استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواليد التجنيد, مواعيد التجنيد, اجراءات التجنيد, استفسار التجنيد, دفعة تجنيد, كشف طبي

قديم 12-18-2013, 05:04 PM
الصورة الرمزية مول نت
مول نت مول نت غير متواجد حالياً
مؤسس المنتدي

برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)
مول نت is on a distinguished road
افتراضي استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

ملتقي استفسار المجندين بالقوات المسلحة المصرية
والاجابة علي اي سؤال يتعلق بمواعيد وكافة اجراءات جميع مراحل التجنيد.

هذا الموضوع تم انشاءة لسد حاجات واستفسارات شباب التجنيد من خريجي الجامعات والمعاهد العليا وفوق المتوسطة واصحاب المؤهلات المتوسطة وايضا غير الحاصلين علي مؤهلات وذلك المقرر ضمهم ضمن المراحل التجنيدية المقررة من مرحلة اكتوبر "دفعة 10" ، مرحلة يناير "دفعة 1" ، مرحلة ابريل "دفعة 4" ، مرحلة يوليو "دفعة 7"

فبعد تخرج الشباب يكون مسائل وامور التجنيد مجهولة تماما بالنسبة للغالبية منهم لذا فمنا من قبل بانشاء مواضيع لتلقي الاستفسارات والاجابة عليها حيث قمنا بانشاء موضوع لكل مرحلة تجنيدية سابقة لكن الان قمنا بعمل هذا الموضوع ليكون شامل لجميع الاستفسارات والاسئلة والتجارب والخبرات وذلك لجميع الدفعات والمراحل التجنيدية الحالية والقادمه حتي تكون كافة المعلومات والخبرات والتجارب في موضوع واحد يسهل علي الزائرين الاطلاع عليها وتكون مرجع لكل من لديه سؤال او استفسار يتعلق بأمور التجنيد

استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد

لذا ففي هذا الموضوع سيتم بعون الله الاجابه عن اي اسئلة او استفسارات تخص مراحل التجنيد وكذلك كافة اجراءاتها من مواعيد التجنيد وتوقيتات قبول الدفعات التجنيدية وايضا اجراءات التجنيد من اوراق ومستندات مطلوبه للتجنيد او اجراءات الكشف الطبي وخطوات التجنيد ومناطق التجنيد وايضا احتياجات المجندين في مراكز التدريب ونصائح اخري لايام الكشف الطبي او الارجاء او سماع السلاح والتوزيع والله المستعان

كما نرحب باي معلومات يضيفها اخواننا الزائرين للموضوع بشرط ان تكون المعلومات مؤكده 100% ، كما نرحب ايضا بنشر اي تجارب سابقة وخبرات تمر علي اي شاب مجند خلال مشوارة التجنيدي وذلك لنشر التوعيه بين شباب التجنيد وجزاكم الله خيرا

كما نتمني ان لا يبخل أحد في مساعدة غيره من السائلين ان كان لديه الاجابة عن سؤال
فعن حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم "من كان في حاجة أخيه كان اللّه عز وجل في حاجته"

في انتظار اي استفسارات او تساؤلات
منتديات مول نت تتمني التوفيق للجميع

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=b20b4da5daf9e1ed8fe5d59a68a6036e&t=14346
قديم 12-21-2013, 02:12 AM   #2
احمد ايمن
زائر مول نت
افتراضي التجنيد

يا رجاله انا اتخرجت السنادي
واخدت الشهاده في شهر 10
وانا مواليد شهر 7
وفي ناس بتقولي ان السنادي مفيش مرحله يوليو
يعني انا هروح اكشف في شهر واحد
عاوز التوضيح لو سمحتو
قديم 12-21-2013, 06:20 AM   #3
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ايمن مشاهدة المشاركة
يا رجاله انا اتخرجت السنادي
واخدت الشهاده في شهر 10
وانا مواليد شهر 7
وفي ناس بتقولي ان السنادي مفيش مرحله يوليو
يعني انا هروح اكشف في شهر واحد
عاوز التوضيح لو سمحتو

مفيش مرحلة اتلغت والمراحل كلها ماشيه بشكل طبيعي بمواعيدها
انت دفعتك دفعت يوليو وهتقدم فيها في مواعيدها باذن الله
بالتوفيق

مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-22-2013, 01:27 AM   #4
احمد ايمن
زائر مول نت

يعني انا هقدم في شهر كام وارجتي في شهر كام ؟
قديم 12-22-2013, 03:31 AM   #5
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ايمن مشاهدة المشاركة
يعني انا هقدم في شهر كام وارجتي في شهر كام ؟

مواعيد دفعة يوليو
التقديم والكشف الطبي بيكون في شهري ابريل ومايو
والارجاء بتكون في اخر مايو او اول يونيو
ولو لبست كجندي بتدخل في اواخر شهر يوليو

قديم 12-24-2013, 03:38 PM   #6
غير مسجل
زائر مول نت

لو سمحت هو ايه موضوع برنامج الوورد في الجيش ده ؟؟؟؟؟
في ناس بتؤل اننا اول ما نخش الجيش هيسألوا عن اللي بيعرف لغات وكمبيوتر (بالمناسبة انا اعرف الاتنين ومعايا فيهم شهادات دولية)
المشكلة بأة ان في ناس بتؤل اني مفروض ماخدش اي امتيازات في الجيش عشان الكل هيحط عليا حتى العساكر القدام اللي بيني وبينهم شهرين تلاتة وهيطلوبا حاجات كتير غالبا مش هلحأ اخلصها !!!!! وناس تانية بتؤل انت يبأى حظك حلو لو خادوك في الموضوع ده واوعى تفوته وهتترحم من الطوابير وكدة !!!!!!!!!
انا مش عارف اصدق مين وأكذب مين يا ريت حضرتك تؤلي على الخلاصة بأة وايه الامتيازات والعيوب وكدة
ومعلش سؤال تاني هو ايه نظام العساكر القدام ده !!!! هما حتى العساكر اللي دخلوا في 10 مثلا دول ممكن يدوني اوامر برضوا ومفروض اني انفذها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! ولا دي بتكون حاجة ودي كدة مش أمر لازم أنفذه ؟؟
وشكرا مقدما
قديم 12-25-2013, 02:07 AM   #7
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
لو سمحت هو ايه موضوع برنامج الوورد في الجيش ده ؟؟؟؟؟
في ناس بتؤل اننا اول ما نخش الجيش هيسألوا عن اللي بيعرف لغات وكمبيوتر (بالمناسبة انا اعرف الاتنين ومعايا فيهم شهادات دولية)
المشكلة بأة ان في ناس بتؤل اني مفروض ماخدش اي امتيازات في الجيش عشان الكل هيحط عليا حتى العساكر القدام اللي بيني وبينهم شهرين تلاتة وهيطلوبا حاجات كتير غالبا مش هلحأ اخلصها !!!!! وناس تانية بتؤل انت يبأى حظك حلو لو خادوك في الموضوع ده واوعى تفوته وهتترحم من الطوابير وكدة !!!!!!!!!
انا مش عارف اصدق مين وأكذب مين يا ريت حضرتك تؤلي على الخلاصة بأة وايه الامتيازات والعيوب وكدة
ومعلش سؤال تاني هو ايه نظام العساكر القدام ده !!!! هما حتى العساكر اللي دخلوا في 10 مثلا دول ممكن يدوني اوامر برضوا ومفروض اني انفذها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! ولا دي بتكون حاجة ودي كدة مش أمر لازم أنفذه ؟؟
وشكرا مقدما

بالنسبة للجزئية الاولي
فعلا اغلب الوحدات بيبقي فيها مكاتب خاصة بالكمبيوتر والفاكسات والطباعه والكلام ده وطبعا ال بيقوم بالشغل ده العساكر فطبيعي مع دخول اي دفعة جديدة يشوفوا فيها الناس ال بتفهم ف المجال ده وبيعرفوا يشتغلوا ع الوورد وناس تانيه تكون بتفهم في مجال الكمبيوتر بشكل عام وبرامج وكده
انما بقي هل دي حلوه ولا وحشه دي بتبقي حسب الوحده اللي انت فيها
يعني ممكن تدخل وحده وتقولهم انا تمام وزي الفل وياخدوك ويدخلوك المكتب وزمايلك التانيين يتوزعوا علي خدمات متعبه ويطلع عينهم "باستثناء ال معاه واسطه طبعا"
وتبقي انت في الحاله دي فوزت واترحمت من حاجات كتير
وممكن بقي تدخل وحده تانيه وياخدوك في مكتب ويكون ماسكك ظابط ولا صف ظابط يطلع عينك ويعقدك في عيشتك ويخليك تسهر في المكتب طول الليل
في حين ان زمايلك التانيين ممكن يكونوا في خدمات تانيه الظاهر عليها انها صعبه لكن جواها مرتاحين وعلي الاقل بيناموا في مواعيدهم

والناس بقي ال بتقولك دي حلوه والناس التانيه ال بتقولك دي وحشه هما ممكن يكونوا الاتنين صادقين بس واحد اتحط في الموقف الاولاني اللي بقولك عليه فبيقولك دي جامده وهتترحم والتاني اتحط في الموقف التاني فندم وبيقولك اوعي تعمل كده
فكل واحد بيتكلم حسب الظروف ال مر بيها
خلاصة الكلام .. انت لو معاك واسطه هتظبطك وهتدخلك الحاجه الكويسه
مش معاك يبقي اول ما تدخل الوحده بتاعتك حاول تتكلم مع الناس القديمه في الوحده ودي اهم خطوه ليك انك تتكلم مع الناس القديمه وتسمع من كذا واحد ايه احسن الخدمات ال موجوده في الوحده واعمل ايه وناس كتير جدا هتساعدك وعن خبره بس اهم حاجه تسال قبل ما تتسرع
"طبعا كل كلامي ده ينطبق علي وحدتك ال هتروحها بعد مركز التدريب مش فترة التدريب"

بالنسبة للجزئيه التانيه من سؤالك
اولا حكايه ان القديم يغلس ع الجديد دي موجوده دايما مع المؤهلات المتوسطه والعاده وموجوده في الوحدات التابعه للاسلحه المتعبه زي المشاه والمدفعيه والكلام ده وبرده مش كلهم
فالقديم بالنسبالك في الوحدات الاساسية بعيدا عن الخدمه ملوش حق الامر
يعني مش تبقي قاعد في المبيت وييجي واحد قديم يقولك روح هاتلي مش عارف ايه من الكانتين لا طبعا مفيش الكلام ده خالص
لكن وانت ف مكتبك او خدمتك بتتوقف طبيعة المعامله علي الصف ظابط او الظابط المسئول عنكوا
ال عايزك تفهمه ان ممكن حد يغلس عليكوا ف البدايه لانكوا لسه مش فاهمين فلو الموضوع ميستهلش كبر دماغك لانك لو
شتيمه او تكدير او استهبال لا متسمعش كلامه
هو في النهايه زيه زيك يعني كل ال يقدر يعمله ان يشتكيك للصف ظابط ولا الظابط وطالما انت مغلطش يبقي مش هيعملك حاجه
والكلام ده للفتره الاولي بس بعد كده انت بيعدي عليك الوقت بتبقي عارف كل واحد حدوده ايه كويس ومفيش قديم بيعرف يتشطر علي قديم لانه بيبقي عارف انه فاهمه وفاهم حدوده

قديم 12-27-2013, 06:33 AM   #8
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جزاكمالله خيرا مشاهدة المشاركة
انا مواليد 23/9/1986 وخريج هندسة دور اكتوبر الشهادة اعتمدت في 1/12/2013 واعاني من حالة نفسية "فصام زهاني" وكنت بتعالج مع دكتور معايا روشتاته ومعايا رسم كهربة المخ بالاضافة الى انني كنت بتعالج بتعالج ضمن التامين الصحي على طلبة الجامعة ومعايا تقرير طبي يثبت حالتي من مستشفى الطلبة عوفيت بموجبه من التربية العسكرية ومعايا صور من الورق ده عندي بعض الاستفسارات :
1.اسلم نفسي فين وازاي من البداية اصلا يعني ايه اسلم نفسي؟
2.وايه الورق اللي هيكون معايا اقدمه لمندوب التجنيد في المركز اللي انا تابع له
3.وامتى اقدم الورق ده؟
4.اعمل ايه يوم الكشف الطبي عشان اخد الاعفاء ان شاء الله بمعنى تاني هما بيقيموا الحالة المرضية النفسية ازاي
وشاكر لحضرتك تعبك في عمل موضوع مفيد جدا زي ده
شكرا.

طالما الحمد الله مش اعاقة ذهنية يبقي هتقدم عادي جدا مع دفعتك وفي توقيتاتها المحددة
اللي بيبقي عليه علامات وظواهر الاعاقة سواء البدنية او الذهنيه هما اللي لهم التقديم دون التقيد باي مواعيد
لكن انت هتقدم عادي في مواعيد دفعتك وبما ان سنك 27 وكام شهر
يبقي هتقدم في مرحلة يوليو والمرحلة دي بتبدأ تجهز الورق وتقدم بداية من شهر ابريل

كل ما في الموضوع ان مع شهر ابريل هتبدا تجهز ورقك الموضحه في الموضوع ده
الاوراق والمستندات المطلوبه للتجنيد ومراحل التجنيد من الالف للياء

بعد كده هتروح يوم الكشف الطبي في المعاد ال هيتحددلك بعد ما تقدم ورقك
وفي الكشف الطبي بقي يكون معاك كل الروجتات والاشعات بتاعتك ال بتوضح حالتك
ووانت هناك بتكشف هتعرفهم بحالتك بس اعتقد صعب تاخد اعفاء ع طول هيحولوك لجنه عليا وهناك هيكشفوا عليك وربنا يكرمك باذن الله وتاخد الاعفاء ع طول
وباذن الله اثناء تقديمك وكشفك هنتابع معاك ان احيانا
ربنا
وبالتوفيق

قديم 12-27-2013, 01:36 PM   #9
غير مسجل
زائر مول نت

لو سمحت هو احنا هنروح مركز التدريب ازاي؟؟؟؟؟؟
انا سالت واحد من اللى دخلوا في 10 قال كل مجموعة نفس السلاح هيروحو مع بعض مواصلات هو الكلام ده استثنائي للدفعة اللي فاتت بس عشان ظروف البلد ولا هو ده الطبيعي اصل انا اعرف ان احنا بنروح بالقطر الحربي للجيزة او القاهرة ومن هناك مندوب كل سلاح بياخد مجموعته في اتوبيس ويروح بيهم على المركز صح ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
وفي الاجازات بننزل موصلات برضوا ولا ايه ؟؟؟؟؟
ومعلش اخر حاجة هما المجندين اللي ماتوا في الانفجار بتاع المنصورة ده او اللي بيقفوا بحرسوا المحافظات او المباني الحيوية عموما(اللي بيكونوا قاعدين على دبابات) سلاح ايه بالظبط كفاح شعبي ولا مدفعية ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟
قديم 12-28-2013, 07:59 AM   #10
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
لو سمحت هو احنا هنروح مركز التدريب ازاي؟؟؟؟؟؟
انا سالت واحد من اللى دخلوا في 10 قال كل مجموعة نفس السلاح هيروحو مع بعض مواصلات هو الكلام ده استثنائي للدفعة اللي فاتت بس عشان ظروف البلد ولا هو ده الطبيعي اصل انا اعرف ان احنا بنروح بالقطر الحربي للجيزة او القاهرة ومن هناك مندوب كل سلاح بياخد مجموعته في اتوبيس ويروح بيهم على المركز صح ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
وفي الاجازات بننزل موصلات برضوا ولا ايه ؟؟؟؟؟
ومعلش اخر حاجة هما المجندين اللي ماتوا في الانفجار بتاع المنصورة ده او اللي بيقفوا بحرسوا المحافظات او المباني الحيوية عموما(اللي بيكونوا قاعدين على دبابات) سلاح ايه بالظبط كفاح شعبي ولا مدفعية ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟

صح الترحيل بيتم بالقطر الحربي وبيوديك المحافظه او المدينة ال فيها المركز ثم النقل باتوبيسات الترحيل ( سواء عند الترحيل للمركز او الترحيل للوحده الاساسية ) وده المعتاد لكن عشان التفجيرات ال بتحصل ممكن يكون فيه خطط اخري للترحيل لان مواعيد الترحيل وخط سيرها بتبقي معلومه ممكن اي حد يعرفها فاما هيأمنوكوا كويس او يخلوكوا تروحوا انتوا
بالنسبة للاجازات انسي انكوا تنزلوا اجازه وانتوا ف مركز التدريب وبالنسبة للنزول الاجازه من الوحده الاساسية فلو كانت وحدتك داخل المحافظات والمدن بتخرج من الباب وبتركب مواصلات مع نفسك وبترجع وحدتك مع نفسك برده وده العادي
لكن لو وحدتك في سيناء او البحر الاحمر اوحدات حدوديه او في الصحراء بيتم باتوبيسات نقل وبيأمنوكوا بالمدرعات
بالنسبة لبتوع المنصورة "الله يرحمهم" دول بيبقوا امن مركزي وده بيدخله "العاده" يعني غير حاصل علي اي مؤهلات وبيبقوا تحت تصرف وزارة الداخلية
بالنسبة لقوات الجيش ال بتنزل الشوارع فبتكون مشاه ومدرعات ومركبات ومدفعيه وشرطه عسكرية وممكن ينزل المظلات والحرس الجمهوري وطبعا حرس الحدود معروف مهامها
بالتوفيق وربنا يحفظكوا

الموضوع: استفسر عن تجنيدك مع استفسارات المجندين وكل ما يتعلق باجراءات التجنيد الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك