قديم 11-16-2015, 10:21 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
Post قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الثانية عشر

قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الثانية عشر

الحلقة الثانية عشر .. (12)
===============
سارة روحت البيت لقيت ابوها و امها و اخوها قاعدين مستنينها و وشهم مش مبشر ، استغربت جدا من منظرهم

سارة : في ايه يا جماعه مال وشكم فيكم ايه ؟!
ابراهيم (بتريقه) : خير يا ساااارة ، مفيش حاجه خالص ، الا انتي كنتي فين قولتيلي ؟؟
سارة (بقلق و تردد) : كنت مع اا ، ما انا قولتلك اني كنت مع صحابي
ابراهيم (بزعيق) : و هو انتي لما تقابلي صحابك بتقابليهم في شقه !!
سارة : نعم انتي بتقول ايه ، انت اتجننت ولا حاجه ؟!
ابراهيم : ااااه اتجننت باين ، انتي كدابه يا سارة ، كانوا بيزعلوا لما بفضل ازعق و اسألك انتي رايحه فين و جاية منين ، و خايف عليكي من كلام الناس و ماما تقولي عيب اختك الكبيرة ، و اتاريكي ـــ
(قاطعه أبوه) : ابراااااااهيم

سارة (بهدوء) : سيبه يا بابا سيبه ، كمل يا ابراهيم ، كمل انا سمعاك و الله ، اتاريني ايه !!
ابراهيم (بزعيق) : انتي بتستغفلينا يا سارة ، انا شوفتك و انتي نازلة من عمارة في شارع (…) و شوفتك من كام يوم و انتي واقفه مع اسلام في الشارع ، و ماما اتصلت بصحباتك الاتنين في بيوتهم يا سارة ، و بتضحكي علينا ، خلاص فاكرة انك علشان اطلقتي هتعيشي حياتك برحتك ، و مدام انتي عايشه فـ العسل مع اسلام كنتي ـــ

سارة (قاطعته بغضب و زعيق) : لاااا لااااا ، استني بس استني ، انت بتتنيل تقول ايييه ، انت مش فاهم حاجه ، ولا مخك ده شغال اصلا ، ولو كان عقلك المريض صورلك زي اي حد متخلف شوفته في حياتي بعد طلاقي ، اني ممكن أكون عايشه في العسل مع اسلام يا محتررررم تبقي غلطاااان ، اسلام لما شوفتني معاه من كام يوم زي ما بتقول ، انا كنت ماشية في الشارع و هو اللي شافني صدفه و قالي انه عاوز يرجعلي و مش ذنبي ان انت فهمتني غلط

ابراهيم (بتريقه) : لا والله ؟! و علي كده كنتي نازلة من عمارة انهارده ليه ، كنتي بتغيري جو ؟!
سارة : ههههههههه تصدق يا ابراهيم انا اكتشفت ان كل الرجاله مكتوب في بطايقهم (ذكر) لكن مش كلهم (رجاله) و كل الستات مكتوب في بطايقهم ( انثي ) لكن مش كلهم مكتوب في بطايقهم حيـاء ، انت مريض أوي زي غيرك من الناس ، المشكلة بجد مش في المجتمع المشكلة في عقولكم و الله ، عارف يا ابراهيم انا فعلا كنت بغير جو ، اه و الله بس كنت عند دكتورة نفسيه و لو مش مصدقني روح العمارة اسأل ع دكتورة اسمها هويدا الناغي ، مش انت حفظت العنوان برضه و لا ايه ؟!
(اول ما سمعوا الكلمة كلهم اتصدموا و امها قعدت فجأه ع الكنبة و كأنها جالها حالة زهول)

سارة (بدأت تعيط و تتكلم بانفعال جامد) : عارف انا بروح لـ دكتورة نفسيه ليه ؟! ، بروح علشان اتعالج ابطل اسمع لأمثالك ، بروح لـ دكتورة نفسية أقولها ان أخويا فاكرني مقضياها مش ده اللي كنت عاوز تقوله ؟! ، برووووووح عشان اقولها ان الجيران و القرايب فاهمني غلط ، و صحابي خايفين عليا اخطف اجوازهم ، زي ما انتم بتظنوا فيا سوء كده ، حد فكر بس لمرة اد ايه انا تعبانه (زادت في العياط) حد فكر اني بعمل نفسيه قوية اوي ، لكن انا من جوايا مدبوحة ، يا أخي حرام عليك و الله انا تعبت أوي ، و انت يا بابا انت و ماما صدقتوه ، و تربيتكم ليا فكرتوني اني مش هصونها يعني ؟!

ابراهيم (بصدمة و احراج ) : انا ، انـااا ، اااا انا مكنتش ــــ

سارة : انا لو كنت عاوزة يا ابراهيم اقضيها كنت عيشت حياتي قبل الجواز ، لكن انا شيلت قلبي و صونت نفسي لـ الحلال ، و الحمدلله اللهم لا اعتراض ربنا رزقني بواحد خيب أملي ، انا بجد قرفانة من نفسي و منكل الناس و بكرههم كلهم و مش طايقاك يا ابراهيم والله بجد و مش طايقة اي حد اساسا ، لأن ولا حد فيكم وقف جنبي ، و روحت للدكتورة دي علشان كان نفسي أرجع اعيش حياتي طبيعية ، لكن واضح انها مش مكتوبالي

( سكت الجميع و سكتت سارة و فضلت تعيط و أكتر مرة كانت مخنوقة فيها ، بتبص لأهلها و لـ البيت اللي عايشه فيه و مش قادرة تنطق ولا تقول أكتر من اللي قالته ، بصت لأبوها و أمها نظرة عتـاب انهم هما كمان حتي فكروا فيها أو صدقوا عنها حاجه مش حلوة ، ابراهيم قاعد و حاطط وشه في الارض و مش قادر ينطق كلمة تانية ، أبوها لسه هيقوم يكلمها ، فجأة راحت مسكت شنطتها ومفاتيحها

سارة : أنا نازلة ، و مش عاوزه حد يتصل بيا ولا حد ليه دعوة انا فين ، ماشي
ماجدة (بعياط) : اهدي بس يا حبيبتي ، طيب انتي هتروحي فين
سارة (بزعيق) : محدش ليييييه دعوة ، رايحة في داهية و تليفوني اهو كمان هسيبه مش هاخده

خرجت سارة و رزعت باب البيت و نزلت ، كل سلمة من السلالم كانت بتنزلها ، و كل خطوة كانت ماشياها ، كانت حاسه انها بتدب في قلبها بوجع ، نزلت مش عارفة هتروح فين و لا عارفة هتعمل ايه ، حاسه كأنها مش فاكرة أي حاجه لكنها موجوعه من كل حاجه و كل حد و كل شئ فـ الدنيا ….

في بيت آسر .. رجع اتغدي و قعد مع امه يحكي معاها شوية و يأكل شهد و كان فرحـان جدا ببنته ..

آسر : تسلم ايدك يا ماما الأكل حلو أووي
نهلة : بالهنا و العافية يا حبيبي ، اجيبلك كمان
آسر : لا لا يا حبيبتي ، الحمدلله انا شبعت و الهانم كمان شبعت
نهلة : امال انت انهارده اتأخرت كده ليه ؟!
آسر (بتردد) : ااا أصل انا بصراحة ساعات بروح لـ دكتورة هويدا اتكلم معاها شوية
نهلة (فهمت ابنها و محبتش تحرجه) : و ماله يا حبيبي غير جو و اعمل حاجات جديدة ، لحد ما ربنا يكرمك و ترجع شغلك ، و ترجع تقف علي رجليك ، أخبار مصطفي ايه ؟!
آسر : ان شاء الله يارب ، و الله يا ماما انا مهما احكيلك عن مصطفي ده مش هيوفي ، بجد ، ماما انا عاوز أطلب منك طلب
نهلة : اطلب يا بابا ، عاوز ايه ؟!
آسر : عاوز مرة أعزم مصطفي عندي ع الغدا هنا ، مصطفي مامته ميته و أكيد نفسه في أكل الأمهات ده
نهلة (بحزن) : يا قلب أمه حاضر يا حبيبي من عنيا ، اعمله احلي أكل ، انت في مرة أعرف منه بس بيحب ياكل ايه و انا اعملهوله
(آسر قام باس راس أمه و حضنها ، و هي كمـان )
آسر : ربنا يخليكي يا ماما يا أحلي ماما في الدنيـا كلها
نهلة : و يحفظك يا حبيبي من كل شر ، و يخليك لـ بينتك ..

ـــــــــــ

آسر نزل يصلي العشا و شاف مصطفي في الجامع و قعدوا مع بعض شوية ..

مصطفي : ايه لحقت الجلسة ؟!
آسر : اه الحمدلله
مصطفي : طيب خير ، تعالي نقعد مع بعض شوية قبل ما الجامع يقفل نتكلم في شوية حاجاات
آسر: طيب ماشي يا ريت ، مصطفي هو انت محضر حاجه معينة نتكلم فيها ولا ممكن نتكلم في اي حاجه ؟!
مصطفي (حس انه عاوز يتكلم) : اه ممكن نتكلم في اي حاجه ، ايه عاوز تقول حاجه ؟!
آسر : انا بقالي الفترة الحمدلله كويس نفسيا عن الأول كتيـر ، بفضل الله و بوجودك معايا ، و لما جبت شهد تعيش معايا ، لكن برضه في احساس جوايا بالذنب ناحية رنا ، وحاسس اني مقصر في حقها ، دكتورة هويدا قالتلي اني مجرد ما جبت شهد تعيش معايا ده في حد ذاته حلو لكن انا برضه حاسس انه في حاجه ناقصه ، تفتكر اعملها ايه ؟!
مصطفي : بص هي الدكتورة عندها حق ، بس انت ممكن تعملها حاجات كتير
آسر : حاجات كتير زي ايه طيب ؟!
مصطفي : أسهل حاجه و أسهل صدقة جارية تعملها لـ مراتك الله يرحمها (الدعاء)
آسر (باستغراب) : الدعاء ، ازاي ؟!
مصطفي : ايوة طبعا ، عارف دي حاجه انا مرة اتعلمتها من خطبة سمعتها قبل كده ، كان شيخ بيحكي حكاية ان واحد من العلماء حلم ان ناس شايلة أكفانها و بتجري و واحد قاعد علي جنب و مش بيجري زيهم ، فـ راحله و قاله الناس دي بتجري ليه كده ، قاله علشان رايحين يترجوا من النبي ياخدوا شفاعته
آسر : اللهم صلي و سلم عليه

مصطفي : راح الشيخ قاله طيب انت مش بتجري زيهم ليه ، قاله انا ليا ابن صالح بيدعيلي بعد ما توفيت ، و الراجل ادي للشيخ عنوان و قاله روح لابني قوله شكرا علي الهدية ، الراجل صاحي من الرؤية و مستغرب ، مين الراجل ده و ليه جاله !! ، المهم توكل ع الله و راح العنوان اللي راجل اداهوله في الحلم ، راح لقي واحد بيبيع شرايط كاسيت دينية و بخور و كتب دينية ، فـ دخله و قاله ، أبوك باعتلك السلام و بيقولك شكرا علي الهدية ، اتصدم الراجل و بصله و قاله بس أنا والدي ميت ، قاله و انا شوفت رؤية (حكاله كل اللي شافه) و قاله انت بتعمل لأبوك ايه خلاه كده ، قاله انا طول ما انا واقف في الشغل بقول اللهم ” أغفر لي و لأبي ” طول ما بلاقي نفسي ساكت و مش بعمل حاجه او في طريق او في تاكسي اي فرصه بكون فيها فاضي بقول الدعاء ده
آسر : سبحاااان الله ، للدرجة دي الدعاء بيفرق !!
مصطفي : مش بيقولوا يا آسر الدعاء بيغير القدر ، المهم أكملك ، الراجل بعد كام سنة شاف نفس الرؤية بس شاف الراجل العجوز بيجري مع الناس اللي بتجري علشان تنول شفاعة النبي ، و لما راح الداعية نفس المكان لقي المكان اتحول لمحل لـ بيع السجاير ، و لـ بيع شرايط الكاست للأغاني ، و لقي ابن الراجل اللي كان واقف بيدعي و الراجل ده مات و ملقاش حد يدعيله هو و أبوه اللي ماتوا
آسر : ياااااااه ، فعلا بجد انا مش مستوعب و الله ، لكن انا ع طول هقول الدعاء ده و هستمر عليه
مصطفي : ربنا يعينك يارب و خد بالك في أول الكلام انا قولتلك دي أول ابسط حاجه تعملها ليها ، والمرة الجاية ان شاء الله هقولك ع حاجات تانية ، يلا بقا علشان هيقفلوا الجامع
آسر : ماشي ، ربنا ييسر ، بجد كلامك فرق معايا كتير
مصطفي : ربنا ييسر امرك ، و يفرج كربك يارب يا صاحبي

سارة فضلت تتمشي و في الأخر اتصلت بـ خالتها و استأذنتها تروح تبات عندها ، و راحتلها و أول ما دخلت خالتها استغربت منظرها ، و استغربت انها جاية تبات عندها لان مش من طباع سارة انها تروح تبات عند خالتها

عفاف : مالك يا سارة فيكي ايه ؟!
سارة : مفيش يا خالتوا ، انا بس مخنوقة شوية و حبيت اجي ابات معاكي لو ده مكنش مضايقك يعني يا خالتوا
عفاف : عيب عليكي يا حبيبتي البيت بيتك ، انا بس قلقانه عليكي شكلك يخض
سارة (بتعب) : متخافيش يا خالتوا انا كويسة ، انا بس عاوزة أدخل انام شوية
عفاف : طيب اجيبلك حاجه تاكليها ، انتي كلتي ؟!
سارة : لا لا انا عاوزة انام محتاجه أنام بجد
عفاف : هما عارفين انك هنا ؟!
سارة : لا يا خالتو ، بعد اذنك
عفاف : طيب يا ماما روحي

ـــــــــــ

راحت عفاف اتصلت بأختها تطمنها ان سارة موجوده عندها ، و محاولتش تتقل علي اختها و تسألها فيه ايه لان برضه اختها كان صوتها مخنوق …

ابراهيم قاعد في أوضته بيلوم نفسه علي كل حاجه و كل تفكير وحش فكره في اخته ، و اخير حد حس بيها و بوجعها و لو بنسبة1 % ، أبوها و امها قاعدين في اوضتهم ، امها قاعده حاطه ايديها علي خدها و عماله تعيط و ابوها صلي العشا و قاعد علي السجاده بيدعي ربنا يخفف عن بنته و زعلان من نفسه و زعلان أكتر علي بنته و حاسس انها اتظلمت كتير اوي ………..

سارة دخلت الاوضة غيرت هدومها ، نامت علي السرير و فجأه شريط ذكريات اليومين الموجعه دول عدي قدام عنيها ، نزلت من عنيها دمعة أخيرة كانت لسه باقية من بحر الدموع اللي نزل من عنيها انهارده و امبارح ..
فضلت تفتكر و تعاتب نفسها علي طيبتها و علي عشمها في الناس ، و فجأة قالت سامحني يارب ، انا غصب عني بزعل ، انا تعبت اوي يارب ، و والله عارفة ان ليك حكمة في ده ، والله عارفة انك أرحم بيا من كل العباد حتي أمي ، اسفه انا مش معترضه يارب و الله أنا بس موجوعه أوي صدقني و أخيرا راحت في النوم …

في كافتيريا ..
قاسم : ايه يا عم اسلام كل ده كنت فين اتاخرت أوي
اسلام : كنت مع الزفت اللي بادئ معاه المشروع الجديد ده ، كنت بقنعه يصبر عليا في موضوع الفلوس
قاسم : ااااه ، لا هو انت لسه مطلبتهمش من طليقتك !!
اسلام : انت غبي يا قاسم ، اطلبهم منها ازاي انا لسه شايفها مبقاليش كام يوم
قاسم : طب و هتعمل ايه يا أبو العريف ؟!
اسلام : الصبر حلو ، مرة في مرة كده اتكلم معاها و لما تطيق تبص في وشي اساسا ، ابقا احايلها و اخد منها فلوس
قاسم : الله يخربيت شيطانك يا اسلام ، امال انت بتكلم ميرنا ليه لسه .؟!
اسلام : لااااا ميرنا دي حاجه تانية ، ميرنا دي بنك متحرك هي و أبوها و دي عاوزلها تخطيط خاص
قاسم : هههههههههههه يسلم مخك
اسلام : هههههههه امال ايه ده انا اعجبك اوووووووي

تاني يوم قامت سارة من بدري لقيت خالتها لابسة و كانت نازلة و لقت خالتها محضرالها الفطار و سايباهولها ع الطرابيزة .
سارة (باستغراب) : صباح الخير يا خالتوا ، انتي رايحة فين ع الصبح كده ؟!
عفاف : رايحة أصلي الجمعة يا حبيبتي انا متعودة اروح اصليها في الجامع ..
سارة : طيب استني هروح أصلي معاكي ، هلبس علي طول اهو
عفاف : ماشي مستنياكي ..

آسر صحي الصبح فطر مع أمه و أبوه و اخته علا ، و لبس و كان مستني مصطفي يعدي عليه علشان يروحوا يصلوا في الجامع ، و طول ما هو قعد عمل بنصيحة مصطفي وعمال يقول “اللهم اغفر لي ولـ رنا” و كان فرحان جدا انه بيعملها حاجه تغفرلها حتي لو بسيطه و كانت “دعاء”

نازلة سارة من العمارة هي و خالتها و أول ما وصلت عند باب العمـارة بتبص لقيت آسر قدامها استغربت جدا ، بيلف هو وشه لقاها قدامه و برضه استغرب

آسر (بابتسامه) : ازيك يا باشمهندسه
سارة (لامبالاة واستغراب) : ازيك يا دكتور ، كل جمعة وحضرتك طيب
آسر : و انتي بخير يارب ، هو حضرتك ساكنة هنا ؟!
سارة : لا ده انا كنت دي خالتي و كنت عندها و حضرتك ؟!
آسر : لا انا مستني واجد صاحبي نازلي من العمارة
سارة : اااه ، فرصة سعيده يا دكتور
آسر : انا اسعد و الله اني شوفت حضرتك
سارة : ماشي يا دكتور هستأذن انا علشـان الحق الصلاة
آسر : ماشي اتفضلي يا باشمهندسة مع السلامة
سارة : سلام عليكم

ماجدة : عادل احنا مش هنروح لـ سارة ؟!
عادل : بعد الصلاة ربك يحلها يا ماجدة
ماجدة : انا خايفة اوي عليها يا عادل بجد
عادل : انا مش عارف أقول ايه و الله ، مش عارف أقول بنتي قوية
ماجدة : و انتي بتصلي ادعيلها بالله عليك
عادل (بحزن) : ربنا يفرج كربها يااااااارب

دخلت سارة الجامع بعد ما الخطبة بدأت بـ شوية و دخلت علي صوت الشيخ و هو بيقول أية “انما أشكو بثي و حزني الي الله” اتنهدت بكسرة و صلت ركعتين تحية المسجد و بعدين قعدت جنب خالتها تسمع الخطبة ، فضل الشيخ يتكلم عن قصة سيدنا يوسف ، و عن صبره طول السنين علي مكر اخواته و عن صبر والده و ثقته ان ربنا كان هيجبر بخاطره و لو بعد حين ، و اد ايه سيدنا يوسف اتعرض لـ عقبات كتير في حياته لكن بقوة ايمانه بالله ربنا أعانه و صبّره علي اللي شافه و جعله بعد العسر يسراً ، فضلت سارة تسمع و هي في حالة لا تحسد عليها ، و كأنها مش حاسه بحاجه الا صوت الامام ، و كأنها مش حاسه فعلا بـ ولا حاجه الا الوجع لكنها مبقتش خلاص قادرة تعيط تاني ….

آسر كان واقف مستني مصطفي ، لكن كان مستغرب منظر سارة أوي كان حاسسها غريبه عن كل مرة بيشوفها فيها ، كان حاسس انها حتي شكلها أصعب من أول مرة شافها في العيادة ، كانت فيها حاجه كاسراها مش مجرد الحاجات اللي بتحكيها في الجلسات الجماعية ، و أول مرة تصعب عليه كده من منظرها ، و دعالها ربنا يفرج كربها ، و راح هو كمـان الجامع ….

الصلاة خلصت و سارة شافت واحدة من صحباتها كانت شافتها قبل كده في دار الأيتام اسمها “هدير” سلمت عليها سارة و هدير حست ان سارة مخنوقة فـ قالتلها تقعد معاها ، فـ استأذنت خالتها وقعدت معاها ، فضلت هدير تتكلم مع سارة كتيـر و تكلمها عن الصبر و عن اليقين ان ربنا بيعمل كل شئ لحكمة هنعرفها قدام ، فضلت تتكلم معاها حتي لو هي مش عارفة مالها لكن ده الكلام اللي لازم يتعرف و يتحس في كل أزمة بنقابلها ، هدير حست بـ ملل سارة و انها خلاص فعلا جايبة أخرها من كل حاجه فـ حبت تلفت انتباهها بـ كلـمات بسيطة ..

هدير : سارة انتي عارفة كل الناس مكتئبين و مخنوقين ليه ؟!
سارة (اهتمت بالكلام و بدأت تركز معاها) : ليه يا هدير !!
سارة : كل الناس مكتئبين علشـان كل الناس بعيده عن ربنا ، كل الناس بتستني حد يفرحها و متعرفش ان فرحتها مع ربنا ، كل الناس بتدور علي شخص تملي بيه قلبها و متعرفش ان احسن حاجه تملي بيها قلبها و تنوره هو “ربنا”
سارة ركزت أوي في الكلام و كأن دي أول جملة تتقالها من هدير
سارة : فعلا و الله يا هدير عندك حق ، بجد يا هدير ربنا يجازيكي خير
هدير : ربنا يفرج كربك يا سارة و اشوف ضحكتك كدع علي طول
سارة : يااااااارب ، هدير انا عاوزة رقمك ممكن ؟!
هدير : اه ممكن يا حبيبتي اهو و ياريت كل ما تتخنقي تكلميني
سارة : ان شاء الله شكرا يا هدير بجد ، سلام عليكم
هدير : و عليكم السلام يا حبيبتي

كـام يوم عدوا و سارة لسه عند خالتها و رفضت ترجع بيتهم ع الاقل الفترة دي ، شغلها كمان بتروح و ترجع ع طول مش بتتكلم مع حد الا علي أد الشغل ، اسلام رجع يكلم ميرنا تاني كأنه بيطمن عليها و بيحاول يرجع يتكلم معاها مرة في مرة ، آسر بيحاول كل يوم يقابل مصطفي ويتكلم معاه عن الصدقات الجارية اللي ممكن يعملها لـ مراته بعد وفاتها ..

جه يوم الجلسـة الجماعيـة ، جت سارة و منظرها لا يختلف كتير عن اللي قبله ، نفس حالة اللامبالاة و السكـوت ، قعد الجميع و بدأت الدكتورة تتكلم و ترحب بيهم و ملاحظة ان سارة فيها حاجه ، و كمـان آسر ملاحظ ان سارة حالتها زي ما شـافها يوم الجمعة ، بدأ الجميع يتكلم بالدور زي ما هما متعوديـن ..
سـارة قاعدة وشها في الأرض ، و سرحـانة و كأنها سافرت بعقلها لـ عالم تاني تماما ، دكتورة هويدا طلبت منهـا انهـا تتكلم هي كمـان ، سارة أول ما سمعت اسمها و كأن شريط من الذكريات بدأ يجري قدامها ..

واضح يا سارة ان ظنونك ناحية ماريهان في محلها ….وحشتيني نفسي تكلميـني …مستغفلانا يا استااذه و عايشة في العسل….انا بجد اتغيرت يا سارة و لسه بحبك……..

كل دي مواقف بتجري في خيـال سارة موقف المدير ، موقف نهي ، اسلام ، و اخيرا ابراهيم ، حست بنفسها و هي مش شايفة قدامها و الجميع منتظر كلامها و فجـأة …….

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=3862bc86de0250b76099452c44013cba&t=31208
الموضوع: قصة ألم ووجع ، قصة دموع وردة ، الحلقة الثانية عشر الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك