قديم 11-17-2015, 10:32 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
Post قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الثالثة عشر

قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الثالثة عشر

الحلقة الثالثه عشر.. (13)
=============

سـارة قاعدة وشها في الأرض ، و سرحـانة و كأنها سافرت بعقلها لـ عالم تاني تماما ، دكتورة هويدا طلبت منهـا انهـا تتكلم هي كمـان ، سارة أول ما سمعت اسمها و كأن شريط من الذكريات بدأ يجري قدامها ..

واضح يا سارة ان ظنونك ناحية ماريهان في محلها ….وحشتيني نفسي تكلميـني …مستغفلانا يا استااذه و عايشة في العسل….انا بجد اتغيرت يا سارة و لسه بحبك……..

كل دي مواقف بتجري في خيـال سارة موقف المدير ، موقف نهي ، اسلام ، و اخيرا ابراهيم ، حست بنفسها و هي مش شايفة قدامها و الجميع منتظر كلامها و حست نفسها هتعيط و بينها و بين نفسها : لا يا سارة مش انتي اللي تعيطي قدام الناس مش انتي اللي الناس تبصلك بصت شفقه ، فجأه وقفت سارة ، بصلها الجميع
سارة : انا همشي يا دكتورة بعد اذنك
د.هويدا : استني بس يا سارة اقعدي طيب و متتكلميش حتي
سارة (بزعيق و غضب ) : انا مش عاااااوزة اقعد ، انا عاااااوزة امشي

خدت شنطتها و خرجت مرضتش الدكتورة تسيبها تمشي كده لان كان منظرها يخض ، وقفت و كانت لسه هتروحلها ، طلب منها آسر انه يروح هو بتكلم معاها ، و الدكتورة مرفضتش و قالت فرصة انه يرجع يتعامل مع حالات ….

في كافتيريا ..

اسلام : ايه يا ميرنا البوز ده ؟!
ميرنا : ايه يا اسلام انا كويسه اهو
اسلام : طيب ايه هو انا يعني كل ما اخرجك تفضلي ساكته كده
ميرنا : مخنوقة يا اسلام انا مخنوقة ، حاسه اني مش طايقة نفسي بجد
اسلام : من ايه طيب بس ، انا مبحبش اشوفك زعلانه كده
ميرنا (بذهول) : بجد يا اسلام انت بجد مبتحبش تشوفني زعلانه
اسلام : ايوة طبعا انتي متعرفيش انتي غالية عليا اد ايه
ميرنا (بفرحة) : و انت كمان يا اسلام بجد
اسلام : ايوة بقا حلو الضحكه دي اوووي

ابراهيم : السلام عليكم ازيك يا بابا
عادل : الحمدلله ازيك يابني
ابراهيم (بحزن) : بابا هي لسه سارة مرجعتش برضه ؟
عادل (بحزن) : لا و الله يا ابني و كلمناها كتير اوي
ابراهيم (باحساس بالذنب) : طيب انا هروحلها بليل اكلمها ، هتغدي بس و اريح شوية لان راجع تعبان من الشغل و هروحلها ع بليل
عادل : ماشي يابني ربنا يهديكم و يصلح احوالكم

آسر : استاذه سارة ، يا باشمهندسة ، استني بس
سارة : أيوة يا دكتور فيه حاجه
آسر : أيوة فيه ، احنا اتفقنا مع الدكتورة في أول جلسة جماعية اننا هنساند بعض و مش هنسيب حد فينا يقع و انتي بقالي كام مرة اشوفك شكلك فيكي حاجه ، انا مش قصدي اتدخل في حياتك ، لكن انا عارف يعني ايه ان الواحد يقع ميلاقيش حد جنبه و يكون لواحده ، و انا بس حبيت اساعدك و اتكلم معاكي شوية لو ده مش هيضايقك ..
سارة : يا دكتور انا مقدرة تعب حضرتك و تعب الدكتورة لكن انا بجد مش قادرة اتكلم صدقني ، انا مش نفسي في اي حاجه بجد غير اني ــــ
قاطعها آسر : متقوليهاش يا باشمهندسه ، استغفري ربك ، احنا ناس مؤمنة وعارفين ان الموت ده حاجه بقدر ربنا ، و عارفين كمان ، ان لو ربنا كان خالقنا من غير لازمه مكنش خلقنا اساسا
سارة (بتنهيده) : انا عارفه يا دكتور و نعم بالله ، لكن كلنا بشر من صفاتنا الضعف
آسر : و من صفاتنا كمـان القوة ، و لازم نتحلي بالصبر ، و لازم نتفكر من حكمة و ابتلائه ادالنا الابتلاء ده ليه ، صح يا باشمهندسة ؟
سارة (فجأة عيطت) : بجد يا دكتور انا عاوزة امشي ..
آسر : صدقيني انا مش هسيبك تمشي و انتي في الحالة دي ..
سارة : بس أنا مش عاوزة اتكلم في حاجه
آسر : طيب ممكن اتكلم انا ؟! ممكن تسمعيني و مش هاخد من وقتك كتير ؟!
سارة (باستغراب) : اتفضل ..

.. : أيوة يا ميرنا امال انتي فين ؟!
ميرنا : انا مروحة البيت اهو
.. : كنتي فين يعني
ميرنا (بتردد ) : كنت مع اسلام
.. : تاااااني انتي مش بتحرمي يا بنتي ؟!
ميرنا : هو كان ايه حصل أولاني يا بنتي بس
.. : يا ميرنا انا بجد قلقانه من اسلام ده اوي بجد
ميرنا : ليه يعني ، بجد اسلام حد طيب اوي و انهارده حسيت ان كلامه اتغير معايا
.. : اتغير ازاي يعني ؟!
ميرنا : حاسه انه بدأ يهتم بيا عن الأول
.. : مش عارفة اقولك ايه ، لكن بجد ربنا يستر
ميرنا : متقلقيش ، اسلام بيخاف عليا
.. : افتكري اني حذرتك يا ميرنا ماشي !!
ميرنا : مااااااشي

آسر : بصي يا دكتورة ، انتي طبعا عارفة ان مراتي متوفية بقالها كام شهر اهي ، عارفة حياتي قبل مراتي حاجه و بعدها كانت حاجه تانية خالص ، معاها في بداية حياتنا كانت الحياة حلوة ، لكن بعد كده بدأت أهملها و اخرج مع صحابي ، و نسهر بره لـ الفجر و لا اهتم بمراتي تماما ، لحد ما ربنا ابتلاني و عاقبني بموتها ، انا الحمدلله الوقت احسن كتير عن الأول ، بانتلي حاجات كتير بعد الابتلاء ده ، لقتني فجأه لواحدي ، لقيت صحابي بتوع السهر نسوني ولا حد سأل عني ، عرفت بجد ان الناس معادن ، بتبان قيمتها بعد مرور السنين ، لكن ربك سبحانه و تعالي لما بيقفل في وشنا باب بيفتح بداله باب تاني ، بس الشاطر اللي ميفضلش باصص ع الباب المقفول ، كنت فاكر بعد موت رنا ان دي نهاية الدنيا بالنسبة لي ، ربنا رزقني بـ أم و أخت اهتموا بيا و أهل بتخاف عليا ، رزقني بصاحب صالح من حيث لا أدري و الله غيرلي حياتي 360 درجة للأحسن ، و اتقربت لـ ربنا اكتر ، و شوفت ناس جديدة أول مرة اعرفها ، ايقنت ان الصبر مهم أوي ، اصبري يا سارة ، أسف يا باشمهندسه قصدي

سارة (ضحكت وحست فجأه بأمل من حكي آسر عن حياته ) : يا دكتور سارة او باشمهندسة مش هتفرق كتير ، ربنا يجازيك خير علي كلامك ، و الله انت مفروض ترجع تشتغل تاني
آسر : ارجعي انتي اتحسني و اقفي علي رجليكي و بطلي تسمعي للناس و انا اوعدكـ ، ارجع اشتغل تاني
سارة : اعتبر ده وعد ؟!
آسر : ههههههه دي تدبيسه بقا ، ماشي اعتبرها وعد
سارة : بس انا بجد الوقت عاوزة امشي مش قادرة اقعد ، خليها مرة تانية
آسر : ماشي الجلسه راحت عليا انا كمان يا استاذه بس مش مشكلة
سارة : هههههههه معلش بقا يا دكتور
آسر : لا و لا يهمك سلام
سارة : سلام

مشيت سارة و هي حاسه انها مرتاحة نفسيا حتي لو مكنتش اتكلمت كتير و مستغربه اهتمام آسر ، لكن دعتله ربنا يفرحه لأنه فرج جزء من كربها
آسر مستغرب نفسه اوي ، ليه قام يكلم سارة ، ليه مرضاش يسيبها زعلانه ، ليه و ليه وليه ، مليون سؤال في دماغ آسر ، و مش لاقي اجابة لـ اسألته غير انه فرح لما عمل كده و بس

ابراهيم عارف انه ملوش عين يصالح أخته بعد اللي قاله ، و حب يفرحها و عارف ان كل بنت بتحب حاجتين (الورد+الشيكولاته) و علي طول راح جابلها بوكيه ورد جميـل و علبة شيكولاته …

سارة راكبة التاكسي ، و خلال طريقها عدت علي بيتهم و حست ان ابوها و أمها وحشوها جدا ، حس بـ غربة فجأه علي الرغم من انها مش مسافرة ، حست بأن قلبها موجوع علي الرغم من أنها سليمة ، حست انها طفلة صغيـرة وسط نـاس عواجيـــــــز .. لكن مقدرتش تطلع ليهم و كملت طريقها و مشيت …..

روحت بيت خالتهـا و لسه بتفتح بـاب الشقة لقيت ابراهيم قاعد في وشها ، حست فجأة بخنقة رجعت لـ قلبها و حست انها افتكرت كل حاجه ، حطت الشنطه و المفتاح علي المراية و قعدت علي الكنبة من غير و لا كلمة ولا بصت لـ ابراهيم ..

ابراهيم : ازيك يا سارة
سارة : ـــــــــــ
ابراهيم : سارة انتي حبيبتي يا سارة انا مقدرش علي زعلك ، صدقيني يا سارة انا مكنش قصدي اني اوجعك ولا اجرح فيكي
سارة ( لا مبالاه) : قصدك و لا مش قصدك بقا المهم اني اتوجعت في الأخر
ابراهيم (بحزن ) : فاكرة لما كنا بنروح المدرسة مع بعض ، و الكلية كمان و كانوا بيفكرونا مخطوبين ، طيب فاكرة الصورة دي ؟!
(كانت صورة ليهم هما الاتنين في رحلة ، شافتها سارة بدأت عنيها تدمع )
ابراهيم : شايفه كانت ضحتنا من القلب ازاي و مكناش شايلين لـ الدنيا هم ، فاكرة لما كنتي دايما تقولي ربنا ما يفرقنا عن بعض ابدا
(سارة غصب عنها ماسكه الصورة بتبصلها دموعها نزلت عليها )
ابراهيم (بدأت عنيه تدمع هو كمان) : سارة أنا أسف ، و الله العظيم انا بخاف عليكي و بغير عليكي ، انتي مش بس اختي انتي صحبتي ، و حبيبتي و كل حاجه ، انتي اللي دايما بتصبريني علي الدنيا دي ، عاوزة تخاصميني و تبعدي عني !!
(سارة مش قادرة تقول حاجه و بتعيط في صمت و حاطه وشها في الأرض)
ابراهيم (مسح عنيه و ضحك ) : طيب بصي انا جبتلك ايه ، ورد و شيكولاته مش بتحبيهم يا اختي ولا انتي مش زي البنات و كده ؟! ، ايه مش بتردي ليه ، طاااايب هقوم اخدهم و امشي ..
( قامت سارة وقفت و حضنته ، و قعدوا هما الاتنين يعيطوا )

عفـاف : ما خلاص يا عيـــال قطعتوا قلبي ، تلاقيها صالحتك علشان الشيكولاته
سارة (بابتسامه) : هههههههه عرفتي منين يا خالتوا
ابراهيم : يا سلاااااااام ياختي ماشي هسامحك المرة دي
سارة : حبيبي يا ابراهيم ، ربنا يحفظك
ابراهيم : طيب مش هترجعي البيت بقا
عفـاف : لا معلش سارة هتقعد معايا انهارده ، اناعاوزة اتكلم معاها
ابراهيم : ماشي يا خالتو

اسلام اتصل بـ سارة كام مرة لكنها مشافتش التليفون لما كانت قاعده مع أخوها و استغرب هو اتصل بيها ليه ، لكنها متصلتش بيه تاني ، اتغدت و صليت و رايحة تقعد مع خالتها لقت رسالة جتلها ..

” ازيك يا سارة عاملة ايه ، انا كلمتك كذا مرة اطمن عليكي و انتي مش بتردي عليا ، يارب تكوني بخير ، سارة بجد الحياة صعبة من غيرك أوي ، صدقيني يا سارة انا اتغيرت ، اديني حتي فرصة اقعد معاكي ، بجد نفسي أقولك كلام كتير أوي ، و بجد نفسي نرجع ”

قريت سارة الرسـالة و خدت نفس عميـق ” يا تري عاوز مني ايه تاني يا اسلام ، يا تري انت فعلا اتغيرت ولا بتضحك عليا ، انا بجد تعبت منك ”
صعب ان اكتر حد موجوع منه هو اكتر حد حبيته في حياتك … و قوالت بصوت عالي
يــاااااااااااااااارب ، لو حد أراد بيا سوء ردهوله ، يااااارب احفظني من كل شر و نرولي بصيرتي ..

ميرنا : الو ، ايوه يا اسلام ايه روحت
اسلام : اه يا ميرو ، لسه داخل البيت اهو
ميرنا : طيب حمدلله ع السلامه انا شغلاك عن حاجه ؟!
اسلام : لا لا و لو مشغول افضالك يا قمر ، انا هتغدي بس و اكلمك
ميرنا : ماشي يا اسلام
اسلام : ماشي يا حبيبتي سلام

و قفل اسلام علي طول مستناش ردها ، رمالها سمه و سابها مع نفسها عقلها يحتار ، ميرنا أول ما سمعت الكلمة صابها ذهول فجأه ، هو قالي يا حبيبتي بجد !! ، هو انا بحلم ؟! طب هو قصده ايه ، يعني هو بيحبني فعلا !!

عفاف : ايه يا سارة فاضيه اتكلم معاكي ؟!
سارة : اه طبعا يا خالتوا ، اتفضلي
عفاف : بصي يا سارة ، انتي عارفه اني مش من طبعي اتدخل في حياة حد ولا حياتكم ، لكن انا لما شوفت حالتك اتجرأت و سألت أمك و هي حكتلي
سارة : ــــــ
عفاف : بصي يا حبيبتي ، انا مش عاوزاكي تقولي حاجه ، و عارفة ان ابراهيم و الكل غلطوا في حقك ، لكن انتي كمان غلطانه
سارة (باستغراب) : انا !! انا !! غلطت في ايه بقا ؟!
عفاف : غلطتي لما استسلمتي بسرعه ، و لما اتخنقتي في عز الشده مروحتيش لـ ربنا ، كنتي معتمده تتقوي بـ الناس لكن قوتك بجد بـ ربنا ، انا عارفه ان ابراهيم زعلك جامد ، لكن اخوكي ملكيش غيره ، انا بعد ما عرفت اني مبخلفش جالي حزن لا تتخيليه لكن قولت ده قدر الله ، و ربك عوضني بـ عمك ناصر اللي وقف جنبي في ازمتي ، و بعدها ربك افتكره ، لكن لقيت أمك واقفه جنبي هي و أبوكي و مسابونيش أبدا ، و طلبوا مني كذا مرة اجي اعيش معاكم لكن انا قولت ملياش الا بيتي ، يعلم ربك فرقتي معايا اد ايه في الكام يوم اللي قعدتيهم معايا (بدأت تدمع) لكن أنا ميخلصنيش تسيبي بيت أهلك ، هتفرج يا حبيبتي ، كل ابتلاء بعده فرج مهما طال الصبر ، و كل ما يطول الصبر ، كل ما يجي الفرج أكتر
قامت سارة حضنتها : ربنا يخليكي لينا يا خالتوا و يجازيكي الجنة

أسر : ألو ازيك يا مصطفي عامل ايه !!
مصطفي : ازيك يا آسر ، انا الحمدلله بخير
آسر : ايه بتعمل ايه ؟!
مصطفي : مفيش لسه راجع من الشغل ، و مش لاقي حاجه أكلها و مكسل اطبخ
آسر (بحزن ) : طب تيجي ننزل ناكل بره !!
مصطفي : طيب ياريت ، جاهز ؟!
آسر : اه جاهز و هعدي عليك ع طول
مصطفي : أوكـ هستناك ..

علي : مالك يا ماريهان بقالك كام يوم
ماريهان (بحزن) : تفتكر انا طلمت سارة بجد !!
علي : اه يا ماريهان ، انتي بتحاولي تقنعي نفسك انك صح ، لكن انتي غلط
ماريهان : بقالها كام يوم لا بتتصل ولا بتسأل ، تفتكر نهي قالتلها حاجه
علي : مش عارف ، بس مستبعدش انها تكون هي نفسها حست حاجه
ماريهان : طيب أعمل ايه ، انا حاسه اني تايهه
علي : اعملي اللي يرضي ربنا ، و اللي يردلها حقها ، ايه هو ؟! الله أعلم انتي أدري بيه

سـارة وقفت في البلكونة بتاعت خالتها بتبص ع الشارع و الناس و الهواء اللي مستعمر كل ما فيها فـ بيديلها احساس بـ بداية جديدة لـ ايه مش عارفة لكن هو ده احساسها في كل مرة بتقف في الشبـاك و تلاقي الدنيا هوا ، بصت لـ السما و قـالت يــااااااااااارب ، و بتبص تحت بوابة العمارة شافت آسر و كل ده كـان متابعها ، هي مش واخده بالها ، جاله مصطفي خده و مشي

ــــــــــــــــ

آسر : ايه رأيك يا صاحبي في أكل المحل ده ؟!
مصطفي : جميل جدااااا ، بيفكرني بـ الأكل البيتي
آسر: صحيح يا مصطفي ، انت بتحب أكلات ايه !!
مصطفي : المحشي بجد بحبه جداااا و الفراخ المشوية و ما كفايه بقا يااااعم جوعتني تااااااني
آسر : ههههههه لا الله يسترك الفلوس اللي معايا خلصت انت كنت مفجوع
مصطفي : هههههههه انت بتشردني عشان الأكله اليتيمه اللي أكلتهالي
آسر : ههههههههه خلاص يا عم سكت أهه
مصطفي : بس قولي يا آسر ، من ساعه ما شوفتك و انا حايك منشكح كده
لآسر (باحراج) : منشكح ، أنا !! لا أبجدا
مصطفي : بزمتك و حياة ضحكتك الهبلة دي !! ، احكي يا عم
آسر : مش عاااارف بس حصل مواقف كده و حاسس اني مش طبيعي
مصطفي : مواقف انت بتخبي عليا موااااقف
آسر : يا عم اهدي بقا خليني احكيلك الله
(حكاله آسر عن سارة ، عن احساسه يوم ما شافها و هو مع بنته ، عن اللي حصل انهارده في الجلسة و عن انه كان فرحان و هو بيتكلم معاها مش عارف ليه ، و كان مخنوق لـ خنقتها ، حاسس انه تايه و خايف و فرحان و زعلان و مش فاهم حاجه و يمكن ده سبب ضحكته المنشكحه )
مصطفي : مممممممم
آسر : ممممممم ايه !!
مصطفي : بطل الله يكرمك ضحكتك الهبلة دي ، بس انا بصراحه مش عارفه انت انشكحت ليه لكن خير يعني
آسر : هو انا بحكيلك عشان تقولي خير يعني
مصطفي : أمال عاوزني أقولك ايه طيب يعني
آسر: مش عاوز حاجه و انا ندمان اني حكتلك قوم يا عم نمشي
مصطفي : طيب يلا

مصطفي حاسس بـ حاجه و محبش يقولها لـ آسر علشان ميتلخبطش و قال يسيب الأمور تمشي زي ما هي …

سارة واقفه في البلكونة ، سامعه صوت تليفونها بيرن دخلت تشوف مين و لقت ……..

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=b0ae904a7d29be25dd1b24c5f9ad4986&t=31228
الموضوع: قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الثالثة عشر الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك