استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 04-09-2016, 01:05 PM   #1621
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي 82 ش المقسي _ شبرا

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

انا اخويا جاله سلاح سواق هيئه ممكن اعرف هو في الجبل الاحمر فعلا ولا لا وفين عنوان الجبل الاحمر بالظبط

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=e0b9fc9a0e38ba952bcebf6543a7395a&t=14346
قديم 04-17-2016, 03:25 PM   #1622
غير مسجل
زائر مول نت
Exclamation

انا خطيبى سلاح مهمندسين بس هو خريج حقوق وهو دلوقتى فى مركز التدريب انا كنت عاوزه اعرف هو السلاح ده ممكن لعد ما يخلص يترحل سينا او اى حته بعيده كده ولا اماكن الاسلاح ده قريبه ...ياريت الرد ضرورى بسرررررعه
قديم 04-17-2016, 10:43 PM   #1623
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
انا خطيبى سلاح مهمندسين بس هو خريج حقوق وهو دلوقتى فى مركز التدريب انا كنت عاوزه اعرف هو السلاح ده ممكن لعد ما يخلص يترحل سينا او اى حته بعيده كده ولا اماكن الاسلاح ده قريبه ...ياريت الرد ضرورى بسرررررعه

سلاح مهندسين ممكن يتوزع في كذا مكان من ضمنها الجيش التاني والتالت المنتشر في سيناء ومدن القناة

مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-18-2016, 06:51 PM   #1624
غير مسجل
زائر مول نت
Unhappy

طيب معلش سؤال كمان هو سلاح كويس ولا هو هيتعب طول الفتره الى فى الجيش يعنى هو الفروض يعمل اه بالظبط ....؟؟؟؟؟؟
قديم 04-19-2016, 11:45 AM   #1625
غير مسجل
زائر مول نت
Unhappy رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

انا اخويا مهندس مدنى داخل عسكرى سلاح مهندسين
و بصراحة سمعت كلام متناقض فى موضوع السلاح ده ان كويس و لا وحش
بس فى ناس بتقول انه وحش اوى
هو سلاح صعب ليه عشان محدش وضح النقطة دى ؟؟؟
قديم 04-19-2016, 10:44 PM   #1626
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
طيب معلش سؤال كمان هو سلاح كويس ولا هو هيتعب طول الفتره الى فى الجيش يعنى هو الفروض يعمل اه بالظبط ....؟؟؟؟؟؟
اقتباس:
انا اخويا مهندس مدنى داخل عسكرى سلاح مهندسين
و بصراحة سمعت كلام متناقض فى موضوع السلاح ده ان كويس و لا وحش
بس فى ناس بتقول انه وحش اوى
هو سلاح صعب ليه عشان محدش وضح النقطة دى ؟؟؟

الراحه والتعب تتوقف علي الوحده ال هيترحل عليها ونطاقها
وبالنسبة لسلاح مهندسين ده بيضم وحدات وكتائب كتيرة منتشره علي نظاق الجمهورية زي طرق /انشاءات /كباري /مياه /الغام
وللعلم اي سلاح هيبقي كويس لناس ووحش لناس ممكن حد يدخل سلاح معروف انه صعب بس بتساهيل ربنا يستريح جدا عن مجند اخر في سلاح معروف انه كويس
وده بيتوقف علي توزيعه داخل السلاح وعلي الضباط والقاده ال هيكون نصيبه معاهم وعلي حاجات تانيه بتسهل عليه خدمته او بتصعبها
والله الموفق

مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-20-2016, 01:55 AM   #1627
الحمدلله
زائر مول نت
افتراضي ضروري جدا بخصوص الجيش احتاج المساعده

السلام عليكم

بعد اذن حضراتكم
انا عندي 26 سنه خريج معهد حاسبات تعليم عالي والدي متوفي ووالدتي تبلغ من العمر 59 سنه لي اخت واخ اختي اكبر مني عندها 27 سنه مش متجوزه واخي الصغير 22 سنه بس لسه بيدرس ف 3 حقوق وانا لسه مستلم شهاده التخرج من المعهد اول شهر واحد اللي فات ومروحتش لسه الي الان التجنيد ولا عملت ورق ف كتير قالولي عشان اتاخرت كده كده هتدخل وف قالولي ان بما ان اخوك عددي ال 21 سنه يبقي هتدخل وانا عندي 26 سنه مش متزوج ولسه قدامي طريق طويل عشان اقدر اتجوز واستقر ارجو ان تفيدوني بكل ما لديكم من خبره واسسف اني طولت عليكم
قديم 04-20-2016, 02:23 AM   #1628
الحمدلله
زائر مول نت
افتراضي اريد رد

ارجو الرد ف اسسرع وقت انا ف حيره تماما وشكرا لسعه صدركم
قديم 04-21-2016, 10:34 AM   #1629
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي مصر

اخر سنة جامعة عندى 23 سنة واذا حصلت على الشهادة دور مايو او سبتمبر ما مواعيد تجنيدى مع العلم اننى نصف اول مواليد 1/4؟
وعندى سؤال اخر والدى سيتم ال 60 عاما فى شهر 3 القادم هل اذا لم انجح او دخلت سبتمبر السابق هيكون اية الوضع هل سيتم تاجيل الجيش فى حالة حصول الشهادة بعد سن المعاش ومع العلم لدى اخ اخر واحد فقط فى الصف الثانى الثانوى 18 سنة واذا تم تأجيل المؤقت بيكون كم سنة
وفى حالة حصول على الشهادة قيل سن المعاش والدى وتأخرت عن التفديم لحد شهر معاش والدى اية الوضع ؟
وهل ممكن ادخل بعد تأجيل المؤقت

وايضا يمكن دخول بدون اعفاء مؤقت ومعاياا ما يثبت بس ادخل وخلاص علشان لو مؤقت ويخدونى بعد اعفاء مثلا سنتين يبقى ادخل افضل بعد وصول والدى 60 ومقدمش كبير عيلة
طولت على حضرتك
قديم 07-10-2016, 01:54 PM   #1630
عبدو
زائر مول نت

طب انا دلوقتي متخرج والشاب الوحيد مع بنتين ف عيلتي وابويا الله يسامحو متجوز ومخلف ولد من زوجه تانيه و وابويا مش بيجي البيت غير يوم او اتنين ف الاسبوع بالكتير اي الحل دلوقتي في كدة
واي الورق المطلوب اقدمو ف الحاله دي ؟؟؟
ارجو الرد
الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك