إضافة رد
  #1  
قديم 09-10-2015, 07:40 PM
هدهد محمد هدهد محمد غير متواجد حالياً
مشرفة عامة
 
تاريخ التسجيل: Jul 2015
المشاركات: 634
بمعدل: 0.73 يوميا
الإقامة: القاهرة
الوظيفة: مشرفة المنتدي
التقييم: 10
هدهد محمد is on a distinguished road
افتراضي الحلقه الثانيه من روايه (( جعلنى ملتزمه فـ جعلته ملتزم ))

الحلقه الثانيه من روايه (( جعلنى ملتزمه فـ جعلته ملتزم ))


__________
مريم لـ زوجه عمها
ممكن انزل مع ياسمين المقرءه بعد العصر ومش هتاخر ؟
سميه : مقرءة ايه تصدقى انتى واحده فاضيه بدل ماتقعدى تساعدينى فى شغل البيت
وانتى عارفه ان نسمه وبسمه (بنات عمها ) بيشتغلوا علشان يكملوا مصاريفك ,,
الـ لسه هتتفتح علينا بـ، الكلبه الـ هتدخليها دى
وانتى مش فـ دماغك , وتقولى مقرءه !!!
طيب انزلى دورى عـ شغل يكون مع كليتك عـ الاقل تشيلى الحمل من عـ عمك شويه ناس بايعه دمها ,,
وتركتها وذهبت الى الذاخل
نظرت مريم للارض وكان الوقت قد توقف ,
تعلم ان زوجه عمها لم تحبها يوما وتعلم انها تكره وجودها !
ولكن لـ اول مره تسمع مثل هذه الكلام ,
ذهبت مريم الى غرفتها وهى تبكى
فـ لم تعد تتحمل كل هذه العبأ ,,
قامت وتوضات وصلت ركعتين
واخذت تدعى
((( اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى وقله حيلتى وهوانى عـ الناس انت رب المستضعفين وانت ربى الى من تكلنى الى بعيدا ويتجهمنى ام الى قريب فوضته امرى ان لم يكن بك غضبا على فـ لا ابالى ولكن عافيتك خيرا لى )))
واتصلت بصديقتها ياسمين واعتذرت لها
وعندما جاء عمها استاذنته بـ التحدث معه
مريم : عمى انا قررت انى اشتغل زى بسمه ونسمه
اشرف : مين الى طلب منك انك تشتغلى !
مريم : كفايه انى قاعده من غير شغل وانا عارفه ان معاش بابا قليل جدا لازم اعتمد على نفسى ,
اشرف : انا سايب بسمه ونسمه يشتغلوا علشان هما عاوزين كده ثم هما مخلصين دبلوم مش هيبقى وراهم كليه كبيره زيك
مريم : خلاص ياعمو لو حضرتك مصمم انى مشتغلش حته الارض الـ ماما الله يرحمها سيبهالى نبيعها ونصرف منها عـ دراستى
اشرف : ليه يابنتى بتقولى كده , انا كنت سايبها لجهازك هو فى حد زعلك
مريم ابدا ياعمو والله بس نسيت موضوع الجهاز ده وبعدين نشوف دراستى الاول علشان خاطرى ياعمو
اشرف : حاضر يابنتى هشوف سمسار وهبيعها
وهحطهالك فى البنك واصرفى منها لدراستك
#‏بعد_مرور_15_يوم
الجميع جالس على سفره الطعام
اشرف : الارض اتباعت زى مانتى عاوزه يامريم
و30 الف جنيه ان شاء الله هيكملوا السبع سنين
سميه : طيب ياحج متاخد منها 10,000 نجدد بيهم الشقه الى هتقع فوقينا دى واهو يبقى معاها 20,000 تصرف منهم لحد ماتسددلها ,,
وحتى لو جه عريس للبنات تبقى الشقه حلوه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
مريم : فكره ياعمو خد المبلغ ولسه الايام قدمنا
اشرف ينظر لزوجته بغضب وبصوت عالى :
يجرم عليا اى قرش من الفلوس دى !
الفلوس دى بتاعت دراسه مريم وبس . ومستحيل حد هيقرب منها .. وهحطها فـ البنك بـ اسمها ومش عايز اى حد يفاتحنى فـ الموضوع دا تانى وترك الطعام بغضب وذهب
بسمه دخلت على مريم الغرفه وهى تضع الملحفه التى ستذهب بها غدا الى الجامعه
بسمه بتهكم : انا مش عارفه انتى ايه الـ بتلبسيه ده
بتعرفى تمشى بيها ازاى
مريم بابتسامه : عمرى مايكون حجابى وسترى الـ ربنا امرنى بيه يكون بيدايقنى كفايه انى ببقى محافظه على نفسى , وبمشى الكل بيحترمنى ومحدش بيبص عليا ,
ان شاء الله ربنا يقدرنى والبس النقاب
علشان يبقى حجابى اكتمل ,,
نسمه بسخريه : ههههههههه الشيخه ايه الجمال ده !!
ده انتى بتخطبى احسن من الشيخ الى بيقول خطبه الجمعه ..
مريم : ربنا يهديكى وبشرح قلبك بنور الايمان ياحبيبتى !
وهنا تدخل بسمه
مريم فى سرها : كده بقى كملت
نسمه لـ بسمه : انتى سمعتى صوت الخطبه
بسمه بحزن مصطنع : ايه دا فاتنى كتير من الاسطوانه
مريم بنفاذ الصبر: طب ممكن ناجل الحوار الجميل ده لـ يوم تانى ,, علشان لسه ورايه حاجات كتير عاوزه اعملها
بسمه : هههههه ايه تكونيش عاوزه تعملى المناكير والبادى كبير وتظبطى ادوات الميكب
يابنتى ده انتى بتلبسى فى نص دقيقه بتحطى الشكاره دى عليكى وخلاص بتكونى لبستى
مريم : تعرفوا انا خايفه عليكو اوى من ربنا
انتم مش بتستهزئوا بيا بس انتم بتستهزئوا بكلام ربنا و ...
نسمه : طب بس بس بس انتى هترجعى تفتحى الخطبه تانى انا خارجه ارحم
ايه يا بسمه مستنيه البركات ولا حاجه ,,
ويخرجوا الاثنان من الغرفه يضحكون
تنظر مريم بحزن (( ياالله كم هم غافلون عنك كيف يتركون بابك المفتوح ورحمتك الواسعه ويختارون باب اللهو وشهو اللبس والعري ويتعبون الشيطان يارب اكتب لهم الهدايه ))
انتظرووووووووو الحلقه الجديده

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=a8cde6696daa864690f823685b84bd9e&t=30145
رد مع اقتباس
إضافة رد
الموضوع: الحلقه الثانيه من روايه (( جعلنى ملتزمه فـ جعلته ملتزم )) الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 04:39 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, vBulletin Solutions, Inc.