قديم 09-16-2015, 08:22 AM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الخامسة

قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الخامسة

دموع وردة

الحلقـة (5)
==========

سارة : صبـاح الخيـر يا بابا
عادل : صباح الخيـر يا حبيبتي
سارة : بابا انا عاوزه أقولك حاجه و عاوزاك تفهمني
عادل (بقلق) : اتفضلي انا سامعك !!
سارة (بتردد) : بابا أنـا عاوزة أسيب الشغل ، و اشوفلي شغل تاني فـ عاوزاك تشوفلي شغل عند حد من صحابك المهندسين ، و كمـان انا هشتري ليا شقه و ــــــ
قاطعها أبوها (باستغراب) : شقــة !!! ليكي !! مش فاهمك ؟!!
سارة (بتوتر) : آآ اه هشتري شقه و اقعد فيها يا بابا ايه المشكله !!
عـادل (بعصبيـه) : و ده ليـه ان شاء الله !!
سارة : علشـان - علشان محدش يتضايق مني ولا اضايق حد
عادل : و هو مين كان اشتكي منك ولا انتي بتتكلمي علي كلام اخوكي التافه بتاع امبارح ، مفروض انتي عاقلة و متفكريش في كلامه التافه ده
سارة : و هو مش صغير يا بابا ده اصغر مني بسنة ، يعني فاهم كل حاجه ، و كان قاصد يجرحني ، و انا من يوم طلاقي مبقتش متحمله حد يجي عليا بكلمة ولا يجرحني ، كفاية عليا اللي شوفته من اسلام بجد كفايـة ...
عادل (اتنهد و طبطب علي سارة ) : طول ما أبوكي عايش مش هتسيبي بيته الا لو روحتي بيت جوزك ، متبصليش كده باستغراب ، انتي مش اول ولا واخر واحدة تتطلق ، بس هتعيشي حياتك و هتحبي و هتتجوزي تاني ، انا واثق من كرم ربنا ، و لو اخوكي خنقك بكلمتين انا اعرف اربيه ، و مش هدافع عنك علشـان حاجه ، بس انا واثق في تربيتي ليكي و عارف ان نزولك ده بتحاولي ترفهي نفسك مش اكتر
سارة : احب تاني و اتجوز ههههههه ، والله يا بابا انت طيب اوي ، بابا علشـان خاطري انا ـــــ
عادل : انتي مش هتسيبي البيت و هتعملي لأبوكي خـاطر ، ها !! خلينا في بقا في الشغل عاوزه تسيبيه ليه هو كمـان !!
سارة (خافت فجأه و معرفتش تقول ايه) : ها !! لا عـ عادي يعني ، انا ممممم ، انا بس عاوزة ابدأ بداية جديدة مع نـاس متعرفش عني حاجه يا بابا ، عاوزة اغير حياتي كلها
عادل : مممم ماشي هحاول اقتنع و هدورلك ع شغل جديد من عنيـا
سارة : تسلم يا بابا ماشي انا هقوم بقا علشان الحق الشغل ، سلام
عـادل : سلام يابنتي ربنا يحفظكـ ...

صحي آسر من نومـه مرتـاح لأنه اقام الليـل و كمـان صلي الفجر حاضر من زمان معملهاش ، قـام فطر مع أمـه و أبـوه و كـانت امه فرحـانه لان من زمـان مشافتش ابتسامته ، شويـة و جرس البـاب رن راح آسر يفتح البـاب ، و أمه و ابوه بيبصوا لـ بعض بـ ابتسامه و قلق في نفس الوقت ...
فتح آسر البـاب شـاف اخته و شايله علي ايدها بنته ، أول ما بصلهم مقدرش ينطق فضل باصص لـ شهد و باصص لأخته و سـاكت ..

علا : ايه يا آسر مش هتقولي اتفضلي يابني ولا ايه
آسر (متلخبط) : ها !! اه اتفضلي ده بيتك معلش اعذريني ، تعالي
علا : السلام عليكم صبـاح الخير يا جماعه
امين ، نهلة : وعليكم السلام صباح النور يا حبيبتي
امين : اهلا بالسكر و العسل حبايب قلب جدو

بص آسر لـ بنته متردد يمسكها أو مش قادر ، لكنه قوي قلبه و خدها من علا ، أول ما شالها بصل لأمه لانها اكتر واحدة فهماه و بص لـ بنته تاني شبه امها اوي ، وطي راسه علي خدها و باسها و أول ما باسها بكي غصب عنـه

آسر : وحشتيني اوي ، وحشتيني يا روح ابوكي غصب عني و الله
علا (طبطبت عليه) : ايه يا آسر انت هتخوف البنت منك ولا ايه
آسر (مسح عنيه) : انا مش قصدي والله هي بس وحشتني اوي و فكرتني بأمها
علا : ربنا يرحمها ، مش بيقولوا اللي خلف مامتش !!
آسر : ربنا يرحمها يــااااااااارب
نهلة : و يبارك في شهوده حبيبتك و يجعلها من حفظة القرآن
آسر : اللهم أميــن ..

عادل : ماجدة ، اندهيلي ابراهيم
ماجدة : حاضر بس متشدش عليه في الكلام
عادل : لما يهين بنتك و يقولها الكلام اللي قاله لدرجة انها عاوزة تسيب البيت لازم اشد عليه و ازعله كمـان ، لو سارة موقفناش جنبها و حسينا بيها مين هيحس بيها !!
ماجدة : تسيب البيت !! تروح فين !! لا يا اخويا اللي انت شايفه صح اعمله
عادل : طيب قومي اندهيله بقا ..
ــــــــــــ
ابراهيم : صبـاح الخيـر يا بابا
عادل : صباح النور اقعد عاوزكـ
ابراهيم : ايوة يا بابا ، خير
عادل : اختك كلمتني قبل ما تنزل الشغل عاوزه تسيب البيت
ابراهيم : تسيب البيت ؟! و تروح فين و ليه ؟!
عادل (بتريقه) : يعني انت مش عارف ليـه !!
ابراهيم(باحراج) : با بابا انا مكنش قصدي ازعلها انا بس خايفه عليها من كلام الناس
عادل : لا حول ولا قوة الا بالله تاني هتقولي كلام الناس
ابراهيم : الله !! تاني و تالت يا بابا و عااشر كمان
عادل : يا بني احنا مبناخدش من كلام الناس حاجه الا الهم صدقني
ابراهيم : بس يا بابا الناس مبتسيبش حد في حاله
عادل : و احنا مبنعملش حاجه غلط ، و اختك متربية
ابراهيم (دماغه ناشفه لكن بيحاول يقفل كلام مع باباه) : ممم ما انا عارف انها متربية انا اسف يا بابا و مش هزعلها تاني و لما ترجع هصالحها
عادل : ماشي يابني ربنا يهديكم لـ بعض ...

سـارة بقت بتروح الشغل غصب عنهـا لحد ما تلاقي شغل ، بتتجنب تعامل مع مديرها تماما و لو حصل بتتعامل معـاه علي اد الشغـل ، و هو حاسس ده و مش بيحاول يتمادي علشـان ميتفضحش ادام النـاس .. و هي نبهت علي صحابها متعرفش حد انها هتنقل من الشغل لحد ما يحصل و تلاقي شغل جديد .. قاعدة مخنوقة و حاسه انها لـ لحظه بدأت تحن لـ اسلام و ايامه اللي كان نصها حلو ، مخنوقة من اخوها و من المدير و من الناس اللي مش حاسين بيها ، صحابها لما شافوها مخنوقة و مضغوطه قالولها ياخدوها و يخرجوا ، و هي اتصلت بأبوها و استأذنته تخرج معـاهم و هو وافق ..

ميرنا : اسلام خلصت شغلك !!
اسلام : اه يا ميرنا خلاص يعني اخر حاجه
ميرنـا : طيب انجز بقا علشـان انا عزمالك علي الغدا
اسلام : ههههه يا بت اهبطي بقا ، انتي مش ليكي راجل يلمك
ميرنا : متفكرنيش بيه بالله عليك انا مخنوقة منه و مبنتكلمش بقالنا كام يوم
اسلام : لييييييه يا فقر ، حصل ايــه
ميرنا : انجز بس و خلص و لما نروح نتغدي ابقا احكيلك
اسلام : مااااشي ياختي لما نشوف اخرها ..

راحت سـارة مع صحابها المطعم ، قعدوا و طلبوا الأكل و فضلوا يضحكوا و يهزروا و نجحوا انهم يخرجوها شويـة من اللي كـانت فيـه ، شوية و دخل اسلام و ميرنا نفس المطعم ، شافتهم سارة و أول ما شافتهم حست كأن حد خبطها علي دماغها و كأن المكان ضيق و مخنوقه ، صحابها شافوا تغيير شكلها و لما انتبهوا شافوا اسلام معاه واحدة ..

نهي (بزعل) : سارة ، احنا ممكن نقوم عادي لو انتي مضايقه
سارة (بتحاول تداري خنقتها) : ههههه مضايقه ليه اعملوا نفسكوا مش شايفين حاجه
ماريهان : يا سارة بجد عادي ممكن نغير المكان
سارة : يا جماعه متكبروش الموضوع بقا ، الاكل وصل اهو يلا انا جعـانه

نهي و ماريهان عارفين ان سارة مخنوقة ، لكن مش قادرين يعملوا حاجه ، اسلام مشافش سارة ميرنا هي اللي شافتها ، و استغلت النقطه دي و فضلت تهزر مع اسلام و تضحك بصوت عالي و تهزر معاه بايديها ، و نهي و ماريهان شايفين وش سارة و عنيها اللي مش قادرة تروح مكان تاني غير المكان اللي قاعدين فيه ..

سارة (عنيها دمعت) : أنـا عاوزة أمشي
ماريهان : أوك يلا يا حبيبتي نمشي ، يلا يا نهي ...

خرجوا من المحل و شافها اسلام بعد ما مشت و ندم من جواه انها شافته مع ميرنا ، روحت البيت دخلـت أوضتها و اتفتحت في العيـاط ، حاسه ان قلبها مكسور ، لكن رجعت تفكر مش يمكن ربنا خلاني اشوفه انهارده بالذات علشان مفكرش فيه تاني ولا احنله و انه فعلا مش خير ليا ، قامت فتحت الفيس بوك و قعدت تلعب و تكلم صحابها و حاولت تنسي اي حاجه مزعلاها و بالصدفه شـافت اعلان علي الفيس بوك لـ بيدج لفت نظرهـا و جت في بـالها فكرة ، لازم تنفذها .......

آسر كان مقرر انه هيروح يزور مراته و يشوف بنته و دعا ربنا انه يقويه و يقف جنبه ، لما لقي علا شايله بنته قدامه ، افتكر دعوته لـ ربنا انه يقويه ، و انه يسرله الأمر في انه يشوف بنته و قرر انه هيروح بكرة الجمعه يزور رنا و كمـان هيروح الجامع يشوف مصطفي " الصاحب اللي ارتاحله من اول مرة "

خبط بـاب سارة

سارة : اتفضل !!
ابراهيم : ازيك يا سارة
سارة (اتنهدت من الزعل) : الحمدلله يا ابراهيم
ابراهيم : انا أسف يا سارة انا مكنش قصدي ازعلك بجد
سارة : عادي يا ابراهيم انا اتعودت
ابراهيم : و الله انا بحبك و و بخاف عليكي مش اكتر بجد
سارة : لو بتحبني مكنتش جرحتني بكلام ملوش لازمه ، لكن واضح ان محدش بيهتم بوجع حد الا الموجوع نفسه ..
ابراهيم : بالله عليكي بلاش كلامك ده ..
سارة : خلاص يا ابراهيم مفيش حاجه متقلقش ..
ابراهيم : طيـب بابا كـان عاوزك روحي كلميـه ..
سارة : حاضر جايه اهوه
ـــــــــــ
سارة : أيوة يا بابا ابراهيم قالي انك عاوزني
عادل : اه ، أنـا الحمدلله لقيتلك شغل عند واحد صاحبي و ان شاء الله يعجبك
سارة (بفرحة) : بجد يا بابا فين و هبدأ امتي و الساعه كام
عادل : ههههههه في ايه يا بنتي مستعجله علي ايه ، عموما تقدري تروحي بكرة تستلمي الشغل ..
سارة : لا هروح بكرة ايه بكرة الجمعة يا حاج مساء الخير خليها ع يوم الاحد أكون سحبت ورقي من الشغل القديم و مهدت لـ الناس هناك
عادل : اوكـ براحتك عموما الراجل حبيبي أوي يعني و يتمني اطلب منه خدمه
سارة : ربنا يخليـك ليا يا بابا و ميحرمنيش منك
عادل : و يصلح حالك و يفرح قلبك يا بنت قلبي

تـاني يوم بعد صلاة الجمعـة شـاف آسر مصطفي ، سلموا ع بعض و كأنهم يعرفوا بعض من زمـان و بالصدفه طلع مصطفي رايح يزور والدته في المقابر و راحوا مع بعض ، و هما فـ الطريق حكاله مصطفي عن نفسه ، و طلع من نفس سن آسر و حكاله انه وحيـد عايش لواحده و مش متجوز حكي ليه آسر عن نفسه و عن بنته و مراته اللي اتوفت و ارتـاح جدا بـ الكلام معـاه ، راح عند قبرها و كان متوقع انه هيبكي لما يتنهي قلبه ، لكن لقي مصطفي بيطبطب عليه لما شاف منظر وشه و لما عرف انه أول مرة يجيلها من يوم جنازتها ، راحة امتلكت قلب آسر بمجرد ما مصطفي طبطب عليـه و كأن الخنقة و الدموع المحبوسين جواه اتحولوا لأمان .. أمـان و بـس .... قرألها الفاتحة دعـالها و خد مصطفي و مشوا .......

يوم السبـت المديـر كان اخد خبر و كل من في المكـان ان سارة هتمشي ، و الكل زعلان لأنها من أكفـأ المهندسين في المكـان ، المديـر عمـال يفكر في حاجه لازم يعمله قبل ما سارة تمشي ، و فجأه طلبهـا في المكتب ، كانت متردده تروحله ، لكن وكلت امرها لله و قررت ان المرة دي لو ضايقها مش هتسكت .......
انتهت الحلقة

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=bcfe450c70b26bda4d724c90df670253&t=30199
الموضوع: قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الخامسة الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك