استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 05-12-2015, 10:07 PM   #1351
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: مول نت

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجي رضا ربه مشاهدة المشاركة
السلام عليكم جازاك الله كل خير على الرد للشباب وجعله في ميزان حسناتك ,,,دلوقت انا كشف يوم الاحد الماضي10\5 في منطقة تجنيد اسيوط وده اول كشف بس ماكملتش التحاليل وكدة واتكتب في الورقة (التصاق وترهلات في الصدر) وقالولي تعالى يوم الاربعاء باكر ان شاء الله 13\5 عشان تقريبا هيكشف عليا مستشار او حاجة كدة قولتله يافندم انا عايز اتليق قالي عاوز تبقى ظابط قولتله اه قالي هتبقى ظابط ان شاء الله بس تيجي يوم الاربعاء زي هتعيد كشف تاني فالحاجتين دول وحسيت انهم مش مقتنعين باللي كتبه الدكاترة الصغيرين وشايفين ان مافيش حاجة بس برضو مارضيش يليقني في يومها وقالي تيجي تاني يوم الاربعاء,,,,السؤال دلوقت انا عايز ان شاء الله ادخل ظابط احتياط وانا خريج كلية الحقوق فهل فعلا هطلع من عندهم لائق أ واترشح ظابط احتياط وبنسبة قد ايه عشان الموضوع ده عاملي حاجز نفسي من ساعتها
وجازاك الله كل خيييييييير

التصاق وترهلات معناه انك مليان جامد فاعتقد صعب جكاية الضباط
حتي لو اترشحت ظابط لسه فيه كشف تاني ومن ضمنها كشف هيئه واكيد هتنزل فيه لو انك جسمك مليان بزياده
عامتا بكره باذن الله كله هيبان وهتشوف الكلام ع ايه
وربنا يكتبلك ال فيه الخير
بالتوفيق

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=4bfffde7d9f14246a4758df1a19179ee&t=14346
مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-12-2015, 11:27 PM   #1352
راجي رضى ربه
زائر مول نت
افتراضي مول نت

اولا اشكرك على الرد الشافي ثانيا زي ماقولتلك حتى الظباط الكبار مش شايفين ان اللي اتكتب من الدكاترة الصغيرين ده موجود

ثانيا مش فكرة مليان هي فكرة اني اصلا بللعب كمال اجسام بس مريح من شهر يناير اللي فات فعشان كدة جسمي خد راحته شوية يعني لو فيه وزن هيبقى اغلبه عضل مكفر بالدهون وعموما هما طلعوني طول 174 ووزن 95 وانا اصلا من امبارح للنهاردة خسيت بتاع 800جرام يعني باذن الله اعدي بكرة بلائق أ واترشح ظابط احتياط يعني لو 10 ايام لحد كشف الهيئة العملية هتظبط مية مية باذن الله ,,,ايه رايك فالكلام وجازاك الله كل خير
قديم 05-13-2015, 05:50 AM   #1353
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي رد: الدوحه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مول نت مشاهدة المشاركة

المفروض بتروح في معادك ال متحددلك وهما يقرروا اما بتاخد اعفاء نهائي او بتدخل الخدمه
لكن ف حالتك اكيد مش هترجع عشان تدخل الجيش فممكن تستني السنه ..

يادمن حضرتك بتقول ايه انت تقصد انى لو نزلت مصر ممكن ادخل الجيش ؟؟؟؟
وبعدين انا بقول لحضرتك ان سبب التاجيل بتاعى لسه مخلصش لانى اخويا مازال فى التعليم ياعنى اام اتم 29 سنه هو هيكون فى 3 كليه واما اتم 30 سنه هيكون هو لسه فى الترم التانى من سنه رابعه كليه
وحضرتك مجاوبتنيش فى سؤال هل ينفع اعمل توكيل لاخويا من برا للتعامل مع منطقه التجنيد
قديم 05-13-2015, 07:04 PM   #1354
راجي رضى ربه
زائر مول نت
افتراضي مول نت

دلوقت انا روحت انهاردة والحمد لله الدكاترة في اعادة الكشف شالوا الالتصاق والترهل في الصدر ده واللي زي ماقولتلك كانوا كتوبين بالبركة دلوقت الحمد لله انا اخدت ترشيحي انا وكتير من كلية حقوق اللي كان يومهم انهاردة ظباط احتياط وفيه برضو ناس مننا اترشحوا عساكر وتقريبا الارجا يوم 27\5 وكنت قاري تعليق ليك قبل كدة ان يوم الارجا ده اما بيكون تأجيل لدفعات كاملة مش اسماء بعينها او انهم يكملوا ضباط لو فاهم صح وفي العموم احب اعرف منك ايه اللي بيحصل يوم الارجاء ده بالظبط ولو على كشف الحلمية فده لسه قدامه اكتر من 20يوم هعمل فيهم كل خير في جسمي بس انا دلوقت عايز افهم على اي اساس هكشف في الحلمية ان شاء الله بناءا على ترشيحي انهاردة كضابط احتياط واخذي لائق أ ولك جزيل الشكر
قديم 05-14-2015, 11:32 AM   #1355
غير مسجل
زائر مول نت

لو سمحت يا ادمن انا صاحب المشاركة رقم 1342

انا لم اتقدم للكشف اصلا فقط ذهبت للحصول علي التاجيل في ميعادي دون تخلف يبقي ازاي هتسلم وقتي لو كشفو علي اسمي؟
قديم 05-14-2015, 09:46 PM   #1356
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: مول نت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجي رضى ربه مشاهدة المشاركة
اولا اشكرك على الرد الشافي ثانيا زي ماقولتلك حتى الظباط الكبار مش شايفين ان اللي اتكتب من الدكاترة الصغيرين ده موجود

ثانيا مش فكرة مليان هي فكرة اني اصلا بللعب كمال اجسام بس مريح من شهر يناير اللي فات فعشان كدة جسمي خد راحته شوية يعني لو فيه وزن هيبقى اغلبه عضل مكفر بالدهون وعموما هما طلعوني طول 174 ووزن 95 وانا اصلا من امبارح للنهاردة خسيت بتاع 800جرام يعني باذن الله اعدي بكرة بلائق أ واترشح ظابط احتياط يعني لو 10 ايام لحد كشف الهيئة العملية هتظبط مية مية باذن الله ,,,ايه رايك فالكلام وجازاك الله كل خير
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجي رضى ربه مشاهدة المشاركة
دلوقت انا روحت انهاردة والحمد لله الدكاترة في اعادة الكشف شالوا الالتصاق والترهل في الصدر ده واللي زي ماقولتلك كانوا كتوبين بالبركة دلوقت الحمد لله انا اخدت ترشيحي انا وكتير من كلية حقوق اللي كان يومهم انهاردة ظباط احتياط وفيه برضو ناس مننا اترشحوا عساكر وتقريبا الارجا يوم 27\5 وكنت قاري تعليق ليك قبل كدة ان يوم الارجا ده اما بيكون تأجيل لدفعات كاملة مش اسماء بعينها او انهم يكملوا ضباط لو فاهم صح وفي العموم احب اعرف منك ايه اللي بيحصل يوم الارجاء ده بالظبط ولو على كشف الحلمية فده لسه قدامه اكتر من 20يوم هعمل فيهم كل خير في جسمي بس انا دلوقت عايز افهم على اي اساس هكشف في الحلمية ان شاء الله بناءا على ترشيحي انهاردة كضابط احتياط واخذي لائق أ ولك جزيل الشكر

تمام الكلام
بالنسبة للتعليق ال بتتكلم عنه فده بيحصل فعلا ان كان المرشحين صباط احتياط فوق العدد المطلوب فبييجوا ف الارجاء يقوموا منزلين مؤهل معين أو مواليد معينه ويخلوهم جنود وده بيتبلغوا بيه في الارجاء فدي حاجه ممكن تحصل وممكن لا وممكن تصادف معاك وممكن وربنا يكرمك ويوفقك لما فيه الخير
وظبط نفسك برده وان شاء الله تدخل ضابط طالما بتسعي ليها
بالتوفيق

قديم 05-14-2015, 10:10 PM   #1357
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: الدوحه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
يادمن حضرتك بتقول ايه انت تقصد انى لو نزلت مصر ممكن ادخل الجيش ؟؟؟؟
وبعدين انا بقول لحضرتك ان سبب التاجيل بتاعى لسه مخلصش لانى اخويا مازال فى التعليم ياعنى اام اتم 29 سنه هو هيكون فى 3 كليه واما اتم 30 سنه هيكون هو لسه فى الترم التانى من سنه رابعه كليه
وحضرتك مجاوبتنيش فى سؤال هل ينفع اعمل توكيل لاخويا من برا للتعامل مع منطقه التجنيد

بص ف الشهاده ال معاك هتلاقي بلوغ سن 29 او زوال سبب الاعفاء المؤقت ايهما اقرب
دا بيكون حال الاعفاء المؤقت في الحالات ال زيك
واول ما يزول السبب او توصل للسن 29 المفروض بتسلم نفسك وينظروا في امرك وبيكون قدامهم اما يدوك اعفاء نهائي او يجندوك
بالنسبة لسؤالك فمفيش توكيل انت بتروح القنصليه المصرية للبلد ال انت فيها وهيكونوا حلقة وصل بينك وبين ادارة التجنيد
بالتوفيق

قديم 05-14-2015, 10:16 PM   #1358
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
لو سمحت يا ادمن انا صاحب المشاركة رقم 1342

انا لم اتقدم للكشف اصلا فقط ذهبت للحصول علي التاجيل في ميعادي دون تخلف يبقي ازاي هتسلم وقتي لو كشفو علي اسمي؟

انت اخدت تأجيلك دون تخلف وخلص تأجيلك واصبحت الان متخلف ان لم تذهب لادارة التجنيد
يعني تخلفك هو ان تاجيلك خلص ومش هتروح تقدم وساعتها لو زي ما قولتلك اتعرضت لموقف واتكشف عن حالتك ساعتها هتتسلم لانك متخلف عن التجنيد
لكن حكايه الموقف وان يتكشف عن اسمك دي ضعيفه جدا لكنها في نفس الوقت احتمال قائم
بالتوفيق

قديم 05-15-2015, 12:15 AM   #1359
راجي رضا ربه
زائر مول نت
افتراضي مول نت

بارك الله فيك اخي الفاضل وربنا يكرم بكل خير وجازاك الله كل خير
قديم 05-15-2015, 07:45 PM   #1360
غير مسجل
زائر مول نت
افتراضي رد: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مول نت مشاهدة المشاركة

انت اخدت تأجيلك دون تخلف وخلص تأجيلك واصبحت الان متخلف ان لم تذهب لادارة التجنيد
يعني تخلفك هو ان تاجيلك خلص ومش هتروح تقدم وساعتها لو زي ما قولتلك اتعرضت لموقف واتكشف عن حالتك ساعتها هتتسلم لانك متخلف عن التجنيد
لكن حكايه الموقف وان يتكشف عن اسمك دي ضعيفه جدا لكنها في نفس الوقت احتمال قائم
بالتوفيق

بعد ازنك اسفسار اخير لأني في حيرة كبيرة
انا لو قدمت عادي(هيكون بمؤهل متوسط لاني لسة في الكلية ) وكشفت طبي هل ممكن مرحش بعد كده ولا الموقف ساعتها هيتغير؟ خصوصا اني هكمل 30 سنة خلال شهور فقط
الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك