قديم 03-05-2015, 11:45 AM
الصورة الرمزية lamiss
lamiss lamiss غير متواجد حالياً
عضو جديد

الوظيفة: مسوق الكتروني ومدرسة لغة فرنسية
lamiss is on a distinguished road
Post اقتراحات لحل مشكله المغالاه فى تكاليف الزواج (موضوع للمناقشة)

اقتراحات لحل مشكله المغالاه فى تكاليف الزواج (موضوع للمناقشة)

بسم الله الرحمن الرحيم

حابه اطرح عليكم موضوع المغالاه في تكاليف الزواج وحابه اسمع اراءكم واقتراحاتكم لحل المشكلة دي.

ياتري انتي كبنت تقبلي تبقي اقل من صحباتك لو الانسان اللي اتقدملك انسان كويس وهيصونك بس ظروفه الماديه مش قوي؟

وانت كشاب توافق ان البنت اللي اتقدمتلها تجهز حسب مقدرتها ولا لازم تجيب زي كل البنات حتي لو اهلها هيدينوا نفسهم؟

انا عايزه كل اللي يقول رايه يقوله بصدق وبالذات البنات مش عايزه بنت تقولي لا انا اهم حاجه اخلاقه وبس والمظاهر مبتفرقش معايا وهي من جواها غير كده احسن ابعتلك واحد شحات الصبح ع البيت واخلاقه ممتازه وابقي ارفضي بقي

انا هبدا بنفسي واقول رايي انا فعلا من البنات اللي بتحكمني العادات والتقاليد المحيطه بالمكان اللي عايشه فيه.

ايوه ممكن الانسان يبقي عاجبني جدا بس بردو مش عايزه ابقي اقل من اي بنت في سني و ده طبعا غلط كبير جدا لان لو رجعنا لكلام ربنا فعلا هنرتاح .

قال الله تعالى

"وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
" {النور:32}

وحث النبي صلى الله عليه وسلم على تيسير الزواج وعدم المغالاة في المهر، ففي مسند الإمام أحمد أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: إن أعظم النكاح بركة أيسره مؤنة.

انا رايي ان التوعيه الدينيه ليها دور في حل الموضوع دي.

ياتري انتوا رايكوا ايه؟

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=3009caf6b97b6a76b5b03fe10930c909&t=26506

التعديل الأخير تم بواسطة lamiss ; 03-05-2015 الساعة 11:52 AM
الموضوع: اقتراحات لحل مشكله المغالاه فى تكاليف الزواج (موضوع للمناقشة) الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك