هنا الاستفسار عن مرحلة تجنيد اكتوبر وكل ما يخص دفعة اكتوبر 2013 - التجنيد والكليات العسكرية والشرطية

مواعيد تجنيد, مرحلة اكتوبر, استفسار, تجنيد اكتوبر, دفعة 10, دفعة اكتوبر, كشف طبي

قديم 08-02-2013, 09:10 PM   #21
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
مول نت is on a distinguished road
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

هنا الاستفسار عن مرحلة تجنيد اكتوبر وكل ما يخص دفعة اكتوبر 2013

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
سؤال معلش,,,دلوقتي انا اخدت ورقة زرقة صغيرة من مكتب التجنيد مكتوب عليها كارت شاب التجنيد,,,هل بصورها برضه مع الاوراق الي مطلوبة؟

اه تصورها وصور كل ورقك حوالي 3 او 4 نسخ عدا الفيش العسكري فقط لا تقم بتصويره
والله ولي التوفيق

شارك اصدقائك الان .. رابط الموضوع للنسخ
http://www.moolnt.com/vb/showthread.php?s=bcfe450c70b26bda4d724c90df670253&t=11544
مول نت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-06-2013, 03:24 PM   #22
غير مسجل
زائر مول نت

لو سمحت محتاج مساعدتك

دلوقتي انا رحت كشف الطبي النهاردة وحصل العجب!

دلوقتي انا مركب مسمار في ايدي+ عندي انزلاق غضروفي+ وزني زائد+ التساق الفخذين.

ورغم كل الحالات دي ومعايا اشاعات ودلائل تثبت حالتي,,,,بكل غرابة واستعجاب اعطوني في الاخر لائق "أ"!!! طبعاً الواحد مسكتش وحس انه مظلوم فأعترضت وروحت للدكتور الكبير الي موجود في الكشف الطبي وقولتله على حالتي. شطب على لائق "أ" وكتب "فحص باكر" وقالي تعالى بكرة الساعة 8!

دلوقتي انا قلقان جدا بعد الظلم الي شوفته النهاردة ومش عارف ايه الي هيحصل بكرة وازاي مسيبش حقي بعد كدة لو حسيت بظلم وعد تقدير حالتي الخاصة. ياريت تساعدني وتقولي ايه الي بيحصل بضبط في اليوم ده,,,انا معايا الاشاعات وكل حاجة ومش عارف ليه ايه الي خلاهم يدخلوني في الدوامة دي من الاساس!
قديم 08-07-2013, 08:11 AM   #23
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
لو سمحت محتاج مساعدتك

دلوقتي انا رحت كشف الطبي النهاردة وحصل العجب!

دلوقتي انا مركب مسمار في ايدي+ عندي انزلاق غضروفي+ وزني زائد+ التساق الفخذين.

ورغم كل الحالات دي ومعايا اشاعات ودلائل تثبت حالتي,,,,بكل غرابة واستعجاب اعطوني في الاخر لائق "أ"!!! طبعاً الواحد مسكتش وحس انه مظلوم فأعترضت وروحت للدكتور الكبير الي موجود في الكشف الطبي وقولتله على حالتي. شطب على لائق "أ" وكتب "فحص باكر" وقالي تعالى بكرة الساعة 8!

دلوقتي انا قلقان جدا بعد الظلم الي شوفته النهاردة ومش عارف ايه الي هيحصل بكرة وازاي مسيبش حقي بعد كدة لو حسيت بظلم وعد تقدير حالتي الخاصة. ياريت تساعدني وتقولي ايه الي بيحصل بضبط في اليوم ده,,,انا معايا الاشاعات وكل حاجة ومش عارف ليه ايه الي خلاهم يدخلوني في الدوامة دي من الاساس!

اسف ان اتاخرت عليك .. ممكن تكون روحت دلوقت
عامتا بالنسبة لحالتك فده بيحصل كتير في الايام ال فيها ازمات امنية زي اللي احنا عايشنها دلوقتي
خاصة ان حالاتك دي لو اتبص لكل حاله منفصله تخلي الدكتور يديك لائق
لاكن مجتمعه مع بعض بالنسبالك انت انها كارثه وظلم وخلافه

عامتا راي الدكتور انهارده هو الحاسم مبدايا
ال تعمله انك تروح وتاخد كل اشاعاتك ومستنداتك وتحاول تبرز كل حالاتك للدكتور
وربنا يوفقك ولو لقدر الله اتكتبلك لائق لسه قدامك فرصه تعمل تظلم ويتم اعادة الكشف عليك

المهم اخربني بنتيجة اليوم وانا متابع معك باذن الله
بالتوفيق

قديم 08-07-2013, 10:03 AM   #24
غير مسجل
زائر مول نت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعلم رشدان مشاهدة المشاركة

اسف ان اتاخرت عليك .. ممكن تكون روحت دلوقت
عامتا بالنسبة لحالتك فده بيحصل كتير في الايام ال فيها ازمات امنية زي اللي احنا عايشنها دلوقتي
خاصة ان حالاتك دي لو اتبص لكل حاله منفصله تخلي الدكتور يديك لائق
لاكن مجتمعه مع بعض بالنسبالك انت انها كارثه وظلم وخلافه

عامتا راي الدكتور انهارده هو الحاسم مبدايا
ال تعمله انك تروح وتاخد كل اشاعاتك ومستنداتك وتحاول تبرز كل حالاتك للدكتور
وربنا يوفقك ولو لقدر الله اتكتبلك لائق لسه قدامك فرصه تعمل تظلم ويتم اعادة الكشف عليك

المهم اخربني بنتيجة اليوم وانا متابع معك باذن الله
بالتوفيق

لسا راجع دلوقتي,,,,روحت لاعادة الكشف عند قسم العظام,,,شرحتله حالتي وقالي هحولك للجنة عليا. طلعت ال110 جند ومكتوب الترشيح ضابط احتياط وقالولي ارجعلهم يوم الاثنين بعد العيد علشان اخد كارت التردد علشان يدوني ميعاد كشف الطبي عند اللجنة العليا عند الحلمية الزيتون.

ياريت منفضلك تساعدني على الي هعمله في اليوم ده(عند اللجنة العليا) وهل فيه فرصة اني اخد اعفاء بالحالة الي شرحتهالك؟

وسؤال تاني,,,هما حولوني عند اللجنة العليا على اساس اني هكشف عظام,,,هل ينفع اشتكي في موضوع وزني الزائد والالتصاف الفخذين؟ واخد معايا وانا رايح هناك؟

شكراً على مساعدتك وكل سنة وانت طيب
قديم 08-09-2013, 06:11 AM   #25
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
لسا راجع دلوقتي,,,,روحت لاعادة الكشف عند قسم العظام,,,شرحتله حالتي وقالي هحولك للجنة عليا. طلعت ال110 جند ومكتوب الترشيح ضابط احتياط وقالولي ارجعلهم يوم الاثنين بعد العيد علشان اخد كارت التردد علشان يدوني ميعاد كشف الطبي عند اللجنة العليا عند الحلمية الزيتون.

ياريت منفضلك تساعدني على الي هعمله في اليوم ده(عند اللجنة العليا) وهل فيه فرصة اني اخد اعفاء بالحالة الي شرحتهالك؟

وسؤال تاني,,,هما حولوني عند اللجنة العليا على اساس اني هكشف عظام,,,هل ينفع اشتكي في موضوع وزني الزائد والالتصاف الفخذين؟ واخد معايا وانا رايح هناك؟

شكراً على مساعدتك وكل سنة وانت طيب

وحضرتك طيب وبخير باذن الله
بالنسبة لتحويلك لجنه عليا فده شئ يعتبر ايجابي

واللجنه العليا دي عباره عن كشف اكثر دقه عن سابقة لكي يعطي الكلمه الفاصله في مدي لياقتك في الخدمه في حالة ان عجز الكشف التقليدي من الوصول لذلك .. هو ده الكلام الافتراضي

لاكن عامتا انت هتروح وهتكشف وبرده بكل ورقك ومستنداتك ال تثبت حالتك وبرده كله ف النهايه بيد الله ثم بنظرة الطبيب لك ولحالتك فان رأي انك غير مؤهل للتجنيد هيعفيك لاكن لو شاف عكس ذلك فهيلبسك

وممكن من اللجنه العليا تطلع .. اما مرشح ظابط احتياط كما انت
او نزولك الي جندي
او اعفاءك من التجنيد
انت ونصيبك وحالتك ورؤية طبيبك

وبالنسبة لاستفسارك التاني فالتخصص اللي انت طالع له لجنه عليا هو ده بس اللي بتكشف له
لانك مش واخد اعادة كشف عام

لاكن اعتقد ان التساق الفاخدين داخله ضمن تخصص العظام!! ولو كده يبقي هتكشف فيها
وبالنسبة لوزنك بقي فاعتقد ان طالما تم ترشيحك ضابط احتياط يبقي وزنك غير زائد بشكل كبير وده يبقي معناه ان وزنك لن يعفيك عن التجنيد لان لو كان وزنك كبير زي ما تهيألي يبقي ع الاقل كنت اخدت ترشيح "ب"

في النهاية .. حالاتك دي لو اتبصلها بشكل منفرد كل ع حدا فده لن يعفيك من التجنيد مع الاخذ ف الاعتبار احتياج القوات المسلحه لمزيد من المجندين في هذه الاوقات

لاكن لو اتنظرلها بشكلها المجمع تديك اعفاء طبي والميزه بالنسبة لحالتك ان تقريبا 3 مشاكل من مشاكلك تدخل ضمن تخصص واحد وهو العظام وده معناه ان المفروض دكتور واحد هو اللي هيكشف عليك فيهم وده ممكن يساهم بتكوين خلفيه لدي الطبيب بعدم لياقتك الطبية للتجنيد

واخيرا احب اقولك ان برده فيه ناس بتدخل الجيش وبتتجند وبتقدم لجنه عليا اثناء التجنيد وبتطلع تكشف وناس منهم بياخدوا اعفاء يعني الامل موجود ف كل الحالات

عامتا شوف ال هيحصل يوم الاتنين معاك وان شاء الله خير وانا متابع معك
بالتوفيق
قديم 08-11-2013, 02:26 AM   #26
gazy
عضو جديد
gazy is on a distinguished road
Thumbs down موعد تجنيدى

لو سمحت كنت عايز اعرف انا اتخرجت الحمدلله وسحبت الورق بتاعى من الجامعه والشهاده طالعه بتاريخ 18/7/2013كنت عايز اعرف انا هقدم امتى فى التجنيد انا مواليد 16/12/89 وانا سالت فى مكتب التجنيد فى القسم مكنش عارف امتى وقعد يبص فى الورق وقالى تعال فى شهر 9 اسال كنت عايز اعرف هقدم امتى ضرورى علشان متاخرش على التجنيد بتاعى وانا معهد خاص هل ممكن اترشح ظابط ولا هبقى عسكرى عادى لو ممكن حد يرد عليا بسرعه
من مواضيعي 0 موعد التجنيد امتى
gazy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-11-2013, 08:09 AM   #27
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gazy مشاهدة المشاركة
لو سمحت كنت عايز اعرف انا اتخرجت الحمدلله وسحبت الورق بتاعى من الجامعه والشهاده طالعه بتاريخ 18/7/2013كنت عايز اعرف انا هقدم امتى فى التجنيد انا مواليد 16/12/89 وانا سالت فى مكتب التجنيد فى القسم مكنش عارف امتى وقعد يبص فى الورق وقالى تعال فى شهر 9 اسال كنت عايز اعرف هقدم امتى ضرورى علشان متاخرش على التجنيد بتاعى وانا معهد خاص هل ممكن اترشح ظابط ولا هبقى عسكرى عادى لو ممكن حد يرد عليا بسرعه

مرحلتك التجنيدية هي مرحلة يناير 2014
وهتجهز لها الورق وتكشف خلال شهري اكتوبر ونوفمبر

بالنسبة للترشيح ضابط احتياط
فاي حد مؤهل عالي بيبقي في الاساس مرشح ضابط احتياط

اللي بيخليه ينزل عسكري
اما امر من القياده العسكرية بجعل بعض خريجي الكليات مرشحين جنود وذلك لحاجاتها لمزيد من الجنود
أو حالتك الصحيه تكون غير متطابقة مع متطلبات ضابط الاحتياط
اتمني لك التوفيق

قديم 08-12-2013, 10:04 AM   #28
غير مسجل
زائر مول نت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعلم رشدان مشاهدة المشاركة

وحضرتك طيب وبخير باذن الله
بالنسبة لتحويلك لجنه عليا فده شئ يعتبر ايجابي

واللجنه العليا دي عباره عن كشف اكثر دقه عن سابقة لكي يعطي الكلمه الفاصله في مدي لياقتك في الخدمه في حالة ان عجز الكشف التقليدي من الوصول لذلك .. هو ده الكلام الافتراضي

لاكن عامتا انت هتروح وهتكشف وبرده بكل ورقك ومستنداتك ال تثبت حالتك وبرده كله ف النهايه بيد الله ثم بنظرة الطبيب لك ولحالتك فان رأي انك غير مؤهل للتجنيد هيعفيك لاكن لو شاف عكس ذلك فهيلبسك

وممكن من اللجنه العليا تطلع .. اما مرشح ظابط احتياط كما انت
او نزولك الي جندي
او اعفاءك من التجنيد
انت ونصيبك وحالتك ورؤية طبيبك

وبالنسبة لاستفسارك التاني فالتخصص اللي انت طالع له لجنه عليا هو ده بس اللي بتكشف له
لانك مش واخد اعادة كشف عام

لاكن اعتقد ان التساق الفاخدين داخله ضمن تخصص العظام!! ولو كده يبقي هتكشف فيها
وبالنسبة لوزنك بقي فاعتقد ان طالما تم ترشيحك ضابط احتياط يبقي وزنك غير زائد بشكل كبير وده يبقي معناه ان وزنك لن يعفيك عن التجنيد لان لو كان وزنك كبير زي ما تهيألي يبقي ع الاقل كنت اخدت ترشيح "ب"

في النهاية .. حالاتك دي لو اتبصلها بشكل منفرد كل ع حدا فده لن يعفيك من التجنيد مع الاخذ ف الاعتبار احتياج القوات المسلحه لمزيد من المجندين في هذه الاوقات

لاكن لو اتنظرلها بشكلها المجمع تديك اعفاء طبي والميزه بالنسبة لحالتك ان تقريبا 3 مشاكل من مشاكلك تدخل ضمن تخصص واحد وهو العظام وده معناه ان المفروض دكتور واحد هو اللي هيكشف عليك فيهم وده ممكن يساهم بتكوين خلفيه لدي الطبيب بعدم لياقتك الطبية للتجنيد

واخيرا احب اقولك ان برده فيه ناس بتدخل الجيش وبتتجند وبتقدم لجنه عليا اثناء التجنيد وبتطلع تكشف وناس منهم بياخدوا اعفاء يعني الامل موجود ف كل الحالات

عامتا شوف ال هيحصل يوم الاتنين معاك وان شاء الله خير وانا متابع معك
بالتوفيق
روحت واعطوني كارت تردد مكتوب فيه تخصص الكشف الي عمله في اللجنة العليا والميعاد الي هروح فيه. ولكن العسكري قال لازم احضر يوم الارجاء الاول علشان اعرف لو هاخد تأجيل ولا لا.

سؤالي

- هل لو اخدت تأجيل,,,يبقى غالباً هاخد اعفاء وقت لما اقدم تاني (بعد لما فترة التأجيل تخلص)؟ مع العلم انا عندي 26 سنة.

- لو افترضنا اني اخدت تأجيل,,,هل من حقي اني اروح اللجنة العليا واكشف تاني على امل اني اخد اعفاء نهائي واريح نفسي من القصة دي واخلص؟
قديم 08-12-2013, 11:46 PM   #29
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

اقتباس:
روحت واعطوني كارت تردد مكتوب فيه تخصص الكشف الي عمله في اللجنة العليا والميعاد الي هروح فيه. ولكن العسكري قال لازم احضر يوم الارجاء الاول علشان اعرف لو هاخد تأجيل ولا لا.

سؤالي

- هل لو اخدت تأجيل,,,يبقى غالباً هاخد اعفاء وقت لما اقدم تاني (بعد لما فترة التأجيل تخلص)؟ مع العلم انا عندي 26 سنة.

- لو افترضنا اني اخدت تأجيل,,,هل من حقي اني اروح اللجنة العليا واكشف تاني على امل اني اخد اعفاء نهائي واريح نفسي من القصة دي واخلص؟

بالنسبة لسؤالك الاول
قانوناً انت مؤهل للتجنيد في اي وقت طالما لم يتعد عمرك 30 عاما
يعني ممكن بعد ما يخلص فتره تاجيلك وبعد ال 3 سنين تتاخد وهيكون سنك وقتها 29
وطبعا الكلام ده نظريا
لاكن عملياً .. احتمال تجنيدك بعد انتهاء فترة تاجيلك ضعيفة جدا جدا

بالنسبة لسؤالك الثاني
فطبيعي انك لو أخدت تاجيل خلاص بتتبع اجراءات التأجيل وتنتهي القصة لانك في الاساس بعد انتهاء فترة تاجيلك
هتكشف طبي تاني من اول وجديد عند تقديمك مره اخري "في حالة كنت مطلوب للتجنيد"
اما لو بعد انتهاء فترة التاجيل تقرر اعفائك عن التجنيد يبقي لا هتكشف ولا حاجه هتروح وتاخد شهادتك وبالسلامه
ومع ذلك فلو تمسكت بحقك في احقيتك ف الاعفاء الطبي يبقي تروح وتكمل كشف اللجنه العليا بعد الارجاء
بالتوفيـــــــــق

قديم 08-12-2013, 11:53 PM   #30
مول نت
مؤسس المنتدي
الصورة الرمزية مول نت
برنامج الربح من المنتدي
مشترك (1 فبراير 2015)

سأل عبر تعليقات الفيس بوك
لو سمحت انا مواليد 4-90 وشهادتي هتطلع ف شهر 9 الجاي هبقى تبع اي مرحله وتقديم الورق والكشف الطبي امتى للمرحله دي وشكرا

الــــــــــرد

مرحلتك هي مرحلة ابريل 2014
وتجهيز ورقك والتقديم والكشف الطبي خلال شهري يناير وفبراير 2014

الموضوع: هنا الاستفسار عن مرحلة تجنيد اكتوبر وكل ما يخص دفعة اكتوبر 2013 الرد على الموضوع
اسم العضو الخاص بك:
للعلم - لكونك زائر - بعد كتابة ردك والضغط علي زر "اعتمد المشاركة" بالأسفل
سيتم انتقالك لصفحه اخري للرد علي السؤال العشوائي
-:(اسعدنا ردك وتفاعلك):-

مواقع النشر

أضف تعليق لك من خلال الفيس بوك