قديم 10-03-2015, 02:02 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة السابعة

قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة السابعة

دموع وردة

الحلقة (7)
========

آسر قاعد في اوضته بيقرأ قران لحد ما أمة تحضر الغدا و مستنين أبوه يرجع من الشغل ، تليفونه جنبه ، مبيرنش من زمان نادرا لو حد كلمة ، كان حواليه ناس كتير قبل وفاة مراته ، لكن وقت الشدة كله طـار و اختفي ، و ظهرت ناس بتسأل و بتهتم بيه ، لكن قليلين ، صدق اللي قال ، مش بيبان الناس الا في وقت الشدة ، رن تليفون آسر قفل مصحفه ، و بص في التليفون و فجأه وشه اتقلب و اتخض جدا و بأعلي صوته نده ع أمه

آسر : ماااااااااماااااااا
نهلة جت بسرعة من المطبخ : في ايه يا اسر بتزعق كده ليه ؟!
آسر : حمايا بيتصل بيا !!
نهلة : طب و ايه المشكلة ؟!
آسر (بخوف) : انتي - ااانتي كلمتيهم او قولتيلهم حاجه من اللي قولتهالك
نهلة : لأ و الله يابني ، يمكن بيسأل عليك عادي
آسر : أنـا خايف أرد ..
نهلة : انت معملتش حاجه يا آسر موت مراتك كان قدر الله ، رد يا بني و متخافش ..
آسر : طيب ، ألو سلام عليكم ..
عمـاد : عليكم السلام ازيك يا آسر
آسر : الحمدلله ازيك يا عمي عامل ايه
عماد : الحمدلله يا حبيبي ، فينك من زمـان نسيتنا و لا ايه
آسر : لا و الله انتم حبايبي و محدش ينسي حبايبه
عماد : طيب احنا نفسنا نشوفك و نشوف شهد و عازمينك ع الغدا بكرة ..
آسر (بتردد) : ممم - مش عارف يا عمي هشوف و ارد ع حضرتك
عماد : لا مفيش هشوف احنا ان شاء الله مستنينك بكرة انا وصفاء ع الغدا
آسر : ان شاء الله ، سلام عليكم
عماد : عليكم السلام

تاني يوم في المكتب الجديد اللي هتشتغل فيـه سارة .. أول ما سارة دخلت المكان كانت قلقانه من مقابلة المدير ع الرغم انه صاحب أبوها ، لكن كانت حاسه بارتياح للمكان نفسه ، دخلت لـ السكرتيرة و استنت لما اجتماع الباشمهندس رؤوف يخلص وبعديـن تقابله ..

م.رؤوف : ازيك يا باشمهندسه أهلا شرفتينا
سارة : اهلا بحضرتك يا باشمهندس ، الشرف ليا
م. رؤوف : و الله انا فرحان انك جيتي تشتغلي معانا الـ c.v ماشاء الله يدل ان عندك خبرات كتير و باذن الله تتعلمي مننا و تعلمينا
سارة : ربنا يخليك ، ده من ذوق حضرتك و الله ، و يارب أكون عند حسن ظن حضرتك
رؤوف : ان شاء الله ، و ان شاء الله تحبي الشغل معانا و الناس اللي هنا طيبين ..
سارة : ان شاء الله ، انا بس عاوزة أطلب من حضرتك طلب ممكن ؟!
م.رؤوف : يا سلام أه طبعا اتفضلي ..
سارة (باحراج) : طبعا حضرتك عارف اني كنت متجوزة و اطلقت ، ياريت المعلومة دي متخرجش بره الـ c.v بتاعي ، انا عاوزة ابدأ مع الناس هنا و محدش يعرف عني حاجه و لا اعرف حاجه عن حد ..
م.رؤوف : حاضر يا سارة ، باباكي قالي الموضوع ده ، متقلقيش خالص
سارة : شكرا لـ حضرتك
م.رؤوف : الشكر لله ، تعالي يا عبير ، دي المهندسة سارة اللي حكتلك عنها ، دي يا سارة عبير أقدم واحدة في المكتب ، ندهتها علشان تعرفك مكتبك فين و تعرفك ع المكتب و النظام
سارة : اهلا يا باشمهندسة اتشرفت بحضرتك
عبير : اهلا بيكي يا سارة الشرف ليا أنـا

فـ بيت آسر ، قاعد متوتر و مش عاوز يروح لـ حمـاه لكنه مش لاقي مفرّ من انه يروح و مش عارف
يعتذر ليه ، علا جابت شهد علشان ياخدها معـاه ، مامته شايفه قلقه ده و عارفه انه بيخوف نفسه اوي ، لكن عارفه انها فترة و ان شاء الله هتعدي و بتحاول تطمنه ..

آسر : ماما أنـا نازل ، ادعيلي
نهلة : ربنا معاك ، متخافش يا آسر و اهدي كده علشان الناس متفهمكش غلط ، انت معملتش حاجه يا بابا
آسر : ربنا ييسر ، سلام عليكم
نهلة : عليكم السلام ..

--------

في بيت الحاج عمـاد .. أول ما آسر جه و الحاج عمـاد و الحاجه صفاء شافوا حفيدتهم غصب عنهم عنيهم بدأت تدمع ، فضل الحاج عماد يحضن في شهد و يبوس فيها ، و آسر باصصلهم و احساسه بالذنب بيكبر و كأنه عاوز يصرخ من جواه ، كان فاكر انه بدأ ينسي و يرجع كويس ، لكن نظراتهم لـ شهد صحت فيه كل حاجه وجعـاه من تـاني و غصب عنه عنيـه دمعـت ..

آسر : خلاص بقا يا جمـاعة اذكروا الله
عماد ، صفاء : و نعم بالله ..
آسر : طيب ايه مش هتغدونـا و لا ايه طيب
صفاء : ههههه لا طبعا ، انا عملالك أكلتك اللي بتحبها
آسر : مكرونة بشاميل !! ، و مقعداني كل ده يا حاجه
صفاء : ههههه ايوة هي ، ع طول و الاكل يجهز يابني
عماد : اقعد يا آسر ، عاوز اتكلم معاك لحد ما صفاء تجيب الاكل
(خاف آسر حمـاه عاوزه ليـه وبيحاول يداري قلقه)
آسر(بخوف) : خـ خير يا عمي فيه حاجه !!
عماد : انا عارف ان الموضوع عدي عليه شهور لكن كان لازم نتكلم
آسر : قلقتني يا حاج في حاجه ولا ايه ؟!
عماد : لا خير ، بس انا عارف ان بنتي كلمتك يوم وفاتها و قالتلك تيجي ، و انت يوميها اتاخرت عليها و انا عارف ان اللي حصلها ده قضاء الله ، لكن عارف انك بتلوم نفسك ع اللي حصلها ..
(آسر كأن مايه ساقعه وقعت ع دماغه من الصدمة و مش قادر ينطق)
عماد : انا كنت بتصل دايما بوالدتك اطمن عليك و كانت دايما تقولي انك مش بتيجي ولا بتشوف بنتك و لحد الآن عارف انك تعبـان بسبب الموضوع ده ..
آسر (بيحاول يتملك الشجاعه و يتكلم و الكلام خارج منه بالعافية) : و هو حضرتك عرفت منين انها كلمتني ؟!!!
عماد (بصوت مليان حنية) : يوميها اتصلت اطمن عليها و قالتلي انها تعبانه و مصدعه و لما قولتلها فين جوزك قالتلي انها كلمتك و انت قولتلها شويه و هتجيلها ، لكن لما روحنا المستشفي و عرفنا وقت وفاتها و حكيك انك رجعت لقتها تعبانه و كده فهمت انك كنت جاي متأخر و ملحقتهاش الله يرحمها

( آسر بدون ما يحس لقي نفسه مش شايف قدامه و لما لمس عنيه لقي دموعه نازلة من غير ما يحس بيها ، فضل يعيط و مش قادر يقول حاجه ، طبطب عليه عمـاد و فضل يهديه لكنه مش شايف قدامه)

آسر : يا عمي انا عارف اني مهمل ، لكن و الله ما كان قصدي اضيعها من ايديا ، انتم كنتوا عارفين اني بحب رنا اكتر من نفسي ، و عارف اني اهملتها كتير ، لكني ندمان و فـ كل لحظه و الله بكون موجوع ، انا حتي - انا مش قادر ابص في وش شهد ، كل ما ببصلها بشوف رنا ، أنـا اسف اني كنت مهمل في حق بنتك ، أسف و عارف اني مش راجل لان محافظتش عليها زي ما وصتني عليها ، و الله العظيم أنـا أسف ....

عماد : انا مش بقولك كده علشـان اهينك لا سمح الله يابني ، انا عارف اني كنت مسلم بنتي لـ راجل ، انا بقولك كده علشـان انا عارف ان ملكش دخل في الموضوع ، عارف ان ده قدر الله ، هو كان أراد يكون عمرها لحد كده و بس ، انت ظالم نفسك و شايفك كل يوم بتغرق في حزنك ع حاجه مش ذنبك ، ده قدر الله هنعترض عليه !!
آسر : استغفر الله العظيم ، اللهم لا اعتراض يااااارب
عماد : قوم يابني أغسل وشك ، انا مسامحك و رنا كمان مسامحاك صدقني
آسر : تفتكر يا عمي ، تفتكر ممكن تسامحني ؟!
عماد : ان الله غفور رحيـم ، العبد مش هيسامح ؟! انت بس ادعيلها فـ غيبتها و اعملها خير كتير ، و ابقي روح زورها ، و خد بالك حماتك متعرفش حاجه انا محبتش اقولها حاجه ..

(قام آسر باس راس حماه و حضنه و بعدين راح غسل وشه و اتغدي معاهم ، و كانوا فرحانين بشوفته و انهم شافوا شهد اوي ، حس آسر بهم كبير انزاح من علي قلبه ، عمـال يفكر حماه ازاي قدر يسامحه كده و كان همه بس انه ميكونش زعلان ، انك تسامح و تعفوا في الزمان ده حاجه نادراً ما تلاقي حد يعملها ، و دعا من جواه ان ربنا يسامحه و رنا كمان تغفرله علي تقصيره في حاجات كتيره كان عملها فيها ع الرغم من حبه ليها ) ..

في المكتـب ..
عبير : بصي يا سارة ، أولا المهندس رؤوف طيب جدا و شخصبة محترمة و الأب الروحي لينا كلنا ، لكن عنده الشغل شغل ، ميعرفش حد فيه ، حتي لو كان ابنه ، و الناس هنا برضه كويسين ، لكن علشـان تستمري بدون مشاكل نصيحة خليكي في حالك و متحكيش مع حد كتير
سارة : هههههه طمنتيني انتي كده ؟! ، انتي هتخوفيني ليه ؟!
عبير : ههههههه لا لا في الاول بس بعد كده هتتعودي صدقيني
سارة : ان شاء الله ، ربنا يسهل كل صعب
عبير : و بعدين انا معاكي دايما يعني متخافيش
سارة : ربنا يخليكي شكرا

(بدأت عبير تشرح لـ سارة كل صغيرة و كبيرة في المكتب و تفهمها طبيعة الشغل ماشية ازاي ، بدأت تعرفها ع بعض الناس في المكتب و فـ الآخر فرجتها علي مكتبها اللي كان مكتب مشترك بين عبير و سارة )

آسر كان هيسيب بنته لـ حد ما يروح لـ الدكتورة و يرجع لكن حماه طلب منه انه يسيبها تبات معاه انهارده ، و وافق ، نزل آسر يروح جلسته و هو فـ طريقه اتصل بمصطفي و طلب منه يشوفه في الجامع ع صلاة العشا ..

-------

سارة خرجت من شغلها و فرحـانة أوي علشان فعلا حاسه كأنها بادئة حيـاة جديدة ، و عماله تفكر ان شغلها ده حاجه مهمة في حياتها جدا و استحاله تسيبه ، لان غير انها بتعمل حاجه بتحبها الا ان الفلوس اللي بتجيلها منه تخليها تقدر تعيش حياتها بدون ما تحس انها عبئ علي حد عندها في البيت و خدت قرار ان مهما ان كان استحاله تسيب الشغل تاني ابدا ، و كلمت والدها عرفته انها هتتأخر شوية في الشارع ...

ماجد عمـال يفكر ليه ميرنا متغيره معاه ، كلمها كذا مرة و هي ولا ع بالها و حتي لما قعد طول اليوم ميكلمهاش مفرقش معاها ، و هو مستغرب ان عمرها ما كانت كده ، و من ناحيـة تانية هي عايشه حياتها و بتقرب من اسلام خطوة بـ خطوة لأنها بتحبه و بتلمحله انه مهم في حياتها و وجوده فارق معاها ، و اسلام مش رافض قربهـا ليه و مجاريها فـ اللي هي بتعمله ..

فـ الجلسة بدأ الجميـع يحضر ، كانوا 10 أشخاص في صورة دايرة ، الدكتورة بدأت تعرفهم علي بعض ، و بدأت تتكلم معاهم عـ القواعد اللي هيشموا عليها مع بعض ، و انهم لازم يساعدوا بعض مش بس الدكتورة تساعدهم أو يساعدوا نفسهم ، و انهم هيكونوا لـ بعض سند ، بدأ أول مريض نفسي يتكلم و يحكي عن مشكلته بعدها بدأ آسر يتكلم ، مكنش عارف يقول ايه لكنه اتشجع و بدأ يتكلم ، لما بدأ يتكلم ، ركزت معاه سارة علشـان تعرف ايه وصل دكتور نفسي خلاه بقا مريض نفسي ....

آسر : انا آسر ، 30 سنة ، من كام شهر كنت دكتور نفسي هنا مع دكتورة هويدا ، و كنت بحب شغلي جدا ، كنت متجوز من أكتر واحدة بحبها في الدنيـا و كانت نعم الزوجة ليا ، لكن انا مقدرتش ده ، كنت بخرج مع صحابي كتير و بسيبها تهتم بكل شئ فـ البيت ، يمكن تهوري و فهمي الغلط لـ الجواز و ان الراجل بس يؤمر و يتنفذ طلباته و يخرج و يتفسح و هي ، تشيل الهم ، هو ده اللي دمر حيـاتي ، كتير كانت بتحاول تتكلم معايا و انا كنت مش بسمعلها أو بسمع و بطنش ، لحد ما تعبت و اتوفاها ربنا ، و سابتلي بنتنا ، و من بعدها و انا مش عارف أعيش و دايما بحس انها ماتت سبب لـ اهمالي و اتحولت من دكتور نفسي بحاول أسـاعد النـاس ، لـ واحد عقله و قلبه صابهم المرض النفسي من كتر احساسي بالذنب ناحية مراتي ، بس كده ..

الكل كان مركز مع آسر أول ما قال انه كان دكتور نفسي ، سارة آسر صعب عليها جدا ، و حمدت ربنا ع اللي هي فيه و اقتنعت فعلا بـ ان اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته ، بدأ المرضي يحكوا عن مشكلاتهم و بدأت سارة كمـان تتكلم عن نفسـها و عن حياتها و سبب طلاقها ، و ان اللي جابها هنا ، هو كلام الناس و ضغوطاتهم عليها ، و ان أول ما الواحدة تكون مطلقه بتحس انها مراقبة من كل النـاس ، فيهم اللي بيبص بشفقه و فيهم اللي يشوف انك مش كويسه و في كلتا الاحوال نظراتهم بتكون بتوجع ، فضلت تتكلم عن ان سلبيات الناس اللي بتتدخل في حياة الناس بشكل يخنق و يستفز و اوقات يؤدي الي التعب النفسي و الجسدي ..

ماجد كتر التفكير وجع دماغه و قرر يكلم ميرنا و يشوف فيه ايه و يحط حد للموضوع ده ...

ماجد : الو ازيك يا ميرنا
ميرنا : الحمدلله بخير
ماجد : ميرنا انا عاوز افهم فيه ايه بقالك كام يوم
ميرنا : مالي يعني مانا كويسة أهو ..
ماجد : لا مش كويسة ، دي مكانتش طريقتك معايا ، ايه غيرك
ميرنا : انت اللي حساس شوية ، مفيش اي حاجه
ماجد : و الله ؟! امال مالك متجنباني كأني زعلتك في حاجه ليه و لو مكلمتكيش مش بتكلميني ......
ميرنا : عادي يعني عـادي ..
ماجد (بغضب) : هو ايه اللي عـاااااادي بالظبط ، انا عاوز أفهم ؟!

خلصت الجلسة و آسر حاسس انه مرتاح نفسيا بطريقة كبيرة ، موقف حماه انهارده المفاجئ ليه و كلامه في الجلسة خرجوا من جواه طاقة سلبية كبيرة ، راح الجامع قعد يصلي و يقرأ قران و قاعد مستني مصطفي ..
اما سارة كانت عادي حاسه انها مش حاسه بحاجه ، لا زعلانه و لا فرحانة ، حاسه انها عادي ، لكن كانت بتحمد ربنا ع كل حاجه في حياتها و حمدته أكتر لما سمعت مشاكل الناس اللي معاها و حست ان مشكلتها اهون بكتير ، خرجت و راحت الجمعيـة الخيرية و هناكـ شافت .....

ميرنا : هيكون فيه ايه يعني يا ماجد ، هو انت عاوز تتشاكل و خلاص
ماجد : اه انا عاوز اتشاكل ، و و الله ما انا قافل الا ما تفهميني فيه ايه ..
ميرنا (بتردد و خوف) : ماجد أنـا ...........
انتهت الحلقة

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=de68cf696dd3f0ea6e7796753a2ecc16&t=30482
الموضوع: قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة السابعة الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك