استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 12-05-2014, 09:31 PM   #901
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
انا كليه اداب علم نفس كان معايا مادتين وامتحنت دور نوفمبر والشهاده لسه طالعه في 11 مواليد 24-2-1986 وكنت عامل شهاده 2 جند عشان اعمل استثناء لاني كنت كملت 28 سنه ممكن اعرف ميعاد تقديمي للجيش وهل كده انا اتخلفت دفعه ولا لا وكمان اقدر اعرف قسم علم النفس بيترشح ظباط ولا لا واسف علي الاطاله
متشكر جدا بس عندي سؤال هو لو انا مروحتش خالص لحد سن 30 سنه بتبقي الغرامه كبيره ولا بتبقي من كام لكام تقريبا

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=18d58004774c8c466025e9012727d7b5&t=14346
قديم 12-05-2014, 09:34 PM   #902
غير مسجل
زائر مول نت
Thumbs up رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مول نت مشاهدة المشاركة

هتقدم مع الدفعه الجاية ان شاء الله ومش هتكون متخلف
دفعتك ابريل 2015 والتقديم هيكون في يناير وخلال الايام القليله القادمه هتنزل المواعد الخاصة بالمرحلة وبننشرها هنا او ما بتنزل
وبالنسبة لترشيح ضابط فالمؤهل العالي في الاساس ترشيحه ضابط لكن لزيادة العدد بيتم نزول بعض المؤهلات او المواليد وخريجي اداب بيكونوا منهم
بالتوفيق

متشكر جدا بس عندي سؤال هو لو انا مروحتش خالص لحد سن 30 سنه بتبقي الغرامه كبيره ولا بتبقي من كام لكام تقريبا
قديم 12-05-2014, 10:41 PM   #903
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:

الغرامه ارتفعت مؤخرا بقيت من 3 الي 10 الاف

مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-07-2014, 05:53 PM   #904
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي السلام عليكم

أولا : جزاك الله خيرا علي كل ما تقدمه من نصائح متعددة
ثانيا : عندي سؤال مهم جدا

1 - أنا حاليا في مرحلة الدراسات العليا والمفروض بيبقي عندي إمتحان في شهر 7 لمدة شهر تقريبا ممكن يزيد
فهل انا هاخد أجازة بالوقت ده اللي هو شهر الامتحانات وهل ممكن أخد أجازة قبلها بأسبوعين علشان أكون مهيأ نفسيا للمذاكرة ولا مش هيعبروني ولا هينزلوني الإمتحانات أساسا وهل ممكن أحضر محاضرات ولا كده كثير عليهم

2 - أنا بردو في معهد لمدة 3 سنوات وأنا حاليا في السنة الأولي وهو معهد حكومي معتمد يعني
عندي إمتحان مرتين في السنة وتقريبا الامتحان بيبقي لمدة شهر بالعملي

فهل بردو هينزلوني ولا هيقولي إنت جاي تذاكر عندنا
أنا عايز بس أنزل وقت الامتحان ويستحسن لو قبل الامتحان بأسبوعين علي الاقل علشان أعرف أحصل حاجة كويس

وإيه بيكون المطلوب مني علشان أقولهم وينزلوني
لأني صراحة مضايق من ساعة ما واحد صاحبي قاللي مبينزلوش حد لا امتحان دراسات ولا غيره

وأنا لو سقطت لمدة سنتين متواصلين أترفد بره الجامعة خالص وبدفع تقريبا 2000 جنيه في السنة
والمعهد بدفع فيه بالكتب حوالي 1000 جنيه

فكده هيكون تضيع فلوس ومستقبل

ومعلش سؤال ثالث : أنا هخلص إمتحانات يوم 25/1 وسماع السلاح بتاعتي يوم 20 فهل لو عرفت إني هاترحل تاني يوم اللي هو 12/1 أو في خلال 5 أيام الإمتحانات اللي باقيين
هل ممكن أخلص إمتحانات وبعد كده أروحلهم أسلم نفسي أو أعمل إني نسيت لأني والله عايز أخلص الإمتحانات ضروري بدل ما تضيع عليا سنة بمرور فترة الجيش
قديم 12-07-2014, 07:29 PM   #905
غير مسجل
زائر مول نت

اقتباس:

الغرامه ارتفعت مؤخرا بقيت من 3 الي 10 الاف

طيب معلشي عندي كمان سؤال انا والدي متوفي وليا اخ واحد وهو اكبر مني يعني العائل الوحيد وهو اتاجله جيشه عشان انا كنت لسه في الكليه بس هو دلوقتي 32 سنه ايه موقفه هيروح ياخد معافاه بقي ولا هيدفع غرامه ولا ايه ولو هو عنده حاجه تطلعه طبي من الجيش كده يبقي انا ممكن اتعافي من الجيش ولا مينفعش هو عنده فيروس سي واسف ع الاطاله
قديم 12-07-2014, 07:34 PM   #906
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: السلام عليكم

اقتباس:
أولا : جزاك الله خيرا علي كل ما تقدمه من نصائح متعددة
ثانيا : عندي سؤال مهم جدا

1 - أنا حاليا في مرحلة الدراسات العليا والمفروض بيبقي عندي إمتحان في شهر 7 لمدة شهر تقريبا ممكن يزيد
فهل انا هاخد أجازة بالوقت ده اللي هو شهر الامتحانات وهل ممكن أخد أجازة قبلها بأسبوعين علشان أكون مهيأ نفسيا للمذاكرة ولا مش هيعبروني ولا هينزلوني الإمتحانات أساسا وهل ممكن أحضر محاضرات ولا كده كثير عليهم

2 - أنا بردو في معهد لمدة 3 سنوات وأنا حاليا في السنة الأولي وهو معهد حكومي معتمد يعني
عندي إمتحان مرتين في السنة وتقريبا الامتحان بيبقي لمدة شهر بالعملي

فهل بردو هينزلوني ولا هيقولي إنت جاي تذاكر عندنا
أنا عايز بس أنزل وقت الامتحان ويستحسن لو قبل الامتحان بأسبوعين علي الاقل علشان أعرف أحصل حاجة كويس

وإيه بيكون المطلوب مني علشان أقولهم وينزلوني
لأني صراحة مضايق من ساعة ما واحد صاحبي قاللي مبينزلوش حد لا امتحان دراسات ولا غيره

وأنا لو سقطت لمدة سنتين متواصلين أترفد بره الجامعة خالص وبدفع تقريبا 2000 جنيه في السنة
والمعهد بدفع فيه بالكتب حوالي 1000 جنيه

فكده هيكون تضيع فلوس ومستقبل

ومعلش سؤال ثالث : أنا هخلص إمتحانات يوم 25/1 وسماع السلاح بتاعتي يوم 20 فهل لو عرفت إني هاترحل تاني يوم اللي هو 12/1 أو في خلال 5 أيام الإمتحانات اللي باقيين
هل ممكن أخلص إمتحانات وبعد كده أروحلهم أسلم نفسي أو أعمل إني نسيت لأني والله عايز أخلص الإمتحانات ضروري بدل ما تضيع عليا سنة بمرور فترة الجيش

بالنسبة لمشكلتك فحلها بواسطه حلوه تتابعك في ايام الامتحانات
او ان يكون علاقتك كويسه مع الضابط المسئول عنك وهو هينزلك اجازات وقت محاضراتك الهامه ان امكن وكان ليه مزاج
اما لو اتكلمنا عن حقك فليك حق النزول في يوم الامتحان تروح تمتحن وترجع الوحده اما بعلاقاتك مع الظابط او الصف ظابط المسئول عنك هو ال هينزلك يوم او اتنين حسب المزاج او بالواسطه ان توفرت معاك
لكن في كل الاحوال ان شاء الله هتمتحن ومش هيضيع عنك الامتحان وكل اللي بتعمله انك بتقدم جدول الامتحانات مختوم من ادارة الجامعة عشان تعرف تنزل ايام الامتحان

قديم 12-07-2014, 07:39 PM   #907
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
طيب معلشي عندي كمان سؤال انا والدي متوفي وليا اخ واحد وهو اكبر مني يعني العائل الوحيد وهو اتاجله جيشه عشان انا كنت لسه في الكليه بس هو دلوقتي 32 سنه ايه موقفه هيروح ياخد معافاه بقي ولا هيدفع غرامه ولا ايه ولو هو عنده حاجه تطلعه طبي من الجيش كده يبقي انا ممكن اتعافي من الجيش ولا مينفعش هو عنده فيروس سي واسف ع الاطاله

قصة اخوك دي انت ملكش دعوه بيها كده كده انت ليك جيش
انما اخوك خلاص عدي 30 سنه يعني ملوش جيش لكن بيسوي موقفه التجنيدي وبيدفع غرامه طالما تخلف عن الموعد المحدد له وطالما هو عنده فيرس سي يبقي كان يروح في معاده وكان هيطلع طبي!

قديم 12-07-2014, 07:48 PM   #908
غير مسجل
زائر مول نت

معلش السؤال الأخير يبدو إنك مخدتش بالك

ومعلش سؤال ثالث : أنا هخلص إمتحانات يوم 25/1 وسماع السلاح بتاعتي يوم 20 فهل لو عرفت إني هاترحل تاني يوم اللي هو 22/1 أو في خلال 5 أيام الإمتحانات اللي باقيين
قديم 12-08-2014, 12:06 AM   #909
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
معلش السؤال الأخير يبدو إنك مخدتش بالك

ومعلش سؤال ثالث : أنا هخلص إمتحانات يوم 25/1 وسماع السلاح بتاعتي يوم 20 فهل لو عرفت إني هاترحل تاني يوم اللي هو 22/1 أو في خلال 5 أيام الإمتحانات اللي باقيين

زي ما قولتلك ده تحلها بواسطه هتاخرلك معاد ترحيلك
لكن بدون واسطه وكان ترحيلك قبل امتحانك الاخير اللي في يوم 25 يبقي انت ونصيبك لان مركز التدريب مش مضمون دا غير ان ممكن يكون مركز تدريبك في محافظه بعيده عنك
فاللي عليك دلوقتي لو عرفت تظبط واسطه تبقي تمام معرفتش يبقي لو اترحلت قبل 25 اول ما توصل المركز تكلم قائد المركز لما يتجمع معاكوا اول ما بتوصلوا وتعرفه ان عندك امتحان في يوم 25 ومتستناش لنفس يوم الامتحان ويكون معاك جدول الامتحانات مختوم من ادارة المعهد بتاعك وان شاء الله ينزلك
بالتوفيق

قديم 12-08-2014, 04:30 AM   #910
غير مسجل
زائر مول نت

اقتباس:

قصة اخوك دي انت ملكش دعوه بيها كده كده انت ليك جيش
انما اخوك خلاص عدي 30 سنه يعني ملوش جيش لكن بيسوي موقفه التجنيدي وبيدفع غرامه طالما تخلف عن الموعد المحدد له وطالما هو عنده فيرس سي يبقي كان يروح في معاده وكان هيطلع طبي!

جزاك الله خير ومتشكر اوي يا مول نت
الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك