قديم 10-04-2015, 04:21 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الثامنة

قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الثامنة

دموع وردة

الحلقة (8)
========

ميرنا : هيكون فيه ايه يعني يا ماجد ، هو انت عاوز تتشاكل و خلاص
ماجد : اه انا عاوز اتشاكل ، و و الله ما انا قافل الا ما تفهميني فيه ايه ..
ميرنا (بتردد و خوف) : ماجد أنـا بفكر يعني اننا اليومين دول لازم نبعد عن بعض حبه
ماجد(بصدمة) : نعم ، بتقولي ايه ؟!
ميرنا (بخوف) : مش هنسيب بعض يعني ، انا اقصد ناخد فترة راحة عن بعض ، عشان في حاجات كتير لازم توضح لكل واحد فينا
ماجد : فترة راحة عن بعض !! ليه ، هو انا كنت بعمل فيكي ايه ، ده انا لو بتتمني حاجه بجبهالك في ثواني و مبزعلكيش
ميرنا : بص ياماجد ، انا بجد محتاجه افكر مع نفسي شويه واعيد ترتيب الامور
ماجد : ترتيب الامور ؟؟!! خليكي صريحه شويه ياميرنا ،في ايه انا زعلتك ف حاجه طيب
ميرنا (احساس بالذنب) : يا ماجد أنـا ــــــ
قاطعها ماجد : لا متكلميش ولا كلمة سلام و لما تبقي ترتاحي ابقي افتكريني ..

راحت سارة الجمعيـة الخيرية و هنـاك شافت نـاس عماله ترتب في أدوية و ناس ترتب في هدوم ، و ناس تغلف في أكل و حلويات و لعب أطفـال مستغربة من الناس دي بتعمل ايه و مش بتتعب ؟! ، طب احساسهم ايه و هما بيسعدوا غيرهم ؟! و قررت تدخل جواهم و تعاشرهم و تعيش نفس احساسهم لعله يكون خير ليها ، شافت بنت قاعده علي مكتب السكرتارية
و راحت تفهم منها ايه النظام في الجمعية ...

سارة : السلام عليكم ، لو سمحتي انا اول مرة اجي هنا و كنت عاوزة افهم منك نظام الجمعية ، لان حابة أشارك معاكم ، عاوزة اعرف مطلوب مني ايه
أميرة : اهلا بحضرتك ، أنـا أميرة ، حضرتك مدام جواكي نية في عمل الخير ، اعتبري نفسك اشتركتي معانا خلاص ، مطلوب منك متتعبيش من عمل الخير و لا تملي
سارة : لو ده المطلوب متقلقيش مش همـل و لا هزهق ، و متفائلة خير ان شاء الله في المكان، و انا اسمي سارة
أميرة : اهلا يا استاذه سارة ، مبدأيا حضرتك الجمعية هنا شغالة بنظام النشاطات
سارة : يعني ايه نشاطات ؟!
أميرة : يعني عندنا نشاط (زيارات و مساعدات و فرز ملابس و فرز أدوية و نشاط دعاية) الزيارات بنروح دور أيتام و مسنين و مستشفيات و لـ مرضي اورام ، و مساعدات بتكون عينية لـ بنات هتتجوز أو ناس ناقصهم حاجات في بيتهم أو تبرع بـ الدم )
سارة : ما شاء الله ، طيب تمام هو أنـا ينفع اشترك فيهم كلهم ؟!
أميرة : اه ينفع تشوفيهم كلهم و أكتر نشاط ترتاحي فيه ، استمري فيه
سارة : ماشي تمام ، شرفني التعامل معاكي يا اميرة
أميرة : و انا كمان يا استاذه سارة ، حضرتك اتفضلي املى الاستماره عشان نقدر نتواصل مع حضرتك

-- خرجت سارة من الجمعية و هي فرحـانة جدا حاسة ان جواها طاقة ايجابية و ان دي نقطه تحول في حياتها ، دعت ربنا انه يعينها ع فعل الخير و يسخرها كـ جند من جنود الله في الأرض المسخرين لـ عمل الخير و مساعدة الناس و رسم البسمة علي وشوشهم ، و هي خارجة علي با ب الجمعية ، لقت دعاء مكتوب لـ تجديد النية ، و ان الصحابة كانوا بيجددوا النية لـ العمل الواحد 70 مرة و بدأت تردده من اللحظة دي
" اللهم اجعل أعمالنا كلها صالحة ولوجهك الكريم ياربنا خالصة ولاتجعل لأنفسنا ولا الدنيا ولا الشيطان منها حظ ولانصيب وتقبلها كلها بقبول حسن يارب العالمين "

آسر حاسس انه مرتاح نفسيا بطريقة كبيرة ، موقف حماه المفاجئ ليه و كلامه في الجلسة خرجوا من جواه طاقة سلبية كبيرة ، راح الجامع قعد يصلي و يقرأ قران و قاعد مستني مصطفي ، بعد شوية جاله مصطفي ..

مصطفي : ازيك يا آسر عامل ايه ؟!
آسر (بابتسامة رضا) : الحمدلله أنـا كويس
مصطفي : دايما يارب بأحسن حال بس ايه الجديد
آسر : روحت انهارده لحمايا و حماتي ، و حمايا طلع عارف ان رنا كلمتني يومها ، ومكنش زعلان مني و قالي ان ده قدر الله و قالي مفضلش شايل ذنب حاجه مش ذنبي ، كلامه و احساسي انه مسامحني ريحني اوي يا مصطفي ..
مصطفي : طيب الحمدلله ، و الله خير فرحتني ، خطوة حلوة اهي ، وانت لازم متقطعش معاهم ، اسال عليهم ديما
ده هيخليك ترتاح اكتر
آسر : اه و الله الحمدلله ، جزء كبير من الهم علي قلبي انزاح
مصطفي : عقبال الهم كله يارب ، روحت جلستك ؟!
آسر : اه روحت و لسه راجع من شوية ، الحمدلله برضه ارتاحت فيها
مصطفي : الحمدلله و الشكر لله ربك استجاب دعائي
آسر : لولا فضل الله ثم مساعدتك يا مصطفي انا مكنتش رجعت اقف ع رجلي
مصطفي : انا معملتش حاجه يا صاحبي ، ربك سخرني علشان اخفف عنك
آسر : ما تحكيلي عن نفسك يا مصطفي ، انا معرفش عنك حاجه أوي
مصطفي : بغض النظر عن اننا نفس السن ، والدتي اتوفت من 4 سنين ، و والدي من 8 سنين ، مليش قرايب كتير ، كنت وحيد أبويا و أمي ، لكن ربك أراد يختبرني في صبري فـ ابتلاني بـ وفاة أبويا و من بعده أمي ، بشتغل مستخلص جماركـ ، و كنت عايش حياتي بالطول و العرض ، لكن اللي خلاني قربت من ربنا ، هو وفاة أمي ، لما ماتت و لقتني لواحدي ، لقيت ان احسن حد يملي قلب البني أدم في عز وحدته هو " ربك " كنت باجي الجامع و اعيط زيك كده ، يمكن ده من ضمن الاسباب اللي خلتني أكلمك يوم ما شوفتك بتعيط
آسر : يعني محدش بيسأل عنك خالض ، ولا حد بيكلمك
مصطفي : لا ليا خالي ، ربنا يبارك فيه ، مش بيسيبني ولا لحظة ، و دايما بيسأل عني
آسر : ربنا يخليهولك يـارب ، انت اجدع حد انا شوفته و الله يا مصطفي
مصطفي : و انت كمان ارتاحتلك جدا و الله يا آسر ، شوف خالي جه ع السيرة اهو و بيتصل ، ثواني أرد عليه
آسر : اتفضل

ــــــــ

مصطفي : السلام عليكم ازيك يا خالي عامل ايه
... : الحمدلله ازيك يا مصطفي و اخبارك انت ايه
مصطفي : الحمدلله بخير و الله ، وحشتني اوي ، انا عارف اني مقصر معاك
... : لا يا حبيبي انا عارف ان وراك مشاغل ، بس متبقاش تغيب عني
مصطفي : حاضر يا حبيبي ، ربنا يخليك ليا يا خالو
... : و يبارك فيك يابني و افرح بيك
مصطفي : ان شاء الله يا خالو
... : يلا سلام عليكم
مصطفي : و عليكم السلام

دنيا : ماجد ، تعالي اقعد معايا نتفرج ع فيلم جديد جايباه جااامد
ماجد (بخنقة) : لا مش عاوز اتفرج ع حاجه
دنيا : تعالي يا عم بقولك فيلم حلو ، و محضره العشا اهو و حاجه فل
ماجد(بعصبيه) : ما قولتلك مش عاوز حاجه انتي مبتفهميش !!
(دنيا زعلت لكن قالت اكيد اخوها متضايق و قدرت ده و راحت تتكلم معاه طبطبت عليه و باست راسه)
دنيا : مالك يا حبيبي زعلان ليه
ماجد (اتنهد بخنقة) : مفيش يا دنيا علشان خاطري سيبيني
دنيا : انا حبيبتك هتخبي عليا ، مش انت لما بتحكيلي بترتاح ؟!
ماجد : كلمتها انهارده يا دنيا و الاقيها تقولي عاوزين نبعد عن بعض شوية ، طب ليه انا عملتلها ايه لـ كل ده ، ليه فجأة بدأت تتنطط عليـا ؟!
دنيا : اهدي بس يا حبيبي كده ، متعرفش عندها ايه ، يمكن في حاجه
ماجد (بعصبية) : هيكون عندها ايه ، و لو عندها مفروض ترمي همومها عليا و لا تبعد عني ، انا هتجن بجد و نفسي افهم في ايه ، انا بتقي الله فيها و الله ، بتعمل معايا كده ليه ؟!
دنيا : طيب تحب اني اتكلم معاها ؟!
ماجد : لا انا مش عاوز حد يتدخل في الموضوع ، انا فـ دماغي حاجه لو طلعت صح و الله لـ هخليها تكره حياتها و ما فيها
دنيا (باستغراب) : حاجه ايه دي ؟! انت ناوي علي ايه ؟!!
ماجد : علي كل خيـــر ان شاء الله ...............

آسر : مصطفي انا عاوز اطلب منك طلب غريب شوية
مصطفي : اتفضل يا سيدي ما غريب الا الشيطان
آسر : انت بتألش يا مصطفي قوم امشي ياعم
مصطفي : ههههههه طيب خلاص هسكت اهو ، قول بقا ؟!
آسر : هو أنـا لو قولتلك اني عاوزك تكلمني عن ربنا هتقولي ايه
مصطفي : يــااااه ، انا أقل من اني اكلمك عن ربنا ، لكن هكلمك عن اللي عشته و حسيته معاه خلال فترة التزامي بقربي منه
آسر : اتكلم انا عاوز أسمعك

مصطفي : بداية يعني ، ربك ده حنين أوي ، لازم تعبده مش علشان انت خايف منه لأ ، لازم تعبده علشان انت بتحبه ، عارف لما يكون حد مهتم بيك اوي ، و لله المثل الأعلي في قوله " و اصطنعتك لنفسي " ربك حنين أوي و عمره ما يسيبنا ، بس احنا مش بنقدر ده ولا بنحافظ علي حبه لينا ، عارف يا اسر ، ابسط حاجه تحسسك بربك انه اقرب اليك من حبل الوريد ، بيغفرلك الذنوب علشان هو عاوز يغفرها و يسمع توبتك ، هو الودود اللي لو نيتك صادقة انك تروحله تتوب ليه هيقبلك و هيغفرلك ذنوبك في لحظه ، ربك هو اللي أحن علينا اكتر من امهاتنا يا آسر ، تفكر بس في اسماءه الحسني و معانيها تلاقي الحياة بجد ، فاضي سنتين لـ قدام احكيلك عن ربنا

آسر : انا عارف ان ولا اي كلام يكفي عنه ولا يوفي ولا حتي العمر كله مش سنتين بس ، استغفرك يارب و أتوب اليك عاوزك تساعدني يا صاحبي أقرب لـ ربنا أكتر
مصطفي : ان شاء الله نساعد بعض و نكون من السبعه اللي ربك هيظلهم يوم القيامة بـ ظله
آسر : أميــــــــن

أسبوع عدي و سارة مبسوطة جدا في شغلها الجديـد ، و بدأت تتعود ع الناس و ع الشغل و النظام بسرعه ، و لأن سارة كانت شاطرة ، المهندس رؤوف كان معجب بـ شغلها جدا و بـ همتها فـ الشغل ، بدأت تملي حيـاتها بـ الشغل و الجمعية الخيرية اللي عرفت فيها ناس كتير جديدة و صحبة خير و ده كان شئ مريحها نفسيا نوعـا ما و مخليها متفكرش كتير في حاجه تخنقها ، و كانت باقي وقتها بتقضيه خروجـات مع صحباتهـا ، و ده كان شئ خانق أخوها ابراهيم ، لانه كل همه كلام الناس "الناس و بس" و كان ع طول يتشاكل معاها لكن فرحتها بحياتها الجديدة كانت بتخليها تتطنش اي حاجه تخنقها ..

آسر ، بدأ يقرب لـ ربنا أكتر و بدأ يحفظ قرآن مع مصطفي و يقرأ كتب تقربه اكتر من ربنا و تزيل همه ، بدأ يفكر انه يغير يبيع شقته علشان يجيب واحدة جديدة و يرجع يعيش فيها ، عرف بجد ان لما ربنا بيقفل باب في وشنا بيفتح بداله باب تاني ، ربنا ابتلاه بموت رنا و رزقه بالقرب منه و بالصاحب الصالح

ماريهان : ألو السلام عليكم ازيك يا سارة
سارة : عليكم السلام ازيك يا ميرو عاملة ايه
ماريهان : الحمدلله وحشتيني يابت و الله
سارة : انتي هتكدبي انا كنت عندك أول امبارح يعني
ماريهان : و عزماكي ع الغدا بكرة كمان يا اوختي
سارة : لو خلصت شغل بدري هجيلك ان شاء الله
ماريهان : مفيهاش لو ، هستنااااااكي
سارة : اوك يا حبي ان شاء الله

ــــــ

علي : بتكلمي مين يا ماريهان
ماريهان : بكلم سارة يا حبيبي عزمتها ع الغدا
علي : خير و الله سارة طيبة و تستاهل الاهتمام
ماريهان : اه و الله احيانا بتصعب عليا و بحاول بقدر الامكان افرحها
علي : ربنا يجازيكي خير ، و هي تستاهل الفرحة ، طيب انا هنزل انا اجبلك شوية حاجات علشان لما تطبخي بكرة
ماريهان : ربنا يخليك يا جوزي يا حبيبي يا أبو الأصول
علي : بس علشان بتكسف الله يخليكي
ماريهان : ههههههههههه

سارة خلصت شغلها و راحت الجلسة و كلمت أبوها قالتله انها رايحة الجمعية ، لأنها طبعا مش معرفة حد تماما انها بتروح لـ دكتورة نفسية ، الجلسات الجماعية خلتها تتعرف ع الناس أكتر و بقت لما تشوف آسر تسلم عليه مجرد سلام مش أكتر ..

آسر عند الدكتورة بيحكيلها عن اللي بيحصله خلال الفترة دي و انه فعلا في تقدم و الدكتورة بتشجعه أكتر و أكتر انه يكمل و ميستسلمش لاي حاجه خنقـاه و كل شويه تحفزه انه يرجع شغله و هو بيقولها انه مش مستعد لسه لكن هي مش بتمل ...
خلص آسر جلسته و خرج ، كانت سارة لسه جاية من برة ، سلمت عليه و علي السكرتيرة و دخلت المكتب ، و هي كمـان بدأت تحكي لـ الدكتورة عن كل حاجه حصلتلها ، بس حكت عن احساسها بالذنب انها بتكدب علي أبوها و علي اهلها و انها مش قادرة تقول انها بتتعالج عن دكتورة خوفا من كلامهم اللي ملوش لازمه ، و الدكتورة قالتلها انها مش بتعمل حاجه غلط و أكيد فـ وقت من الاوقات هيعرفوا ....

روحت سارة البيت لقت ابراهيم في انتظارها و عامل ليها التحقيق المعتاد ، كنتي فين !! مع مين و هكذا ، و حاول يعرف منها مكان الجمعية و طلب منها انه ينزل معاها زيارات ، لكنها هربت من اسألته و دخلت أوضتها و ده اللي خنق ابراهيم بزيادة و مش عارف هو صح و لا غلط و مش عاوز يتكلم مع باباه علشان عارف انه هيدافع عن سارة ...

أسبوع و ميرنا و ماجد مش بيتكلموا مع بعض و هو مخنوق و علي طول عصبي ، و مش عارف يعمل ايه ، حاول مرة يتكلم مع مامتها و يحكيلها لكن مأخدش منها عقاد نافع ولا فادته بحاجه ، و هي عايشه حياتها و لا ع بالها جالها اللي يشغلها عن ماجد في ثواني ، و كانت مقررة تسيبه لكن لسه مجاش الوقت المناسب ..

--- ماجد قاعد في مكتبه و سرحـان و بيفكر انه يسيب ميرنا و يحافظ علي كرامته ، لكنه فعلا بيحبها و مش قادر يبعد عنها ، و دماغه مليانه تفكير و تعب ، تليفونه رن خد التليفون و رد بكل برود و لا مبالاة و فجـأة وشه اتملي غضب و بكل عصبيه و زعيق ..

ماجد : انتي اتجننتي !! انتي بتقولي ايــــــه .....
انتهت الحلقة

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=d6152cec90ab95704a63a1fcf8fbb334&t=30546
قديم 11-01-2015, 09:35 PM   #2
غير مسجل
زائر مول نت
Unhappy

فين باقى القصة ليه مفيش حلقات جديدة
الموضوع: قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الثامنة الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك