قديم 05-08-2011, 01:36 PM
عاشق فن إرتواء العقل عاشق فن إرتواء العقل غير متواجد حالياً
عضو فعال

الوظيفة: مدير علاقات عامة بشركة دعاية وإعلان وتسويق تجارى / أمين عام بأحدى الجمعيات الخيرية
عاشق فن إرتواء العقل is on a distinguished road
إرسال رسالة عبر MSN إلى عاشق فن إرتواء العقل إرسال رسالة عبر Yahoo إلى عاشق فن إرتواء العقل
Smile أنا أرتحتلك برغم أنى معاشرتكيش / بقلم : عاشق فن إرتواء العقل

أنا أرتحتلك برغم أنى معاشرتكيش / بقلم : عاشق فن إرتواء العقل

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام ورحمة الله وبركاته

تحية طيبة

وبعد

الأخوة والأخوات الأفاضل

أسرة مول نت

أقدم لكم موضوعا أراه هاما للغاية من وجهة نظرى الشخصية

بابا زمان كان بيعلمنى فنون الحياة وعلمنى دلوقتى أنى لما أتجوز مش شرط خالص أكون مرتاح للإنسانة اللى هتجوزها فى بداية الأمر فالراحة بتيجى بعد المعاشرة وده معناه أن فعلا صعب أن الواحد يرتاح لإنسانة غير لما يتعامل معاها ويعرفها كويس ومن الأفضل بأنه كمان يعاشرها علشان تكتمل عناصر الراحة

ولكن العجيب فى الأمر أن أحيانا كثيرة وبحكم دخول الأنترنت فى حياتنا وتوسيع دائرة المنتديات والشات أصبح بمقدرونا التعامل مع كافة البشر من جميع أنحاء العالم

بشر لا نراهم لكن نتعامل معهم معاملة تبدو عادية فى أول الأمر ولكن مع مرور الوقت وليس وقت كثير بل قليل للغاية يشعر الإنسان أتجاه من يعاملها بشعور مختلف لم يشعره من قبل مع بشر قابلهم وجها لوجه ولدى هنا وقفة مهمة

فى عالم الأنترنت بالأخص لو الإنسان أرتاح لإنسانة من قلبه من أول مرة هيخسر كثيرا ولو أرتاح لإنسانة بعقله هيكسب أكثر من اللازم

العاطفة شئ مهم فى حياة البشرية وهذا من المستحيل أن إنسان ينكره بس هل مستحب لنا بأن نطوف فى تلك العاطفة مع أناس لم نراهم بل نرى كلماتهم والله أعلم هل هى كلمات صادقة أم زائفة كمثل الناس اللى موجودة فى الشات

شاب يدخل يتعرف على بنت وأول ما يكلمها يا إلهى ده أسمك المستعار حلو أوى ده أكيد أسمك الحقيقى أحلى بكتير فالبنت السذاجة فى تلك اللحظة تقول على أسمها الحقيقى على الفور ومن هنا يبدأ التعارف بكل سهولة

ده أنا بابا كان بيحكيلى أنه لحس التراب اللى أمى كانت بتمشى عليه علشان بس يكلمها وأحنا دلوقتى بنكلم البنت بكل سهولة أنا مش بعيب على السهولة لكن بعيب وبلوم على السذاجة لأننا لازم نحكم عقولنا كويس أوى وننسى قلوبنا ده خالص ونحطها فى أقرب ثلاجة غير مباعة وتصلح للبيع لما يكون الإنسان اللى بنتعامل صادق وطبعا من المستحيل أننا نقدر بعد ما الأقنعة زادت فى عالم الأنترنت بأننا نقدر نميز بين الصادق والمزيف لكن يا سبحان الله الواحد بيجيله أحساس نقى بأنه يقدر يميز بين الحلو والوحش

عارفين مين الناس دى الناس دى هيا اللى عارفه ربنا كويس أوى ومؤمنة بالله عز وجل مش بالكلام وأستعراض العضلات لا بل بالإيمان والناس دى سهل جدا تعرف تميز بين الوحش والحلو حتى ولو كانوا بيتكلموا مع الناس من بوركينافاسو

لكن فى ناس بتصدق أى حاجة بتتقال ليهم وبيكونوا عبط أوى وبينضحك عليهم وبيدفعوا التمن غالى أوى وهوا الشرف وشرف البنت زى عود الكبريت كما يقال

أنا أحترت كتير أخليه موضوعى هذا موضوع عادى ولا دعوة للمناقشة وقررت أخليه دعوة للمناقشة

لدى سؤال واحد فقط لا غير

وهو

بالنسبة للشباب : ما هو مفهوم الراحة لك فى التعامل مع الأخرون ؟؟؟ وهل صادفت فى حياتك إنسانة أرتحتلها بجد من قلبك فى عالم الأنترنت ؟؟؟ وهل حصل ما بينكم علاقة وصلت للحب ؟؟؟ وهل تقدر تواجه المجتمع المتخلف وتعلن جوازك بإنسانة عرفتها من النت وتواجه الدنيا كلها علشانها ؟؟؟

بالنسبة للبنات : ما هو مفهوم الراحة بالنسبة ليكى كأنثى فى تعاملك مع الأخرون ؟؟؟ وهل حصل وصادفتى إنسان أرتحتيله بجد من قلبك فى عالم الأنترنت المفتوح ؟؟؟ وهل حصل ما بينكم علاقة من أى نوع ووصل بيكى الأمر أنك عشقتيه ؟؟؟ وهل بأمكانك كأنثى تواجهى المجتمع المتخلف اللى أنتى عايشه فيه ده وتعلنى جوازك بإنسان عرفتيه من النت وتواجهى الدنيا كلها علشانه ؟؟؟

من باب العلم بالشئ

كل واحد بيدخل النت يا أما بيكون إنسان وحش يا إنسان حلو والإنسان الحلو عارف نفسه كويس والوحش كذلك وأكيد الإنسان الحلو مؤمن من داخل نفسه بأنه ربنا هيكرمه وهيخليه يصادف فى حياته الإنسانة الكويسة اللى زيه ( الطيبون للطيبات ) وده معناه أنه لازم يؤمن بأن الإنسانة دى قدره وعلشانها يعمل المستحيل علشان يتجوزها حتى ولو كانت معرفة نت فلا تلومها فأنت كذلك من النت ومفيش حد أحسن من حد والكلام ينطبق برده على البنات

فى أنتظار الأجوبة بكل أمانة وصدق ووضوح وتذكروا بأن الله يراكم فكونوا صادقين فيما بين أنفسكم لله أولا ولنفسك ثانيا وللسادة المشاهدين ثالثا

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بقلم : عاشق فن إرتواء العقل

خالد نور الدين

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=22a4a77244557badc3ba9979bf3f0363&t=2272
الموضوع: أنا أرتحتلك برغم أنى معاشرتكيش / بقلم : عاشق فن إرتواء العقل الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر
أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك