قديم 11-16-2015, 09:11 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
Post قصة ألم ووجع، قصة دموع وردة ، الحلقة الحادية عشر

قصة أم ووجع، قصة دموع وردة ، الحلقة الحادية عشر

الحلقة الحادية عشر (11)
==============
سارة رميت نفسها بين ايد ربنا في قلب سجدة ، و فضلت تشتكي و تبكي أكتر ، خلصت صلاتها و كانت لسه هتنام ، لكن سمعت صوت تليفونها جتلها رسالة و لما قامت تشوفها لقتها من “نهي”

(( ازيك يا سارة واضح ان ظنونك ناحية ماريهان في محلها ، و انا اللي كنت غلطانه ، انا كمان حسيت كده ، ومش مهم تعرفي ازاي ، انا قولتلك مش علشان اوقع بينكم و لا قصدي شر ، انا قولتلك علشـان انتي نضيفه اوي من جواكي يا سارة ، و محبش ان حد يشوفك او يفكر فيكي لـ ثانية بحاجه وحشه ، انا عارفة انك مخنوقة من كلامي الوقت ، لكن صدقيني انا عرفتك علشان متفضليش واخده عشم في حد و هو مش عاملك حساب للعشرة اللي كانت بينكم ، انتي كويسه اوي يا سارة و محبش انك تتخنقي ، بجد اسفه ))
سارة قريت الرسالة و اتعصبت أكتر و مقدرتش تفكر ولا كانت عارفة تعمل ايه و مش فاهمه ليه أكتر الناس نظرتهم اتغيرت ناحيتها و التعامل اختلف ، هي انفصلت عن زوجها ، ليه ده يجعل منها واحدة وحشة ، هتخطف ازواج صحباتها ،و بتعمل اللي يحلالها ، ليه ميسيبوهاش في حالها و يقتنعوا انها مش هتتغير كـ طباع مهما حصل ، هي الناس دي حبتني بجد و لا كانوا مظاهر و بانوا مع أول أزمة مرت بيها !!

ميرنا كانت قاعدة بتفكر في كل حاجه و فجأة تليفونها رن ، لقيته اسلام استغربت اوي دايما هي اللي كانت بتتصل ، اشمعنا المرة دي اتصل بيها ؟!

اسلام : الو ازيك يا استاذة ميرنا
ميرنا : ازيك يا اسلام عامل ايه انت ؟!
اسلام : الحمدلله يابنتي كويس ، ايه فينك اختفيتي فين
ميرنا (بخنقة) : اهـو عايشه ، انت ازيك ؟!
اسلام : مالك يا ميرنا ، مال صوتك ؟!
ميرنا : انا سبت ماجد يا اسلام
اسلام : بجد !! لا اله الا الله ، طيب ليه كده ؟!
ميرنا : اهو اللي حصل بقا
اسلام : متزعليش يا ميرنا ، ربنا يعوضك خير
ميرنا : ان شاء الله ، معلش انا هقفل الوقت
اسلام : اوك يا ميرنا و ابقي طمنيني عليكي
ميرنا : ان شاء الله يلا سلام
اسلام : سلام …

تاني يوم في بيت سارة أول ما صحيت تروح شغلها لقيت ابراهيم في وشها ، اتنهدت بخنقة و دعت ربنا ميقولهاش حاجه تخنقها ..

ابراهيم : صباح الخيـر سارة
سارة : صباح الخير يا ابراهيم ازيك
ابراهيم : الحمدلله كويس ، انتي وراكي حاجه انهارده بعد الشغل
سارة (افتكرت ان انهارده معاد جلستها) : اه خارجة مع صحابي في حاجه !
ابراهيم : لا كنت عاوز نروح انا و انتي نسأل عن خالو علشان تعبان
سارة : اه طيب معلش خليها بكرة ، انهارده مش هينفع
ابراهيم : اوكـ ماشي مش مشكلة ، يلا علشان متتأخريش ع شغلك
سارة : ماشي سلام

في بيت آسر كان نايم و في ملكوت تاني لواحده و اذا به من حيث لا يحتسب جاله قلم علي وشه فتح عنيه لقاها الأستاذه شهد بتصبح عليه مش أكتر ، بصلها و ضحك و باسها ، دخلت مامته عليهم الأوضه ..

نهلة : انا سبتك تنام برحتك ، لما لقيتكم نعسانين خالص
آسر : انا فعلا و الله يا ماما أكتر مرة نمت فيها مرتاح كده ، بس الأخت ادتني قلم فوقني
نهلة : ههههههه ربنا يخليهالك يارب ، طيب قوم يلا اتوضي و صلي الضهر لحد ما أحضرلكم الفطـار
آسر : ماشي يا ست الكل ، تسلميلنا

ـــــــــ

مصطفي : سلام عليكم ازيك يا آسر
آسر : عليكم السلام ازيك يا مصطفي عامل ايه
مصطفي : الحمدلله انا بخير و انت ؟!
آسر : انا بخير جدا الحمدلله ، و ست شهد معايا
مصطفي : ماشاء الله جبتها خلاص ؟!
آسر : اه جبتها امبارح
مصطفي ، طب ما تيجي نتقابل و تجيبها اشوفها نفسي اشوفها اوي
آسر : خلاص ماشي ، انا لسه صاحي هفطر و نلبس و اتصل بيك تاني نتقابل
مصطفي : تمام ماشي

علي : السلام عليكم ، ازيك يا حبيتبي صحيتي
ماريهان : عليكم السلام ازيك يا حبيبي ، اه من شوية
علي : انا نزلت و مرضتش اصحيكي لقيتك مش حاسه بحاجه
ماريهان : انا فعلا كنت تعبانه جدا و لا حسيت بيك و الله
علي : نوم العافية ، ايه صحابك جايينلك انهارده ؟!
ماريهان : صحابي مين ؟!
علي : صحي النووووم ، سارة و نهي
ماريهان : لا لا نهي بس اللي جاية
علي : انتي مقولتيش لـ سارة ؟!
ماريهان : لا مقولتلهاش ، انا بعد كده لو قابلت سارة هقابلها بره البيت
علي : خليكي يا ماريهان ظلماها و صدقيني سوء ظنك مش هيفيدك
ماريهان : انت بتدافع عنها كده ليه ؟! فيه ايه يا علي
علي : انا فاهم دماغك فيها ايه ، انا مبحبش ولا هحب غيرك ، لكن سارة صاحبة كويسة بجد و عشرة سنين ، متخسريهاش علشان لحظة الشيطان ملك فيها دماغك ، اتقي الله في عشرتك معاها ، و متستبعديش انها تكون حاسه تغييرك معاها
ماريهان (بزعل و خوف) : ربنا ييسر ، انا راحة اطبخ بقا قبل ما انت و نهي تيجوا
علي : ماشي يا ماريهان ، انا عملت اللي عليا ، ربنا يهديكي ، سلام
ماريهـان : سلااام

مصطفي : اهلا اهلا بالحبايب ، ازيك يا آسر
آسر : ازيك يا مصطفي عامل ايه ، وحشتني و الله
مصطفي : و انت كمـان و الله ، اهلا بالعسل يا ناس ، ماشاء الله لا قوة الا بالله ايه القمر ده
آسر : عقبال ما نشوف ولادك يا مصطفي يارب ، ايه رأيك في شهوده
مصطفي : حبيبة قلب عمو تعالي يا حبيبتي ، ربنا يباركلك فيها يارب يا آسر ، و يجعلها صالحة ، و حاملة للقرآن
آسر : اللهم امين ، و انت اللي هتحفظها أكيد
مصطفي : يا سلام و انا اطول احفظ القمر ده ، خلاص دي عروستي اساسا
آسر : بمناسبة عروستك ، انت ليه لحد الوقت مخطبتش يا مصطفي
مصطفي : و الله يا آسر في الأول و الأخر كله نصيب ، لكن لسه ملقتش بنت الحلال اللي بدعي ربنا دايما يزرقني بيها ، دورت كتير و اتقدمت كتير لكن اهو لسه مفيش نصيب أشوفها الوقت
آسر : ربنا يرزقك بيها من حيث لا تحتسب و تكون احسن مما اتمنيت
مصطفي : ياااااااارب ، انت عامل ايه في جلسـاتك ، بتروح ؟!
آسر (بذهول فجأه) : جلساتي ، هو انهارده ايه ؟!
مصطفي : الخميس ليه ؟!
آسر : يا نهار أبيض ده انا عندي جلسة كمـان ربع ساعه و كنت ناسي
مصطفي : ههههههههه صباح الزهايمر ، قوم يا عم روح يلا الحق
آسر : معلش يا مصطفي بجد و الله ، انا حتي مش هلحق اروح شهد
مصطفي : و ماله خدها معـاك ، اهو تغير جو ، أو تجنن عليك
آسر : ههههههههههه ماااااااشي ليك يوم ، يلا سلام عليكم
مصطفي : عليكم السلام ، في حفظ الله يا حبيبي

ماريهان خلصت طبيخ و ظبطت كل حاجه ، خرجت من المطبخ بصت في الساعه لقت ان نهي اتأخرت و استغربت انها فـ العادة مش بتتأخر كده ، فـ جابت تليفونها و اتصلت بيها …

ماريهان : ايوة يا نهي ، فينك يا بنتي
نهي (لا مبالاة) : اهو موجودة
ماريهان : اهو موجوده ؟! ، امال مش بتردي ليه ؟!
نهي : معلش ، يلا خير
ماريهان (باستغراب) : في ايه يا نهي ، انتي في حد جنبك ؟!
نهي : لا لا انا لواحدي في الأوضة
ماريهان : انتي روحتي ؟! ، انتي مش هتيجي ولا ايه ؟!
نهي (لسه مستمرة في نبرة اللامبالاة) : لا مش جاية ، معلش
ماريهان (بضيق و استغراب من طريقتها) : ليه ايه حصل !!
نهي : مفيش حاجه حصلت ، انا مش عاوزة اجي ، دي كل الحكاية
ماريهان (بزعيق) : هو في ايه بالظبط ، انا عاوزة أفهم ؟!
نهي (بزعيق) : في انك أنانية أوي يا ماريهان ، في انك ظنيتي سوء في سارة انها ممكن تخطف منك جوزك ، علشان هي مطلقه مش كده ، بس لما فكرتي كده ، مفكرتيش لـ لحظة ، لحظة واحدة بس ان سارة دي عشرة عمرك ، و انك عارفة اخلاقها كويس ، ولا انتي أنانيتك خليتك معمية ؟!
ماريهان : انا مش أنانية ، انا بس خوفت علي جوزي مش أكتر
نهي (بعصبية) : من اييييييه ، من سارة ؟! ، سارة يا ماريهان ، عارفة يا ماريهان ، سارة كذا مرة كانت حاسه انك اتغيرتي و اقولها لا استحاله ، انتي بس حساسه ، طلعت احساسها في محله و وجعتيها بجد مسبتيش حاجه لـ الناس الغريبه ، انتي وجعتيها زيك زي الباقيين ، بس الحمدلله ، داين تدان
ماريهان (بصدمة و صوتها اتخنق فجأة) : أنـا ، أنـا بجد مكنش قصدي
نهي : عارفة انا مجتلكيش ليه ، علشان مش عاوزة في يوم من الأيام تشكي فيا انا كمـان يا صاحبتي يا حبيبتي ، سلام يا ماريهـان

وقبل ما ماريهان ترد بأي حاجه كانت نهي قفلت التليفون وانهت المكالمة

آسر كان ماشي رايح الجلسة ، فرحان أوي و هو ماشي بيها في الشارع و كأنه اول واحد يكون عنده بنت
في الجلسـة …
د.هويدا : ازيك يا آسر عامل ايه ؟! ماشاء الله دي شهد ؟!
آسر : الحمدلله ، اه ايه رأيك ؟!
د.هويدا : شبهك و فيها شبه من مامتها خالص
آسر : بس أكتر شبه رنا انا اسف اني جبتها بس انا كنت خارج و نسيت معاد الجلسة ولما افتكرت جيت ع طول و ملحقتش اروحها البيت
د.هويدا : لا عادي ايه المشكلة ، انهارده الجلسة هتكون علي الست شهد
آسر : ازاي يعني ؟!
د.هويدا : بداية كده عاوزة أعرف ايه خلاك خدت قرار انك ترجع تخليها معاك ، و ايه احساسك لما رجعت تعيش معاك
آسر : بصي يا دكتورة ، انا لما بدأت ادعي و اقرب من ربنا انه يقويني ، و بدأت اشوفها كذا مرة ، حسيت اني محتاجلها أوي أكتر ما هي محتاجاني كـ أب ليها ، بحس احساس غريب أوي و انا معاها ، بحس كأني كده عايش من أول و جديد و كأن مليش أي ماضي معرفش ازاي ، بس برتاح أوي وده من ضمن الأسباب اللي خلتني اجيبها تعيش معايا تاني
د.هويدا : بس ايه ؟!
آسر : بس ايه ؟! ايه ؟! مش فاهم
د.هويدا : يعني كل اللي قولته ده حلو ، بس في حاجه حساها مش مريحاك برضه ؟!
آسر (بتنهيده) : خـايف أوي يا دكتورة ، اني أربي طفلة و ازرع فيها قيم و مبادئ صح و اني اهتم بيها ، بتحب ايه بتاكل ايه ، بتحس بايه وقت تعبها ، حاجات حاسسها صعبه اوي ، انتم كـ أمهـات فعلا بتتعبوا ، انا اول مرة أحس قيمة أمي بجد لما بدأت اجيب شهد ، خـايف أقصر معاها ، خايف يجي يوم و أزهق و أهملها زي ما جه يوم و أهملت رنا خايف أفضل فاشل

د.هويدا : بص هو مبدأيا خوفك طبيعي ، عشان انت داخل علي مسئولية فعلا كبيرة ، لكن دي بنتك يعني حتة منك ، استحالة تمل منها أو تفشل في تربيتها ، عارف ليه !! لأنها صورة مصغرة منك ، لو طلعت بنت صالحة و كويسة ، يبقا انت ربتها ع الخير ، و لو طلعت بنت مش كويسة ، يبقا اعرف وقتها انك فشلت ، و ابدأ اتعلم و اعرف مفيهاش حاجه لما تتعلم تربي ، هتتعلم يعني حاجه احسن من انك تتعلم تربي بنتك ؟!

آسر : أكيد لا ، عندك حق يا دكتورة ، ربنا يطمن قلبي ، دكتورة هو انا ليه حاسس اني لسه مقصر في حق رنـا ؟! في جوايا احساس بالذنب مش راضي يروح مش عارف ليه !!
د.هويدا : احساس بالذنب او مقصر من ناحية ايه ؟!
آسر : مش عااااارف ، بس حاسس اني لازم اعملها حاجه أوفيلها حقها اكتر من كده ، عاوز أعملها حاجه بعد وفاتها مش عارف
د.هويدا : هو كونك رجعت خدت شهد و هتبدأ تربيها ده أكيد حاجه مفرحاها ، لكن لو عاوز تعملها حاجه بعد وفاتها فـ عندك حاجات كتير خير تعملهالها ، اسال و هتعرف
آسر : و تفتكري ده هيخليني ابطل احس بالذنب ؟!
د.هويدا : معرفش ، علي حسب احساسك انت ، بس جرب و شوف

ــــــــــــ

خرج آسر من عند الدكتورة و في وشه سارة ، أول ما شافت شهد علي الرغم من حزنها الا ان اترسمت علي وشها ابتسامة و فرحة متعرفش جتلها منين ، يمكن علشـان حبها للأطفال الزايد ، و احساسها باحتياجها ليهم و لبرائتهم ، آسر شافها بتضحك راح يوريها شهد علشان شافها محروجة تشوفها ، خصوصا انها عارفاها من كلامه عليها في الجلسة الجماعية ..

آسر : ازيك يا باشمهندسة عاملة ايه
سارة : الحمدلله يا دكتور بخير ، ماشي الحال
آسر : دي بقا ست البنـات شهد بنتي
سارة : ما شاء الله ، عسولة أوي ، ربنا يخليهالك
آسر : ربنا يخليكي يا باشمهندسة

سارة فضلت شوية تلعب مع شهد و نسيت همها و جلستها لـ لحظات ، كانت فرحانة اوي بيها ، آسر أول لما شاف الفرحة في عيون سارة بـ شهد و انسجام شهد مع سارة ، افتكر دعوة أمه اللي دعتهاله من كام يوم لما قالتله ربنا يرزقك بواحدة تهتم بيك و تهتم بـ شهد ، مش عارف ليه افتكرها و ليه فكر في كده ، لكن من جواه قلبه ابتسم و فضل يبصلهم و يضحك

دخلت سارة لـ الدكتورة قعدت علي الكرسي و مقالتش أي حاجه غير السلام عليكم ، لاحظت الدكتورة خنقة سارة بعد ما كانت بدأت تتحسن الأسابيع اللي فاتت ، و استغربت أكتر عدم كلامها ، فـ سكتت الدكتورة و احترمت فترة الصمت اللي دخلت فيها سارة ..
عشر دقايق سارة باصه لـ السقف و حاجات كتير شغاله في عقلها ، و فجأة نزلت منها دمعة و اتعدلت و بصت للدكتورة ..

سارة : انا نفسي أعرف ، هي المطلقة دي ايه تصنيفها في المجتمع بالظبط ؟ يعني عاوزة أعرف الواحدة أول ما تتطلق بيبتصلها ازاي ، او مفهوم الناس انها بتكون عايشه ازاي ، ليه لازم اتشاف وحشه يا اما كئيبة يا اما ببص لـ غيري و ممكن اخطف الراجل من اي واحدة ، ليه ها !! ليه كل ما ارجع كويسة الناس مترحمنيش ، لا قريب ولا بعيد ، بالعكس الضربة بتيجي من أقرب حد أول ، (بدأت تعيط و تتكلم بعصبية) انا مش بعترض علي حكم ربنا ، انا راضية و عارفة انه ليه حكمه في اني اتطلق من اسلام ، لكن انا تعبت و الله العظيم تعبت ، تعبت من نظرات الناس اللي بشوفها ، من نظرات قرايبي اللي لما يشوفوني بكون صعبانه عليهم ، و تعبت من نظرات جيراني في كل خروجة ليا يبقوا مترقبين انا بعمل ايه و بروح فين و باجي امتي ، ليه نفسي أفهم ليه

د.هويدا : اهدي يا سارة ، اذكري الله بصي يا سارة ببساطه الناس وظيفتها الدنيوية ، التدخل في شئون الناس ، اوعي تفكري انك انتي بس اللي كده ، بصي البنت لسه انسه ، يقولولها هتتجوزي امتي ، تتجوز !! ، هتخلفي امتي ، تخلف هتوديه مدرسة ايه ، تكبره هتوديه كلية ايه ، تجوزه ، هتتجوز مين و الأدهي و اللي يوجع أكتر ، لو مخلفتيش لسه ، مخلفتيش ليه ؟! الناس كده ده طبعها ، فضوليين ، الا من رحم ربي فعلا ، بس احنا مش لازم نستسلم ليه و لا لـ كلماتهم ، لازم تبطلي ترمي ودانك و عنيكي لـ كلمات الناس ، انا عارفة ان غصب عنك ساعات بتتعرضي لمواقف ، بس انا اعرف حاجه ، لو انا في حفرة و الناس بترميني بالطوب ، بدل ما اخليه يقع علي دماغي ، اتفاداه و اخده و ابني بيه سلم يطلعني لـ فوق و يبعدني عن الناس دي خالص ، مش كده ولا ايه يا باشمهندسه

سارة : كده يا دكتورة ، انا مش استسلامية ، كل ما في الأمر اني ساعات بستحمل لـ حد ما بجيب أخري
د.هويدا : و اديكي جيتي و خرجتي كل اللي جواكي ، نبدأ صفحة تانية ، و دماغك تستحمل أكتر المرة دي ماشي ؟
سارة : ماشي

خرجت سارة من جلستها ، ماشية في الشـارع و كأنها تايهه ، بتفكر في كل حاجه ، في كلام الدكتورة ، في كلام الناس ، في صحبتها اللي طلعت مش صحبتها ، في اسلام اللي عاوز يرجعلها و حسيت ان دماغها هتنفجر ، و فضلت تتمشي في الشارغ ، تليفونها رن لقتها مامتها

سارة (بلا مبالاة) : السلام عليكم ايوة يا ماما
ماجدة (بزعل) : ايوة يا سارة انتي فين كل ده ؟!
سارة : انا كنت مع صحابي و جاية أهو
ماجدة : ممم طيب متتأخريش بقا
سارة (باستغراب) : مال صوتك يا ماما ؟!
ماجدة : مفيش حاجه بس متتأخريش
سارة : لأ انا جاية علي طول أهو ، سلام
ماجدة : سلام ………

ـــــــــــــ

ركبت سارة تاكسي و روحت البيت ، فتحت بـاب الشقة بـ المفتاح و أول ما دخلت لقيت حاجه استغربتلها جدا شافت ………..

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=d2a5c867544511e2d14fcd55e26e4fd7&t=31193

التعديل الأخير تم بواسطة هدهد محمد ; 11-16-2015 الساعة 09:22 PM السبب: خطأ املائي
الموضوع: قصة أم ووجع، قصة دموع وردة ، الحلقة الحادية عشر الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك