قديم 11-22-2015, 10:53 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
Post قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الاخيرة رقم 21

قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الاخيرة رقم 21

الحلقة الواحد و العشرون .. (21)
===================

السكرتيرة الخاصة بالمهندس رؤوف : باشمهندسة المهندس عاوزك حالا
سارة (باستغراب) : خير في ايه
السكرتيرة : حقيقي مش عار فه ، بس هو فجأة ندهلي و قالي انه عاوزك ضروري
سارة : حاضر انا جايه علي طول أهه ..

راحت سارة مكتب المهندس رؤوف و استغرب أوي اول ما دخلت و شافت المهندس رؤوف و ماسك لوحة و مكتوب عليها مبروك يا سـارة و مرسوم علي اللوحة صورة الكعبة ، حاسه انها مش فاهمه حاجه

سارة (باستغراب) : ايه ده يا باشمهندس انا مش فاهمه حاجه
م.رؤوف : تعالي يا وش السعد تعالي ، من يوم ما جيتي الشركه و انتي جبتي الخير معاكي
سارة (بفرحة) : انا !! ربنا يخليك يا باشمهندس بس هو فيه ايه بجد :
م.رؤوف : فيه شركة (...) للسياحة اللي انتي كنتي عامله ليهم الديزاين بتاعهم ، كانوا معجبين بشغلك جدا ، و عملوا صفقه معايا انهم هيطلعوا احسن عشر مهندسين حج السنة دي و انا قدمتلك طبعا من غير ما تعرفي و نصيبك ان اسمك يطلع أول اسم فـ الناس اللي عملنا الاختيار عليهم ، و انا الحمدلله برضه طلعت معاكم ، و الحج هيكون من غير فلوس دي منحة منهم ، و طبعا فيه حاجات احنا هنكرمهم فيها فـ الشغل و مبسوطين بيكي جدا
سارة (مصدومة من الفرحة واللي بتسمعه) : باشمهندس انت بتقول ايه انت بتتكلم بجد مش بتهزر معايا صح ، اللهم لك الحمد حمداً كثيرا طيبا ياااارب ، اللهم لك الحمد يا جابر الخواطر ، باشمهندس والله انت مش بتهزر صح ، انا هطلع حج ؟!
م.رؤوف (بفرحة) : و الله انا ما بهزر يا بنتي ، انتي فعلا زي بنتي وقفتي جنبي و ساندتيني كتير و وقفتي المكتب علي رجليه ، عملتي ليه روح من غير ما تحسي ، انتي فرحة يا سارة ، قلبك قلب طفلة و ده احلي ما فيكي خليتي كل الناس حواليكي فرحانين بمعرفتك ، انا بفتخر اني اعرفك و يا بخت ابوكي بيكي
سارة (عنيها دمعت من الفرحة) : ههههههه بجد انا مش عارفه أقول ايه هي المواقف دي بيتقال فيها ايه غير الحمدلله
م.رؤوف : ولا حاجه هي الحمدلله حمدا كثيرا طيبا يارب و بس
سارة (ركزت للحظه) : باشمهندس هو ينفع حد غيري يطلع الحج ده ؟!
م.رؤوف (باستغراب) : حد غيرك حد غيرك مين ده حج ، عارفه يعني ايه ؟!
سارة : اه عارفه و علشان عارفه يعني ايه حج ، انا خالتي كان نفسها تطلع حج و هي ست كبيرة ، انا لسه شابه و العمر قدامي ، انما هي كان امنيتها انها تحج ، انا كنت سبب في فرحة حضرتك و المهندسين اللي طلعوا ، لكن اللي متعرفهوش اننا كلنا فرحة فعلا لو الست دي طلعت الحج ده
م.رؤوف : انتي متأكده يا سارة من اللي بتقوليه ده ؟!
سارة : انا متأكده جدا راضية أوي ، و بجد هي أولي بيها مني ، و ربنا هيجازيني خير بأجرها انا عارفه
م.رؤوف : ربنا يا بنتي يجعلك من أهل الجنة ، و يفرح قلبك ، ابقي هاتيلي أوراق السفر بتاعت خالتك طيب
سارة : انا فعلا فرحت يا دكتور و أيقنت انها مش بتضيق أوي الا عشان ربنا يفرجها أوووووي ، و الورق ان شاء الله فـ اقرب وقت هجيبه لـ حضرتك
م.رؤوف : ماشي يا بنتي

مصطفي و آسر في مكتب المهندس رؤوف راح مصطفي لـ السكرتيرة و اتفاجئ انها نهي و بقا متلخبط و مش عارف يقول ايه و آسر حس بيه و فهم ان دي البنت اللي شافها قبل كده و أعجب بيها
نهي أول ما شافته حست كأنها شافته قبل كده كأنها عارفاه من زمـان ، حست باطمئنان و متعرفش ايه السبب

مصطفي : لو سمحتي هو المهندس رؤوف موجود
نهي : أيوه يا فندم حضرتك فيه ميعاد بينكم ؟!
مصطفي : لا حضرتك انا ابن اخته ، ممكن بس تدخلي تقوليله استاذ مصطفي بره
نهي : اوكـ حاضر ، ثواني لو سمحت

دخلت المكتب علشان تبلغ المهندس بـ وجود مصطفي و هو حاسس كأنه كان غرقان و فجأة أخد نفسه

آسر : ههههههه اييييه يا عم مالك هيغمي غليك ولا ايه
مصطفي : اتحرجت أوي لما لقتها في وشي يا آسر
آسر : هههههه و الله و وقعت يا صاحبي ، بس انا مش شايف سارة يعني
مصطفي : خير خير ، الوقت تشوفها
آسر : يااااارب سهلها من عندك

اسلام قاعد في بيته حاسس انه كاره نفسه من بعد اللي حصله ، أول مره يحس بالوحدة أوي كده صاحبه سابه ، و سارة اللي كان فعلا بيحبها بس الفلوس خليته أعمي هي كمـان سابته ، اول مرة يحس ان امه وحشته و انه محتاجلها و كأنه طفل صغير ، كان عارف ان اللي بيعمله غلط و كان أحيانا بيتخنق من اللي بيعمله في سارة و ميرنا و غيرهم كتير ، بس كان فيه حاجه جواه بتخليه غصب عنه يغلط و يجي علي غيره ، يمكن علشان ابوه كان بيقسي عليه أوي فـ طلع عقده علي الناس ..
احيانا الشخص اللي بيكون مش كويس ، مش بيكون طبعه كده ، ممكن قساوة الدنيا عليه و البيئه اللي عايش فيها بتصنع منه وحش مدفون جواه ، اسلام كان غلطـان ، لكنه كان ضحيه لـ قساوة معاملة ، و قلة معرفة بـ ربناو انه مراقب لـ كل افعالنا ، اسلام في غيره كتير أوي في مجتمعنا ، بس اللي يتعلم من غلطه و ميفضلش يفتري علي الناس ، لأن ربنا يمهل و لا يهمل ..
اسلام قاعد ندمان علي كل حاجه عملها و مخنوق ان سارة مش بترد عليه ، بعت رسالة لميرنا و هو عارف انها مش هتكفي ولا هتشفعله ، قال فيها كام كلمة لأن كل الكلمات عجزت عن قول اللي جواه " أنا بجد أسف ليكي "
أتصل بـ قاسم ..

اسلام : الو ازيك يا قاسم عامل ايه
قاسم : الحمدلله ازيك انت
اسلام : انا ضايع من غيرك يا قاسم ، انا بجد عمري ما كنت لواحدي كده ، علي اد كرهي لـ الناس و احساسي اني أحق منهم بفلوسهم ، علي أد ما كل الناس وحشاني و كاره الوحده أوي ، أنا اسف ليك يا صاحبي بجد بالله عليك ما تسبنيش لواحدي ، ساعدني لحد ما أتغير و ارجع زي زمان أو احسن ، بالله عليك متبنيش اعيش و أموت لواحدي
قاسم (مش مصدق) : اسلام انت كويس ، انت ايه اللي حصلك
اسلام : انا حصلي كتير أووووي و مش عاوز احكي حاجه ، المهم انك تخليك جنبي ربنا يكرمك و انا مش هزعلك تاني
قاسم : انا عمري ما هسيبك يا اسلام ، انا بس سيبتك علشـان ترجع لـ عقلك تاني
اسلام : و رجعت و اتعلمت بعد ما خسرت كل حاجه ، و انا اصلا مبقتش عاوز حاجه ، عاوز ارجع و ابدأ حياتي من جديد حتي لو كان فات منها كتير ، المهم اني ابعد عن سكة الغلط
قاسم (فرحان بكلام صاحبه) : ربنا يهديلك نفسك يارب ، و يهديلنا نفوسنا جميعا
اسلام : يااااااارب

نهي : باشمهندس لو سمحت في واحد اسمه استاذ مصطفي بره عاوز حضرتك
رؤوف : مصطفي مين ؟!
نهي : مش عارفه ، بس بيقول انه ابن اخت حضرتك
رؤؤف : اااااااه مصطفي ههههه ، طيب خليه يتفضل شوفتي يا سارة مفاجئتك نستني ابن اختي

(داخل آسر و مصطفي المكتب و سارة لسه بتقوم علشان تستأذن تروح مكتبها ، أول ما شافها آسر اتحرج جدا و حس كأنه ناسي كل حاجه هو خطط انه هيعملها ، سارة أول ما شافته حست انها اتصدمت و استغربت ايه جايب آسر هنا ، م.رؤوف خد باله انهم يعرفوا بعض لكن ميعرفش منين ، و قبل ما أي حد يتكلم نطقت سارة )

سارة : دكتور آسر ؟! ازيك عامل ايه
آسر (باحراج) : الحمدلله انا كويس ازيك انتي يا سارة
سارة : الحمدلله انا كويسه ، عن اذنكم
م.رؤوف : استني يا سارة أنا عاوزك ، اسلم بس علي مصطفي ، ازيك يا مصطفي ايه المفاجأه الحلوة دي
مصطفي : الحمدلله يا خالوا ، انا جيت اسأل عليك و ده آسر صاحبي و أخويا و كان جاي عاوز حضرتك في شغل
م.رؤوف : أهلا يا اسر ، نورتني يا ابني ، ده انت الغالي صاحب الغالي
آسر: هههههه ربنا يخليك يا باشمهندس
م.روف : طيب اقعدوا ثواني بس لو سمحتم ، لما أخلص الورق مع المهندسة

(سارة واقفه منبهرة و مش مصدقه اللي بيحصل و أد ايه الدنيا صغيرة أوي ، متعرفش ليه فجأة حست بخوف نظرات آسر مش طبيعية و واقفه متلخبطه ، و هو كمان متلخبط جدا و محروج ، راحت لـ المهندس رؤوف و خدت منها الأوراق اللي طلب منها تخلص شغلها ، لفت وشها و اتحرجت تسلم علي آسر تاني ، فـ قالت السلام عليكم عن اذنكم و لسه جايه تخرج .. )

ميرنا قاعده في بيتها و مش هاين عليها تقعد كتير متكلمش باباها ، طول عمرها أبوها رقم واحد في حياتها و مكنتش تتمني انه يحصل بينهم كده ، جه من شغله و قاعد في أوضته كـ العادة ، و قررت تقوم تصالحه مهما كان الثمن دخلت الأوضه عليه لقيته قاعد بيقرأ الجرنال ، شافها لكن مش مهتم بيها و لا كأنها دخلت اساسا ..

ميرنا (بحزن) : بابا ، بابا انا عارفه انك مش عاوز ترد عليا ، بس انا اسفه يا بابا اسفه اني خذلتك و خليتك تقول انك مكسوف اني بنتك (بدأت تدمع) أنا اسفه لو كنت خيبت ظنك فيا و كسرت قلبك من ناحيتي ، بابا علشان خاطري انا مبقاش ليا حد في الدنيا دي غيرك انت و ماما علشان خاطري اعمل فيا أي حاجه ، اضربني موتني بس متخاصمنيش (بتبكي) باابااا حقك عليا انا عارفه انك مش طايقني لكن علشان خاطري أوعي تكرهني انا يمكن اذيتك و اذيت ماجد و ناس تانية و مكنش هاممني أي حاجه الا نفسي لكن عرفت غلطي و مش هعمل كده تاني

( محسن حزين و مش عارف يقول ايه ، نفسه يقوم ياخدها في حضنه و يقولها انه حزين لكنه مسامحها و عمره ما يقدر يكرهها بس مش قادر )
ميرنا (بتبكي جامد) : بااااباااا رد عليا بقا ، انا اسفه و الله العظيم أسفه ، بس انا لواحدي أوي بجد ، و خلاص عرفت غلطي ، متخليش عقاب ربنا ليا يكون بيك انت و انك متكلمنيش علشان خاطري
(قربت منه و بصتله و وطت علي ايده باستها ، وقتها بدأ هو كمان يبكي و حضنها و فضلوا هما الاتنين يبكوا و معرفتش أي كلمة تعبر عن أي حاجه كانت جواهم ، البكا بس كان لغتهم الوحيدة في اللحظه دي )

محسن : انا مسامحك يا بنت قلبي ، مسامحك ربنا يهديكي ، انا عمري ما أكرهك ، انتي بنتي

سارة لسه جايه تخرج راح آسر اتكلم بسرعه و بلخبطه ، علشان تسمعه قبل ما تخرج .

آسر: انا يا باشمهندس عندي شقه و عاوز أوضبها ، و كنت سمعت عن شغل المهندسه سارة و كنت طالب ان هي اللي تعمل ديكور الشقه
م.رؤوف : و الله يا اسر يا ابني ، انا كنت لسه بقولها ان شغلها فعلا حلو جدا و الناس معجبة بيه ، ايه رأيك يا باشمهندسه ؟

(سارة فجأه اتسمرت مكانها و فجأة حست انها اتضايقت و متعرفش ايه السبب لكن فجأه وشها قلب 180 درجة و آسر لاحظ ده ، لكنها مقدرتش ترفض طلب من ناحية المهندس رؤوف ، بعد اللي عمله معاها )

سارة ( بتحاول تادري خنقتها) : و الله يا باشمهندس انا بعمل اللي عليا مش أكتر ، و بعدين انا مينفعش أرفض لـ حضرتك طلب و لا حتي لـ الدكتور آسر ، ده معرفه قديمة ، ان شاء الله هخلص شغل بسيط بس ، و هكلم حضرتك أعرفك هنبدأ شغل أمتي ، و حضرتك سيب رقمك في السكرتاريه و انا ان شاء الله هاخده و هكلم حضرتك
آسر ( مستغرب طريقة كلامها ) : ان شاء الله يا باشمهندسه و شكرا لاهتمامك
سارة : علي ايه مفيش حاجه عن اذنكم

خرجت سارة راحت مكتبها وفجأة حست بخنقة و مش عارفه ايه السبب ، مش عارفه اصلا هي مفروض تزعل ولا تفرح و لا تخاف ولا ايه ، حست بحيرة كلمت هديرو لما فضفضت معاها هدير أقنعتها ان ده خير و انه ممكن يكون بيعمل كده علشان يتقرب منها و انها متضيعش فرصه ممكن تكون خير ربنا اداهولها..

ابراهيم قاعد في البيت و عمال يعرف صحابه و يتكلم مع مامته يشوف ايه اللي يعملوه و يظبطوا لـ الخطوبه ، و فجأه جرس الباب رن ، قام فتح استغرب لما لقي اسلام قدامه ، طلب يشوف سارة قاله انها مش موجوده ، فـ طلب منه انه يستناها لـ حد ما تيجي ، قعد في بيتهم و هم محروج جدا ، و قعد معاه باباها لـ حد ما تيجي من شغلها ..

مصطفي قعد يدردش مع خاله هو و آسر ، لكن آسر كان مخنوق و مش عارف سارة مالها ، خلصت المقابلة و خرج سأل السكرتيرة علي مكتب المهندسة سارة و استأذن من مصطفي خمس دقايق يروح يتكلم معاها و يرجع

آسر : باشمهندسه ممكن أخد من وقت حضرتك خمس دقايق
سارة (متلخبطه و محروجه) : أيوه يا آسر اتفضل تعالي
آسر : مالك يا سارة ، زعلانه ليه ؟! انتي زعلانه اني جيت هنا
سارة : لأ انا بس مستغربة انت عرفت المكان ازاي ، و ليه طلبت شغلي انا بالذات مع اني واثقه انك متعرفش عنه حاجه
آسر : انا بالصدفه عرفت ان ده مكان شغلك لما عرفت ان خال مصطفي يبقا مدير ، و يمكن فعلا معرفش ان شغلك حلو ، بس متأكد ان أي حاجه هتعمليها هتكون منك حلوة ، انتي مش قولتيلي خلي كل حاجه تمشي بوقتها ، انتي ليه خايفه
سارة (بتنهيده) : مش عااارفه ، خير يا آسر ، متزعلش مني ، انت عاوز حاجه معينة فـ شغل بيتك ولا ايه
آسر : انا عاوزك تعملي الديكور بتاعه و كأنه بيتك بالظبط ، لأنه عاجلا أم اجلا هيكون..
سارة (قاطعته) : خلاص يا آسر انا ان شاء الله بخلص شغل مكتب جديد و أول ما أخلصه هكلمك
آسر (باحراج) : ماشي يا سارة عن اذنك
سارة (زعلانه انها أحرجته لكنها خايفه اوي) : مع السلامه ..

سارة حاولت تشغل نفسها بأي حاجه تنسيها اللي حصل فـ اتصلت بـ خالتها علشان تقولها انها علي المفاجأه ..

سارة : ازيك يا خالتو عامله ايه
عفاف : الحمدلله يا بنتي بخير انتي وحشتيني جدا
سارة : و انتي كمـان و الله ، كل سنة و انتي طيبة ، موسم الحج قرب اهو
عفاف (بحزن) : و انتي طيبه يا نور عيني
سارة : بقولك يا خالتو هو انتي جواز سفرك معاكي و لا ادتيه لحد
عفاف : ايه ؟! مش فاهمه حاجه ، اكيد معايا هيروح فين يعني
سارة : اصل انا محتاجاه علشان في حج جه باسمك و عاوزه اخلصلك باقي ورقك
عفاف (بدهشه) : استني استني بس ، انتي بتقولي ايه ، انتي بتخرفي
سارة : هههههه لا و الله مش بخرف ( حكتلها عن الحج اللي جالها )
عفاف (بفرحة و مش مصدقه) : بحد يا سارة ، انا هحج قبل ما أموت ، قولي والله طيب
سارة : ههههههه تفتكري يا خالتوا انا هضحك عليكي في حاجه زي دي ؟!
عفاف (بتبكي) : ياما انت كريم يااااارب ، يا حبيبي يا رسول الله ، انا هروح أحج يا حبيبي يااااااارب ، انا شوفت رؤية اني بحج و الله ، و الله شوفتها و الله (بتبكي جامد)
سارة : طيب انتي بتعيطي ليه الوقت ، حد يجيله حج ويبكي
عفاف : دي دموع فرحة يا نور عيني ، الحمدلله و الشكر لله يارب ، و الله يا سارة لو مت هموت قلبي راضي عنك
سارة : يااا حبيبة قلبي ربنا يبارك في عمرك و يقبلها منك ، المهم متأخريش الورق بتاع السفر علشان الحق اقدمه
عفاف : من بكره الصبح هيكون عندك ، بكره اييييه ، انا حالا هروح لأمك اسيبه هناك عندها
سارة : هههههه ماشي يا حبيبتي ، ربنا يتقبل منك مقدما
عفاف : ياااااااااارب ..

آسر راح لـ حماه يتكلم معاه ، و كان خايف أوي من المواجهه دي ، لكنه قرر انه يواجه علي انه يفضل خايف ..

عماد : ازيك يا بني عامل ايه
آسر: الحمدلله ازيك يا عمي اخبارك انت ايه ؟!
عماد : الحمدلله انا كويس ، انت اللي مش كويس
آسر (باستغراب) : مش كويس ازاي مش فاهم ؟
عماد : انا شوفت رنا في رؤية و بتقولي ان فيه حاجه خنقـاك و طلبت مني أشوفك مالك ، و انا بنتي لما بتجيلي فـ المنام لازم تيجي بسبب
آسر (بصدمه) : انا – انا مش عارف أقول لحضرتك ايه و الله انا عاوز أتكلم و اتمني انك تفهمني
عماد : اتكلم يا ابن الحلال انا سامعك ، و عاوز اعرف مالك انت زي ابني
آسر : بص يا عمي قبل أي حاجه انتم أهلي و ناسي ، و عمري ما أنساكم و لا أهمل في شهد بنتي و بجد انا مش عارف فعلا ابتدي الموضوع منين ( و حكاله علي سارة و انه عاوز يتجوزها و انها مهتمه ببنته و انه مهما يحب مش هيحب اد ما حب رنا و قاله ان سيدنا النبي حب السيدة خديجة لكنه بعدها اتجوز و حب لكن فضلت في قلبه )

عماد : احنا يا ابن الحلال دخلناك بيتنا و احنا عارفين اننا مدخلين راجل ، و أمنّاك علي بنتنا و وثقنا فيك و كنت أهل لـ الثقه دي حتي لو كنت غلطت في حاجات ، لكن انا واثق انك عرفت غلطك فين ، و هنظلمك لو حكمنا عليك انك توقف حياتك و انت لسه في بدايتها بعد وفاة مراتك الله يرحمها ، انت صونت بنتي و حافظت عليها و عمرك ما غلطت فيها حتي لو كانت بينكم مشاكل ، و واثق انك هتاخد بالك من حفيدتي ، و واثق انك مختار واحدة كويسه و هتربي بنتك بما يرضي الله
آسر ( مكنش متوقع الكلام ده و مش مصدق ) : عمي انت – انت بتتكلم بجد ، انت بتعمل معايا كده ليه ؟َ!
عماد : مانا قولتلك علشان انت كنت راجل احنا ناسبنا راجل ، و الراجل ده من حقه يعيش حياة تانية و يعيشها صح و مدام اتعلم من اخطائه و متقلقش حماتك انا هكلمها بمعرفتي ، و بنتك في حضنك عمرنا ما هناخدها منك و انت مبتقاش تحرمنا اننا نشوفها
آسر (قام باس دماغ عماد) : و الله انا مهما أعمل مش هوفيكم حقكم ، ربنا يجعلك من أهل الفردوس الأعلي ياعمي

سارة روحت البيت لقت اسلام في وشها اتعصبت جدا و بقت مش قادرة تبص في وشه ، اما هو كان محروج أوي يبص في وشها و مش قادر ينطق

سارة (بعصبيه) : انت ايه اللي جابك هنا ، بالله عليك انت ليك عين ، تصدق انك بجح
عادل (باستغراب) : ساارة عيب يا بنتي الراجل في بيتنا ميصحش كده
اسلام : سيبها يا عمي ، انا عارف ان عندها حق ، انا مش جاي أزعلك يا سارة و لا اضايقك انا جاي أقولك كلمتين و ماشي ، انا فعلا أسف أنا اتعلمت من غلطي كتير حاجات كتير و صدقيني انا هختفي من حياتك مش هتشوفيني تاني ، انا بس عاوزك تسامحيني بالله عليكي ، علشان أقدر اكمل حياتي
سارة : انا مسامحاك من زمـان أوي ، انا مينفعش أزعل من ميت علي حاجه عملها فيا لانه فـ الاساس ميت

(كلمتها وجعته أوي ، و استأذن و مشي ، و هي واقفه متعصبه و مخنوقة أوي ، أبوها استغرب من قساوتها و أول مرة يشوفها كده و افتكر لما ابراهيم كان قال انه شافها واقفه مع اسلام و سألها عنه و هي حكتله كل حاجه و فهم هي عملت كده ليه ، و لما حست انها ارتاحت بالكلام مع أبوها حكتله علي آسر ، و حكتله انها خايفه أوي تعيش التجربه تاني ، و قالها ان محدش بيتعلم ببلاش لكن من كلامها عليه واضح انه محترم و قالها انه هيسأل عليه من بعيد لـ بعيد حتي لو هو لسه مش فاتحها في حاجه ، بس يكون مطمن برضه )

جه يوم خطوبة هدير و ابراهيم كانت في بيت هدير الفرحة كانت مالية قلب كل من أهل هدير و أهل ابراهيم ، سارة كانت فرحانة فرحتين ، فرحة لأخوها و فرحة لـ هدير لأنها بتحبها أوي ، و دعت ربنا انه يوفقها لـ الخير لو كان الخير في آسر أو لأ و يطمن قلبها ، بتسلم علي الناس اللي بتيجي و فجأة لقت مصطفي قدامها و استغربت ايه جابه هنا هو كمـان ..

سارة : ازيك يا استاذ مصطفي عامل ايه
مصطفي : الحمدلله يا باشمهندسه تمام
سارة : امال انت جاي لـ مين العريس ولا العروسه
مصطفي : لأ انا صاحب العريس
سارة : ههههههه انا بقا أخت العريس
مصطفي : هههههههه لا و الله سبحان الله اد ايه الدنيا صغيره
سارة : هههههه فعلا ، اتفضل اتفضل

مصطفي دخل سلم علي ابراهيم و كان فرحان ليه جدا و لف لقي نهي في وشه بدر منور زي أول مره شافها ، لكنه كـ العاده غض بصره و راح يسلم علي " عفاف " و لما راح اتكلم معاها سألها عن نهي و شكرتله فيها جامد جدا و فاتحها انه عاوز يخطبها ، و فرحت أوي لأن نهي تعتبر زي سارة عندها بالظبط ، و قالتله انها هتكلمها و ترد عليه و قالتله انها مسافرة حج و فرح ليها أوي
ابراهيم و هدير عاملين زي التايهين ، محدش فيهم بيتكلم مع التاني ولا فيه فرصه أصلا لكن القلوب و العنين اتكلموا و ابراهيم أخيرا وقع في الفخ و لقي اللي تشغله عن الدنيا بحالها

بعد الخطوبة عفاف قالت لـ أم نهي علي مصطفيو قالتلها انها عارفه و انه محترم أوي و ام نهي قالتلها انها هتسأل نهي و أبوها و ترد عليها فـ اقرب وقت ..
سارة قالت لـ نهي لما عرفت من خالتها و نهي فرحت أوي ، و قالتلها عن احساسها أول مرة شافته ، و لأول مرة متزعلش لما تعرف ان فيه عريس جاي ليها

عدي أسبوع و سارة خلاص خلصت شغلها و اتصلت بآسر علشـان تبدأ معاه فـ شغل شقته ، و هو كمان كان خلاص اتخلص من كل حاجه خايف منها و فاتح أبوه و أمه في الموضوع و عرفهم هيعمل ايه
مصطفي فرح أوووي لما عرف انه ابو نهي وافق يقابله ، و راح هو و المهندس رؤوف علشان يقابلهم ، و الحمدلله تم التراضي بين الطرفين و اتفقوا علي ميعاد الخطوبة يكون خامس يوم العيد ( يعني بعد 3 أسابيع )

مصطفي قاعد بيتكلم مع نهي و حاسس انه في اعلي قمم السعادة اللي شافها في حياته و قتها بس افتكر كلام ربنا في كتابه العزيز " و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب " عرف انه عشان صان نفسه عن الحرام و غض بصره عن أي معصية قابلته ، ربنا جزاه بـ واحده طيبه فعلا زي ما ربنا قال " الطيبون للطيبات "
و من جواه قال بـ فرحة ، اللهم لك الحمد في السراء و الضراء شكرا يارب

خالة سارة سافرت لـ بيت الله الحرام و كانت فرحانة فرحة كبيرة و كأنها دخلت الجنة ، و أول دعوة دعتها قدام الكعبة كانت لـ سارة ، راحت لـ المكان اللي لا فيه نفاق و لا فيه هم و لا غم راحت لـ اطهر مكان فـ الأرض ..

خلال الـ 3 أسابيع دول سارة كانت بدأت تشتغل في شقه آسر ، مبقتش بتروح الجلسات زي الأول ، انما هو كان بيروح أحيانا لـ دكتورة هويدا و حكالها كل حاجه و كانت فرحانه أوي ، فرحانة ان ربنا بيقسم الارزاق بحكمة ، حكمته في انه يخلي اتنين داقوا المر و الوجع من نصيب بعض ، كأنه بيقولهم اشفو جروح بعضكم

ميرنا بدأت حياتها من جديد و كأن مفيش حاجه حصلت ، عرفت الدروس المستفاده من تجربة قاسية و قررت مش هترجع لـ الغلط تاني و لو علي رقبتها ، اسلام قرب من ربنا و عرف حاجات كتير مكنش عارفه ، بدأ شغله من الصفر بالحلال و ربنا رزقه علي أد حسن نيته صحيح " و علي نياتكم ترزقون "

ماجد اتعرف علي بنت جديدة في شغله كانت محترمة و أخلاقها كويسه و قدرت تخطفه بسرعه ، سأل عليها كويس أوي و طلعت اخت صاحب ليه ، و اتقدملها و خطبها ، و لما اتعرف عليها ، لقاها هي دي اللي هتطبطب علي جروحه ، سامح ميرنا علشان يعرف يبدأ حياة جديدة ، و علشان هي كمان تعرف تبدأ حياتها و دعالها ربنا يهديها

أول يوم العيد التكبيرات ماليه الشوراع و الناس بتهتف ورا المؤذنين
" الله أكبر الله أكبر لا اله الا الله ، الله أكبر الله أكبر و لله الحمد "
سارة قالت ورا المؤذن و هي ماشيه في الشارع مع أهلها و من جواها فكرت
" فعلا و لله الحمد ، الحمدلله علي كل شئ و علي أي شئ ، الحمدلله علي الابتلاء و الحمدلله علي الفرحة ، شكرا يارب علي حكمتك اللي مش بنعرفها الا في وقت معين و بنعرف ان هو ده احسن وقت نعرفها فيه ، الحمدلله يارب انك بتجبر بخواطرنا بعد ما البشر بيكسروها ، الله أكبر من أي مشكله الله أكبر من أي هم بس احنا دايما نقوله و لله الحمد ، الحمد ليك و الشكر ليك ياااااارب "

شافت البلالين بتاعت العيد و الزينة و افتكرت لما كان اسلام جابلها فـ العيد اللي فات ، حست بخنقة صغيرة لكن محبتش تبوظ فرحتها و رجعت تقول ورا المؤذن " الله أكبر و لله الحمد "

خامس يوم العيد فـ بيت نهي ، الفرحة فعلا كانها فرحة عيد ، مفيش حد مش فرحـان ، سارة أول ما شافت آسر فرحت أوي و حست كأنها نفسها تقوله كلام كتير ، اما هو اول ما شافها حس انه مش شايف غيرها في المكان كله ، نسي صاحبه و نسي خطوبته و قرر جواه انه مش خارج انهارده الا لما يطلبها لـ الجواز ..

آسر : ازيك يا سارة عامله ايه
سارة : الحمدلله بخير ، و انت ؟!
آسر : انا بخير طول ما انتي بخير و الله
سارة : ربنا يخليك ، أمال فين شهد smile emoticon
آسر : ههه لا أجيبها فين انا عاوز اشوف حالي ، هي كده هتوقف حالي خالص
سارة : مممممم و الله ؟! ، طيب ماشي
آسر : ههههههههههه ، أسف أسف
سارة : علي ايه مفيش حاجه أصلا
آسر : عارفه يا سارة انا حاولت ابعد نفسي عنك كتير و مقدرتش
سارة (مبقتش قادرة تعمل نفسها مش فاهمه و غصب عنها لقت نفسها بتقول) : طيب انت ليه عاوز تبعد !!
آسر : علشان انا مكنش ينفع اقرب منك اكتر لاني كنت خايف احبك
سارة (بحزن) : ياسلام لـ الدرجة دي حبي حاجه تخوف !!
آسر : انا خايف عليكي مني ، خايف ملقاش حاجه اديهالك ، خايف اهملك و غصب عني ابعد عنكـ
سارة : بس انا مش خايفه منك ، و مع بعض و بالمصارحة دايما مش هنسيب بعض
آسر (مش مصدق كلامها) : يعني ايه ؟! يعني انتي !! بتحبيني ؟!
سارة : انت حببتني في نفسي اوي و عرفتني قيمة نفسي ، و من غير ما تاخد بالك خلتني ــــ
آسر : سكتي ليه ، قوليها أبوس ايدك
سارة : هقولها صدقني ، بس لما تكونلي في الحلال smile emoticon
آسر : تتجوزيني يا سارة smile emoticon
سارة : ايوه smile emoticon

بعد شهرين كان فرح كبيـر أوي و لـ أشخاص مع بعض (( آسر و سارة ، مصطفي و نهي ، ابراهيم و هدير ))
كانت فرحة ما بعدها فرحة ، سارة آسر مبقوش بيروحوا جلسات الدكتورة هويدا ، خلاص كل واحد لقي علاج قلبه مع التاني ، آسر رجع لـ شغله و بقي أحسن من الأول ، و مصطفي خلاص لقي اللي ملت عليه حياته و خلتها جنة في الأرض
سارة من فترة للتانية بتروح لـ خالد و يوسف ، و بتاخد معاها آسر و شهد ...

بعد 5شهر من جوازهم من الفرح في بيت آسرو سارة ..

سارة : آسر انا عاوزه أقولك علي حاجه
آسر : ايه يا حبيبتي ؟!
سارة : انا حامل في توأم kiki emoticon
آسر : ماشاء الله الله أكبر ، بجد و الله kiki emoticon
سارة : هههههه أه و الله يا حبيبي
آسر : مبروك يا قلبي ، يا شهد ماما هتجبلك أخوااات kiki emoticon
شهد : بجد يا ماما ^__ في بطنك 2 نونو kiki emoticon
سارة : اه يا حبيبتي smile emoticon
شهد : طيب و هتسميهم ايه kiki emoticon
سارة (بصت لـ آسر بفرحة و قالت ) : هسمي الولد أنس ، و البنوته رنا kiki emoticon )

انتهت القصه لحد كده ، و الوردة بطلت تعيط و لقت دواها فـ آسر .. أشوفكم علي خير فـ قصه جديدة

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=9a257d2d40aa38b07e72fbebaa0923be&t=31364
الموضوع: قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الاخيرة رقم 21 الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك