قديم 09-16-2015, 08:20 AM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة

الوظيفة: مشرفة المنتدي
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الرابعة

قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الرابعة

دموع وردة

الحلقه (4)
=========

سارة كانت في مكتب المدير بتاعها و فجأه ادلها ورقة و مشيت من المكتب فتحت الورقه اتصدمت لما لقت المدير كاتبلها في الورقه
" وحشتيني ، عاوزك تكلميني " غصب عنها لقت نفسها بتعيط و طلعت ع المكتب بتاعها ، سانده ايدها ع المكتب و عماله تمسح عنيها و كل شويه تعيط و مش قادره تسكت ماريهـان لمحتها و هي بتجري ع مكتبها و راحت وراها تشوفها فيها ايه ، قربت من المكتب و سامعه صوت بكاها دخلت لقيتها بتمسح عنيـها من العيـاط ..

ماريهان : سارة مالك يا سارة بتعيطي ليه !!
سارة : ماليش يا حبيتبي انا كويسه
ماريهـان : عليا !! بجد فيكي ايه انا سامعه صوت عياطك من بره

دخلت نهي تسلم ورق الشغل لـ سارة و لقتهم علي ده الحـال

نهي : سارة انا جبتلك الـوــــ ، مالك يا سارة !!
سارة (عيطت تاني ) : ماليش يا جمــاعه سيبوني في حالي
نهي (بخضه ) : مالها يا ماريهان في ايه !!!
ماريهان : والله يابنتي ما أعرف انا لسه داخله قبلك و مش راضيه تقولي مالها

راحت نهي قفلت البـاب بتاع المكتب ، و رجعت تاني طبطبت علي سارة و هدتها

نهي : مالك يا حبيبتي اهدي بس كده و قوليلي فيه ايه
سارة : انا روحت لـ المدير لأنه طلبني و لما روحت لقيته عاطيلي ورقه الحقير كاتبلي فيها وحشتيني و عاوزك تكلميني
ماريهان و نهي في نفس الوقت : نععععععععم !!!!!
سارة : هو فاهم ايه ، فاهم اني علشان مطلقه خلاص همشي علي حل شعري ، هو حتي مش مستوعب انه راجل اد ابويا و يمكن كمان أكبر ، هي الناس ليه فكرها غلط كده ، وانا بقول بيسأل عليا عادي زي ابويا ، طلع الحيوان ده فاكرني واحده مش كويسه
نهي : علي فكرة يا سارة الراجل ده كده من زمـان و كذا حد يشتكي منه
سارة : نعم !! و محدش قالي قبل كده ليـه !!
ماريهان : مجتش فرصه يا سارة و محبناش نتكلم علي حد
سارة (مسحت دموعهاو بنبرة حادة) : انا لازم اسيب الشغل ده
ماريهان : شغل ايه اللي تسيبيه انتي هبلة يا سارة
سارة : انا عقلت و اقسم بالله ما هقعد فيها ، هتصرف و اشوف شغل تاني
نهي : و احنا هنسيب الشغل معاكي احنا كمان
سارة : لا يا نهي محدش هيسيب الشغل غيري ....

كان نايـم آسر في ملكوت تاني لـ واحده ، لكن جاله اللي مكنش علي باله ابدا ...
و هو نايم شـاف رنا جاياله في المنـام زعلانه منه اوي انه مش بيزروها و انها بتفضل تستناه يجيلها لو مرة ، قالها في الحلم انه مش قادر يجيلها و مكسوف ، لكنها مشيت زعلانه و هو فضل يعيط ، صحي آسر علي عيـاط بأعلي ما فيه من صوت ، جريت امه عليـه ، و حضنته و فضلت تهدي فيـه ..

آسر(بعياط) : جاتلي و زعلانه مني يا ماما
نهلة : هي مين دي يابني !!
آسر : رنا يا ماما ، جاتلي و زعلانه اني مزورتهاش ، بس انا مكنتش قادر اروحلها
نهلة : ليه يابني هو انت قصرت معاها في حاجه
آسر : ايوة قصرت يا امي (و حكالها كل اللي حصل )
نهلة : يمكن غلطت ، لكن موتها ده قدر ربك و لازم ترضي بقضائه
آسر : علشان خاطري يا ماما متسيبينيش ، والله انا مالياش غيركـ
نهلة (بدأت تبكي علي بكا ابنها) : حد يسيب روحه يا ابن بطني ..

سارة قررت متحكيـش لأهلهـا أي حـاجه عن اللي عمله المدير و خدت قرار انهـا هتسيب الشغل ، ازاي ؟! هتروح فين !! الله أعلم ، لكن لازم تبعد عن اي حد دخل جوه حياتها في يوم و لازم تبدأ حيـاة جديدة بأي شكـل ..

بعد يوميـن ، في عيـادة دكتورة " هويدا الناغي "

خـارج آسر من المكتـب و دخلـت سـارة بعده " حـالة الاتنين مكنتش تختلف عن بعض " هو موجوع من ألم الفراق و الهم التقيل اللي شايله ع قلبه ، و هي موجوعه من نظرات الناس و فكرهم السخيف عن لقب " مطلقه " مهما كان ايه السبب ، و محدش حاسس بـ التاني و لا حد حاسس بـ وجعهم الا "ربنا "

....

د.هويدا : أهلا يـا سارة ازيك
سارة (بلا مبالاه) : اهلا يا دكتورة انا الحمدلله عايشه
د.هويدا : انا مش هقولك أي مقدمـات ، غير احكي

سارة : انا اتجوزت من سنـة بـ اسلام ، اتجوزت لأن أمي و كل النـاس اللي في مجتمعنا كانوا دايما مشغليـن اسطوانة ، العنوسـة ، و امي اللي نفسها تفرح بيا قبل ما تمـوت ، و ربنا يفرحك يا حبيبتي و نظرة الشفقه في عنيـهم و كأن القطر دهسني و فرمني مش بس عدّي عليـا ، و للأسف مقدرتش اطنشهم و اعمل نفسي مش سمعاهم يا دكتورة ، جه اتقدملي و لأن أبويـا راجل طيب من بتوع زمـان مسألش أوي عليه ، و انا من ضغوط النـاس و المجتمع السخيف اللي عايشين فيه وافقت و مفرقش معايا اي حاجه و قولت زي الناس الخايبه " الحب جاي بعد الجواز "شوفت معـاه أسعد أيـام حيـاتي منكرش ، كـان الأمـان و الاهتمـام و الحنيـة بالنسبـة ليـا ، و كأني بنتـه بجد كنت بحبه اوي .....

د.هويدا : و بعديـن !! حصـل ايه ؟!

سارة (بدأت تتوتر) : معرفش !! فجأه بدأ يتغيـر ، قعد من شغلـه مفيش فلوس ، عادي عنده اني استلف من الناس وادفع ايجـار الشقه ، عادي اني اصرف علي البيت ، كنت مستغربـاه يعني هو ازاي كده !! ، اكتشفت انه من زمـان كده لكن الفترة اللي عاشرته فيها هي اللي بينتلي معدنه الحقيقي و أصل طبـاعه ، لأ و كـان عاوزني أقعد من الشغل في أول جوازنا ، لكن انا صممت مقعدش ، لو كنت قعدت كنت هصرف علي نفسي ازاي ، ولا هخلي ابويا بعد الهم ده كله يصرف عليـا تاني ، مرة في مرة كنت بعديله لأن خايفه أبعد عنـه و عن حنيته و حبه ، لكن وصلت لأخري و فاض بيـا و مع اقنـاع من صحابي ان اخلص منه و انا لسه في أول الطريـق صممت و خلصـت منه ...

د.هويدا : ندمتي انك ستبيـه يا سارة !!
سارة : أبداً ، محستش بأي حاجه حتي يوم الطلاق منزلتش دمعه من عنيا
د.هويدا : ليـه !!
سارة : ليـه ؟! ههههههه يمكن علشان هو مخلاش فيا حاجه تبكي او تحس
د.هويدا : ممممم كملي يـا سـارة .....

آسر في طريقـه لـ البيـت ، عدي علي الجـامع و قـال يدخل يصلي ركعتيـن لله يشرحوا صدره و يخففوا عن همـه ، راح قعد في جنب لواحده صلي ركعتيـن لله ، استني المغرب تأذن ، و فضل يقرأ قرآن و فجأه جه علي سورة ق و بدأ يقرأ بـ صوت عالي و بدأ صوته يتخنق بـ الدمـوع ..

" وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإنسان وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إليه مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ *إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ * مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ *وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ *وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ *وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ *لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ "

شـايفه شـاب في اواخر الـعشرينـات قاعد فـ بعيد لكن قدامه ، و كان بيقرأ قرآن و وقف قرايته صوت الشخص اللي بيبكي بـ حرقه ، و قرر بعد الصلاة يتكلم معـاه ..

سارة : نظرة النـاس و كلامهم هي أكتـر شئ جابني هنا يا دكتورة ، سخافتهم ، و احساسهم اني غلبـانه و مكسورة واجعني و بيكسرني أصلا يا اما نظرات قذرة بتدبحني و تكرهني في نفسي ، من يوميـن اكتشفت ان المدير عاوز يكلمني و كاتبلي ورقه يقولي وحشتيني !! ، هو ليه النـاس بتاخد بـ الظاهر و الناس مفروض لما يتحكم عليهم في السجن يغموا عنيـهم ، او بدل ما يعدموهم يخلعوا عنيهم ، لأن العيـن بجد أكتر نعمة النـاس بتستغلها كـ نقمـة ، ليه كده !!

د. هويدا : علشـان الناس يا سارة مش كلها بتهتم بـ القلوب ، ولا بيفكروا فـ احساس اللي قدامهم ، بياخدوا بـ المظهر و بس دنيـا و هي فعلا " دنيـا "
سارة : بس انا تعبـت بجد ، و اتخنقت ..
د.هويدا : الجنة مش ببلاش يا سارة ، و انتي قوية و هتقدري تتخطي نظراتهم و كلماتهم اللي عاملة زي السهـام المشتعله اللي بتتحدف علي قلعه كبيرة ، بس السهام مش اقوي من القلعه
سارة : تفتكري يا دكتورة ؟!
د.هويدا : افتكر أوي و بكرة تشوفي و تدعيلي و احط صورتك وسط الناس دي
سارة : يـارب يا دكتورة
د.هويدا : احنا كده جلستنا خلصت ، و كنت عاوزه اعرفك ان انا بتبع اسلوب جلسه فرديه و جلسه جماعيه جلستين فـ الاسبوع يعني ، فـ انتي هتجيلي يوم الاتنين ، الجلسة الجماعية نفس الميعاد ، بس مقولتلكيش اول مرة علشان كانت اول مرة و كده
سارة : ماشي ان شاء الله ، سلام عليكم
د.هويدا : سـلام

بعد المغرب
مصطفي : السلام عليكم و رحمة الله
آسر : و عليكم السلام و رحمة الله
مصطفي : انا اسمي مصطفي ، انت اول مره تيجي الجامع
آسر : لا كنت باجي بس مش دايما لانه جنب بيت والدتي مش بيتي
مصطفي : اسف في السؤال ، انا شوفتك من شويه بتعيط فـ حبيت اطمن عليك
آسر : انا كويس جزاك الله كل خير ، انا بس كنت مخنوق شويه
مصطفي : ربنا يفرج كربك ان شاء الله و اتمني اشوفك هنا تاني
آسر : ان شاء الله ، علي فكرة انا اسمي آسر
مصطفي : عاشت الاسامي ، اتشرفت بمعرفتك ، سلام عليكم
آسر : الشرف ليا انا ، و عليكم السلام

خرج آسر من الجامع ، حاسس ان جزء من همه راح ، و ارتـاح لـ صاحب الجامع شويه و حس كأنه يعرفه من زمـان ، لكنه مقدرش يتكلم معـاه و خرج و مشي ، و خد قرار و توكل ع الله و دعا ربنا انه يكرمه و يقف جنبه ...

فـ بيت سـارة ..

ابراهيم : ايه يا سارة كل يوم تتأخري كده و بقا نزولك كتير اوي
سارة : هو انا ليه حاسه انك الكبير مش انـا !!
ابراهيم : بس انا اخوكي و خايف عليكي من كلام النـاس
سارة : نعم !! كلام النـاس ليه هو انا كنت بعمل ايه ان شاء الله !!
ابراهيم : الله أعلم بقا

اتصدمت سارة من كلام أخوهـا و خرج ابوها علي صوتهم و طريقه حوار اخوها ليها

عادل (بزعيق) : ابراهيم ، انت اتجننت في عقلك ولا ايه !!
ابراهيم : انت مش شايف تصرفاتها يا بابا
عادل : مالها تصرفاتها ، و كلام ناس ايه اللي بتتكلم عنه ، الناس دي لو فكرت تفكيرك المتخلف ده كنا ضعنا من زمان

سارة غصب عنها عيطت و دخلت اوضتها قفلت عليها الباب اتوضت و صلت ركعتين و مش عارفه تقول اي حاجه غير يـــــــارب فضلت سهرانه لحد تاني يوم مجالهاش نوم استنت أبوها لحد ما صحي من النوم و دخلتله اوضته ..

سارة : صباح الخير يا بابا
عادل : صباح الخيـر يا حبيبتي
سارة : بابا انا عاوزة اقولك حاجه و عاوزاك تفهمني ......
انتهت الحلقة

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=abb739f3bf6695e0f790fcc5409b8f33&t=30198
الموضوع: قصة الم ووجع ,قصة دموع وردة الحلقة الرابعة الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك