قديم 03-10-2015, 07:15 PM   #11
هدير نصر محمد
عضو نشيط
هدير نصر محمد is on a distinguished road
افتراضي رد: يوميات بنوتة تائبة

يوميات بنوتة تائبة

#‏يوميات_بنوته_تائبه‬
‫#‏الحلقه_الحاديه_عشر‬
ويعدى اسبوع ويتقابله اخيرا روميساء وياسمين بالاحضان والضحك من على بًعد من اول ما يشوفو بعض وما هو اصله حب فى الله ولله
ويقعدو بقا يحكو كتير على اللى حصل فى الاسبوع ده مع انهم اصلا مع بعض فيس وفون يعنى بس برده
يدخلو يحضرو اول محاضرتين ويخرجو عشان يصلو الظهر
وبرده تلاقى روميساء نفس اللى لقته اول مره بنات قاعدين بالجزم ف المسجد .. واللى بتكلم شاب .. واللى بتحط ميك اب .. واللى مشغله اغانى بصوت واطى .. ودى الملاحظات اللى قالت انها لازم تغيرها المره اللى فاتت
دخلت متضايقه جدا صلت هى وياسمين الظهر وبعد ما خلصت قررت بقا انها تكشف عن المفجأه لياسمين
تقوم روميساء بدون اى مقدمات ونبهت كل البنات اللى قاعدين ليها وتبدأ روميساء تتكلم عن ربنا وعن حرمه المسجد وتقريبا فضلت تتكلم مع البنات حوالى نص ساعه والبنات اتشدت جدا مع روميساء واسلوبها فى الحوار معاهم كان كويس جدا ونصحت كل بنت بتعرف شاب انها تحاول تبعد عنه قبل ما ربنا يذيقها مراره التعلق بيه ويسبب فى وجع قلبها لانها شافت بنات كتير سبب وجع قلبها وحزنها شاب وحكت لهم نبذه بسيطه عن قصتها بس قالتلهم انها صاحبتها مش هى
واتفقت معاهم بدل ما يبقى المسجد معروف عنه انه للبنات اللى مش كويسه زى ما سمعت اول ما دخلت الكليه واللى بتتدخل المسجد يبقى عشان الميك اب او تكلم شاب
لا حنا هنخليه مسجد كويس والبنات طلبت منها انهم تديهم درس هو وياسمين عن الدين لان اسلوبها حلو جدا ومشوق
ياسمين كانت فى قمه الفرح بصاحبتها وكانت فخوره بيها جدا وعماله تبص لها وهى بتتكلم بفرحه لدرجه انها كانت نفسها تقوم تاخدها بالحضن كدهون ادام الناس
وانتظمت روميساء فى الحفظ مع ياسمين والتسميع للبنات وبقت هى اسبوع وياسمين اسبوع دروس للبنات ويعدى اسبوع ورا اسبوع وروميساء بتتعلق اكتر بربنا وتبدأ ترجع تانى روميساء بتاع زمان ولاحظو عندها فى البيت انها رجعت تانى متخرجش من البيت غير اما تبوس ايد مامتها وباباها صلاتها بقت حياتها شغلت نفسها بربنا وكانت بتدعى دايما بالزوج الصالح اللى ينور طريقها
وبعد مرور يجى شهرين تلاقى محمد بيرن عليها .. استغربت .. بس مستغربتش انه لسه فاكرها .. استغربت انه لسه فاكرها هبله واول ما يرن هتجرى عليه زى كل مره
شافت روميساء الرنات ولا كان شئ لم يكن شايفاه بيرن وتروح تتوضى وتصلى ركعتين تدعى فيهم ان ربنا ميعلقش قلبها بحد غيره
شايفاه بيرن وتروح تقرا قرءان ويبعت لها ربنا رسايل " فصبرا جميلا والله المستعان "
قلبها قوى اوووى كدا مش من فراغ لا ده من كتر ماهى صدقت ربنا فى انها مش عاوزه تعمل حاجه تغضبه عاوزه ربنا دايما راضى عنها
انتى كمان ياللى بتقرأى القصه دلوقتى جمدى قلبك بالله انوى واصدقى الله انك مش هتعملى حاجه تعصيه او تغضبه حبى ربنا لانه والله العظيم هو اللى باقى خالى بالك ان كل كلمه ونظره وهمسه هتتكتب بس يا ترى فى ميزان حسناتك ولا سيئاتك
اقفى مع نفسك وقفه حجابك ده يرضى ربنا شيلى من بالك انا قصيره ومش بليق فى الواسع شيلى خااااااااااااااااااااااااااالص بالله عليكى الناس من دماغك حطى ربنا هو هدفك ومرادك ارجعى لربنا بالله عليكى ما تخلى الشيطان يضحك عليكى وصدقينى لو عملتى اللى ربنا عاوزه منك ربنا هيبهرك بعطائه ربنا يستاهل انك تحبيه
نرجع تانى لروميساء
وبعد اسبوع رنات من محمد وروميساء بتقوى قلبها بربنا انه مش هتعصيه تانى مهما كان
يبعت لها رساله " السلام عليكمممم انا خطوبتى على بنت عمى د/اسماء الخميس الجاى وربنا يسعدك .. سلام "
تشوف روميساء الرساله وتضحك اووووووووى وتقول كلاكيت تانى مره
وتمسح الرساله من على الفون بس قلبها اتهز بردو مهو مهما كان شخص بتحبه وفكرت بعد ما هى هتسيبه ربنا هيبعته لها فى الحلال المهم قلبها وجعها اصل رويساء لسه بتحبه بس كان حبها المره دى متوقف على انه يجى البيت اولا يعنى عمرها ما هتبعد عن ربنا عشان خاطر اى بنى ادم
غابت 3 ايام وقفلت الفون بتاعها ومش بقت تفتح فيس وياسمين قلقت عليها اوى كلمتها على فون باباها
ياسمين : فى ايه يا روميساء قلقتينى عليكى قافله الفيس ليه والفون ومش بتيجى الكليه
تضحك روميساء وهى فى عز خنقتها ههههههههههههههههه كلاكيت تانى مره يا ياسمين وتقولها الرساله اللى محمد بعتها وتبكى هدتها ياسمين وفكرتها بوعود ربنا انه هيرزقها باللى احسن منه اللىيكون خيرليها وتفضل تطيب قلبها وهى مش فاهمه محمد بيعمل كدا ليه ليه غاوى وجع قلبها كدا .. طب ما كان يروح يخطب وميقولهاش هى كدا كدا بعيده عنه اصلا
وتقفل روميساء مع ياسمين بعد مااعصابها هديت شويه تنااام
ويجى والدها يصحيها عشان العشاء ولاحظ انها متغيره وبمجرد ما قالها مالك يا روميساء
اترمت فى حضنه من غير ما تتكلم يجى ربع ساعه من غير اى ما تتكلم مش قادره انها تنطق اى كلمه
فى ايه بس يا روميساء هدى نفسك كدا وقمى اتوضى وتعا لى
روميساء متنطقش بكلمه واحده غير " محمد خطب "
والدها : ضمها ليه ومسح على راسها وقعد يقرا قرءان شويه لحد ما هديت وبدأ يتكلم براحه معاها ويقولها مش عاوز اشوف دمعتك دى محدش يستااهل انك تعيطى ولا تنزلى دمعه عشانه وفضل يضحك فيها زى كل مره يا روميساء انتى زعلانه ليه مش انا قولتلك مش هجوزك اصلا
وهى فضلت تبكى ف حضن والدها f وكأنها بتشيل السحابه السودا دى من على عنيها .. وحن ابوها اللى حسسها بدفا الدنيا وانه فعلا احن واحد عليها فى العالم كله واى كلمه من اى شاب يقولها لبنت كدب فى كدب وعرفت انه لو كان بيحبها فعلا كان جالها او حتى على الاقل حاول يفاتح اهله ف الموضوع
حست روميساء وهى فى حضن ابوها انها غاليه او ى حسسها بقيمتها وانه مش من حق اى حد يزعل بنته نور عينه n
قامت روميساء اتوضت زى ما والدها قالها وصلت ركعتين ومع اول سجده لقت نفسها بتحكى لربنا على كل حاجه وبتبكى اووووى وطال مكالمتها مع ربها من الساعه 1 بليل لحد الساعه 4 وهى مش حاسه بنفسها وبتبكى اوى وهى صادقه فى كل الدعوات اللى دعتها واللى حست ف صلاه الفجر انها غسلت كل حاجه فى حياتها قلبها ارتاح
وبدأت تفكر هتعمل ايه بقا خلاص الامتحانات باقى عليها اسبوع بتاع نص السنه
وتقرر انها تبدأ صفحه جديده مع نفسها وتكمل مسيرتها مع ربنا وبدأت تفكر بعقلها هتعمل ايه وايه ردها على رساله محمد يا ترى هتطنش ولا هترد عليه
وخلاص االامتحانات على الابواب هنشوف هتعدى الفتره دى ازاى وايه اللى هتنوى تعمله المرحله الجايه فى الحلقه القادمه والاخيره باذن الله
وده هنعرفو بكره لان حلقه بكره هتبقى طويله اوى مش نافع انشرهم الاتنين مع بعض
#يوميات_بنوته_تائبه

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=6a175967dace0cb9284e89dd1bc793e5&t=26831
هدير نصر محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-2015, 08:54 PM   #12
هدير نصر محمد
عضو نشيط

#يوميات_بنوته_تائبه
#الحلقه_الحاديه_عشر

ويعدى اسبوع ويتقابله اخيرا روميساء وياسمين بالاحضان والضحك من على بًعد من اول ما يشوفو بعض وما هو اصله حب فى الله ولله

ويقعدو بقا يحكو كتير على اللى حصل فى الاسبوع ده مع انهم اصلا مع بعض فيس وفون يعنى بس برده

يدخلو يحضرو اول محاضرتين ويخرجو عشان يصلو الظهر

وبرده تلاقى روميساء نفس اللى لقته اول مره بنات قاعدين بالجزم ف المسجد .. واللى بتكلم شاب .. واللى بتحط ميك اب .. واللى مشغله اغانى بصوت واطى .. ودى الملاحظات اللى قالت انها لازم تغيرها المره اللى فاتت

دخلت متضايقه جدا صلت هى وياسمين الظهر وبعد ما خلصت قررت بقا انها تكشف عن المفجأه لياسمين

تقوم روميساء بدون اى مقدمات ونبهت كل البنات اللى قاعدين ليها وتبدأ روميساء تتكلم عن ربنا وعن حرمه المسجد وتقريبا فضلت تتكلم مع البنات حوالى نص ساعه والبنات اتشدت جدا مع روميساء واسلوبها فى الحوار معاهم كان كويس جدا ونصحت كل بنت بتعرف شاب انها تحاول تبعد عنه قبل ما ربنا يذيقها مراره التعلق بيه ويسبب فى وجع قلبها لانها شافت بنات كتير سبب وجع قلبها وحزنها شاب وحكت لهم نبذه بسيطه عن قصتها بس قالتلهم انها صاحبتها مش هى

واتفقت معاهم بدل ما يبقى المسجد معروف عنه انه للبنات اللى مش كويسه زى ما سمعت اول ما دخلت الكليه واللى بتتدخل المسجد يبقى عشان الميك اب او تكلم شاب
لا حنا هنخليه مسجد كويس والبنات طلبت منها انهم تديهم درس هو وياسمين عن الدين لان اسلوبها حلو جدا ومشوق s

ياسمين كانت فى قمه الفرح بصاحبتها وكانت فخوره بيها جدا وعماله تبص لها وهى بتتكلم بفرحه لدرجه انها كانت نفسها تقوم تاخدها بالحضن كدهون ادام الناس

وانتظمت روميساء فى الحفظ مع ياسمين والتسميع للبنات وبقت هى اسبوع وياسمين اسبوع دروس للبنات ويعدى اسبوع ورا اسبوع وروميساء بتتعلق اكتر بربنا وتبدأ ترجع تانى روميساء بتاع زمان ولاحظو عندها فى البيت انها رجعت تانى متخرجش من البيت غير اما تبوس ايد مامتها وباباها صلاتها بقت حياتها شغلت نفسها بربنا وكانت بتدعى دايما بالزوج الصالح اللى ينور طريقها

وبعد مرور يجى شهرين تلاقى محمد بيرن عليها .. استغربت .. بس مستغربتش انه لسه فاكرها .. استغربت انه لسه فاكرها هبله واول ما يرن هتجرى عليه زى كل مره

شافت روميساء الرنات ولا كان شئ لم يكن شايفاه بيرن وتروح تتوضى وتصلى ركعتين تدعى فيهم ان ربنا ميعلقش قلبها بحد غيره

شايفاه بيرن وتروح تقرا قرءان ويبعت لها ربنا رسايل " فصبرا جميلا والله المستعان "

قلبها قوى اوووى كدا مش من فراغ لا ده من كتر ماهى صدقت ربنا فى انها مش عاوزه تعمل حاجه تغضبه عاوزه ربنا دايما راضى عنها

انتى كمان ياللى بتقرأى القصه دلوقتى جمدى قلبك بالله انوى واصدقى الله انك مش هتعملى حاجه تعصيه او تغضبه حبى ربنا لانه والله العظيم هو اللى باقى خالى بالك ان كل كلمه ونظره وهمسه هتتكتب بس يا ترى فى ميزان حسناتك ولا سيئاتك
اقفى مع نفسك وقفه حجابك ده يرضى ربنا شيلى من بالك انا قصيره ومش بليق فى الواسع شيلى خااااااااااااااااااااااااااالص بالله عليكى الناس من دماغك حطى ربنا هو هدفك ومرادك ارجعى لربنا بالله عليكى ما تخلى الشيطان يضحك عليكى وصدقينى لو عملتى اللى ربنا عاوزه منك ربنا هيبهرك بعطائه ربنا يستاهل انك تحبيه

نرجع تانى لروميساء

وبعد اسبوع رنات من محمد وروميساء بتقوى قلبها بربنا انه مش هتعصيه تانى مهما كان

يبعت لها رساله " السلام عليكمممم انا خطوبتى على بنت عمى د/اسماء الخميس الجاى وربنا يسعدك .. سلام "

تشوف روميساء الرساله وتضحك اووووووووى وتقول كلاكيت تانى مره

وتمسح الرساله من على الفون بس قلبها اتهز بردو f مهو مهما كان شخص بتحبه وفكرت بعد ما هى هتسيبه ربنا هيبعته لها فى الحلال المهم قلبها وجعها اصل رويساء لسه بتحبه بس كان حبها المره دى متوقف على انه يجى البيت اولا يعنى عمرها ما هتبعد عن ربنا عشان خاطر اى بنى ادم

غابت 3 ايام وقفلت الفون بتاعها ومش بقت تفتح فيس وياسمين قلقت عليها اوى كلمتها على فون باباها

ياسمين : فى ايه يا روميساء قلقتينى عليكى قافله الفيس ليه والفون ومش بتيجى الكليه

تضحك روميساء وهى فى عز خنقتها ههههههههههههههههه كلاكيت تانى مره يا ياسمين وتقولها الرساله اللى محمد بعتها وتبكى هدتها ياسمين وفكرتها بوعود ربنا انه هيرزقها باللى احسن منه اللىيكون خيرليها وتفضل تطيب قلبها وهى مش فاهمه محمد بيعمل كدا ليه ليه غاوى وجع قلبها كدا .. طب ما كان يروح يخطب وميقولهاش هى كدا كدا بعيده عنه اصلا

وتقفل روميساء مع ياسمين بعد مااعصابها هديت شويه تنااام

ويجى والدها يصحيها عشان العشاء ولاحظ انها متغيره وبمجرد ما قالها مالك يا روميساء
اترمت فى حضنه من غير ما تتكلم يجى ربع ساعه من غير اى ما تتكلم مش قادره انها تنطق اى كلمه

فى ايه بس يا روميساء هدى نفسك كدا وقمى اتوضى وتعا لى

روميساء متنطقش بكلمه واحده غير " محمد خطب "

والدها : ضمها ليه ومسح على راسها وقعد يقرا قرءان شويه لحد ما هديت وبدأ يتكلم براحه معاها ويقولها مش عاوز اشوف دمعتك دى محدش يستااهل انك تعيطى ولا تنزلى دمعه عشانه وفضل يضحك فيها زى كل مره يا روميساء انتى زعلانه ليه مش انا قولتلك مش هجوزك اصلا n

وهى فضلت تبكى ف حضن والدها وكأنها بتشيل السحابه السودا دى من على عنيها .. وحن ابوها اللى حسسها بدفا الدنيا وانه فعلا احن واحد عليها فى العالم كله واى كلمه من اى شاب يقولها لبنت كدب فى كدب وعرفت انه لو كان بيحبها فعلا كان جالها او حتى على الاقل حاول يفاتح اهله ف الموضوع
حست روميساء وهى فى حضن ابوها انها غاليه او ى حسسها بقيمتها وانه مش من حق اى حد يزعل بنته نور عينه

قامت روميساء اتوضت زى ما والدها قالها وصلت ركعتين ومع اول سجده لقت نفسها بتحكى لربنا على كل حاجه وبتبكى اووووى وطال مكالمتها مع ربها من الساعه 1 بليل لحد الساعه 4 وهى مش حاسه بنفسها وبتبكى اوى وهى صادقه فى كل الدعوات اللى دعتها واللى حست ف صلاه الفجر انها غسلت كل حاجه فى حياتها قلبها ارتاح

وبدأت تفكر هتعمل ايه بقا خلاص الامتحانات باقى عليها اسبوع بتاع نص السنه

وتقرر انها تبدأ صفحه جديده مع نفسها وتكمل مسيرتها مع ربنا وبدأت تفكر بعقلها هتعمل ايه وايه ردها على رساله محمد يا ترى هتطنش ولا هترد عليه
وخلاص االامتحانات على الابواب هنشوف هتعدى الفتره دى ازاى وايه اللى هتنوى تعمله المرحله الجايه فى الحلقه القادمه والاخيره باذن الله

وده هنعرفو بكره لان حلقه بكره هتبقى طويله اوى مش نافع انشرهم الاتنين مع بعض

#يوميات_بنوته_تائبه
قديم 03-10-2015, 08:57 PM   #13
هدير نصر محمد
عضو نشيط

#يوميات_بنوته_تائبه
#_الحلقه_الاخيره

معلش بقا حلقه النهارده طويله شويه

بعد ما روميساء بكت كتييير وهى بتكلم ربنا قامت من على المصليه كل همومها ورا ظهرها ارتاحت اوووى وخلاص مش بقت محتاجه حد معاها لانها قدرت تتغلب على شيطانها

بدأت تفكر بعقلها وشالت كل حد من قلبها اتعلق بيه غير ربنا

كلمت ياسمين وقالت لها على اللى حصل مع والدها وعرفتها أنها خلاص قررت تركز فى مذاكرتها وطاعتها لربنا وبس

بكت ندما على اللى فات من عمرها وهى كانت بعيده عن ربنا كل ده وياسمين سايباها تتكلم وتطلع كل اللى فى قلبها عشان ترتاح

وبعد ما خلصت ياسمين قالتلها كل اللى قولتيه صح يا روميساء وفكرتها ان الزواج رزق وانها اما تقرب من ربنا هيقرب منه كل حاجه حلوه

"ونصيحتى انا لكل بنت قرأت القصه دى انها تحافظ على قلبها لزوجه وبس و #متستعجليــش و #متستعجليــش و #متستعجليــش فمن استعجل شئ قبل اوانه عوقب بحرمانه

بالله عليكى تخلى بالك من قلبك واواعى تتسببى فى جرحه .. أنتى ايوه انتى ياللى بتقرأى كلامى ويمكن تكونى قصه روميساء حصلت مواقف منها معاكى او انتى متعاطفه مع روميساء وصعبانه عليكى خاللى بالك انها سبب اللى هى فيه ده ذله شيطان وكانت بتقول انا عمرى ما هغلط وكانت بتقول دا انسان كويس ومحترم وكانت وكانت وكانت ....

ولكل بنت بتكلم شاب يمكن يكون كويس فعلا وبيحبك بس صدقينى الحلال احلى يعنى مش نفسك يبقى خطيبك كدا ادام الناس ومش تستخبى وانتى بتكلميه
ولكل بنت لسه حافظه قلبها ومجربتش الحب صدقينى انتى كدا كسبانه وسيبك من اى هبل اتقالك وانك هتتجوزى جواز صالونات انتى كدا بنت سايبه كل حاجه على الله والله ليرزقك بس اصبرى

خالو بالكو من قلبكو وصونوها ..وخالو بالكو ان اللى ربنا كاتبه ليكى هيكون لك رغم انف كل حد .. وخالى الى بيحبك بجد يتعب على ما يوصلك متكونيش سهله عشان يحس بقيمتك

نرجع تانى لروميساء

بعد ما كلمت ياسمين خلاص قررت انها توقف المهزله االلى بتحصل فى حياتها دى وقالت بس قبل ما ابعد يا ياسمين اردله الالم اللى عمله فيا وكتبت روميساء قصيده فى محمد ندمته على اليوم اللى عرفها فيه وبدل ما هو قالها قبل كدا انتى النقطه السودا الوحيده فى حياتى ردت له نفس الوجع

يلا بينا نشوف كتبت له ايه

القصيده
النهارده هقص ليكو قصه حبى الاولانى .. ال وانا اللى حبيته ووديته ولابعد نجمه فى السما وديته وجبت شهد النجود واديته .. وانا اللى ايدى مش مكتوفه وعنيا مش مكفوفه لكن حكايتى انا معروفه على لسان اللى مبينطقش على ايد اللى مبيكتبش هو محبنيش .. طب لما محبتنيش كنت ليه بعنيك بتبصلى ولا نسيت الذكريات .. طب كنت ليه بعنيك بتبصلى وتندمنى على الحب اللى فات من النهارده انا مش بحبك من النهارده انا قلبى مات .. عارف كام واحد جابولى كأس الغرام ولا شربتوش عارف كاام قصده كتبتهالك وانا حالفه على الشعر مكتبهوش .. هو حبك ده ايه ادمان لو عرفته مبطلهوش .. اعمل ايه منا اللى بحبك ومش ندمانه على شعرى اللى انكتبلك ولا قلبى اللى جابلك كل نجوم الدنيا متكتفين فى حبك .. خليك كدا لواحدك .. ما انا اللى سبتنى ال ايه عشان وحشاك .. كان لازم تقولى انا خطبت .. كنت اصبر دا قصايدى جايه لك .. بس اصلا عادى ويااارب عقبالى .. لسانى بعرف احب وقلبى قادر يكمل بس كفيانى جراح مش قادره اتحمل .. غلطتى عادى مش هلومك .. كمان عرفت انك مع بنت عمك بتثبنى وكنت بسامح .. كنت بجيب الشاش والقطن واداوى جرااحى وانا جراحى حالف ما يطيب اصلا عيب انا المجروحه وانت الجارح .. بس وحياه حبى ليك والكام شهر اللى ضاعو بين ايديك لتعرف يعنى لما العاشق يكره المعشوق فى يوم لما كل حبى ليك يبقى لوووم .. بس تعرف انا كنت بحبك كنت بريدك كنت ليلاتى بحط رسالتى جوه بريدك ولا حسيت ولا حنيت وسبت عيونى يحكمونى ولا حنيت ولا رديت على اسالتى ولا قولتلى انا هاجى اخطب ايدك من اللى جبوكى .. زمان كنت كارهنى رايداك نسينى رايداك .. حبيبنى وعامل نفسك مش عارفنى بردو رايداك .. وقت كلامك كنت سكاتك وقت سكاتك كنت انا رايداك .. ولو انت الشعر انا
قصايدك .. وادى قصيده من اللى كتباها ناويه اسيبها جوه رساله جوه بريدك يمكن يوم تفهم فيه انى خلالالالالالاص بطلت اريدك

بعتت له الرساله دى وخلاص شالت فكره محمد دى من دماغها لانه بجد وجعها وجع محدش يستحمله وخلاص اخدت قرار انها مش هتعيد التفكير فيه تانى ولسه هتعمله البلوووك لقته حاطط صورته وهو فى الخطوبه بالبدله زعلت وبكت وتخيلت انها المفروض هى اللى تبقى جمبه بس بسرعه ربنا طبطب على قلبها وفهمت انه هو باعها وحتى محاولش يعمل الممكن مش المستحيل عشانها اخدت نفس كبيير كدا وراحت عامله له بلوووك
وطلعت اشترت خط جديد عشان الرقم اللى معاها هو عارفه عشان حتى متديش فرصه للشيطان يدخل بينها وبين حبها لربنا

على فكره اللى روميساء عملته ده مش سهل ده كل خطوه اخدتها كانت بتتوجع فى قلبها لانها للاسف مازلت لسه فى قلبها شويه حب ليه ولانه حب الاول فى عمرها فحبته بصدق اووووى والحب الاول صعب اوى انه يتنسى
بس هى فضلت ربنا على محمد وفضلت وحبت ربنا عن هواها
صدقت ربنا عشان كدا ربنا كرمها بتوبه صادقه بتغير من جواها كل حاجه وحشه لنور فى قلبها بينور بصيرتها

ركزت روميساء فى دراستها وخلاص خلصت الامتحانات قربت من ربنا ونسيت كل الوجع اللى اتوجعته فى يوم بسبب انها بقت تصلى قيام ومش بقت تسيب المصحف من ايديها الوقت اللى بقت تحس انها زهقانه او مخنوقه فيه تقوم تتوضا وتقرا سوره يوسف بعدها بترتاح اوووووووى بقت بتدعى كتير ان ربنا يرزقها الزوج الصالح اللى يعينها على طاعه ربنا مش بس مجرد دبله بتبقا فى ايديها

وشكرت ربنا اوى انها عرفت محمد وانه وجعها كمان لانه لو مكنش ظهر فى حياتها واتعرفت عليه كان زمانها زى ما هى ولا اتحركت من مكانها فى قربها لربنا

ولان طبعا مش معقول انها تنسى محمد بقت كل ما تفتكره تقول "حسبى الله ونعم الوكيل "

واااااااااه نسيت اقولكم ان روميساء دلوقتى فتحت دار تحفيظ قرءان وبتدى دروس على للبنات وبنات كتير التزمت على ايديها وبقت حياتها احلى واسعد واجمل حياه فى طاعه الله ..
وياااااااااااارب تكون الروايه عجبتكم ويارب يكون حد استفاد منها واخدتو عبره منها

وانا اول واحده استفدت من القصه دى وهغير حياتى من النهارده نويت بأذن الله انى هبقى ياسمين فى حياه كل بنت اعرفها هدعى كل الناس لله فى اى فرصه اتحط فيها
وانتى كمان غيرى حياته الممله دى خالى حياتك عيشاها لله حبى لله واغضبى لله احنا ملناش فى نفسنا حاجه

ابعدى عن اى حاجه تبعدك عن ربنا كتير مننا مات له ناس قريبين منه وزعلنا وعيطتنا وقربنا من ربنا والتزمنا حبتين وبعد كدا الدنيا لهتنا

ومعلش بقا انى طولت عليكم
وهعملكم بوست تانى الحاجه اللى كنت بقولكم عليها
بحبكم فى الله

كل بنوته تقرأ كدا تقولى رايها ايه ؟؟
الموضوع: يوميات بنوتة تائبة الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك