قديم 11-12-2015, 08:28 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة العاشرة

قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة العاشرة

ماجد : انا اسف يا حاج مش قصدي ، انا بس كنت عاوز اتكلم معاك
(محسن بيبص لبنته و بيبص لماجد و مش فاهم حاجه )
محسن : اتفضل يابني اتكلم خير فيه ايه
ماجد : انا هستناك بكرة بعد العشا ، نروح للمأذون كل شئ قسمه و نصيب
محسن : نعم ؟! ليه يابني ايه اللي حصل
(بصتله ميرنا و بتعيط ووشها اتخطف أول ما سأله ، بصلها ماجد و راح باصص لأبوها )
ماجد : انا قولت لبنتك يا حاج اني معرفتش احبها ، و انا مش عاوز أظلمها معايا أكتر من كده
محسن : طيب يابني بس ادوا لـ نفسكوا فرصة تفكروا و تاخدو وقتكوا
ماجد (اتنهد بخنقة) : يااا حاج ، انا قولتلك علشان متفكرنيش مش راجل و تفكر انك سلمت بنتك لـ عيل ، انا قولتلك علشان مظلمهاش و تشوف حياتها ، مبقاش في كلام احنا بقالنا أسبوع بنفكر و وصلنا لـ الحل ده ، وكل شئ قسمة و نصيب ، و زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف برضه
(ميرنا بتبص لـ ماجد و مش قادرة تستوعب اد ايه هي كانت وحشه اوي معاه و ازاي مكنتش شايفه و مقدراه عيطت جامد و دخلت أوضتها مقدرتش تقعد)
محسن : ماشي يابني ، قدر الله و ماشاء فعل
ماجد (مقدرش يقعد اكتر من كده) : هكلمك بكرة يا حاج ، سلام عليكم ..
سارة رجعت من عند ماريهـان و هي حاسة ان صاحبتها فيها حاجه غريبة ، حساها متضايقة انها بتتعامل مع علي ، لكن هي ع طول بتتعامل معاه كده و متغيرتش و عمرها ما تطاولت معاه في الهزار ايه جد ، لقت نهي بترن عليها ، كلمتها و قعدت تحكيلها ع اليوم و نهي قالتلها انها معرفتش تيجي و هتشوفهم مرة تانية ، و لما حكتلها عن موقف ماريهان ، نهي قالتلها ان ممكن تكون سارة حساسة مش أكتر ، ماريهان استحالة تفكر بالطريقة دي ، و اقتنعت سارة و قالت مش هتحط الموضوع ده في دماغها تاني ..
آسر : ماما هو أنـا ممكن أطلب منك طلب ؟!
نهلة : اطلب يا حبيبي ، عاوز ايه
آسر : انا عاوز اجيب شهد تقعد معايا هنا ، لحد ما أشوف موضوع شقتي
نهلة : تنور يا حبيبي ، ما انا قولتلك قبل كده ، بس اشمعنا الوقت
آسر : انا مش عاوز اتقل ع علا أكتر من كده ، مصاريف و حاجات و شهد بقت بتوحشني اوي بجد
نهلة : و ماله يا حبيبي هاتها و هحطها في عنيا
آسر : معلش يا ست الكل هتعبك معايا شوية ، لحد ما اتعلم اهتم بيها
نهلة : ولا تعب ولا حاجه يا حبيبي ، و ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تخلي بالها منك ومن بنتك
آسر (وكأنه افتكر كل حاجه و افتكر رنا) : ان شاء الله يا ماما
نهلة : ان شاء الله ..
ماجد فضل يلف في الشارع و مش عارف هو رايح فين و لا حاسس انه فـ الدنيا اساسا ، لسه مش مستوعب اللي عملته فيه ميرنا ، و زعلان من نفسه ازاي مقدرش يخلي منظرها وحش قدام اهلها ، و هي خلت منظره وحش قدام نفسه و خانت الأمـانة ، لقي رجله بتاخده و روح البيـت ..
دخـل البيـت امه شافت وشه و متأكده ان فيه حاجه ، لانه متغير بقاله فترة و متعصب دايمـا ، و قررت تتكلم معـاه ..
سميحة : تعالي يا ماجد انا عاوزاك
ماجد : ايوه يا ماما في حاجه ؟!
سميحة : مالك يا بني بقالك كام يوم !!
ماجد : ماليش يا ماما ، انا بخير
سميحة : عيبك انك مبتعرفش تكدب يابني
ماجد : يا ماما متشغليش بالك
سميحة : طب انت كنت فين ؟!
ماجد (اتنهد) : كنت عند ميرنا
سميحة : انت متشاكل معاها ؟!
ماجد : انا هسيبها يا ماما
سميحة (بخضة) : ليه يا بني خير ؟!
ماجد : انا مش عاوز اتكلم في حاجه يا ماما بجد انا تعبان اوي
(طبطبت عليه و باست راسه و قالتله ربنا يفك كربك يابني و اول ما عملت كده غصب عنه حضنها و فضل يعيط و كـأن العيـاط طالع من قلبه)
سميحة (باستغراب) : انت بتعيط يا ماجد ؟! انا من زمـان اوي مشوفتكش تعيط يابني ، مالك يا حبيبي !!!
ماجد : انا مخنوق اوي يا ماما ، بجد انا تعبـان اوي و كنت محتاجلك بجد ، لان انا مليش الا ربنا ثم انتي و الله يا ماما
سميحة : اهدي طيب و احكيلي فيه ايه ، و بطل عياط
( ماجد حكالها علي كل اللي حصل )
سميحة (بزعل) : متزعلش يا حبيبي ، قدر الله و ما شاء فعل ، متعرفش حكمته فين
ماجد : انا ياماما من يوم موت بابا و انا شايل حمل فوق كتفي كبير بجد ، و لما حبيت ميرنا فرحت و قولت هي دي اللي هتشيل معايا حملي و تهون عليا مرارة الأيام ، اتاريها زودتها
سميحة : يا ماجد بطل عياط ، انت راجل و مينفعش تعيط
ماجد : و الراجل ده بشر يا ماما و بيحس ، عياطي عمره ما كان ضعف ، انا بعيط علشان متخنقش انا شايل جوايا حاجات كتير و مخنوق و ساكت ، البكا مش للبنات بس ياماما ، البكا للناس اللي بتحس ..
سميحه : متزعلش يا حبيبي و الله ربك هيعوضك خير سيبها لله
ماجد (مسح عنيه و بتنهيده طالعه من القلب قال) : و نعم بالله
عدي أسبوع و سارة مندمجة في نشاطـات الجمعية و خاصة نشاط الزيـارة ، أكتر نشاط ارتاحت فيه و اتعرفت فيه ع ناس كتير حبتهم و حبوها ، بتخرج مع صحباتها بس مش كتير ، و ماريهـان مبقتش تعزم سارة في بيتها من آخر عزومة ، سارة شايفه ان الأمر غريب ، لان كذا مرة تقول لـ ماريهـان تجيلها البيت تقولها لأ تعالي ننزل نخرج و نتغدي برة ، لكن مكنتش بتحاول تفكر كتير و لا كمـان قالت لـ نهي علشـان نهي متفكرهاش حساسه أو بتفكر في حاجات بطريقة أوفر ، و بتحـاول علي أد ما تقدر تبعد تفكيرها عن أي حاجه تخنقها …
خلال الأسبوع ده ، كان آسر بيظبط نفسه نفسيـاً و عمليـاً علشـان يعرف يتعامل مع بنته ، كان دايما بينزل مع مصطفي يخرجوا ، مصطفي يقرا معاه كتب ، و يكلموا عن ربنا أكتر و أكتر ، و كان بيحاول يأهله نفسيـاُ علشـان يقدر يتعامل مع بنته و يرجع يقف علي رجليـه ، مصطفي كان مالي فراغ كبيـر في حيـاة آسر ، و آسر من غير ما يحس كان هو كمـان فارق أوي مع مصطفي مكنش بس خاله هو اغلي حد عنده و اكتر حد مهتم بيـه ، آسر ظبط مع مامته و اشتري ليها سرير صغير و كان خلال الأسبوع ده كل شوية يدخل يبص لـ السرير و يضحك و يتخيل بنته و هي قاعده معـاه
ــــــــــ
في بيـت علا ..
آسر : السلام عليكم ازيك يا علا عاملة ايه
علا (بحزن) : الحمدلله يا آسر كويسه
آسر : لا شكلك فيكي حاجه فيه حاجه حصلت ولا ايه ؟!
علا (بدأت تدمع) : لا و الله انا بس شهد هتوحشني انا بجد في الفترة دي حسيت انها زي بناتي و الله
آسر : ربنا يخليكي يا علا ، ما هي فعلا بنتك ، الفكرة بس ان لازم تيجي تعيش معايا ، بقت بتوحشني أوي و بجد بلاقي معاها احساس فرحة كبير
علا : ربنا يخليهالك يارب و تشوفها أحلي عروسة
آسر : ياااااااه يديني و يديكي طول العمر ، لميتي حاجاتها كلها ؟!
علا : اه يا حبيبي لمتها ، متقلقش ، و انا هبقي اجيلكم و اعرفك برضه تعمل معاها ايه
آسر : الله المستعـان ، تعالي يا ست البنـات أبوكي هيمرمطك
علا : ههههههه لا لا انا موصيـة ماما ، انا عارفة الرجالة ملهمش في الحاجات دي
آسر : مسيري هتعود يا علا ، هتعلم لحد اغلي منها
علا : ربنا يحفظهالك من كل شر و يخليك ليها
آسر : يـارب (قام باس راس اخته) ربنا يخليكي يا علا من غيرك مكنتش هنفع
علا (دمعت عنيها) : ربنا يخليك ليا يا حبيب أختك و يصلح حالك
سـارة خلصت شغلها ، راحت علي دار الأيتـام في ميعاد الزيارة المعتاد ..
سارة : السلام عليكم ، لو سمحتي هو خالد فين ؟!
المشرفة : هو فوق بيأكلوه و نـازل ع طول
سارة : تمام ماشي ، انا كنت عاوزة أعرف خالد جه هنا ازاي ؟!
المشرفة : زي أكتر اخواته هنا ، ناس بتلاقيهم في الشارع و بتجيبهم
سارة (بحزن) : خسارة خالد في مكان زي ده ، مامته لو كانت تعرف انه هيكون بـ الحلاوة دي و البراءة دي ، كانت فرطت فيه ؟!
المشرفة : مامته لما سابته يا استاذه مفكرتش الا في نفسها مش أكتر
سارة : أه و الله فعلا ، طيب هو لو حد عاوز يتبناه ، ينفع ؟!
المشرفة : لا هنا مفيش تبني يا استاذة
سارة (بحزن) : لا حول ولا قوة الا بالله ، ماشي شكرا
قعدت سارة مع ” خالد” ، و كمان ” يوسف ” و فضلت تهزر معاهم و تحكي لـ يوسف حواديت و تحاول تحفظه قرآن ، و فضل يتكلم معاها ، و طلع لـ يوسف أخت أكبر منه في 5 ابتدائي ، و بجد كان شكلهم جميـل ، و قلوبهم بريئة و مكنش ذنبهم يترموا في مكـان ، ميختلفش كتيـر عن السجن بالنسبة لـ الكبار …
ماريهـان : السلام عليكم ازيك يا نهي عاملة ايه
نهي : الحمدلله يا ميرو عاملة ايه انتي وحشتيني
ماريهان : و انتي كمـان و الله يا حبيبتي ، انتي وراكي حاجه بكرة
نهي : لا بكرة هنخلص شغل و أروح ع طول
ماريهان : لا لا انتي هتيجي تتغدي معايا
نهي : متتعبيش نفسك يا ميرو بجد و الله بتعزمينا كتير
ماريهان : و فيها ايه يا بنتي ادينا بنتسلي و بنغير جو
نهي : طيب و سارة كلمتيها ، هتعرف تيجي ؟!
ماريهان (بتردد) : هه ؟! لا مـا ماانا مكلمتش سارة
نهي : لسه هتكلميها يعني ؟!
ماريهان : لا مش هقولها
نهي (باستغراب) : انتم زعلانين من بعض ولا ايه ؟!
ماريهان : لا لا خليها مرة تانية و ننزل نتغدي برة
نهي : في ايه يا ماريهان ، مالك ؟!
ماريهان : مفيش حاجه ، بس انتي عارفه على بيكون موجود فـ البيت
نهي : نعم ؟! طب مانا ببقي موجوده و علي موجود برضه ؟!
ماريهان : لا انتي حاجه و سارة حاجه تانية
نهي : نعم ازاي يعني مش فاهمة ؟!
ماريهان : مش مهم تفهمي ، انا هكون مرتـاحة كدا و بس ، انا هقوم بقا علشان أحضر الغدا لـ علي قبل ما يجي ، سلام ..
نهي (بغضب) : ماشي يا ماريهان سلام ..
سارة خرجت من دار الأيتـام ، ماشية مخنوقة أوي و زعلانه علشـان “خالد” ، و بتفكر تشوف حل و تسأل تاني و تالت عن تبني “خالد” ، و هي ماشيه سمعت فجـأة اسمها بالصدفة بصت وراها شـافت اسلام ، بصتله باستغراب و خنقة من اخر مرة شافته و لفت وشها و مشيت تاني ..
اسلام : يا سارة ، استني بس ، و الله عاوز أقولك حاجه مهمة
سارة : عاوز ايه يا اسلام ؟! ، بالله عليك يا أخي ابعد عني بقا
اسلام : يارتني بقدر يا سارة أبعد عنك و لا انسـاكي
سارة (بضحكة سخرية) : هههههه لا بتنساني و بتعيش حياتك ، اسلام و الله العظيم انا موجوعه منك أوي بما فيه الكفاية ، بالله عليك انا ما عاوزة حاجه غير اني انسـاك و كأنك مكنتش موجود في حياتي
اسلام : يا سارة أنـا لسه بحبك ، صدقيني يا سارة انا بتغير
(سارة بتبصله باستحقار و بتضحك)
سارة : اسلام ، انت مصدق نفسك ؟!
اسلام : انا عارف انك شوفتيني يوم الكافية مع ميرنا و عارف انك مش طايقاني ، لكن انا بجد بحبك وبعدت عنها و نفسي نرجع ، اديني فرصة اثبتلك اني اتغيرت و الله ، و مش هزعلك تاني ، انا رجعت اشتغل و بقيت كويس ، علشان خاطري
(سارة من جواها موجوعه أوي و اسلام ع الرغم من انه كان وحش معاها مش قادرة تكرهه ، أول حب و أول أمـان و أول كل حاجه حلوة ليها كانت معاه ، ازاي تكرهه حتي لو كان وحش ، لكن واقفه كأنها جبل ما يتهد و مش بتحاول تبينله اشتياقها لايامه الحلوة)
سارة : اسلام اللي انت علمته مكنش قليل علشان اصدقك تاني لما تقولي انك اتغيرت
اسلام : هثبتلك و الله ، الأيـام هتثبتلك اني بحبك لسه و اني مش وحش اوي كده و اني بجد اتغيرت
سارة (بتنهيدة) : اتغير لـ نفسك يا اسلام مش ليـا ، سلام
— ابراهيم اخو سارة كان راجع من شغله و بالصدف و هو معدي بـالتاكسي شاف سارة واقفه مع اسلام ، اتخنق جدا و اتعصب ، لكنه فكر بينه و بين نفسه انهم ممكن يكونوا بيتفاهموا علشان يرجعوا لـ بعض و قال خير ، علشان سارة ترجع كويسة في حياتها و الناس متاخدش بالها منها و لو حتي لو كانت بتنزل كتير و كمـل طريقه ..
— سارة مشيت و سابت اسلام و مشيت معاها ذكرياتها اللي زارتها وقت لما شافت اسلام ، فضل الماضي يوجعها و يفكرها بـ اللي كان و قلبها الهلكـان بيبكي علي ضعفها و انها مش قادرة تكره اكتر حد تعبها في حياتها “اسلام”
ميرنا من بعد طلاقها و هي حاسة بحاجه غريبة جواها ، ازاي كانت نفسها تخلص من ماجد و تروح لـ اسلام اللي كانت بتحبه من الأول ، و ازاي لما ماجد سابها بقت مش عارفة تتكلم مع اسلام ، و من يومها ولا اتصلت بيه ولا هو كمـان اتصل بيها ، و بينها و بين نفسها سألت نفسها سؤال ، هو انا حبيت مين فيهم ؟! و فجأة لقيت تليفونها بيرن و استغربت جدا ….
آسر انهارده أول يوم ينـام و بنته معـاه ، محبش يحطها في سريرها الصغير ، حب يحطها جوه حضنه و قلبه و يشم ريحتها البريئة و الطيبة و فضل يبوس فيها و يقرالها قرآن و جريت قدامه ذكريـات كتير بينه و بين مراته و نزلت دمعه ممزوجة بـ فرحة بـوجود شهد معـاه ، و أخيراً نامت الملكة الصغيرة و نـام جنبها آسر
سارة من وقت م روحت البيت و هي مبتنطقش بكلمة ، دخلت أوضتها وقاعدة في حالها و من حسن حظها ان أيه اختها كانت بايته عند خالتها ، قاعدة عماله تفتكر في كل أيامها اللي فاتت ، بتفتكر لما كان اسلام بيحكيلها قصه قبل ما تنام و كأنها صغيرة ، احتياج الانسان للاهتمام و الحب و الأمان مش مرتبط بـالسن و لا بأي حاجه ، مرتبط بس بنقاء القلوب ، لقيت نفسها بتعيط فجأة ، بتعيط و كأن حد مات عندها ، رميت نفسها بين ايد ربنا في قلب سجدة ، و فضلت تشتكي و تبكي أكتر ، خلصت صلاتها و كانت لسه هتنام ، لكن حصلت حـاجة خلتهـا متعصبة و مش شايفة قدامها ..

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=de68cf696dd3f0ea6e7796753a2ecc16&t=31113
الموضوع: قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة العاشرة الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك