إضافة رد
  #1  
قديم 10-02-2015, 07:06 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة
 
تاريخ التسجيل: Jul 2015
المشاركات: 634
بمعدل: 0.73 يوميا
الإقامة: القاهرة
الوظيفة: مشرفة المنتدي
التقييم: 10
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة.الاولي


نقدم لكي قصة فيها معاناة كثيرة جدا ولكن انتهت بمفجاة تابعوها معاناالحلقة الاولي:- من جمع بينهما القدر
بطلة قصتنا عبير في العشرون من عمرها
عبير اتربت في بيئة ملتزمة جدا بيئة مغلقة نظرا لانهم ثلاث بنات في بيت واحد عبير اجتازت الابتدائية والاعدادية ولسوء الحظ جابت مجموع في الثانوية العامة يادوب محصل كلية قليلة ومعاهد smile emoticon والتحقت بالجامعة مرت عبير بعلاقات كانت تزعم في بدايتها انها حب ولكن كانت في اطار الصداقة فراغ او رد فعل للبيئة المغلقة التي كانت تعيش فيها gasp emoticon
مرت الايام وكانت عبير متقلبة المزاج ساعة فرح ومرح وحبة حزن وضيق وكنت تتمني انها تقضي قصة حب تنتهي بزواج كما نهاها معظم اصدقائها كتير كان يعجب بجمالها ولكنها كانت ترسم في نفسها التواضع smile
مرت الايام وعبير في الجامعة وكان يملي وقتها الفراغ الشديد حتي قررت ان تسلي وقتها بجروب عبر الفيس او اي حاجة مثل دي تشعل وقتها فيها
دورت علي اي حاجة تدخلها وتكتب فيها مقالات وقصص وروايات
حتي ابلغها شاب بانها من الممكن تكتب في منتدي عبر جوجل وتالف فية كيفما يشاء وكان اسم. هذا الشاب (اسلام)
جري بين اسلام وعبير حديث طويل جدا فيما يتعلق بموضوع التاليف والكتابة وبدا يوم ورا يوم يتحدثون اكتر واكتر
وجرا حوار بينهم فيما يتعلق بامور شخصية جدا
اسلام :عبير اية اللي بتتمنية في شريك حياتك
عبير: اتمني انة يحبني بجد ويكون راجل ويحسسني اني بنتة wink emoticon
عبير: وانت نفسك في اية في شريكة حياتك
اسلام:نفسي نقضي حياتنا بدون مشاكل وتكون هي حياتي
وقتها حست عبير ان في مشاعر اتحركت جوها اتجاه اسلام smile emoticon
بس كانت بتسال نفسها هو في حب من ع النت طيب ازاي هيحبني وانا ازاي هطمنلة وتقول لا انا هبعد عشان ماقعش في الخب دة واخرتة الم ليا
وكل ما تحاول تبعد يكلمها يطمن عليها كانت بترجع
بتقول كنت بحس اني مشاعري كلها اني عايزاة حتي افضل جنبة لو صداقة وتقول لنفسها لا انا عمري ماكنت كدة ابدا عمري ما اتاثرت بكلام شاب انا طول عمري جامدة وقوية smile emoticon
لكن كانت معاة طفلة صغيرة
بتقول كنت بستني الساعة اللي بيفتح فيها ودي مش عادتي اني اهتم بحد كدة
دار اكتر من 20 يوم ولسة عبير بتسال نفسها هو اسلام في حد في حياتو ولا لا؟
بس معقولة في حد في حياتو وانا حاسة من كلامة انو بيقربلي طيب ازاي؟؟!!!
بس بردة كلامة ليا ممكن يعتبرو اخوة هو ماقلش حاجة تدل انو بيقربلي اصلا
فكرت عبير تعمل فكرة تتأكد اذا كان اسلام في خد في حياتة ولا لا؟
طلبت منة رقم موبايلة بحجة انها تسالة علي حاجات عايزة تفهمها في الموقع بتاعة
واسلام اتهرب من عبير ما كنش عايز يديها الرقم بتاعة لية هتعرف لية اثناء القصة
اتهرب اسلام من انو يدي عبير الرقم ولكن ادهولها اتصلت علية رنة والتانية ماردش اسلام قالت يظهر في فعلا حد في حياتو وفقدت الامل بعد ما قلبها فرح ان داق طعم الحب لاول مرة
بعدها بشوية رنت تاني علية رد اسلام المكالمة عبارة عن
ازيك يا اسلام كنت عايزة اسالك علي حاجة مش فهماها في الموقع
اسلام: ماشي اتفضلي
عبير مش عارفة تقول اية هي عاملة الاتصال دة حجة بس مش اكتر
طيب يا اسلام ممكن تفهمني ازاي احط صورة للموضوع
فهمها اسلام ورد عليها علي اد السؤال
حزنت عبير جدا ونهت المكالمة
وتاني يوم علي الساعة 2 مساءا كلم اسلام عبير ودار بينهم شات استمر 3 ساعات متواصلين هنشوف حصل اية في الشات اللي دار بينهم


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة الثانية

الحلقة الثانية :جمع بينهما القدر
عرفنا ان دار شات طال 3 ساعات متواصلين بين عبير واسلام الشات عبارة كلام بيقربو لبعض بية.اوي
وقتها اتاكدت عبير ان مشاعر اسلام اتجاها هي هياها مشاعرها اتجاه
واثناء المحادثة عرفت منة انو كان في علقتين في حياتة قبلها
وعرفت منة كمان سنة وساكن فين واهلة وعرفت بيها بعد المحادثة دي بقو كل يوم بيتكلمو 3 ساعات يوميا اتعلقت بية لحد ما في يوم كلمها وقالها احنا بقينا بنتكلم كتير يا عبير واعتقد ان شعورك نحيتي هو نفس شعوري نحبتك ضحكت عبير wink emoticon
وماقدرتش تقاوم كلامة ورضت ايوة انا من يوم ما كلمتك حسيت اني في مشاعر اتحركت من نحيتي واول مرة اكون في الحالة دي
بس بردة فضلت عبير خايفة وتقول العلاقة دي هتنجح ولا لا
دارت الايام والليالي والاثنين كويسين مع بعض
كانت عبير لابسة نقاب وبتروح تحضر دروس في مساجد دة ماكنش عاجب اسلام كان دايما بيقولها ظروف البلد ماتسمحش انك تنزلي مسجد وطبعا عبير حياتها هو المسجد ونقابها وكانت بتعمل جروبات ع الفيس بتلبس فيها البنات النقاب دة بردة كان مابيعجبش اسلام؟؟؟
من كتر ما اسلام بيغير ع عبير بيغير عليها ختي انها تكلم صباحتها
فضلت عبير ع الوضع دة وبردة قلقانة ان العلاقة مش تكمل
لخد ما في يوم كان اسلام بيكلم عبير ودخلت والدة اسلام علية اسلام سكت وقتها عبير بتقول كنت بسال نفسي لية ساكت لو كان عايزني بجد كان كلمني ادامها واثناء انشاغلها بهذة التساؤلات سمعت فجاة مامت اسلام بتسالة بتكلم مين يا اسلام مش عادتك تتكلم بالساعات
رد اسلام بكلم صاحبي (ويضحك)
مامت اسلام متاكد انة صاحبك يا اسلام wink emoticon
اسلام حتي تعالي كدة اسمعي صوتة
واخدت والدة اسلام التليفون بتقول
الو يرضيكي كدة بيقول عليكي انك واحد صاحبة grin emoticon
اتكسفت عبير وقالت لا انا حبيبتة ومراتة ان شاءالله
اتعرفت والدة اسلام ع عبير سنها ؤفي كلية اية ومنين
حست وقتها عبير ان الموضوع قرب للجد ورجعت تقول بنفسها واية يعني مامتة عارفة المهم والدة ويتقدملي رسمي wink emoticon
دارت الايام واسلام ماشفش عبير ولا مرة الا في الصور وعلي الاسكاي
وفي يوم بلغ اسلام عبير اني جالو سفر برة مصر gasp emoticon
عبير لية يا اسلام هتسبني وتسافر
اسلام طيب ماسفرش
عبير طيب لو سافرت هتعمل اية بعد كدة
طبعا بتسال بتشوف هنقولها اية
رد اسلام هظبط اموري شهرين ثلاثة بالكتير وابعت اهلي يتقدملولك وبعدين انزل نتزوج وتسافر تعيشي معايا هناك
طبعا فرحت عبير ولكن في حاجة معكننة فرحتها هو اسلام صادق معاها ولا لا
وفعلا ربنا عوض صبرها خير ولا هو ري اي شاب هيلقعها وهيخطب واحدة غيرها
ردت عبير علية هتسافر امتي
اسلام لسة شهر ونص بظبط ورقي في مصر
عدا اسبوع وعبير مش مبسوطة خايفة اسلام يسافر وينساها ماعني اسلام كان بتمني لعبير كل الرضا
وفي يوم طلبت عبير من اسلام انها تقابله عشان يشوفها حقة قبل ما يخطبها وفعلا تمت المقابلة
وبعد المقابلة بايام حصل مشكلة كبيرة ما بينهم وسابو بعض هتعرف المشكلة في الحلقة الجاية شوفو عايزنها امتي وانا انزلها وبردة عايزة ارائكم


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة الثالثة

الحلقة الثالثة :جمع بينهما القدر
هنزل الحلقة الثالثة دلوقتي عشان مش هفضي انزل حلقات خميس وجمعة
عرفنا ان حصل مشكلة بين اسلام وعبير وسابو بعض المشكلة كانت عن
بعض صاحبات عبير اتمكسو نتيجة لخروجهم لمظاهرة وطبعا حكت عبير لاسلام ونظرا لان اسلام كان بيعتبر عبير بنتة heart emoticon
الفرق بينهم 6 سنين كان بيخاف عليها كبنتة بالظبط smile emoticon
بلغها انها لازم نقلع النقاب وان النقاب مش هو الالتزام وانها تمنع تروح المساجد عشان ظروف البلد بيلمو اي جامعات في المسجد طبعا عبير مش مدركة الكلام دة اد ما مدركة ان نقابها اهم حاجة عندها ونزول المسجد ايضا smile emoticon
رفضت عبير تسمع كلام اسلام فضلو يومين مش بيتكلموا خالص وطبعا مش عادتهم واسلام بيخلص ورقة عشان مسافر
بعد اليومين دول كلم اسلام عبير ع الفيس ويحاول يضغط عليها عشان خايف عليها
عبير كانت اخدها ان دة تحكم في شخصيتها
اسلام اتنرفز وقالها عايزاني هتعملي اللي قولتلك علية
فكرت عبير انها ترجعلة وتسايسة انها مش تقلع النقاب لو بيحبها هي فاكرة انو مش.بيحب النقاب
رجعت عبير لاسلام وفضله اسبوع كويسين يصحيها الصبح تروح محاضرتها قبل ما ينزل وكل ما تقولة انا مش عايزة اكمل فس الكلية دي يرد اسلام يقولها وانا بنتي هتكمل كلية heart emoticon
فضلو ع الحال دة لحد ما حصلت بردة وراحت عير المسجد والمسجد اللي كانت عبير بتروحة مسجل وقعت عبير بلسانها ادام اسلام وقولتلو ان المسجد دة مسجل خاف اسلام ع عبير جدا ومنعها فعلا تنزل مسجد تاني
رفضت عبير وبشدة
واسلام مصمم ع راية
فضلت العلاقات متوترة بينهم لمدة يومين
وبعد اليومين دول حست عبير احساس غريب اول مرة تحسة حست ان عمرها، قرب ينتهي والاحساس دة كان مسيطر عليها جدا frown emoticon
فضلت ع هذا الحال 4 ايام فزع وخوف وخايفة احسن تموت وربنا مش راضي عنها
قررت عبير انها تمشي صح في كل خطوات حياتها فقررت انها تجيب كتب للسيرة النبوية وتقراها وتشوف الرسول صلي الله عليه وسلم كان يوما بيمشي ازاي وتمشي ع كل حاجة زي الرسول تماما طبعا الاحساس دة حببها في نقابها اكتر واكتر
وقررت ايضا انها تنهي علاقتها باسلام وترضي الله عز وجل
اة مش هتقدر لكن لازم ترضي ربنا
اتصلت عبير باسلام وبتوصف عبير اخساسها وقتها بتقول كنت في عالم غير العالم اثناء مكالمتي لاسلام بقولو انا حاسة اني هموت
اسلام كلنا بيجلنا فترة ولازم نحس الاحساس دة
عبير لا يا اسلام انا لازم ارضي ربنا وننهي العلاقة خالص
اسلام تقصدي اية يعني يا عبير
عبير يعني مش هنتكلم تاتي
اسلام بس انا مش اقدر مش اكلمك وبعدين احنا هنتكلم بمزاجك ونقطع بمزاجك
مش اهتمت عبير بكلام اسلام نهائي كل اللي مسيطر عليها هو احساسها انها هتموت
قفلت عبير المكالمة لقت رسالة من اسلام ع الفيس مكتوب فيها
انا بحبك لكن خايف عليكي انا اكبر منك بست سنين واعرف عنك في الدنيا كتير وانتي بنتي وازاي ماخفش ع بنتي اسمعي الكلام يا عبير وبلاش تروحي مسجد تاني واقفلي الجروب اللي عملاة دة واقلعي النقاب وانا هلبسك ملحفة استحالة حتي تلبسي جيبة
قرات عبير الرسالة وردت ع اسلام نقابي مش هقلعة والمسجد هفضل اروحو لاخر يوم في عمري
اسلام كدة مش بتسمعي كلامي ولا بتقدريني طيب دة اخر كلام عندي يا عبير عايزانا نكمل هتعملي اللي قولتلك علية مش عايزانا يبقي انتي اللي اختارتي
طبعا عبير قالتلو ماشي يبقي الموضوع انتهي ما طبعا كل اللي مسيطر عليها هو احساس الموت وقتها
قررت عبير تعمل بلوك لاسلام
هنشوف في الخلقة الجاية هتعملة بلوك فعلا ولا لا


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة الرابعة

الحلقة الرابعة :جمع القدر بينهما
عرفنا ان عبير قررت تعمل لاسلام بلوك وبالفعل عملت عبير لاسلام بلوك وبعد يومين فكت الحذر
في للخناقة دي قعدو 10 ايام مش بيكلمة بعض نهائي
هو كان بيعتبرها ملزمة منة وبيبعتلها مصروفها كل شهر
وبعد للخناقة دي اتصلت غلية في يوم بتقولو فلوسك هتوصلك
كان اسلام ساكت يمكن وحشو صوت عبير smile emoticon
قفلت العبير المكالمة اللي هي عاملة حجتها الفلوس عشان تسمع صوت اسلام
عدا اسبوع وهما ما يعرفوش عن بعض حاجة واللي مزعل عبير انة بيجهز ورقة وقرب ع السفر
وفي يوم صديقة عبير صاحب جوزها عايز عبير شافها عند ضدقتها عجبتة بنقابها قال يتقدملها فتحت صديقة غبير في الموضوع وبالطبع رفضت عبير وبشدة
صديقة عبير مريم
اخدت رقم تليفون والدة عبير وطبعا والدة عبير كانت عارفة ان بيتها بتحب اسلام
كلمت مريم مامت عبير ان في عريس جاي لعبير مواصفاتة كذا كذا في الاول مامت عبير رفضت وقالتلها هي اللي هتعيش وطبعا عشان مامت عبير زي اس ام خايفة ع بنتها قولتلها خلاص يجي ونشوف والدها هيقول اية كل دة وعبير بتفكر في اسلام
بسرعة وبدون تردد مسكت عبير الموبايل واتصلت باسلام
عبير: اسلام الحقني متقدملي عريس (بعياط)
اسلام ساكت
عبير: هتسبني يجوةوني
اسلام ؛لا طبعا
اتكلمت عبير مع مامتها قبلها بلغتها مامتها ان اسلام لو شاريها هيجي يخطبها بدلة بس قبل ما يسافر
فعلا قالت عبير لسلام في المكالمة تعالي اتقدملي لو بدبلة
طبعا اسلام مزنوف في تخليص اوراق السفر ويادوب الفلوس اللي معاة تكمل بقيت ورقة
رد اسلام ع عبير وقالها انا مش عارف حتي اتصرف في فلوس واجي اتقدم
خافت عبير يكون اسلام فعلا بيتهرب وجة الوقت اللي يسبها فية
فضلت تعبط
عدا يومين والعريس التاني جاي يشوفها
واسلام خلاص يادوب فاضل ع طايرتة اسبوع
كلم اسلام عبير وبلغها انو هيخطبها بعد شهرين من سفرة برة وانو هينزلها شبكتها بعد الشهرين دول بس يسافر smile emoticon
طبعا عشان عبير بتتعلق باي خيط يوصلها ان اسلام بيحبها وافقت
وفضلو كويسين لكن الالم gasp emoticon
عبير :اسلام والعريس اللي متقدملي
اسلام:ارفضي اوعي تضيعي مني
عبير: بابا مصمم علية
اسلام: هو جاي امتي
عبير: بعد يومين
عدو اليومين واسلام وعبير في قلق
جة العريس وشاف عبير شاف وشها اعجب بيها جدا ولسوء الحظ والد عبير حبة جدا واتفقو من اول مقابلة علي الخطوبة
طبعا بتوصف عبير احساسها بتقول كانت امنيتي ان يكون قاعد مكانة اسلام
طول القاعدة وانا دموعي ع خدي ياترا هو بيحبني زي مانا بحبة
مشي العريس لقت اسلام مكلمها كتير ع موبايلها وطبعا كان بيجهز كل حاحة اسفرة frown emoticon
وجع لعبير من كل جانب اتصلت عبير علية وبتعبط بتقولو اهلي موافقين علية والخطوبة حدودها اتصدم اسلام وقفل المكالمة بسرعة
بيقول اسلام كنت بين نارين اسيب سفر برة واتقدملها عشان ماحدش ياخدها مني بس ازاي وسفر برة دة هو اللي هيخليني اتقدملها بسرعة بحبها واول مرة احب كدة وانا متاكد انها بردة هتفضل تحبني حتي لو اتخطبت
واتفق معاها انو هتكلم باباها يقولو يستني يخطبها بعد شهرين زي ما اسلام وعبير اتفقوا
ونظرا لان والد عبير حب عرسيها مش هيسمع للحد
كل دة فوق عبير هنكمل بقي الخلقة الجاية


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة الخامسة

الخلقة الخامسة: جمع بينهما القدر
عرفنا ان عريس عبير اتفقوا ع الخطوبة
خلاص ايام واسلام مسافر ومش هيعرف يكلم والدها هيرفض طبعا هيعوز واحد جاهز ودخل من الباب
وفي يوم اتصل عريس عبير يعزم اهل عبير وعبير ع.الغدا وافق والد عبير
والصاعقة frown emoticon :-o؟؟؟
اليوم اللي عزمهم فية عريس عبير علي الغدا وكمان يشوفو شقة عبير اللي هتعيش فيها
اليوم دة يوم طيارة اسلام glasses emoticon
يالهوووي عبير اليوم اللي هيسافرو فية وكانت نفسها تروح تسلم ع اسلام في المطار قبل ما يسافر مش هتعرف
وعدا الاسبوع اللي فاضل ع سفر اسلام
وجة اليوم طيارة اسلام 8 صباحا
كلم اسلام عبير الساعة 2 مساءا المكالمة كلها عياط من عبير
عبير: خلاص هتسافر وتسبني
اسلام:اللي هيصبرني ع المر هناك هو انتي يا عبير عشان ارجع نتجوز واخدك ونسافر
عبير :واللي عايزني اشوف الشقة بتاعت عريسي النهاردة دي
اسلام:انا واثق انك مش هتضيعي مني وواصاها
انها في غيابه هتبقي زي ما كان في مصر بالظبط وانها تهتم باكلها وصحتها وكمان كليتها وانو عمرو ما حب ولا هيحب زيها
عيطت عبير من كلام اسلام وردت قالت
خلاص ساعات ومش هشوفك طيب عايزة اجي اسلم عليك في المطار
اسلام: حبيبتي عشان عندك في البيت مش يلاحظو
اسلام: ساعة كمان وصحيني يا عبير وهكلمك طول مانا ماشي للمطار ان شاءالله
عبير ماشي يا بابا wink emoticon بتقول عبير كانت كلمة بابا دي طالعة من قلبي لانة دايما كان بيعتبرها بنتة smile emoticon
بتقول عبير الساعة اللي هصحية فيها دي عدت عليها بسنة عياط خلاص معقولة اعرفة من شهور وخبني وحبيتة خلاص هيسافر ويسبني كانت تعبانة وقتها جدا
اثناء الساعة دي عبير كتبت بوست علي الفيس
نص البوست
السنة الجاية زي النهاردة جاية الفرحة gasp emoticon
طبعا بتتكلم يوم رجوع اسلام ويتجوزها عريسها شاف البوست وافتكر انها كتبالة دة
وطبعا يوم ما اسلام مسافر بردة عبير واهلها معزومين عند عريسها
صحي اسلام وسافر وطول الطريق بيهدي عبير انو مش هيتاخر عليها طيب وخجوبتها اللي بعد كام يوم
اسلام ماكنش معترف بيها اصلا
باقي ساعتين علي طيارة اسلام
عبير بوص يا اسلام انت نفسي فخاف ع نفسي هتوحشني angel emoticon
اسلام وانتي يا عبير هتوحشيني اوووي فضل يتكلم اسلام مع عبير حتي وهو طالع الطيارة بتقول عبير وقتها حسيت بقبضة في قلبي ياة خلاص سافر gasp emoticon
طيب والعمل مع التاني اللي عزمنا ع الغدا دة هعمل اية قبل ما اسلام يقفل موبلاتة وقبل ما الطيارة تقوم وصت عبير اسلام وصية نص الوصية :_
اسلام انت عارف انك اهلي وابويا واخويا هلي بالك من نفسك وطمني عليك حتي في شغلك وانا هنا قبلي بيدعيلك هتوحشني وطمني عليك اول نا توصل مش تسبني قلقانة
رد اسلام ع عبير بحبك وامنيني تكوني مراتي
ابتسمت عبير وقالت لا اله الا الله
ودعو بعض وسافر اسلام
وقامت عبير حاولت تعمل نفسها انها تعبانة وفعلا هي تعبانة من كتر العياط
طبعا نسيت اوضح حاجة عبير اضغط عليها من باباها ومامتها مامتها قولتلها انتي لو مش سمعتي كلامي وانا اكبر منك واعرف الصح عنك هتفضلي ندمانة طول عمرك ومع كلام والدها قالت طيب انا هوريكو اللي عجبكو دة هيعمل فيا اية ووافقت ع الاساس دة انها بردة هتسيبة هتسيبة
حة الساعة بقي اللي هتسافر فية عبير واهلها لعريسها عشان يشوفو شقة عبير اللي لو اتجوزت العريس دة كانت هتعيش معاة فيها
سافرت عبير وفضل التلفون ملازمها خايفة اسلام يتصل وماتردشش
وصلت عبير واهلها هناك اتغدو وعبير طبعا عنيها ورمة من العياط |-O
وقعدو يتفقو ع تفاصيل الجوازة وكل دة عبير سرحانة في الموبايل احسن اسلام يتصل
وجعععععععععععععع
احساس مش سهل
عريسها بيبصلها بيقول مالك يا عبير هي الشفة مش عجباكي ولا اية
ماردتش عبير ونفسها تقولو اخدتك غصب عني
قامت عبير راحت اوضة تانية ترفع فيها النقاب وتعيط ياترا اسلام ماكلمنيش لية دة وحشني
فجاة لاقت عريسها دخلها الاوضة بيقولها مالك يا عبير اعملك اية يرضيكي
ردت عبير وقالت اتفضل احنا قاعدين لواحدنا وانا مابحبش كدة
طبعا خرج عريسها وفضلت كدة لحد ما روحت
هنكمل الحلقة الجاية اسلام كلم عبير امتي واية اللي حصل


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة السادسة

الخلقة السادسة :جمع بينهما القدر
سافر اسلام وعدي اليوم ولسة اسلام ماكلمش عبير قلقت عبير علية جدا ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري وطبعا ماعهاش رقم اي حد من اهلة حتي والدتة
فكرت تكلم اخوة اللي هو ادها في السن تكلمة تاخد رقم مامت اسلام منة
عبير ازيك يا اخو اسلام
اخو اسلام الحمد لله (مين):-o
عبير انا عبير اللي بيحبها اسلام اخوك
اخو اسلام اة طيب خير في حاجة
زعلت عبير من كلام اهو اسلام اصل ماعملنهوش حاجة
عبير اة انا بحب اسلام وهو سافر ولخد دلوقتي مش كلمني انا قلقانة علية
قالها اكيد مشغول
عبير مشغول عني في اية
عبير بوص انا واقعة في مشكلة خطوبتي بتتخدد واتا عايزة رقم مامتك اكلمها نشوف خل
اخو اسلام بوصي يا بنتي اسلام لسة قدامة سنتين علي لما يفكر في نوضوع الخطوبة دة اصلا فانتي شوفي حياتك احسن لانة مش هيخطبك ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
عبير قفلت حزينة جدا
وقعدت تعيط وفجاة لقت الموبايل بيرن
اية دة اسلام طيب ارد وهو فعلا عايزني ولا زي ما اخوة قال اشوف مصلحتي عشان مش هيتقدم
كل دة واسلام بيرن في النهاية ردت
اسلام مالك يا عبير صوتك متغير
عبير لا ابدا بس وحشتني عشان سافرت وسبتني ودارت علية عشان ما يعملش مشكلة
مع اخوة وكمان لخد ما تتأكد بيحبها بجد ولا لا
عدي ساعتين وبردة عبير صوتها متغير
اسلام لا يا عبير انتي في حاجة
عبير بصراحة كدة كلمت اخوك وهو قالي انك هتقعد سنتين واني اتخطب احسن
اسلام خلصتي كلام ولا لسة
عبير تقصد اية
اقصد لية تكلمي اخويا اصلا
عبير عيطت يبقي انت مش عايز الموضوع جد
اسلام انتي راحة تكلمي واخد في سنك واصغر واحد في العيلة وتقوليلي تقصد اية عو مش مدرك اصلا اني هخطبك وبيتتكلم بمزاجة اني هجهز بعد سنيني وانا اللي هتقدملك
عبير طيب يا اسلام
اسلام لا مش طيب بعد كدة ابقي شوفي بتكلملي مين قبل ما تزعلي طيب كنتي كلمتي حد من اخواتي اللي اكبر مني
عبير خلاص مش هعلمها تاني
اسلام وحشتيني اوي
عبير هتنام فين
اسلام والله لقيت مكان مش كويس ولحد دلوقتي قاعد في الشارع هشوف اي حتة ابات فيها
عبير في الشارع ازاي
اسلام عادي هتدبر بس المهم قوليلي اخر الاخبار عندك
عبير حددو خطوبة بعد يومين من دلوقتي ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري
اسلام ساكت
عبير هسيبة انت عارف اني بحبك
اسلام وانا واثق من حبك ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري
وقفلة اليوم دة ع كدة لخد ما جة يوم خطوبة عبير وكل دة اسلام بيكلمها ويوصيها انها ماتخليش خطبها يمسك ايديها حتي
يوم الخطوبة الصبح عبير بتعيط لبنات خالتها يا جماعة انا مش شايفة غير اسلام في حياتي
بنات خالتها واحدة منهم معاها والتانية بتقولها اسلام اية وبتاع اية حتي سافر ومش فكر فيكي
زاد بكاء عبير تاني
لحد ما جة الوقت اللي تنزل تشتري فية الدبلة وتلبس الفستان وتروح القاعة ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري.
جابت الدبلة وهي الدموع بتنزل من تحت نقابها
وليست الفستان بتقول كنت لابسة حاجة وراحة عذا
مش فستان خطوبتي بتقول عبير وصلت القاعة شوفت الناس كلها فرحانة وعريسي فرحان وبيحبني جدا وابويا وامي فرحانين وانا قاعدة حاجة ايدي علي خدي وفجاة حسيت بضيقة رحت سبتهم وقعدت في مكان بعيد لوحدي اتحججت وقتها ان مخنوقة من النقاب وبترفعة شوية وفجاة تسمع كلام من امها وبنات خالتها انتي مش كويسة سايبة اهل خطيبك وخطيبك وقاعدة هنا ردت عبير والدموع ع خدها يارتتني دبحتوني اهون من اللي انا فية
نادو عبير عشان تلبس الشبكة وعريسها هو اللي هيلبسها ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري
بتقول عبير اول ما يلمس ايدي بعدت ايدة عني وقولتلو انا هلبس الدبلة لوحدي
وكانت الدموع سبقاها ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
خلصت الخطوبة وروحت عبير البيت وعريسها طلب يتعشي معاها رفضت وقولتلو انا مجهدة جدا ودخلت قفلت الباب علي نفسها وبتعبط وبتكتب رسالة لاسلام
نكمل الحلقة الجاية


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة السابعة

الحلقة السابعة: جمع بينهما القدر
عرفنا في الحلقة اللي فاتت ان عبير اتخطبت ورفضت تتعشي مع خطبها
مشي خطبها راح بات مع جوز بنت خالتها طبعا عشان المفروض يجلها الصبح وهو مش من نفس بلدها
نامت عبير حزينة انها لابسة دبلة واحد تاني غير اسلام وقلعتها وقالت لاهلها انها واسعة عليها وهتقع
والصبح صحو عبير الساعة 10 الصبح اصل خطبها جة ومستنيها ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
اتنرفزت عبير جدا جدا وقالت مش هطلع
واهلها بيحاولو معاها تطلع وترفع النقاب ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
رفضت عبير وطلعت بنقابها قعد معاها خطبها من الساعة 11 صباحا لحد 9 بالليل وطبعا عبير بتقول امتي يمشي ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
طول قاعدتها باصة في الحيطة وبتفكر قي اسلام وفجاة.؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
بيكلمها بتقولو ايوة انا معاك يا اسلام |-O
استغرب خطبها وسالها مين اسلام قالتلو انا عايزة اكلمك في موضوع وعارفة انك هتقدرني
لو بنت اتغضب عليها تتخطب وهي عايزة واحد تعمل اية
رد عريسها قال والتاني لية مش جة.خطبها
طبعا مش متوقع انها هي البت دي لانو سائل ع اخلاقها وعلي ادبها وتدينها
قالتلو هو سافر بس اتخطبت ومازالت بتحبة ومش قادرة تنساة
قالها خلاص تكلم خطبها براحة وتصارحة وهو يبعد او يطلع العيب فية
قالتلو عبير طيب لو قال لوالدها
قالها لا يبقي مش كويس
فرحت عبير انها تقولو ولكن شافت ابوها وامها راضين بية وان الموضوع مش سهل تقولو دلوقتي حاجة زي كدة فقالت تاجل الموضوع شوية ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
كل الفترة دي وعبير واسلام علاقتهم فيها اضطراب عشان هي صعبة ع اسلام ان عبير لابسة دبلة واحد تاني غيرة
وعبير صعبة عليها عشان بتسمع كلام واتهامات ع اسلام وهو مش كدة وكل ما تسمع كلمة من حد من اهلها تقفل ع نفسها الباب وتعيط زي العيال الصغيرين ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
دارت الايام ومامت عريسها تتصل بيها وهي مش عايزة ترد عشان ماتسمعش كلام هي مش قبلاة
(مرات ابني واعقبال ما تيجي بيتك وكل الكلام دة كان بينرفز عبير)
نفسيت العبير في الارض طول الفترة دي ماتكلمش حد خالص ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
قاعدة ع طول وحيدة وسرحانة
وبتروح امتحانات في جامعتها مش عارفة عي بتحل ازاي وتعيط طول الليل
ماهو بردة.عريسها مالهوش ذنب في.كل دة واسلام بردة صعبان غليها
وكانت عبير كل ما تفتكر انها ممكن تكون مراتة تعيط بالدموع فكررت تمسك ع عريسها غلطة عشان تعرف تسيبة ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
واول غلطة للعريس دة بيقولها هسافر شغلي شهر واجي عشر ايام هتنزلي لامي من الصبح تخدميها ونطلعي بالليل ع النوم والعشر ايام اجازتي بردة هننزل انا وانتي وتطلع اخر الليل وطبعا عبير مش عجبها الاسلوب وكمان عايزة حجة.تسيبة |-O
فردت عبير قالت انا عشت عيشة مرفهة هنزل لوالدتك بعد العصر انا مش شرط عليا اخدم كل دة عايزة تبرر لامها وابوها سبب انها تسيبة
رد عريسها قالها انا امي ماحدش هيعطف عليها طول مانا عايش انتي للاسف دورتي ع راحتك بس يا عبير اما راحت امي لا
استغلت عبير الفرصة وراحت قالت لمامتها وكانو خلانها موجودين وعماتهاا قالتهم عايز يشغلني عند والدتة وكانت الصاعقة
ردو كلهم قالو واية.يعني ايوة تشتغلي دة واجب عليكي
ردت عبير قالت مش واجب ولا عمرة هيكون واجب
انا عايزة اسيبة
والد عبير مس هتسيبة طلما مافيش سبب
قولتلة ودة اكبر سبب اني هخدم والدتة غصب عني وعيطت عبير جامد
وقررت تشوف حاجة تانية.او عيب فية عشان تسيبة
وفي يوم بيقولها انتي ناقصلك كام سنة في الكلية ردت قالتلو سنتين وفي سنة هاخدها لاني ماجلة مواد
رد عريسها قالها انا جاي وعارف انك ناقصلك سنتين هتقضي سنة غي بيت والدك وسنة عندي اكتر من سنة مش هدفع حاجة قالتلو خلاص يبقي كل واحد في حالة
رد قالها بدل ما تقوليلي اقعد من الجامعة عشان جوزي في بنات بتضحي بجماعتهم عشان اجوازهم
ردت عبير وقالت بضحكة مستغربة
لا انا تعليمي فس كفة وجوازي فس كفة ونعليمي هعملة وراحت قالت كلمة استغربلها عريسها قالت
(فعلا الحب حلو واحد هامة مصلحتي وكنت اقولو اسيب الكلية كان يقولي بنتي تكمل كلية ع اسلام طبعا زي ما عرفنا فس الحلقات اللي فاتت وناس عايزاني اسيب الكلية عشان جواز)
وقفلت عبير المكالمة
نكمل الحلقة الجاية الحلقة الجاية اكتر حلقة هتهز عبير اهم وجع لعبير هكتبها وهنشرها وياريت اسمع رايكم في الخلقة دي


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح


جمع بينهما القدر الحلقة الثامنة

الحلقة الثامنة: جمع بينهما القدر
عرفنا ان عبير قفلت المكالمة في الخلقة اللي فاتت
حلقة النهاردة صعبة جدا علي عبير
عدت الايام ودارت وجة عيد ميلاد اسلام وهو مسافر وطبعا اول عيد ميلاد بين اسلام وعبير
وطبعا اسلام وعبير مش كانو بيتكلمو كتير
وقالت عبير انها هتعمل مفجاة لاسلام بوست علي الفيس ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري لعيد ميلادة
وفعلا عملتلة بوست كل سنة وانت معايا يا اسلام وحشتني وامتي هترجع وياترا هكون من نصيبك ولا لا انا تعبانة من غيرك ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
طبعا اسلام فرح البوست دة ولكن فجاة لقت عبير بنت بعتلها ادد ع صفحتها ع الفيس وعبير مش بتضيف اي حد
دخلت عبير ع صفحة البنت دي لقتها من نفس بلد اسلام قلقت عبير اووووي ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
ولكن قعدت تصبر نفسها وتقول ممكن عادي بعتالي عادي
عدي يوم وعبير ماقلتش لاسلام ان في بنت بعتهلها ادد من نفس بلدة وقفلت عبير الفيس خوفا من البنت دي وقلتقت انها تخسر اسلام
لكن في يوم قاعدة مخنوقة قالت تفتح فيس فتحت لقت البنت دي بعتلها رسالة بتقولها اقبلي اضافتي انا عايزاكي فس موضوع مهم
عيطت عبير اوووي |-O
وقفلت الفيس ورجعت فتحت بعدها بساعتين لقت البنت بعتلها علامة استفهام ردت عبير ع البنت قالتلها نعم حضرتك عاوزاني في اية
قالتلها طيب نتعرف الاول
قالتلها انا اسمي عبير 20 سنة من البلد الفلانية
قالتلها وانا مريم 25 سنة
عبير اية دة يعتبر نفس سن اسلام
عبير قلبها دق دق دق ‏‎angel‎‏ رمز تعبيري
وقالتلها اعلا بيكي
ردت مريم وقالت انتي مرتبطة
فقلقت عبير قالتلها لا انا مخطوبة
فتلتلها لمين
عبير اعتقد مافيش واحدة لسة متعرفة ع واحدة ع الفيس بتسالها الاسئلة دي
قالتلها طيب ازاي مخطوبة وازاي كاتبة بوست لاسلام انك نفسك تلبسي دبلتة دي خيانة لخطيبك
وقتها اتاكدت عبير من اللي كانت خايفة منة ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
ان اسلام لية علاقة بمريم دي
وسالتها عبير وانتي تعرفي اسلام منين
قالتلها اعرفة من خمس سنين وعشرة عمر احنا
قبل المحادثة دي كان اسلام مكلم عبير وكانت عادية معاة وكانو كويسين
قعدت عبير علي رجليها في الارض وحطت ايديها علي قلبها وباصة في الحيطة وبتقولو لية عملت كدة فيا يا اسلام دة انا حبيتك وانت حلفتلي انك بتحبني بجد
وقررت عبير نكلم اسلام تواجهة
اتصلت وهي بتعيط وهي متعودة عياطها بيفرق مع اسلام كلمتة قالتلو في بنت كلمتني اسمها مريم وبتقول انها تعرفك من خمس سنين
سكت اسلام خالص
وعيطت عبير وقولتلو لية خلتني احبك وانت بتحب غيري مش كفاية دوقت الذل عشانك
رد اسلام عليها وقالها مش تسمعي للبنت ذي
قالتلة عبير لية انا لازم افهم الحقيقة
وقررت تكلم مريم تفهم منها اية علاقتهم ببعض
وقالتلها مريم كل حاجة بصراحة قالتلها
(متغير معاها الفترة دي جدا ونها تعرفو من خمس سنوات والمفروض انو هيخطبها بعد ما يكون نفسة)
سالتها عبير حبة اسالة
عبير:مريم هو مامتة كانت عارفة بعلاقتك بية
مريم: لا عمرو ما قال لاهلة عليا
عبير: طيب هو كان بيحبك
مريم: كان اوقات كتير يقولي خلينا اخوات احسن اسالة لية يقولي عشان مش هنكون لبعض
عبير: مريم انتي عارفة كل حاجة عنة مرتبة سفرة كل دة
مريم: ايوة اعرف كل حاجة بس هو عمرو ما عاملني بحنية ولا كان بيثبتلي اني اهمة وكلمتة اول يوم لية برة مصر
عبير: اول يوم ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
وعيطت ‏‎gasp‎‏ رمز تعبيري
عبير: طيب يا مريم علي حسب كلامك انو مش حبك طيب لية فضلتي معاة وكنتي بترجعي
مريم: علشان عو اول واحد في حياتي ولما كان بيقولي خلينا اخوات ارد واعيط ويرجغلي تاني
كل دة مش كان بيحصل مع عبير لانو اهلة عارفين بعبير وكان بتعامل عبير غير كدة خالص
بس بردة عبير مش مسمحاة انو لسة علي علاقة بيها ختي لو صداقة علي عبير وعبير مش تعرف حاجة بالعلاقة دي
اسلام بقي فضل اسبوع مش يتنام خايف من رد فعل عبير انها تسيبة
بكاء عبير ماكنش حد بيسمعة ولا تقدر تقولة مخطوبة ماتقدرش حتي تتكلم مع امها
في نفس الوقت بعت اسلام لمريم رسالة
نص الرسالة
(ابعدي يا مريم عن عبير لانها اول بنت احبها في حياتي ابعدي عنها لاني هخطبها ابعدي عنها لانك مش هتخسريني عبير ولو حصل وكلمتيها مش عارف هعمل فيكي اية)
الرسالة دي مريم بعتتها لعبير
كانت عبير من كتر حب مريم لاسلام صعبت علي عبير اوووي وقررت تقف جنبها وتساعدها تنساة
بس عبير محتارة هتعمل اية مع اسلام
عبير كل ما تكلم اسلام وتتعاتب معاة هو ساكت
وفي يوم بتكلمة صوت وهو مش بيرد عليها
عيطت عبير جامد وحطت ايديها علي قلبها وقالت انا نفسي اموت
في نفس الوقت كتبلها اسلام رسالة علي الفيس
انا كنت مكسوف منك اوي يا عبير بس والله عمري ما حبيت غيرك ولا هحب غيرك سامحيني انا غلطت في حقك عبير درجة حرارتها مرتفعة جدا
واسلام عندة شغل لازم ينام بدري قرر اسلام انو يقعد مع عبير ويرتبو لحياتهم الجديدة ويحطو قوانين لحياتهم
كانت عبير زعلانة من اسلام جدا بس قالت هنتعاتب في المكالمة دي ولو في اي حاجة انا مخبياها علية هقولهالة ولو هو في حاجة مخبيها يقولهالي
نكمل الحلقة الجاية
الحلقة دي اصعب فترة علي عبير ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
عايزة رايئكم


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة التاسعة

الحلقة التاسعة: جمع بينهما القدر
عرفنا في الخلقة اللي فاتت ان اسلام وعبير هيتكلمة يصفو اللي كان بينهم
اتصل اسلام بعبير
اسلام: عبير انا بحبك وعمري ما حبيت غيرك
عبير: اسلام لية.عملت كدة انا وحشة معاك او انا مش عجباك كان ممكن تقولي من الاول انك مرتبط
اسلام: اعتقد اكيد حكتلك انا كنت بعاملها ازاي وكان لما يجلها عرسان كنت بقولها ابعدي عني واوفقي عشان انا عمري ما هاجي اتقدملك
عبير: طيب لية.فضلت معاها السنين ذي.كلها
اسلام :والله هي اللي كانت كل ما ابعدها تقرب وتقولي انا بحبك طيب خلينا اصحاب او اخوات
عبير خلاص انا هسامحك بس لو كلمتها تاني اعمل اية فيك ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
اسلام: مش هيحصل لاني مش هضيعك من ايدي ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري
اتصافو وعدو الموضوع وكل يوم بيزيد حب اسلام لعبير اوووي
ولكن الالم هتسيب خطبها ازاي
قررت تقولة انها بتحب اسلام
وفي يوم كان عندها زيارة.(عريسها)
قالتلو انا عايزة اكلمك في موضوع وانا متاكدة انك هتقدر ظروفي
بوص يابن الناس انا اخداك غصب عني وانا بحب.واحد بقالي فترة كبيرة
بتحبي واحد!!!!!!
طيب وانا ازاي وانا بحبك وانا مقدرش اعيش من غيرك
طيب لية دة انا هموت من بعدك
قالتلو انت مش لحقت حبيتني
قالها لا بحبك.من اول يوم شوفتك فية
قالتلو مش قادرة.اخدعك اكتر من كدة انا كنت يتهرب دايما عشان ماعلقش بيا
اتمني تاخد واحدة تصونك وبدعيلك في صلاتي
قالها واللي بيحبك دة هيخليكي تسبيني ومش هيجي يتقدملك ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
قالتلة حتي لو مش جة بردة هنساة ومش هظلم حد معايا
قالها طيب انا متاكد.انك هتنسية معايا بس خليكي معايا وعيط ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
صعب غليها انو يتذل قررت تكرة فيها
وعدت الايام ودارت وبردة عبير قافلة من ناحية عريسها خالص وحماتها تكلمها تتحجج انها وراها امتحانات في الكلية ووالدها يضربها عشان ترد علي حماتها تعبت عبير ومش لاقية حل
وعريسها بيحبها جدا وهي مقضياها عياط في عياط
نفسيتها ادمرت
وبردة هي لسة علي علاقة بمريم بتحاول تنسيعا اسلام
ومع كل مكالمة بين مريم وعبير
كانت مريم بتقول لعبير اسلام ماحبش غيرك يا عبير يكفي اهلو عرفو بيكي انا اللي عشرة عمر مش عرفو بيا كان بيتكسف يتكلم.ادامهم اما انتي يا عبير فهو بيتكلم ادام اهلة وبكل ثقة انو هيجي يتقدملك
عبير مش شرط يا مريم يا عالم النصيب فين انا لسة مخطوبة
وكل مكالمة.لازم مريم تسال عبير علي اسلام.وتقولها خلي بالك منة هو بينسي نفسة في الغربة
عيطت عبير وقالت واحدة ماكنش بيحبها ولسة هي بتسال عن صحة ادامي وانا ماثرة معاة اوووي لدرجة ان موضوع خطوبتي ماثر عليا اسالة انت بتاكل.اية وتشرب اية
حست عبير بوجع في قلبها بتقول عبير
وقتها كانت فترة صعبة عليا اوووي لو يرجع بيا للزمن احب ان تكون الفترة دي مش في حياتي ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
وجع يارب من كل ناحية واحدة عارفة كل حاجة عن اللي حبيتو وانا ماثرة عشان اتخطبت وبدائت تلوم امها وابوها
( لية يا امي ويا ابي تحطوني في موقف ان اظلم عريسي دة معايا وهو كل ذنبة انس حبني اكتر من نفسة رانا مش قادرة احبة لية يا امي خلتيني اخد واحد هفضل ظالمة نفسي طول عمري واللي حبيتو هيروح لغيري بواحدة تهتم بية اما انا فكل.يوم بنكد علية من اللي حطتوني فية مش باقي مخرج الا هو ابكيلة واعيطلو وجع يا امي مين هيحس بيا نفسي اموت يمكن ارتاح ولا اظلم حد مغايا ولا حتي اظلم نفسي)
وكانت ايام عبير كلها شبة بعض لحد ما فاض بيها وقررت تدخل لوالدها تقولة انها تسيب عريسها عشان مش تشيل ذنبة اكتر من كدة
في الوقت دة كان اولاد خالت عبير واصحابها كلهم بيقنعوها انها لو سابت عريسها ربنا يظلمها زي ما ظلمتة وان اسلام هيطلع ندل ومش هيجي يتقدملها
تعبت عبير ظن كل الكلام اللي حواليها وقررت شوبة قرارات هشوفها الحلقة الجاية
لية رايكم


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

جمع بينهما القدر الحلقة الاخيرة

الحقة العاشرة والاخيرة :جمع بينهما القدر
عرفنا ان عبير كل اصحابها واهلها بيخوفوها ان اسلام مش هيجي يتقدملها
عبير مش كانت خايفة من كدة كانت خايفة من انها تكون ظلمت عريسها ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
قررت عبير تسيب عريسها بس حصلت ششوية حاجات كدة
عبير لسة علي علاقة بمريم |-O
اسلام حالف انها تقطع علاقتها بالبنت دي لو عرف انهم لسة غلي علاقة ببعض هيزعل من عبير جدا
قررت عبير تقولو وتصارحة وفي يوم كان اسلام في شغلة استغلت عبير الفرصة عشان تقولو وقالتة اسلام عايزة اصارحك بشوية حاجات
اسلام قلق جدا لانة متعود ان عبير بنتة وانو هو اللي مربيها واستحالة تخبي عنة حاجة.😰
قالتلة انا لسة بكلم مريم يا اسلام لانها كانت بتحبك حب مايتوصفش صعبت غليا قولت هقف جنبها لحد ما تنساك
رد اسلام لية يا عبير بتعملي كل دة من ورايا عبير كلها شهر وهتبقي خطبتي ‏‎wink‎‏ رمز تعبيري وبعدها مراتي انتي عمرك ما خبيتي عليا حاجة
دمعت عبير وقالت انا بغير عليك منها يا اسلام لما كل مرة تسال عنك وعن صحتك كنت بغير
قالها انتي غيرها يا عبير صدقيني
قالتلة.مصدقاك لان هي نفسها بتقول انك كنت بتعاملها وحش ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري وقالت انك حبيتني يا اسلام بحد
فاضل ان عبير تسيب عريسها جة رمضان وعريس عبير جايلها زيارة قررت تقعد مع والدها
قعدت عبير مع باباها وقالتو بابا انا هتعب في العيشة مع عريسي
رد ابوها قالها بهدوء خلاص مش هغصبك اكتر من كدة انا كنت بقولك انو كويس بس طلما انتي مش مرتاحة خلاص ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
انا هتحرج اقولو تعالي خود حاجتك قوليلو كل شي نصيب ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
اتصلت عبير بعريسها قالتلو انت شخص الف بنت تتمناك وخطوبتي ليك من الاول غلط اتمنى انك تسامحتي لاني مش اخداك برضاك وانا بدعيلك في صلواتي ربنا يرزقك بابنت الحلال ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
قالها حاجتي انا مش عايزاها وفجاة والدة اتصل بوالد عبير عشان يعزمة في رمضان هو وعبير
فجاة والد عبير قالة كل شي نصيب وعريس عبير زعلان جدا ان عبير مش حباة
وفجاة في يوم رمضان لقت عبير الباب بيخبط فتخت اختها لقتة عريس عبير ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
مربي دقنة وحزين جدا قعد مع والد والدة عبير وبيسالهم غلي عبير طبعا عبير سامعة ورفضت تطلع عشان مش بتعلق بيها اكتر من كدة وهي عارفة يعني اية حب عدي ثلاثة ساعات ولسة عريسها مستني عبير تطلع يتكلم معاها طلعت عبير بعد ضغطت
قعدت معاة وقالها انا عايزك وبحبك قالتلو صدقني انت تستاهل بنت تحبك بجد فانا مش هقدر اتاقلم علي العيشة وانا بظلمك معايا هفضل اظلمك وهظلم نفسي كدة احسن وربنا يكرمك رد قالها عبير انا مش هسيبك ودمعت عينة جامد
دعتلة عبير ربنا يكرمة ويسامح اهلها ان هما اللي غصبوها
فضل عريس عبير قاعد من 2 الظهر ل11 بالليل وعبير قاعدة مش عارفة تقول حاجة.اكتر من اللي قالتلة
دخل والدها وقالهم اية يا جماعة كدة متفقين وسايبين بعض بالتراضي
عبير سكتت راح عريسها نادا عليها وقالها عايز اتكلم معاكي في البلكونة قالها انا بحبك فكري تاني قالتلو هرجع هظلمك معايا سكت وقالها كنت فاكر انك مش هتغذليني في بيتك ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
دمعت عبير يا ترا هي كدة اخدة القرار الصحيح ولا لا
اخد عريسها حاجتة ومشي واخد رقم بنت خالتها يفضل علي تواصل بيعا عشان يرجع لعبير
كلمت اسلام وقولتلو انا سبت خطيبي وياترا انت هتصدق في وعدك ليا
قالها قولي والله مش مصدق انا بحبك اوووي يا عبير ونفسي تكوني مراتي هيعدي رمضان وهكلمك اهلي علي طول
وصدق اسلام واول يوم العيد الصغير كلم والدتة وقالها عايز اخطب عبير قالتلو اديها رقمي نتعرف علي بعض اكتر ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
وكلمتها عبير وقالتها ان شاءالله نيجي نتقدم فريب
اتفقو علي كل حاجة وبعد العيد بأسبوع وصلو اهلة يشوفو عبير اعجبو بيها وباهلها واتفقوا علي معاد الخطوبة
وكل يوم اسلام وعبير بيزيد محبتهم لبعض
كدة انتهت جمع بينهما القدر اعتقد عبير شافت المر زي ما بيقولو القصة دي حقيقية وحصلت بجد
عايزة ارائكم
ارائكم تهمني


قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=b0ae904a7d29be25dd1b24c5f9ad4986&t=30458
رد مع اقتباس
إضافة رد
الموضوع: قصص عن الحب والعشق ,قصة جمع بينهما القدر 10 ح الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 01:01 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, vBulletin Solutions, Inc.