استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 07-20-2015, 05:13 AM   #1391
غير مسجل
زائر مول نت
Post استفسار مهم

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

لو حصلي مشكله صحيه ظهرت بعد الكشف الطبي والارجاء في المده بين تسليم نفسي والارجاء يا ترى ممكن تطلعني وازاي اطلب اعاده الكشف على المشكله دي وخصوصا اني خلاص على وشك دخول مركز التدريب

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=0327619cb627b4ac8588f3b328295ab7&t=14346
قديم 07-20-2015, 04:14 PM   #1392
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسار مهم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
لو حصلي مشكله صحيه ظهرت بعد الكشف الطبي والارجاء في المده بين تسليم نفسي والارجاء يا ترى ممكن تطلعني وازاي اطلب اعاده الكشف على المشكله دي وخصوصا اني خلاص على وشك دخول مركز التدريب

وقت ما هتروح عشان تسمع سلاحك هيتسأل حد عنده مشكله
فانت المفروض هتقول ان حصلك كذا ويكون معاك الاثبات علي كلامك وبرده لو محدش سأل انت تكلم الظابط المسئول عليكوا وتبلغوا بحالتك أو تروح مكتب الخدمات التجنيديه وانت هناك وتقولهم علي مشكلتك
وبرده لو حصل واتجندت ودخلت مركز تدريب بتقدر من مركز التدريب تقدم علي لجنه طبيه وبتروح تكشف ولو ليك حق الاعفاء ان شاء الله تاخد الاعفا
بالتوفيق

مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 07-20-2015, 05:52 PM   #1393
غير مسجل
زائر مول نت
Unhappy اولاد صقر الشرقية

السلام عليكم , اسمى عبدالله , اخذت افاء مؤقت كونى العائل للعائلة بعد ابى المتجاوز 60 سنة و شقيقى الطالب فى الكلية , وعلى تقديم نفسى فى التجنيد عند زوال السبب او بلوغى 29 سنة , السنة دى اخوى نجح وخلص كليته . السؤال انا اذا قدمت نفسى ايه اللى عيحصل . هل انا اللى عتجند الاول و اخوى اللى عياخذ تاجيل كبير عائلة ولا هو اللى عيتجند وانا عستنى لما يخلص و بعد كده اقدم نفسى , مع العلم اننى لم اتقدم باى اجراء من اجراءات التجنيد و لم اكشف ولم اعمل اى شئ من قبل .
السؤال الثانى هو متى اقدم نفسى ؟ اخوى خلص كليته . فهل المفروض انى اقدم نفسى الان . و يا ترى ايه اللى عيحصل . مع العلم ان انا و اخوى مواليد النصف الثانى اخوى شهر 9 وانا شهر 10 سنة 1986 افيدونى ارجوكم
قديم 07-20-2015, 10:08 PM   #1394
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: اولاد صقر الشرقية

اقتباس:
السلام عليكم , اسمى عبدالله , اخذت افاء مؤقت كونى العائل للعائلة بعد ابى المتجاوز 60 سنة و شقيقى الطالب فى الكلية , وعلى تقديم نفسى فى التجنيد عند زوال السبب او بلوغى 29 سنة , السنة دى اخوى نجح وخلص كليته . السؤال انا اذا قدمت نفسى ايه اللى عيحصل . هل انا اللى عتجند الاول و اخوى اللى عياخذ تاجيل كبير عائلة ولا هو اللى عيتجند وانا عستنى لما يخلص و بعد كده اقدم نفسى , مع العلم اننى لم اتقدم باى اجراء من اجراءات التجنيد و لم اكشف ولم اعمل اى شئ من قبل .
السؤال الثانى هو متى اقدم نفسى ؟ اخوى خلص كليته . فهل المفروض انى اقدم نفسى الان . و يا ترى ايه اللى عيحصل . مع العلم ان انا و اخوى مواليد النصف الثانى اخوى شهر 9 وانا شهر 10 سنة 1986 افيدونى ارجوكم

انا رديت عليك علي ردك السابق
وده كان صيغة الرد
"دلوقتي لو كنت انت اخد اعفاء بعد تجنيدك يبقي انت كده كده هتتجند وبالتالي اخوك هياخد اعفاء مؤقت
اما لو انت كنت اخدت الاعفاء المؤقت قبل ما تلبس ف الجيش فده معناه انك لسه هتدخل ضمن مرحله تجنيدية وتاخد اجراءتها بشكل طبيعي وبالتالي هنا الحكم هو موعد دفعتك وموعد دفعة اخوك بمعني ان اللي هيدخل في اول دفعه هو ال هيلبس والتاني هياخد اعفاء مؤقت لحد ما اخوه يخلص الجيش"

اما لو عندك استفسار تاني اسأل فيه بدون ما تعيد نفس الكلام
بالتوفيق

قديم 07-22-2015, 01:51 PM   #1395
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي بخصوص مركز التدريب

لو سمحت مده مركز التدريب حاليا 45 يوم لسه ولا قلت وعلى كل المؤهلات سواء عاليه أو متوسطه زي بعض ولالا وشكرا
قديم 07-22-2015, 03:47 PM   #1396
غير مسجل
زائر مول نت

دفعة 2012 و خدت تأجيل 3 سنوات والمفروض اروح في 2015 هو اروح امتى وفي احتمال اني ادخل و لو اتاخرت قي مشكلة
قديم 07-22-2015, 07:37 PM   #1397
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: بخصوص مركز التدريب

اقتباس:
لو سمحت مده مركز التدريب حاليا 45 يوم لسه ولا قلت وعلى كل المؤهلات سواء عاليه أو متوسطه زي بعض ولالا وشكرا

المدة المقرره 45 يوم لكن ممكن تترحل قبلها عادي وممكن تختلف حسب السلاح وحسب المركز وحسب المرحلة

قديم 07-22-2015, 07:46 PM   #1398
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
دفعة 2012 و خدت تأجيل 3 سنوات والمفروض اروح في 2015 هو اروح امتى وفي احتمال اني ادخل و لو اتاخرت قي مشكلة

تعتبر متخلف لو مروحتش بعد انتهاء التاجيل
واحتمال انك تدخل وارد وبقوة
بالتوفيق

قديم 07-22-2015, 08:12 PM   #1399
غير مسجل
زائر مول نت
Unhappy ارجوا الاهتماااااااااااااااام بالسؤال وشكراااااا

لو سمحت هو ممكن حد يكون واخد ارجاء 3 سنين ولما يقدم بعد ال 3 سنين دول يدخل (انا كلية صيدليه دفعة 2012 و خدت تأجيل ) و هقدم في شهر 10
ارجوا الاهتماااااااااااااااام بالسؤال وشكراااااا
قديم 07-23-2015, 09:33 PM   #1400
غير مسجل
زائر مول نت

انا عايزه اعرف الي اترحل امبارح للمركز تتدريب الجبل الاحمر اقدر اروحلوه الزياره الجمعه دي ولا لا وهل الزيارات كل جمعه ولا لا ومده التدريب قد ايه
الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك