إضافة رد
قديم 03-09-2015, 11:10 PM   #11
هدير نصر محمد
عضو نشيط
تاريخ التسجيل: Mar 2015
المشاركات: 93
بمعدل: 0.09 يوميا
معدل تقييم المستوى: 3
هدير نصر محمد is on a distinguished road
افتراضي رد: قصة توبة لبنوتة منتقبة - 15 حلقة

قصة توبة لبنوتة منتقبة - 15 حلقة

الحلقة الحادى عشر :مذكرات تائبة
ظلت الفتاة على هذا الوضع يومين الهاتف مغلق لا تريد التحدث مع احد تريد الانفراد بربنا فقط واقرب وقت تحب تبكى وتدعى فية وقت القيام تقول هذة الفتاة
(فى القيام احس انى نفسى هدائت وابكى فى صلاتى واقول يارب ذنب ولكن انت عالم بالحال انزع حبة من قلبى وارضنى بة )
وبعد يومين اتصلت احدى صاحبة الفتاة بها وكانت متزوجة وقالت لها انى اريد ان تحضرلى لى فى امر
كانت نفسية الفتاة غير ماهلة ان تذهب لاحد ولكن حدث شى لم يكن متوقع
صاحب زوجها ملتزم بيشوف عروسة صحبتها كلمتو عنها اعجب بسيرتها وطلب يتقدم ويشوفها وللصدفة كانت هذة الفتاة متصورة مع صحباتها ليلة زفافها وصاحبة الفتاة احضرت الصورة للعريس وقال اود خطبتها على الفور وكل هذا لا تعلم الفتاة باى من هذة الاشياء
واجرت راية شرعية ولكن الفتاة لم تكشف وشها ودار حوار بين العريس والفتاة
دخلت الفتاة سلام عليم
الشاب وعليكى السلام
جلست الفتاة ويكاذ الدموع تنزف من تحت نقابها
ما سبب الدموع
تقول الفتاة تذكرت وقتها انو جالس مكان هذا العريس تذكرت كل شى جميل تذكرت انى لم اظلم احد معى تذكرت انى لم اكون قادرة باحترام لهذا العريس واخيرا بصيت فى وشة وبكيت جامد كان يشبة لة وكان نفس طريقة كلامة نفس لحيتو التى دوما كنت اقول لة انت ماشاء الله عليك بالليحية
لاحظ الشاب هذة الدموع وقالها هنفرد بيكى قليلا لعل المانع يكون خير
وجلست الفتاة ومازالت الدموع على نقابها
العريس ماذا بيكى يا.....
الفتاة اود ان اصارحك بشى كل اكون ضميرى خالص انا لم اصلح لك
العريس قال ماذا انتى فتاة طيبة السمعة
الفتاة قالت انا احب شاب وانا مش لة ولا هو ممكن يكون زوجى ولكن مازلت افكر فية وادعى ربنا يشيل حبة من قلبى فهل ليك ان تتزوج فتاة احبت قبلك
وانت ليك ان تاخد فتاة قبلها منشغل بربها فقط
رد عليها العريس ردا جميلا وماذا وكل الفتايات يمرون بتجارب ولكن اثق فيكى ان تكونى زوجتى وام اولادى وتشيلى اسمى
قالت الفتاة بعد اللى قولتو عن حياتى
قال العريس نعم لانك مخلصة واود ان تكونى زوجتى
قالت الفتاة ارجوك اود انا انفرد بربى كى يكون لى هو الابقى مازلت احبة ومازلت افكر فية
اغلقت الفتاة عيناها قليلا وقالت مازلت اشعر انو معى مازلت اصحى صباحا واقول لنفسى ياترا اقولة يعمل اكل اية اليوم مازلت اشعر انو بحثنى على الصلاة والتعلم الشرعى
فسالها العريس كان يدرس فى اية
قالت الفتاة والدة اعترض على لانى اقل منة تعليما وهو يدرس فى لية الطب ودراس العلوم الشرعية وكان يدرس للاخوة فى معهد اعداد الدعاة
قال العريس ولماذا هذا الحب لة
قالت لانو لم اجد يوم شاب مثلة ولكن فى الايام الاخيرة بدا تعاملى معى يتغير انا عارفة ان مافيش شاب بيحب بنت تكلملت معاة فى يوم من غير شى شرعى
وضع العريس وجهة للارض وقال وماذا تكملى حياتك بعد ذلك وانتى مش لة ولا هو لكى
قالت اول شى انا لم اخرجك من هنا حزين
فرح العريس وظن انها وافقت على زواجها منة
ولكن قالت لدى احدى صحباتى على خلق وقرلبها ماتعلقش الا بربها فقط هاذهب ليها على الفور واحكى لها وعلى الفور تتقدم لخطبتها
نكمل الحلقة القادمة
#‏كلمات_هدة_الفتاة_لكم_اليوم‬
(تعبت كثيرا ولكن ارتحت كثيرا عندما بكيت وارتحت اكثر عندما صارحت هذا العريس ولكن اصرارة على ان يتزوجنى كان اصرار غير عادى ظننت انة يعرف قبل ذلك ظننت ان صديقتى بلغتة ولكن انا ليست جديرة باحترامة وهشوف لة احسن واحدة ف اصحابى ولكن بكائى من تحت نقابى مابينشفش دراستى وبضيع يوم ورا الثانى وانا نفسيتى تحطت كل يوم عن اليوم الثانى وارى امى حزينة يصيبنى الهم )
#‏ماذا_افعل_عايزة_ارائكم

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=105eac19aebbac9372702d82f4415193&t=26774
هدير نصر محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-09-2015, 11:14 PM   #12
هدير نصر محمد
عضو نشيط
تاريخ التسجيل: Mar 2015
المشاركات: 93
بمعدل: 0.09 يوميا
معدل تقييم المستوى: 3
هدير نصر محمد is on a distinguished road
افتراضي رد: قصة توبة لبنوتة منتقبة - 15 حلقة

الحلقة الثانية عشر :مذكرات تائبة
دار حوار العريس والفتاة مازلت مصممة تقرب لربها وتبوص لدراستها فقط وتبعد عن اى حاجة تلهيها بربها
طيب العمل اية
تقول الفتاة
الدراسة بدات من عدة اسابيع ولا يوم نزلتة ما العمل ؟ صلاتى مقصرة فيها
حتى كنت بدعى للبنات للى الالتزام دلوقتى نفسى حد ياخد بيدى
دلوقتى لازم اعمل شروط امشى عليها
1: كليتى هنزلها وهحط كل حزنى فيها
2: هرجع لصلاتى وقيامى هرجع ادعى البنات تانى هرجع لقرانى ومحفظتى
3: هرجع اساعد امى فى اعمال البيت
تقول الفتاة امى اكثر واحدة تعانى معى اكتر واحدة انام اح س بانفسها تيجى تتطمن عليا ولما ابكى تطبب على مش صاحب لان امى صحبتى وحبيبتى واكتر حاجة تحزنى هى تقصريى ادام ربى وتقصرى امام امى s
4: هكمل المعهد الدينى لتعلم العلوم الشرعية
همشى على الشروط دى ويارب يوفقى فى قرارى ومازلت على عهدى لا ان اظلم او اخون حد معى حتى اتاكد انى حققت حلمى
تقول الفتاة فكرت فى فكرة اساعد بيها كل محتاج اجمع تبرعات ومن مصروفى الشخصى هفتح مقراة لتحفيظ الفتايات
علما بان هذة الفتاة انتقب على يديها كثير من الفتايات
ارتاحت حياتى ولكن مازلت افكر بة وسرعان ما يلهمنى الصبر واقول لو كان نافع لبقى
ولكن اجرى هاتف بينى وبينة لامر ليس للرجوع
دار حوار ماهو سلام عليكم
الشاب عليكى السلام
مازلت افكر فيك ولكن كانت علاقة محرمة فربما كانت انذار من ربنا لتكون انت افضل منى بكتير
الشاب انتى افضل بنت عرفتها وبجد انا هجتهد فى دراستى ومع اول فرصة ابى يسمح لى بالزواج اول بنت هفكر فيها انتى
الفتاة وماذا بعد دراستك لابد ان تجتاز فيها الاول على الدفعة
الشاب لا يمكن السنة دى من السنة الجاية ان شاء الله اوعدك ابى منع عندى الفلوس وانا اود ان اعتمد على نفسى وهشتغل بجانب الكلية فى صيدلية
الفتاة بكت قالت لماذا وانت فى ايدك الحل تقول لابيك مش عاوزها وتقرب من ربنا وكل شى بقى لله
الشاب انا لم اطيع نفسى اقول لابى مش عاوزها لانى احبك ولكن هنفرد بدراستى فقط وهنفرد بنفسى ايضا
الفتاة وماذا عن حياتك ارجع لدراسة فى المعهد وتاجر على ذلك وانا هفتح مقراة لتعليم الفتايات وحثهم على لبس النقاب وعدم التعلق بغير الله ولكن تقدم لخطبتى عريس وانى لم اقل لك من قبل لكن رايتة روية شرعية بدون رفع نقابى
الشاب كنت متاكد انك بتعملى حاجات من ورايا وكنت حاسس انك بتضحكى عليا فى حاجات كتير
الفتاة انا الله يسامحك طيب اعرف اللى حصل
الشاب مش عايز اعرف سلام
وطبعا الفتاة مظلومة ايظن الشاب انها وافقت على شاب وهى تحبة
نكمل الحلقة القادمة
#‏كلمات_هذة_الفتاة_لكم_اليوم
(ايظن الشاب انى مش امينة ولكن لا يعلم مدى الحسرة فى قلبى عندما جاء لى عريس ورويتة ولكن حزنت جدا لسوء احوالة لم ياخد من ابية فلوس ليصرف على نفسة ماذا افعل كل هذا بسببى لا انا لم يرضينى ان يخسر دراستة ووالدة من اجلى )
#‏دعواتكممممممممممممممممممممممممممممممممم‬
هدير نصر محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-09-2015, 11:17 PM   #13
هدير نصر محمد
عضو نشيط
تاريخ التسجيل: Mar 2015
المشاركات: 93
بمعدل: 0.09 يوميا
معدل تقييم المستوى: 3
هدير نصر محمد is on a distinguished road
افتراضي رد: قصة توبة لبنوتة منتقبة - 15 حلقة

الحلقة الثالثة عشر :مذكرات تائبة
عرفنا ان الشاب زعل من البنت عشان فكر انها كشفت وجها على لعريس
ولكن حزنت الفتاة لتصرفها مع الشاب
فاتصلت علية قائلا سلام عليكم انا ماعملتش غير الصح افرض فى يوم مش كنت ليك انت مش ليك الا دراستك وحياتك وانا اللى هدمر وهتتجوز بنت محترمة وانا اللى ربنا هيعلم بيا وقتها
سكت الشاب وقال لها انا نازل
فسالتة الفتاة لماذا
فقال لها بصوت هادى يكاد الدموع ينزل من عينية انا هنزل اعرض لابى وموبايلى للبيع
بكت الفتاة وقالت لماذا هذا كلة
الشاب عشانك لانى عاوزك بضغط على ابى اخدك ومش مم كلية عشانك وابى مش بيبعتلى فلوس وقررت اصرف على نفس ابى خيرنى بينك وبين الكلية وانا اخترتك
بكت الفتاة وقالت لة وماذا بعد هتبيع الاب والموبايل وهتكمل المزاكرة ازاى انت بتحتاج الاب والموبايل فى التشريح وكليتك كلية مش سهلة هضيع نفسك عشانى
حاسة انك هتندم فى يوم انك عرفتنى انا هضيع مستقبلك
فقال الشاب انا هتكتب ورا الدكاترة فى الكلية ومش هحتاج الاب ولا الموبايل ان شاء الله
فقالت الفتاة لا انا مش هضيع مستقبلك وانا مش مهم
فقال الشاب مافيش حل تانى اضغط على ابى بية انا عاوزك واتمناكى مراتى
فبحثت الفتاة على ايميل الشاب فوجدت صورتة مع احدى اصحابة
فوجدت صورتة وبكت بكاء يكاد قلبها يزفر بالضيق وجدتة قل ى الوزن من كثرة الهم وتغيرت صورتة تماما وتغير حالا تماما تبدل حالة وتبدل شكلة ومش بقى الدكتور اللى الناس بتفجر بية بتعلمية وادبة واخلاقة
فقالت الفتاة
سيحطم والد الشاب حياة ابنة ويبدل احلامة وامالة الى عذاب
فقررت الفتاة ان تتصل على الشاب وتقول لة
انا مقدرة اسرارك على ولكن اانا لم اضيعك ولم اضيع مستقبلك انت شاب تعودت على النجاح وتعودت على الالتزام ولم اضيعك ابدا وهبعد عنك لشى واحد انا احبك واحب من يحبك واحب ان تكمل دراستك وتكون (دكتور) ناجح وبكت الفتاة
ورد الشاب قائلا انا اصلا هبقى دكتور عشانك لانك اكتر واحدة بيخافى على مصلحتى واكتر واحدة نفسك اكون دكتور وانا ايضا اتمنى ان اقول لكى (بحبك) وانتى حلالى واحلم باليوم اللى اعقد عليكى فيية وتكون لى وانا هعمل بردة المستحيل لتكونى لى
ابى هيضغط على ان اتركك بالكلية كمل كلية وهنزل صيدلية وهصرف على نفسى
فقالت الفتاة وانا اتمنى ان تكمل دراستك من غير اى شى ياثر عليك
هنعرف الباقى فى الحلقة القادمة
#‏كلمات_هذة_الفتاة_لكم_اليوم‬
(ذهبت فى نفسى حسرات عندما رايتة بكيت كثيرا وعلمت ان سيذهب لشغل عشان يصرف على نفسة من حبة فى كلية الطب ومنياتى اراة دكتور ناجح اتمنى اراة انجح واحد فى الدنيا واتمنى ايضا ان يكون حلالى ولكن انا لم اضيعة ابدا لانى احبة واحب ان يرزقنى الله اياة )
#‏دعواتكم_لى‬
هدير نصر محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-09-2015, 11:20 PM   #14
هدير نصر محمد
عضو نشيط
تاريخ التسجيل: Mar 2015
المشاركات: 93
بمعدل: 0.09 يوميا
معدل تقييم المستوى: 3
هدير نصر محمد is on a distinguished road
افتراضي رد: قصة توبة لبنوتة منتقبة - 15 حلقة

الحلقة الرابعة عشر :مذكرات تائبة
عرفنا ان الشاب قرر ان يعتمد على نفسة كى يحصل على كلية الطب ويتزوج الفتاة
ولكن الفتاة بكت كثيرا وتقول لنفسها
انة شاب متوفق دراسيا ولابد ان يحصل على كلية الطب بتقديرات
ولكن سيتزوجنى دون موافقة ابوة وماذا افعل ساظل هذا طوال حياتى
نعم احبة وساتزوجة لانة خير شاب التزاما ودينا واخلاقة ولكن انا بكدة بعمل عداوة فينة وبين والدة ماذا افعل ؟ فقد احتارت قلبى يقول اتركية لدراستة والدعوة
وبعدها بدقائق يقول انى احبة واريد ان يكون زوجى حلالا
بدات الفتاة النزول الى الجامعة كى تلتفطت لدراستها ووعدت الشاب عدة وعود ماهى الوعود؟
اولا انا احبك واريدك مراتى ولكن لكى دة يحصل لابد ان نعد بعض كذا وعد ماهما ؟
1:ان نرضى ربنا فى كل تصرف وكل وقت وربى يعلم انا براعى ربى فيكى ازاى لان بخاف عليكى زى اختى لانك هتبقى سمعتى واستحالة اسمح لاحد ان يتكلم عليكى نص كلمة
2:انا حبيتك بالتزامك ونقابك واريدك مراتى على سنتة ورسولة واريد ان يكون ربك راضى عنى وعنك انتى قصرتى فى صلاتك وانا كذلك لابد ان نرجع كما كنا
كى يرضى عننا وياذن لنا بامر زواجنا
بكت الفتاة فى منتصف الكلام وقالت
كما كنت تعودنى اقوم لصلاة الفجر والقيام منعت هذا كلو عندما علمت ان امر زواجنا فى تعطيل وبكيت فى الليل كثيرا لما قصرت فى حق ربى ولكن مانت عليك لوم
ولكن التقصير منى انا وانا اخشى ان تكون قصرت انت الاخر
فقال الشاب لم اقصر اتجاة ربى وكنت بحثك على ذلك ولكن التقصير فى دراستى وباذن الله خير ان شاء الله
نكمل بقية الوعود ؟؟
3:قال الشاب اوعدك وتعدينى ان طاعة ربك امامك ودراستك ورضا اهلك ودعوتى فى الصلاة تنطق لكى بصلاح الحال لحد ما تكونى فى بيتى وحلالى وام اولادى ان شاء الله
قالت الفتاة ساعف قلبى لك وادعو لك كل حين واخر ان يجعلك لى ومن نصيبى ودعواتى لك بالتوفيق والنجاح
ولكن لدى امنية ستحققها لى يوما ما
فقال الشاب ما الامنية ؟
((((الامنية اراك دايما بصحة جيدة واتمنى ان تصبح دكتور ناجح وامنيتى تخصص فى علاج الكانسر السرطان ))))
فرد الشاب قائلا ولماذا هذة المهنة تتمنى ان اتخصص فيها ولكن على اى حال سانفذ طلبك على اى حال
انا احب ان اخد برايك واعدك اخر وعد انى مازلت اركى مراتى ودعواتى فى صلاتى تكونى حلالى
هنكمل الحلقة القادمة لماذا قررت الفتاة ان الشاب يتخصص فى علاج السرطان
#‏كلمات_هذة_الفتاة_لكم_اليوم
( تمنيت ان يكون دكتور ناجح تمنبت لة الخير ولكنى مازلت بدعى فى صلاتى ان اكون حلالة وقررت ان ارضى ربى كى يرضى عنى ربى ويجمعنا ببعض فى الحلال )
هدير نصر محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-09-2015, 11:25 PM   #15
هدير نصر محمد
عضو نشيط
تاريخ التسجيل: Mar 2015
المشاركات: 93
بمعدل: 0.09 يوميا
معدل تقييم المستوى: 3
هدير نصر محمد is on a distinguished road
افتراضي رد: قصة توبة لبنوتة منتقبة - 15 حلقة

الحلقة الخامسة عشر والاخيرة: مذكرات تائبة
عرفنا ان الفتاة عاوزة الشاب يتخصص فى علاج مرض السرطان لماذا ؟
لان كان لديها احدى امهات صديقتها ماتت بنفس المرض وكانت تحبها جدا
ظل الشاب على ماهو مع الفتاة العلاقات بينو وبين والدة منقطعة ولازال يصرف من مالة ووالدة يضغط علية
لا هى للكلية
وكان الشاب يقول هى وتعليمى ولن اتركها ابدا
انا اول مرة احب فتاة وقفت جانبى استحملت الكثير فاتركها بعد هذا كلة
دارت الايام والشاب والفتاة يتكلمون قليلا
الشاب منع المزاكرة والكلية لسوء حالتة النفسية
والفتاة حزينة لما وصل الية
تقول الفتاة اكتر فترة مرت عليا منعت الصلاة وقيامى وبخلت مش على نفسى فقط لدة لا بخلت على من يعتبرونى داعية وقدوة
نزلت لكليتى وارجع منها انام اكئببى تحت الارض
من كتر التفكير وعدم النوم كنت حاسة بالندم لانها علاقة حرام وفى نفس الوقت مش قادرة اتركة وهو باقى على
وبعد تفكير طويل وايام طوال من التفكير فى هذا الامر
قررت الفتاة الرجوع الى الله انة احن واحد عليها
بدات شوية بشوية ترجع الى الله ولكن فى شى يبعدها اية هو ؟
ظلت تسال نفسها ما الذى يبعدنى عن الله هى المعاصى ان دخلت علاقة حرام
هل هذا وهذا
وبعد ايام ارسل الشاب لها رسالة عن طريق الانترنت
لازم نندم على حاجات كتير عملناها انا ندمان ندم شديد انتى ملتزمة وانا كذلك لماذا وصلت علاقتنا لهذا نعم اريدك زوجتى ولاخر عمرى اريدك ولكن مش بالطريقة دى
اثرت الرسالة فى نفس الفتاة وقالت لابد فعلا من الانقطاع عن المعاصى
وفكرت سريعا وقالت
نص الرسالة
(انا هيعد ولو لينا نصيب فى بعض تعالى اتقدملى مش لينا انا كدة رضيت ربى وخليتك ترضى ربك اسمع كلام ابيك هو خايف عليك وانا لا اول واحدة ولا اخر واحدة فى بنات كتير زيى واحسن منى خلقا ودينا اتمنى ان تلتفت لمزاكرتك وترضى ابيك وتزاكر وتعود حياتك كما كانت للدعوة والعمل الشرعى والتعليم واسفة ان خليتك تاخد عنى فكرة كنت اتمنى ان اظل كختك فى نظرك اتمنى ان اظل رافعة راس اهلى لانى ملتزمة سامحنى )
بكت الفتاة بعد هذة الرسالة كثيرا ولكن بصت امامها قليلا وقالت لانى احبة تركتة ليشوف دراستة لانى احبة واحب ربى هرضى ربى ولعل والدة يوافق على
وتزكرت انها لم تتعشم وقالت انا سبتة لله وربى لم يخذلنى ابدا
قضت حياتها بين القران ومجالس الذكر ومقراتها وكليتها ورجعت الى الله مع ندم على فعل هذة المعاصى
#‏كلمات_هذة_الفتاة_لكم_اليوم
(المعصية سعادة ساعة والم دهر اتمنى ان كل البنات تقرا كلماتى اتمنى ان كل بنت وشاب يرجعون الى الله اتمنى ان يسامحنى ويسامحة الله ارضى ربك اولا وارضاء العبد ثانية لو بتحبية فعلا اتركية ولو ليكى نصيب فية هتاخدية مهما حصل اتمنى كل بنت تقرا القصة كاملة تدعيلى بالمغفرة )
مازالت اصاحبة فى دعائى ومازلت انفرد بربى ليلا والدعاء يخصة فقط وابكى ان يجمعنا ربى فى حلالة وتحت مغفرتة دعواتى لة فى قيامى وصلاتى
دعواتكم لى فى القيام ان يلهمنى الصبر ويلهمنى الخشية من الله ويعلق قلبى بالله فقط ويرزقنى اياة فى حلالة
هدير نصر محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد
الموضوع: قصة توبة لبنوتة منتقبة - 15 حلقة الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 05:20 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, vBulletin Solutions, Inc.