قديم 01-07-2016, 06:00 PM
الصورة الرمزية jana
jana jana غير متواجد حالياً
كاتبة في مول نت

jana is on a distinguished road
Wink بالفيديو السيسي يهنئ الاقباط فى الكاتدرائية بمناسية عيد ميلاد

بالفيديو السيسي يهنئ الاقباط فى الكاتدرائية بمناسية عيد ميلاد

كالعادة حضر الرئيس عبد الفتاح السيسى احتفالات الاقباط بعيدهم لتهنئتهم والقى كلمة على الحضور بالرغم من مقاطعة البعض كلمته ببعض الهتاف له والمزاح معه الا ان السيسى اصر تكمله كلمته وسط اجواء احتفالية وفرح جميع الحضور بحضور الرئيس للاحتفال معهم
هنأ الرئيس عبد الفتاح السيسى، الأقباط خلال كلمته بالكاتدرائية المرقسية بالعباسية، فى الاحتفال بأعياد الميلاد المجيد، قائلاً: "كل سنة وانتو طيبين، وأنا مش عاوز أعطلكم عشان قداسة البابا ميزعلش، اسمحولى اقولكم كلمتين.. فى البداية بوجهلكم جميعا التحية والتقدير والاحترام، واسمحولى إنى اهنيكم، كل عام وانتم بخير.. كلنا بخير".

بالفيديو السيسي يهنئ الاقباط فى الكاتدرائية بمناسية عيد ميلاد

وأضاف الرئيس السيسى، الذى زار الكاتدرائية مساء اليوم الأربعاء، :"السنة اللى فاتت قلنا عايزين نحب بعضنا بجد، ونحترم بعضنا بجد، يا رب نعرف نحب بعضنا بجد، وكل سنة وانتو طيبين"، وقال رداً على الهتافات المحبة له داخل الكاتدرائية :"احنا بنحبكم جدا". وأوصى المصريين بعدم الاختلاف أو السماح لأحد بإحداث الوقيعة بينهم، قائلا:"عاوز أوصيكم وأوصى كل المصريين :"بالمناسبة دى.. من فضلكم توقفوا أمام كلامى جيدا..ماحدش أبدا يقدر يفرق بينا..الموضوع دا مهم أوى، ومش أنا أعمله بس، دا نعمله كلنا، وكلنا لازم نرجع مش زى زمان، أكتر، احنا مع بعض.. يا رب يديم الحب.. عاوز أوصيكم وأوصى نفسى وأوصى كل الموجودين هنا، ما فيش حاجة تؤذينا، لا ظروف اقتصادية ولا حتى سياسية، ولا أى حاجة، أى حاجة ممكن نقدر عليها إلا إن احنا نختلف، وعاوز أقو لكم ان ربنا سبحانه وتعالى سننه فى الوجود التنوع والاختلاف، مفيش حاجة واحدة غيره هو، لكن ربنا سبحانه وتعالى خلقنا مختلفين أديان.. أشكال.. ألوان.. لغات.. عادات.. تقاليد.. كل حاجة".

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=b3c746b94e2091153dfba9c284a9889b&t=33028

التعديل الأخير تم بواسطة jana ; 01-07-2016 الساعة 06:05 PM
الموضوع: بالفيديو السيسي يهنئ الاقباط فى الكاتدرائية بمناسية عيد ميلاد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك