استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 08-02-2015, 09:56 PM   #1411
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي حلوان

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

لو سمحت عندى استفسار انا دلوقتى مخلص الامتحانات ومستنى نتيجة التخرج ولسه مظهرتش والمفروض التقديم شغال للتجنيد فعاوز اعرف لو النتيجة مظهرتش وميعاد التقديم خلص يبقا كدا انا فاقد دفعة مع العلم انا مواليد النصف الاول سنة 92
وكنت عاوز اعرف برضوا ينفع اقدم الاوراق وقت الكشف الطبى شغال مع ان الكشف الطبى هيقعد على الاقل شهر شغال للمواليد النصف الاول

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=a178e18748629daf12fe1e670d9a42cb&t=14346
قديم 08-03-2015, 07:33 PM   #1412
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسار

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا مواليد 20/6/1989
وشهادة اتخرج بتاعتي اعتمدت في ابريل 2015 يعني متاخر اكتر من دفعة عن معادي الطبيعي
و دلوقتي انا الكشف الطبي بتاعي يوم 8/8
استفساراتي
هل السن له علاقة باني ادخل او اخد اعفاء انا 26 سنة
انا عندي استجماتزم و سرعة في ضربات القلب و كنت عامل عملية في قلبي و اثار الخياطة واضحة ،
فهل هيكون لية اي تاثير و انا بعمل الكشف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بالنسبة للسن ملوش اي علاقة طالما لم يتجاوز 30 سنه
وبالنسبة للمشكله الصحيه فدي تقولها للطبيب اثناء الكشف الطبي وتاخد معاك ما يثبت انك عملت العمليه واي اوراق طبيه رسميه ووريها للدكتور هناك
ولو حد نفضلك او مسألش اعرض انت مشكلتك الصحيه
وبالتوفيق

مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-03-2015, 07:48 PM   #1413
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: حلوان

اقتباس:
لو سمحت عندى استفسار انا دلوقتى مخلص الامتحانات ومستنى نتيجة التخرج ولسه مظهرتش والمفروض التقديم شغال للتجنيد فعاوز اعرف لو النتيجة مظهرتش وميعاد التقديم خلص يبقا كدا انا فاقد دفعة مع العلم انا مواليد النصف الاول سنة 92
وكنت عاوز اعرف برضوا ينفع اقدم الاوراق وقت الكشف الطبى شغال مع ان الكشف الطبى هيقعد على الاقل شهر شغال للمواليد النصف الاول

بالنسبة لسنه التخرج الكليات بيطلعوا افادة بالنجاح عشان مواليد النص الاول يقدروا يقدموا ف التجنيد قبل معاد الاغلاق
وعلي كل حال اول ما تطلع افادة النجاح هتشوف تاريخ اعتماد النتيجة امتي
لو كان قبل 1 اغسطس يبقي انت هتقدم ضمن دفعة اكتوبر والتقديم لها جاري الان
اما لو كان اعتماد النتيجة 1 اغسطس او بعده يبقي هتقدم ضمن مرحلة ابريل 2016 والتقديم لها هيكون في يناير القادم

قديم 08-19-2015, 04:56 PM   #1414
غير مسجل
زائر مول نت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ياريت بجد تفيدنى فى موقفى الحالى
انا الحمد لله نجحت السنة دى وخلصت بكالوريوس نظم معلومات ادارية , نزلت للمعهد عشان اخد شهادة مؤقتة قالولى لسة اسبوع كمان , فاخدت الافادة النهاردة افادة نجاح , تاريخ اعتماد النتيجة 30-7 مع ان النتيجة لسة ظاهرة يوم 16-8 تمام انا مواليد شهر 4 يعنى نص اول عاوز اعرف انا كدة هلحق التقديم ولا لأ عشان فى ناس بتقولى الكشف الطبى اخرة يوم 24 وانا لحد الان معملتش الفيش الجنائى ولا اى حاجة عاوز اعرف هلحق كدة ولا لأ و فى ملاحظة ناس اصحابى راحو بالافادة وقالولو فى القسم لا لازم تكون مختوم بختم النسر ؟
قديم 08-19-2015, 07:32 PM   #1415
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ياريت بجد تفيدنى فى موقفى الحالى
انا الحمد لله نجحت السنة دى وخلصت بكالوريوس نظم معلومات ادارية , نزلت للمعهد عشان اخد شهادة مؤقتة قالولى لسة اسبوع كمان , فاخدت الافادة النهاردة افادة نجاح , تاريخ اعتماد النتيجة 30-7 مع ان النتيجة لسة ظاهرة يوم 16-8 تمام انا مواليد شهر 4 يعنى نص اول عاوز اعرف انا كدة هلحق التقديم ولا لأ عشان فى ناس بتقولى الكشف الطبى اخرة يوم 24 وانا لحد الان معملتش الفيش الجنائى ولا اى حاجة عاوز اعرف هلحق كدة ولا لأ و فى ملاحظة ناس اصحابى راحو بالافادة وقالولو فى القسم لا لازم تكون مختوم بختم النسر ؟

طالما اعتماد النتيجه مكتوب 30-7 يبقي انت دفعة اكتوبر 2015
يعني المفروض تقدم الايام دي عشان متبقاش متخلف عن التجنيد
وفعلا الكشف الطبي للمؤهلات العليا اخره يوم 24 اغسطس يعني قدامك يومين او 3 ايام ع الاكثر تقدر تخلص فيهم كل ورقك
وبالنسبة للافادة فبتختمها من الجامعه عندك
وبالنسبة لباقي الاوراق فمكتوبه بالتفصيل في الرابط التالي
الاوراق والمستندات المطلوبه للتجنيد ومراحل التجنيد من الالف للياء
وللعلم تقدر تخلص كل اوراقك في يومين باذن الله
ومفيش مفر من انك تخلصهم قبل يوم الاتنين عشان متتخلفش
اتمني لك التوفيق

قديم 08-19-2015, 08:36 PM   #1416
Midovic
زائر مول نت
Exclamation

السلام عليكم
انا كنت عايز استفسر منك ع بعض الأسئلة بعد ردك عليا في مشاركة رقم #1277 في صفحة رقم 128 معلش مش عارف اعمل اقتباس عشان عدد مشاركاتي لا تسمح....أتمنى منك مراجعة ردك حينها ع استفساري لكي تضح لك الأمور اللي هسال عنها الان ....

دلوقتي انا بقيت ف الامر الواقع و بخلص في الأوراق اللي انت قلت عليها .... ويحاول قدر الإمكان تقديمها خلال الشهر القادم (سبتمبر)

1_. انا ناوي اقدم الورق ده مجرد ما أكون خلصته كله و ده هيكون قبل أكتوبر اللي هوا معاد تقديم أوراق مواليد النصف الثاني .....هل ينفع ؟؟؟

2_ بالنسبة لإثبات الدراسة للأخوة الأصغر مني هل لازم تكون موثقة و معتمدة من الخارجية و القنصلية ؟؟؟؟

3_اذا لا قدر الله ما عرفت اخلص الورق و تقديمه خلال شهر سبتمبر .... هل في اي اشكالية او خطورة من ناحية أني ما اقدرش احصل على الإعفاء لو قدمت الورق خلال شهر أكتوبر ؟؟؟؟ و ايه اخر مدة او ميعاد مسموح بيه لتقديم الأوراق ؟؟؟؟

4_ممكن حضرتك توضح لي الفرق ما بين 6 جند و 7جند و شهادة تأكيد البيانات و اي وحدة فيهم مطلوبة مني مع تقديم الأوراق ؟؟؟

5_هل من الضروري حلاقة الشعر عند الذهاب الى الهايكستب و تقديم الأوراق ؟؟

و شكرًا جزيلا
قديم 08-21-2015, 07:28 PM   #1417
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midovic مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا كنت عايز استفسر منك ع بعض الأسئلة بعد ردك عليا في مشاركة رقم #1277 في صفحة رقم 128 معلش مش عارف اعمل اقتباس عشان عدد مشاركاتي لا تسمح....أتمنى منك مراجعة ردك حينها ع استفساري لكي تضح لك الأمور اللي هسال عنها الان ....

دلوقتي انا بقيت ف الامر الواقع و بخلص في الأوراق اللي انت قلت عليها .... ويحاول قدر الإمكان تقديمها خلال الشهر القادم (سبتمبر)

1_. انا ناوي اقدم الورق ده مجرد ما أكون خلصته كله و ده هيكون قبل أكتوبر اللي هوا معاد تقديم أوراق مواليد النصف الثاني .....هل ينفع ؟؟؟

2_ بالنسبة لإثبات الدراسة للأخوة الأصغر مني هل لازم تكون موثقة و معتمدة من الخارجية و القنصلية ؟؟؟؟

3_اذا لا قدر الله ما عرفت اخلص الورق و تقديمه خلال شهر سبتمبر .... هل في اي اشكالية او خطورة من ناحية أني ما اقدرش احصل على الإعفاء لو قدمت الورق خلال شهر أكتوبر ؟؟؟؟ و ايه اخر مدة او ميعاد مسموح بيه لتقديم الأوراق ؟؟؟؟

4_ممكن حضرتك توضح لي الفرق ما بين 6 جند و 7جند و شهادة تأكيد البيانات و اي وحدة فيهم مطلوبة مني مع تقديم الأوراق ؟؟؟

5_هل من الضروري حلاقة الشعر عند الذهاب الى الهايكستب و تقديم الأوراق ؟؟

و شكرًا جزيلا

ج1: ينفع تخلص ورق الاعفاء قبل موعد التقديم للدفعه
ج2: اي حاجه فيها تعاملات دوليه لازم بتتوثق عشان يبقي اثبات ان فيه مدرسه اصلا بالاسم ده واخواتك مقيدين فيها
ج3: تقدر تقدمه ف اكتوبر برده عادي مفهاش مشكله التقديم للدفعه ممتد لشهر نوفمبر كمان
ج4: شهادة 6 جند دي ال بتبقي ف الكليه بتاعتك وغالبا وانت في مكتب التجنيد هيخلوك تعمل بطاقة 7 جند معدل ودي عباره عن بدل فاقد للبطاقة ال 6 جند يعني الاتنين واحد
ج5: وانت رايح عشان تعمل الاعفاء مش مهم الحلاقه
بالتوفيق

قديم 08-22-2015, 08:53 PM   #1418
Midovic
زائر مول نت

بجد الف شكر الله يطول في عمرك ...بس كان في سؤال ...هل هيحتاجوا صور شخصية بدون شعر و ذقن و تكون خلفية بيضا؟؟ او ممكن يحتاجو البطاقة الشخصية للوالد أو نكتفي بصورة جواز أو صورة بطاقة لعدم تواجده في مصر حتى اتوقع البطاقة منتهية اللي معاه !!!
قديم 08-26-2015, 10:07 AM   #1419
رامي
زائر مول نت
Thumbs up رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

لو سمحت انا دلوقتي اخدت اعفاء طبي وكنت مرشح ظابط احتياط واتصورت وخلصت كل حاجه في حلميه الزيتون واخدت ورقه اني اروح منطقه التجنيد بتاعتي يوم 19-5 ومروحتش لاني كان عندي ظرووف وعايز اروح استلم الشهاده ممكن اعرف ايه الاجراءات اللي هتتم وهاخدها في نفس اليوم ولا ايه بالظبط
قديم 08-29-2015, 06:24 PM   #1420
Midovic
زائر مول نت
Exclamation

ج1: ينفع تخلص ورق الاعفاء قبل موعد التقديم للدفعه
ج2: اي حاجه فيها تعاملات دوليه لازم بتتوثق عشان يبقي اثبات ان فيه مدرسه اصلا بالاسم ده واخواتك مقيدين فيها
ج3: تقدر تقدمه ف اكتوبر برده عادي مفهاش مشكله التقديم للدفعه ممتد لشهر نوفمبر كمان
ج4: شهادة 6 جند دي ال بتبقي ف الكليه بتاعتك وغالبا وانت في مكتب التجنيد هيخلوك تعمل بطاقة 7 جند معدل ودي عباره عن بدل فاقد للبطاقة ال 6 جند يعني الاتنين واحد
ج5: وانت رايح عشان تعمل الاعفاء مش مهم الحلاقه
بالتوفيق
اقتباس

دلوقتي في ناس قالوا لي اني هحتاج :- 1- حاجة اسمها كشف عائلة ( يا ليت لو توضح ايه دا و هل فعلا مطلوب مني ؟؟)

2- شهادة اثبات تجنيد ( ايضا احتاج توضيح ما هي ؟ و لمين اعملها ؟ و هل ضرورية ؟؟)

3- بطاقة الخدمة العسكرية ( كيف احصل عليها ؟؟)
الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك