عمر دنيا عمر غير متواجد حالياً
كاتبة في مول نت

دنيا عمر is on a distinguished road
Wink الطعميه المصرية البيتي

الطعميه المصرية البيتي

الطعميه المصرية البيتي

المقادير
كيلو فول مدشوش من العطار منقوع حوالي 6 ساعات _3 بصله كبيره_2 ربطه بقدنوس _2 كزبره خضرا _2 شبت ولو في كرات او بصل اخضر ,كده خير وبركه,ونضيف وراس توم كامله وشويه كزبره ناشفه وكمون يجي ملعقه ك زبره وملعقه ص كمونوكوب الا ربع ميا او نص ع تسهلي الطحن في الخلاط
الطريقه

بعد كده هنخرط الخضره لو حبيتي تزودي مش في مشكله بس هتبقى خضرررره اووي , ونخرط البصله والتوم انا بقطع عشان اسهل على نفسي وسكينة الخلاط ع متخربش وطبعا الفوول المدشوش اللي هو من غير قشر الابيض فااااااهمين لازم يكون منقوووع بمياااه ممكن من 4ل 6 ساعات

نضيف المكونات كلها على بعض ونضرب في الخلاط وكل ما نحتاج مياه نزود بس اوعو تكترو لتبقى مهلبيه اخرك كوب الا ربع وده كتيييييييييير كمان
بعد مانعهمها وتبق ى سمكها حلو نبدأ نكيسها ونحطها في الفريزر اوعو تحطوا ملح الملح ما يتحطش الا في الاخر بس عند القليه تحطيه( مع بيض او ربع ملعقه بيكنج بودر) عشان تنفش
يا سلام
القليه اكيد عارفين نطلع الكيس من الفريزر نحطله ملح بسيط ع متحدقش وبكنج بودر او بكنج صودا افضل بس ده يتحط منه حاجه بسيطه ع تنفش متكبسش وتربيهم بايدك وتقرصيها وتحطلها سمسم وتقليها في زيت سخن وبالف هناوشفا وعايزه تقييمكم بقى وان شاء الله تعرفوا تعملوها صدقوني هي سهله اوي بس انا رغييت كتير ومش مكلفه خالص بالعكس انضف واوفر من بر

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=263d54b5798218fc94798041ca85799c&t=34012
الموضوع: الطعميه المصرية البيتي الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك