استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 09-02-2015, 07:43 AM   #1421
رامي
زائر مول نت
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي مشاهدة المشاركة
لو سمحت انا دلوقتي اخدت اعفاء طبي وكنت مرشح ظابط احتياط واتصورت وخلصت كل حاجه في حلميه الزيتون واخدت ورقه اني اروح منطقه التجنيد بتاعتي يوم 19-5 ومروحتش لاني كان عندي ظرووف وعايز اروح استلم الشهاده ممكن اعرف ايه الاجراءات اللي هتتم وهاخدها في نفس اليوم ولا ايه بالظبط
هو محدش بيرد علينا ليه

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=e0b9fc9a0e38ba952bcebf6543a7395a&t=14346
قديم 09-05-2015, 12:56 PM   #1422
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي الشرقية

السلام عليكم . انا خريج كلية تربية انجليزى وكانت عامل كبير عائلة وانتهت الاعفاء بتاعى و قدمت نفسى وخلصت كل الاجراءات وخلصت الارجاء عايز اعرف بيوزعونا ازاى على الاسلحة يعنى بيختاروا الناس لكل سلاح ازاى وكلية تربية انجليزى ايه الاسلحة اللى ممكن نتوزع عليها من واقع خبرتك مع العلم اننى اعما مدرس انجليزى و ترشيحى جندى . ولكم جزيل الشكر
قديم 09-05-2015, 10:23 PM   #1423
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

لو سمحت انا دلوقتي اخدت اعفاء طبي وكنت مرشح ظابط احتياط واتصورت وخلصت كل حاجه في حلميه الزيتون واخدت ورقه اني اروح منطقه التجنيد بتاعتي يوم 19-5 ومروحتش لاني كان عندي ظرووف وعايز اروح استلم الشهاده ممكن اعرف ايه الاجراءات اللي هتتم وهاخدها في نفس اليوم ولا ايه بالظبط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي مشاهدة المشاركة
هو محدش بيرد علينا ليه

مفيش اجراءات غير انك تروح وتطلب الشهاده بتاعتك

مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-05-2015, 10:29 PM   #1424
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: الشرقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
السلام عليكم . انا خريج كلية تربية انجليزى وكانت عامل كبير عائلة وانتهت الاعفاء بتاعى و قدمت نفسى وخلصت كل الاجراءات وخلصت الارجاء عايز اعرف بيوزعونا ازاى على الاسلحة يعنى بيختاروا الناس لكل سلاح ازاى وكلية تربية انجليزى ايه الاسلحة اللى ممكن نتوزع عليها من واقع خبرتك مع العلم اننى اعما مدرس انجليزى و ترشيحى جندى . ولكم جزيل الشكر

الاسلحة ال بتلم هي المشاه والمدفعيه والمهندسين واشارة وحرس
واغلب ال بيبقي كليته عامه زي حالاتك كده وبدون واسطه بيتوزع ف الاسلحه ال زي دي
وربنا يوقفك بحاجه كويسه

قديم 09-09-2015, 03:27 PM   #1425
مرشح جندي
زائر مول نت
افتراضي البيت

السلام عليكم
دلوقت انا مواليد نص اول، وقدمت ورقي ف مرحلة اكتوبر وعملت الكشف الطبي
وانا بكشف الدكتور بالصدفة كان بيمر، فبص لوشي وسألني ايه اللي ف وشك دة؟ قلت له اكزيما، فقال لي ممكن تخرجك، وكتبلي علي فحص.
رحت للدكتور الاكبر منه، فحصني، وكتب لي لجنه عليا.
خلصت ولقيت نفسي مترشح ضابط، فمعرفتش اكشف اللجنة، لحد يوم الارجاء ما جه ونزلت فيه عسكري.
رحت بعد كدة واخدت معاد اللجنة العليا الجلدية في الحملية

ايه احتمالات الاعفاء؟ وببتوقف علي ايه؟ وهل في حاج اقدر اعملها قبل ما اروح؟ والمشكلة ف الاكزيما انها بتروح وبتيجي
قديم 09-09-2015, 08:35 PM   #1426
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: البيت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرشح جندي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
دلوقت انا مواليد نص اول، وقدمت ورقي ف مرحلة اكتوبر وعملت الكشف الطبي
وانا بكشف الدكتور بالصدفة كان بيمر، فبص لوشي وسألني ايه اللي ف وشك دة؟ قلت له اكزيما، فقال لي ممكن تخرجك، وكتبلي علي فحص.
رحت للدكتور الاكبر منه، فحصني، وكتب لي لجنه عليا.
خلصت ولقيت نفسي مترشح ضابط، فمعرفتش اكشف اللجنة، لحد يوم الارجاء ما جه ونزلت فيه عسكري.
رحت بعد كدة واخدت معاد اللجنة العليا الجلدية في الحملية

ايه احتمالات الاعفاء؟ وببتوقف علي ايه؟ وهل في حاج اقدر اعملها قبل ما اروح؟ والمشكلة ف الاكزيما انها بتروح وبتيجي

بالنسبة للمرض ده انا معرفش تفاصيل عنه
لكن عامتا ناس كتير بتطلع من الجيش بامراض جلديه لانها بتكون خطر في الحياة العسكرية خاصة لو كانت معديه
واللي عليك انك تروح اللجنه ف معادك وربنا يوفقك ومفيش حاجه بتتوقف عليها غير ان يوعدك بناس كويسه تكشف عليك

قديم 09-10-2015, 07:12 AM   #1427
مرشح جندي
زائر مول نت
افتراضي رد: البيت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مول نت مشاهدة المشاركة

بالنسبة للمرض ده انا معرفش تفاصيل عنه
لكن عامتا ناس كتير بتطلع من الجيش بامراض جلديه لانها بتكون خطر في الحياة العسكرية خاصة لو كانت معديه
واللي عليك انك تروح اللجنه ف معادك وربنا يوفقك ومفيش حاجه بتتوقف عليها غير ان يوعدك بناس كويسه تكشف عليك

شكرا جداً يا باشا، والاكزيما هي مرض جلدي غير معدي، بيسببب احمرار وحكة للجد، مع تكون قشور ، والاعراض دي بتظهر عند التعرض للرمال، الحرارة، الجفاف،....وغيره
خطورته في انه مع الاهمال ممكن يحصل ف الجلد عدوي ثانوية، ودي ممكن تتنقل وتعمل مشاكل
قديم 09-19-2015, 09:07 AM   #1428
Ahmad
زائر مول نت

لو سمحت، أن خدت إفادة من المعهد بتخرجي، روحت قدمتها لمنطقة التجنيد، إداني ورقة ملأت بياناتها، وقدمتها في شباك تاني المهم يعني انها اتختمت، وكتب معاد الحضور لمنطقة التجنيد أول أكتوبر (أنا مواليد ديسمبر 1993) طبعا كل ده قبل ما أعمل أي ورق، بس في المواعيد اللي نازلة مفيش أي معلومة بتقول إن أروح منطقة التجنيد أول أكتوبر وإن الكلام كله عن التقدم للمنطقة في نوفمبر.. فأنا دلوقتي لسه هاجهز ورقي في مكتب التجيد، إيه بقى التاريخ الموجود في الجواب ده، مع العلم مكتوب في مسألة قانونية حال التخلف عن المعاد المذكور..
قديم 09-19-2015, 02:13 PM   #1429
بقوش
زائر مول نت

السلام عليكم . انا خريج معهد عالى نظم معلومات ادارية - قدمت الورق وكشفت وخلصت الارجا و كل حاجة مستنى وم السلاح ان شاء الله 17/10 عايز اعرف بيتم توزيع الاسلحة ازاى يعنى بيختاروا الناس لكل سلاح ازاى ونظم معلومات ادارية ايه الاسلحة اللى ممكن نتوزع عليها - وشكراً لحضرتك
قديم 09-20-2015, 04:03 AM   #1430
حماده
زائر مول نت

انا كنت غايز اسال سؤال
الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك