إضافة رد
  #1  
قديم 09-28-2015, 02:09 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة
 
تاريخ التسجيل: Jul 2015
المشاركات: 634
بمعدل: 0.73 يوميا
الإقامة: القاهرة
الوظيفة: مشرفة المنتدي
التقييم: 10
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي قصص عن الحب الحلال ,الحلقة الاولى من رواية فى الحلال

قصص عن الحب الحلال ,الحلقة الاولى من رواية فى الحلال

#‏في_الحــــــــــــــــــــلال ‏
الحلقة الاولـــ♥ــــــي

في كافيتريا كلية الهندسه يجلس إسلام وصديقه محمد
إسلام بهدوء :
- عرفتها من ع النت
زفر محمد بضيق قائلا :
- - نعــــــم !! وهو إحنا من الناس دي برضو يا إسلام ؟ !!
- يابني إصبر هفهمك ، انا بتكلم معاها عادي خالص والله ومش بنقول حاجه حرام ، كله كلام عام كـ تعارف يعني
محمد بلوم :
- بس مش إحنا اللي نلعب ببنات الناس يا إسلام !!
رفع حاجبه متعجبا وقال :
-
- - وهو حد قالك إني بلعب بيها ،، عيييب يا محمد أخوك راجل برضو ،، كل الحكاية بس إني لازم اتعرف عليها كويس قبل ما أتقدملها
محمد بتعجب :
-
- - تتقدملها ؟!!
- أيووه يابني امال انا بقول إيه من الصبح ،، البنت اللي هتجوزها لازم أكون عارف دماغها وتفكيرها كويس ، علشان كده قلت اتعرف عليها الأول ع النت وأفهم دماغها بعدين أروح اتقدملها إن شاء الله
- طيب وإنت عرفت إزاي بقي إن دي ممكن تكون مناسبه ليك ؟!!
إبتسم إسلام قائلا :
-
- - بصراحه كده هي كانت معانا فـ جروب ( نقاشات حره ) وباين عليها دماغها حلوه وكمان باين عليها محترمه
نظر إليه بتعجب قائلا :
-
- - باين عليها امممم طب وهي لو كانت محترمه كانت هترضي تتكلم معاك كده ؟!!
إنتفض إسلام من مكانه وضرب الطاولة بقوه وهو يقول :
- محــــــــــــمد انا مسمحلكش ، يا تتكلم عنها عدل يأما تسكت ، فــــــــاهم
محمد بضيق :
-
- خلاص يا عم إنت حر ، يلـا علشان المحاضره قربت تبدأ .
________________________
وفي المبني المقابل أمام قاعه 23 بكلية التربيه تجلس سلمي وصديقاتيها ،
نظرت سلمي إلي صديقاتيها بضيق قائله :
-
- - يا جدعان انا مش فاهمه حاجه من البوتري ده هو انا بفهم شعر عربي لما هفهم شعر إنجليزي ، انا كان مالي ومال قسم إنجليزي بس ياربي ، ماكان قدامي أقسام تانيه كنت دخلتها وخلاص
ضحكت هند ضحكة عاليه وقالت :
-
- - يابنتي هو إنتي كل ما تطلعي من المحاضره دي بالذات تعملي كده ، انا بصراحه مكنتش بحبها فـ الاول بس الدكتور حببني فيها
سلمي بضيق :
-
- الدكتور حببك فيها !! يا شيخه حرام عليكي ده علطول يشتم ويهزأ فينا وكرهني في الماده وفي الجامعه كلها ، ربنا يعدينا منها علي خييييير
تنهدت فاطمه بدلع قائله :
-
- - بس شوفي راجل إزاي شخصيه وقوه وشياكه بجد جنتــــــل آخر حاجه ، يا بنتي دي بنات الجامعه كلها هيموتوا عليه .
سلمي بنفاذ صبر :
-
- - بت إنتــــــي وهي إمشوا من قدااااااااامي حالا وإلا هفجركم ، جايين إنتوا علشان تدرسوا ولا تتفرجوا علي الدكاتره
-
- ثم أردفت بإبتسامه كبيره :
-
- عيال عاوزة الضرب
هند بإستهزاء :
-
- - لأ عاقله يا بت
سلمي بضحكة مرتفعه :
-
- - هششش يلا من هنا علشان هنرش ماية ، هروح انا بقي علشان لو إتأخرت بابا هيظبطني ،، يلـــا أشوفكم بكره بإذن الله , مع السلامه
عادت سلمي إلي منزلها ، فنادت عليها اختها
-
- - سلمـــي تعالي بسرعه المسلسل لسه بادئ أهو ،، كويس لحقتي نفسك
سلمي بسعاده :
-
- - قششششطه جدااااااااا ، هروح أدخل شنطتي الاوضه وآجي حــــالا
وإثناء عودة سلمي قالت لاختها ولاء بصوت هادئ :
- والله يا بت يا ولاء الواحد عاوز يبطل المسلسلات دي !! ويا سلاااااام بقي لو نبطل الأغاني كمااااااان بجد كفايه بقي الذنوب اللي عندنا
رفعت ولاء حاجبها وقالت بحنق :
-
- - يا ستي إنتي هتعملي فيها ست الشيخه !! يا تتفرجي يا تمشي علشان متبوظيش الحلقه عليا !!
سلمي بضيق :
-
- - خلاص هتفرج
-
- وأكملت بإبتسامه :
-
- - قوليلي بقي حصل إيه من الأول
_______________
خرج إسلام ومحمد من المحاضره
نظر محمد إلي الأرض وهو يقول :
- إسلـــام معلش انا اسف ،، مكنش قصدي أتكلم علي البنت اللي معرفش إسمها دي كده ، وفعلا مكنش يحق لي اني أظلمها وأقول عليها حاجه وحشه من وراها ، بس انا بصراحه مش مقتنع بجواز النت ده وشايف اني لازم لما آجي اخطب واحده اخدها من بيت أهلها وأتعرف عليها عندهم علشان كل حاجه تبقي فـ النور ، بس عموما دي أراء برضو معلش متزعلش مني
إسلام بإبتسامه :
-
- - اولا إسمها ساره ، ثانيا انت عارف إني مش بعرف أزعل منك لأنك أغلي صديق عندي ، ثالثا بقي انا هوريلك إن وجهة نظرك دي غلط والأيام بيننا ،قشطه ؟
محمد بسعاده :
-
- - قشطه جداااااا ^^
نظر إسلام أمامه فإذا به يري شيئا لم يعجبه فقال بضيق :
-
- - يييييييييييي شوف مين جاي علينا
فاروق بإبتسامه خفيفه :
-
- - السلام عليكم
إسلام بإبتسامه مصطنعه :
-
- - وعليكم السلام
محمد بسعاده :
-
- - وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نظر لهم فاروق للحظات ثم بدأ حديثه :
-
- - ازيكم يا شباب عاملين إيه ؟ كويس إني شوفتكم والله كنت عاوز أقولكم علي الندوه اللي هتتعمل بكره فـ الجامعه يمكن تحبوا تيجوا يعني
محمد بإبتسامه كبيره :
-
- - مـــاشي قول
شرد إسلام عنهم قليلا وأخد يحدث نفسه :
-
- - هو كل ما يشوف خلقتنا الواد ده يقولنا علي ندوه دينيه ، وأكيد ندواته كلها بقي هتكون شيوخ كبار وهيقعدوا يتكلموا كالعاده وإحنا مش فاهمين حاجه وفي الآخر ننام زي كل مره !
.. قطع فاروق إسلام من شروده وهو يسألة :
- هاه يا إسلام وإنت مقولتليش ،، تحب تعرف أكتر عن الندوه ؟
إسلام بإبتسامه مصطنعه :
-
- - إتفضل
بدأ فاروق حديثه عن الندوه قائلا :
-
- - إسم الندوه ( احبك ولكن لن أصارحك ) وبتتكلم عن ..
قاطعه إسلام متعجبا .. !
- إسمها إيه ؟!!!
فاروق بتعجب :
-
- - احبك ولكن لن أصارحك
رفع إسلام حاجبه وقال بصوت ساخر :
-
- - ندوه دينيه وإسمها كده إزاي يعني ؟!! انت بتهرج صح ؟
فاروق بإبتسامه هادئه :
-
- - طيب بص انا مش هتكلم عنها , إنت هتيجي تشوف بنفسك ينفع ولا لأ , مستنيكم بكره الساعه 11:30 في قاعه المناسبات ، يلا بقي هسيبكم علشان ألحق ابلغ باقي الناس
نظر إسلام لمحمد بتعجب وقال :
-
- - صاحبك بيضحك علينا يا عم !! بيقولنا أي حاجه وخلاص علشان يجر رجلينا ونروح ، بس الحركات دي مش بتخيل عليا ، هو أكيد بيعمل كده علشان يبان قدام الناس انه شاطر بقي وبيعرف يقنع الناس بالحضور وحاجات كده !!
محمد بضيق :
-
- - فاروق مش بيكذب ابدااااا يا إسلام ، هو صاحبي من زمان وانا عارفه كويس ، عموما نروح بكره ونشوف ، تمام ؟
أومأ برأسه موافقا وقال :
-
- - ماشي مش هنخسر حاجه ،، نروح وخلاص ولو طلعت ممله نمشي وانا متأكد من كده ، اصلا فاروق صاحبك ده انا مش بطيقه بصراحه وبحس إن أي حاجه من ناحيته ممله !!
محمد بحزن :
-
- - يابني لييييييه حرام عليك !!! ده محترم جدااااا ما شاء الله عليه
إسلام بضحكة ساخره :
-
- - ياعم تحس إنه واد ملزق كده ومعقد وغريب
-
- ثم أردف ببراءة مصطنعه :
-
- خلاص بقي انا مش عاوز أتكلم علي حد , والنهارده من بكره مش كتير ،، هنشوف !
نكمل بكرة عايزة ارائكم
قصص عن الحب الحلال ,الحلقة الاولى من رواية فى الحلال

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=c38d4e4ff02428b6491e84cee16f0b41&t=30342
رد مع اقتباس
إضافة رد
الموضوع: قصص عن الحب الحلال ,الحلقة الاولى من رواية فى الحلال الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 06:20 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, vBulletin Solutions, Inc.