استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 11-24-2014, 10:34 AM   #881
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
هو دولقتي ايه الوضع لو الواحد فضل ضابط احتياط بعد الارجاء؟

ايه اللي هيتم
و كدا الواحد جيشو هيبقي في شهر واحد بردو ولا بيتأجل لشهر 4 ولا ايه ؟؟

الضباط دفعتها في ابريل واكتوبر فقط
يعني لو فضلت ضابط بعد الارجا هتستني لابريل لاستكمال الاجراءات

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=620d37bfa4ff8532f68a0feb682c2791&t=14346
مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-24-2014, 03:13 PM   #882
elperince7000
عضو جديد
elperince7000 is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مول نت مشاهدة المشاركة

دا كلام الناس العاقلين
لو نزلت جندي في الارجاء هيتحددلك معاد لجنه عليا
لو كملت ضابط يبقي انت لسه قدامك كشف تاني خاص بالضباط ولسه المرحله في ابريل القادم

ينهار ابيض ومطين بسطين نيله يا سي دوني
يارب ما يكون اللى فهمته صح " يعني انت تقصد انى لو فضلت ظابط اجتياط هفضل مستني لشهر ابريل عشان اروح اعمل البدع اللى اسمه كشف طبي ده تاني "

سؤال بالنسبه ليوم الارجا ده ... انا قالولى تعالى الارجا يوم 3 /12 .... اليوم ده انا هعمل فيه ايه يعني اروح الساعه كام كده وايه يوم الارجا ده فهمني اكتر
من مواضيعي
elperince7000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-24-2014, 06:37 PM   #883
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elperince7000 مشاهدة المشاركة
ينهار ابيض ومطين بسطين نيله يا سي دوني
يارب ما يكون اللى فهمته صح " يعني انت تقصد انى لو فضلت ظابط اجتياط هفضل مستني لشهر ابريل عشان اروح اعمل البدع اللى اسمه كشف طبي ده تاني "

سؤال بالنسبه ليوم الارجا ده ... انا قالولى تعالى الارجا يوم 3 /12 .... اليوم ده انا هعمل فيه ايه يعني اروح الساعه كام كده وايه يوم الارجا ده فهمني اكتر

الضباط دفعتهم ابريل واكتوبر مفيش في يناير
بالنسبة للارجاء هتروح ع الساعه 8 ويكون معاك ال 110 وهتروح تسمع ان كله لابس وترجع
وفي اليوم ده فيه ناس بتنزل جنود وقد تكون واحد منهم
بالتوفيق

قديم 12-02-2014, 02:07 AM   #884
fulloption2010
عضو جديد
fulloption2010 is on a distinguished road

بعد ازنك انا خريج هندسه مترشح ظابط احتياط ولسه حسمع الارجه بعد بكرا 12/3 نموذج 110 جند بتاعي مختوم بختم دواعي امنيه علشان قولتلهم ان اخويا متجوز امريكيه ومعاه الجنسيه وكمان كنت استدعوني لامن الدوله من تمن سنين العسكري قالي اسمع الارجا وتعالي حنحددلك معاد تروح فيه المخابرات الحربيه فهل موضوع الموقف الامني دا فيه ضرر عليا والاجراءات بعد كدا ازاي شكرا جداا
من مواضيعي
fulloption2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-02-2014, 09:31 AM   #885
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fulloption2010 مشاهدة المشاركة
بعد ازنك انا خريج هندسه مترشح ظابط احتياط ولسه حسمع الارجه بعد بكرا 12/3 نموذج 110 جند بتاعي مختوم بختم دواعي امنيه علشان قولتلهم ان اخويا متجوز امريكيه ومعاه الجنسيه وكمان كنت استدعوني لامن الدوله من تمن سنين العسكري قالي اسمع الارجا وتعالي حنحددلك معاد تروح فيه المخابرات الحربيه فهل موضوع الموقف الامني دا فيه ضرر عليا والاجراءات بعد كدا ازاي شكرا جداا

المشكله بتكون ان ممكن اجراءات التحري تطول وخلالها بيتم ايقاف تجنيدك وممكن بعد الفتره دي تاخد استكمال يبقي ساعتها ما نابك الا وقت ضاع منك
لكن ماعليك الا التوكل علي الله وربنا يوفقك

قديم 12-02-2014, 01:00 PM   #886
fulloption2010
عضو جديد
fulloption2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مول نت مشاهدة المشاركة

المشكله بتكون ان ممكن اجراءات التحري تطول وخلالها بيتم ايقاف تجنيدك وممكن بعد الفتره دي تاخد استكمال يبقي ساعتها ما نابك الا وقت ضاع منك
لكن ماعليك الا التوكل علي الله وربنا يوفقك

حتي لو روحت المخابرات وقولتلهم ان موضوع امن الدوله دا كان زي تشابه اسماء في الكليه علشان المظاهرات في 2006 وانا معتلقتلش ولا حاجه ولا بشارك في مظاهرات ولا حزب سياسي حيعملوا تحريات بردو ؟ والوقت يضيع مني وهل الوقت الضايع دا حينحسب من مده التجنيد بتاعي شكرا علي اهتمامك
من مواضيعي
fulloption2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-02-2014, 01:47 PM   #887
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fulloption2010 مشاهدة المشاركة
حتي لو روحت المخابرات وقولتلهم ان موضوع امن الدوله دا كان زي تشابه اسماء في الكليه علشان المظاهرات في 2006 وانا معتلقتلش ولا حاجه ولا بشارك في مظاهرات ولا حزب سياسي حيعملوا تحريات بردو ؟ والوقت يضيع مني وهل الوقت الضايع دا حينحسب من مده التجنيد بتاعي شكرا علي اهتمامك

التحري مش عشان امن الدولة التحري عشان الجنسية بتاعة اخوك
والمده اللي هتضيع مش محسوبه من تجنيدك وفي المقابل ممكن التحريات تستبعدك من التجنيد وممكن تقرر الاستكمال انت ونصيبك
بالتوفيق

قديم 12-03-2014, 03:44 PM   #888
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي سؤال

لو سمحتوا يا جماعه عندي استفسار
قديم 12-03-2014, 03:50 PM   #889
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي استفسار

انا زوجي خريج هندسه وهو راح مركز التدريب في كنج مريوط قعد 21 يوم ونزل اجازة 5 ايام ومن ساعه مارجع وهما كل يوم بيندهوا مجموعه علشان يترحلوا كل زمايله اللي فهندسه زيه اترحلوا وهو فضل بعدهم حوالي 10 ايام والنهاردة ندهوا اسمه بس بقي سلاح مدفعيه وهو اصلا كان دفاع جوي ده غير ان المجموعه اللي هتروح معاه مؤهلات متوسطه لان اصلا زمياله بتوع هندسه اترحلوا بقالهم كذا يوم والكتيبه بتاعته هتبقي في الاسماعيليه .. انا عايزة افهم هو ليه حصله كده وياترا هيقدر ينزل اجازات بعد قد ايه
قديم 12-03-2014, 07:13 PM   #890
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسار

اقتباس:
لو سمحتوا يا جماعه عندي استفسار
اقتباس:
انا زوجي خريج هندسه وهو راح مركز التدريب في كنج مريوط قعد 21 يوم ونزل اجازة 5 ايام ومن ساعه مارجع وهما كل يوم بيندهوا مجموعه علشان يترحلوا كل زمايله اللي فهندسه زيه اترحلوا وهو فضل بعدهم حوالي 10 ايام والنهاردة ندهوا اسمه بس بقي سلاح مدفعيه وهو اصلا كان دفاع جوي ده غير ان المجموعه اللي هتروح معاه مؤهلات متوسطه لان اصلا زمياله بتوع هندسه اترحلوا بقالهم كذا يوم والكتيبه بتاعته هتبقي في الاسماعيليه .. انا عايزة افهم هو ليه حصله كده وياترا هيقدر ينزل اجازات بعد قد ايه

جوزك ممكن يكون اشارة دفاع جوي وبالتالي بيتوزعوا علي الكتائب اللي ممكن تبقي خارج نطاق وحدات الدفاع الجوي ولو حتي كان دفاع جوي فممكن يحلصه الحاق لسلاح تاني لو كان فيه فائض بالدفاع الجوي وعجر علي سلاح اخر
عامتا ال يقدر يعمله انه يشوف واسطه توديه مكان كويس او تلغيله الالحاق ان كان فعلا تم الحاقه

الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك