استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 06-19-2014, 12:45 PM   #251
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
هو الشخص اللى فى الدفاع الشعبى بيروح مرتين او 3 فى الاسبوع فعلا ولا بيروح كل يوم واجازاته اد ايه

وانا من المنيا ينفع لو دخلته يكون توزيعى فى المنيا وينفع اطلب انى اعمل مشروع محو اميه ولا هما اللى بيحدده انا هعمل ايه

بالنسبة للاجازات والمبيت والكلام ده فبتختلف من سلاح لاخر ومن وحدة لاخري
مش بس كده دا ممكن يبقي في نفس الوحدة وتختلف الاجازات من شخص لاخر
فكون ان اقولك اجازاتك هتبقي كذا وكذا يبقي بشتغلك
كل اللي في ايدك انك تكلم الواسطه وتقوله يشوفلك حاجه قريبه منك وتكون مبيت لو انت عايز او اجازة اسبوع واسبوع او زي ما تحب وهو ع قد قدرته هيساعدك
لكن بشكل عام السلاح ده مميز وميعتبرش سلاح اصلا مقارنة بالاخري
وعن الاجازات فزي ما قولتلك حسب ما الواسطه ال هتدخلك السلاح تظبطك في مكان كويس وبرده هو ال يقدر يظبطك في حكاية محو الاميه وفي انه يشوفلك مكان قريب منك في المنيا
وكله بأمر الله وتوفيقه

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=a178e18748629daf12fe1e670d9a42cb&t=14346
مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-22-2014, 08:30 PM   #252
taha86
عضو جديد
taha86 is on a distinguished road
Question رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

السلام عليكم

انا مواليد النص الاول سنة 1986 يعنى تميت 28 سنة و حاليا فى السنة الاخيرة فى الكلية ومستنى النتيجة, بس للاسف حبقا دور تاني او راسب. و حسب النتيجة بتاعت الكلية حيبقا قدامي طريقين...

الطريق الاول (مفيهوش مشكلة): اني اكون طالع بمواد اقدر امتحنها فى الدور التاني, والكلية كانت طالبة استمارة جبتها من مديرية الامن (مش فاكر رقمها الصراحة) عشان تمد لي فترة التأجيل لحد ما السنة تخلص لاني وصلت سن 28 سنة. والمفروض ان الاستمارة دى حتمد التأجيل لحد نتيجة الدور التاني وبالتالي الطريق دة مفيهوش مشكلة لاني فى الاخر حقدم بمؤهل عالى لكن فى فترة غير فترتي وحاخد سنة واحدة فى الجيش.

الطريق التاني (المشكلة): اني لاقدر الله اكون سقطت وفى الحالة دى حضطر اقدم فى الجيش بشهادة الثانوية العامة. فى كذا مشكلة فى الحالة دى خلوني محتار بين اني اقدم فى الجيش او اني اتخلف لحد ما اكمل 30 سنة... انا فكرت فى الجيش بافتراض اني لو قدمت حالبس لاني مش حاقدر ابني تفكيري على حظوظ, وكان عندي كام سؤال ياريت الاقي اجابتهم.

السؤال الاول: لو فكرت اقدم بالثانوية العامة, حيبقا معاد التقديم بتاعي امتى والسنتين بتوع الجيش حيبقوا كام شهر بالظبط ؟
السؤال التاني: هل فى فرصة اني اذاكر فى الجيش او استفاد بالسنتين باى طريقة, وهل ممكن اعيد السنة وانزل امتحانات وانا فى الجيش ؟

فى حالة اني تخلفت عن الجيش...
السؤال الثالث: انا قريت فى مواضيع كتير ان التخلف بيبقا غرامة بس والحبس بيبقا فى حالة الهروب بس... هل الكلام دة صحيح ؟ وهل التخلف عن الجيش بيأثر على الشغل ولا بيبقا تأثيره على المناصب القيادية فى الدولة زى عضوية مجلس الشعب مثلا.
السؤال الرابع: هل فى فرصة كبيرة انهم يتحروا عن موقفي من الجيش فى مواقف روتينية زى كمين مثلا بداخل المدينة اللي انا عايش فيها ولا بيبقا بس فى حالات السفر من مدينة للتانية ؟... ولو لا قدر الله اتمسكت وانا متخلف (مش هارب) اية اللي ممكن يحصل, وهل اللي بيعدي 30 سنة فى الجيش بيكمل مدته عادي ولا بيخرجوه؟... انا بسأل عشان الظروف اللي البلد فيها وكل شوية فى كمين وتفتيش والخ.

اسف اني طولت فى الكتابة بس الموضوع فعلا مسبب لي قلق وخايف استنى لما اشوف النتيجة تجيلي صدمة ومعرفش افكر كويس.
من مواضيعي
taha86 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-23-2014, 02:45 AM   #253
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taha86 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا مواليد النص الاول سنة 1986 يعنى تميت 28 سنة و حاليا فى السنة الاخيرة فى الكلية ومستنى النتيجة, بس للاسف حبقا دور تاني او راسب. و حسب النتيجة بتاعت الكلية حيبقا قدامي طريقين...

الطريق الاول (مفيهوش مشكلة): اني اكون طالع بمواد اقدر امتحنها فى الدور التاني, والكلية كانت طالبة استمارة جبتها من مديرية الامن (مش فاكر رقمها الصراحة) عشان تمد لي فترة التأجيل لحد ما السنة تخلص لاني وصلت سن 28 سنة. والمفروض ان الاستمارة دى حتمد التأجيل لحد نتيجة الدور التاني وبالتالي الطريق دة مفيهوش مشكلة لاني فى الاخر حقدم بمؤهل عالى لكن فى فترة غير فترتي وحاخد سنة واحدة فى الجيش.

الطريق التاني (المشكلة): اني لاقدر الله اكون سقطت وفى الحالة دى حضطر اقدم فى الجيش بشهادة الثانوية العامة. فى كذا مشكلة فى الحالة دى خلوني محتار بين اني اقدم فى الجيش او اني اتخلف لحد ما اكمل 30 سنة... انا فكرت فى الجيش بافتراض اني لو قدمت حالبس لاني مش حاقدر ابني تفكيري على حظوظ, وكان عندي كام سؤال ياريت الاقي اجابتهم.

السؤال الاول: لو فكرت اقدم بالثانوية العامة, حيبقا معاد التقديم بتاعي امتى والسنتين بتوع الجيش حيبقوا كام شهر بالظبط ؟
السؤال التاني: هل فى فرصة اني اذاكر فى الجيش او استفاد بالسنتين باى طريقة, وهل ممكن اعيد السنة وانزل امتحانات وانا فى الجيش ؟

فى حالة اني تخلفت عن الجيش...
السؤال الثالث: انا قريت فى مواضيع كتير ان التخلف بيبقا غرامة بس والحبس بيبقا فى حالة الهروب بس... هل الكلام دة صحيح ؟ وهل التخلف عن الجيش بيأثر على الشغل ولا بيبقا تأثيره على المناصب القيادية فى الدولة زى عضوية مجلس الشعب مثلا.
السؤال الرابع: هل فى فرصة كبيرة انهم يتحروا عن موقفي من الجيش فى مواقف روتينية زى كمين مثلا بداخل المدينة اللي انا عايش فيها ولا بيبقا بس فى حالات السفر من مدينة للتانية ؟... ولو لا قدر الله اتمسكت وانا متخلف (مش هارب) اية اللي ممكن يحصل, وهل اللي بيعدي 30 سنة فى الجيش بيكمل مدته عادي ولا بيخرجوه؟... انا بسأل عشان الظروف اللي البلد فيها وكل شوية فى كمين وتفتيش والخ.

اسف اني طولت فى الكتابة بس الموضوع فعلا مسبب لي قلق وخايف استنى لما اشوف النتيجة تجيلي صدمة ومعرفش افكر كويس.

ماشاء الله اربع اسئلة وكل سؤال فيه اسئله قدهم
التقديم بشهادة الثانوية يعني انك مؤهل متوسط ويكون تجنيدك لمدة عامين وبالاشهر هيكون حوالي 26 شهر

بالنسبة للمذاكرة فعادي تقدر وبرده حسب الوحده ال هتخدم فيها وحسب الشغل ال هتقوم بيه ولو فيه اوقات فاضيه في اليوم تقدر تعمل فيها اللي انت عايزه وبالنسبة للامتحانات فتقدر تنزل وقت الامتحان وبتجيب جدول امتجانات مختوم من الكلية عشان يبقي دليل وتقدر بيه تنزل ايام امتحاناتك

بالنسبة للتهرب من الخدمة فطبعا بتسبب مشكلة في انك مش هتعرف تقدم في اي شغل حكومي او حتي شغل في شركات خاصة خلال السنتين الباقيين لان اغلب الشركات بتطلب الموقف التجنيدي وطبعا برده مش هتقدر تسافر بره البلد
بالاضافة لده هيكون عندك مشكله ان لو حصل لقدر الله اي مشكله وروحت القسم هتتسال عن موقفك التجنيدي وبرده لو وقفت في كمين زي ما بتقول وطقت في دماغ الظابط انه يسالك عن تجنيدك هيتقبض عليك
وفي حالة كان سنك لم يتجاوز 30 سنه هيتم تجنيدك ولو عدي هيتعملك قضية
وبالنسبة للعقوبة فهي الغرامه او الحبس لكن انت بتوكل محامي والمحامي بيجيبلك غرامه
اما الهروب من الجيش بعد تجنيدك بتكون طبعا عقوبته الحبس

ومفيش تحريات ولا حاجه لان انت ال محتاجه مش هو اللي محتاجك لانه عامل اجراءات تحاصرك وتوقف حالك
زي ما قولتلك مش هتعرف تشتغل شغلانه رسمية او تسافر او لو حصل مشكله ليك مش هتقدر تروح القسم ولا تقرب له ولو حد عايز يعملها معاك يقدر يبلغ عنك
انما برده في حالتك المدة مش كبيره فالمخاطر بتبقي اقل يعني اقل من سنتين وبعديها تسوي موقفك التجنيدي وتدفع غرامه وخلاص
لكن المشكله بقي انك مش ضامن ايه ال ممكن يحصل خلال السنتين ممكن لاي سبب تافه تقع في كمين او مشكله او حد يسالك عن تجنيدك

واللي بيعدي 30 سنه في الجيش بيكمل عادي جدا
حكاية 30 سنه دي خاصة بالتجنيد من عدمه لكن طالما تم تجنيدك مفيش حاجه اسمها 30 سنه

عامتا شوف النتيجه هترسي علي ايه وانا متابع معاك باذن الله
ولو فيه اي استفسارات تانيه قولها

قديم 06-23-2014, 05:03 PM   #254
taha86
عضو جديد

ربنا يباركلك طمنتني شوية اني اقدر اخد سنة الدراسة اللي فاضلة لي فى الجيش.
انا اسف جدا اني طولت عليك فى الاسئلة والف شكر على سرعة استجابتك.
وان شاء الله حستني النتيجة واللي فى الخير يقدمه ربنا.
من مواضيعي
قديم 06-27-2014, 02:06 PM   #255
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
ربنا يباركلك طمنتني شوية اني اقدر اخد سنة الدراسة اللي فاضلة لي فى الجيش.
انا اسف جدا اني طولت عليك فى الاسئلة والف شكر على سرعة استجابتك.
وان شاء الله حستني النتيجة واللي فى الخير يقدمه ربنا.

العفوا يا غالي وربنا يوفقك بس في حاجه عايز أأكدلك عليها
انت لو قدمت بالثانوية وجيت خدت بعد كده المؤهل الجامعي مش هيتخفضلك مدة تجنيدك
يعني لو قدمت بالمؤهل المتوسط يبقي هتقضي سنتين حتي لو اخدت المؤهل العالي بعدها وانت في الجيش
وربنا يوفقك في امتحاناتك

قديم 06-27-2014, 07:32 PM   #256
taha86
عضو جديد
Smile رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مول نت مشاهدة المشاركة

العفوا يا غالي وربنا يوفقك بس في حاجه عايز أأكدلك عليها
انت لو قدمت بالثانوية وجيت خدت بعد كده المؤهل الجامعي مش هيتخفضلك مدة تجنيدك
يعني لو قدمت بالمؤهل المتوسط يبقي هتقضي سنتين حتي لو اخدت المؤهل العالي بعدها وانت في الجيش
وربنا يوفقك في امتحاناتك

الف شكر على اهتمامك بالتوضيح, وكل عام وانتم بخير
من مواضيعي
قديم 06-28-2014, 01:50 AM   #257
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
الف شكر على اهتمامك بالتوضيح, وكل عام وانتم بخير

وانت طيب ورمضان كريم

قديم 06-28-2014, 01:39 PM   #258
غير مسجل
زائر مول نت

موضوع اكثر من رائع وعندى استفسار صغير.........انا عاوز اعمل موضوع كبير العيله دا انا ليا اخ واحد وهوا داخل الكلية السنة دى يعنى قدامه 4 سنوات ووالدى معدى سن الستين ولا يعمل"كان اعمال حره"......فالسؤال هنا هوا الجيش هيدينى تأجيل 4 سنوات لغايه ما اخويا يخلص وبعدين اخش ولا لا وهل ممكن ندخل انا واخويا فى وقت واحد؟؟
قديم 06-29-2014, 04:19 AM   #259
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
موضوع اكثر من رائع وعندى استفسار صغير.........انا عاوز اعمل موضوع كبير العيله دا انا ليا اخ واحد وهوا داخل الكلية السنة دى يعنى قدامه 4 سنوات ووالدى معدى سن الستين ولا يعمل"كان اعمال حره"......فالسؤال هنا هوا الجيش هيدينى تأجيل 4 سنوات لغايه ما اخويا يخلص وبعدين اخش ولا لا وهل ممكن ندخل انا واخويا فى وقت واحد؟؟

هيديك اعفاء مؤقت والمفروض يكون حتي انتهاء اخوك من الدراسه
بس ف الغالب بيكون 3 سنوات وبعدها اما تدخل او يمتد اعفاءك
ولو انتهي اخوك من الدراسة وانت كان لسه ليك الاعفاء المؤقت بتقدموا مع بعض "في حالة كانت دفعته التجنيدية اول دفعه بعد تخرجه من الجامعه" ولو محدش فيكوا طلع طبي او بالارجاء اما بتدخلوا مع بعض "وده بأرادتكوا" او واحد فيكوا بياخد اعفاء مؤقت لحد ما التاني يخلص
لو في حاجه مش مفهومه او محتاج توضيحات اسأل
بالتوفيق

قديم 06-29-2014, 04:29 AM   #260
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

عزيزي القارئ والخريج والمجند
في حالة وجدت الافادة في هذا الموضوع يرجي المساهمه فقط بنشره في مواقع التواصل الاجتماعي بقدر استفادتك منه

لم نبخل عليك بأي استفسار فلا تبخل علينا بالنشر

شكرا لكم وكل عام وانتم بخير

رمضان كريم
رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد
الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك